Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Suzannah Higgs
|
Hold
|
2023 Ty/2 (1g Ty/2, 2g Ty/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb 2. - Generation Selfie (1g)
Et forløb om unge og sociale medier. Der er arbejdet med små film, sangtekster og -videoer, noveller og faktatekster af forskellig art.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 20-31 + s. 42-59.
Tekster:
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich, 2015
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media, 2014
Wolf Wondratschek: Mittagspause, 1969
Sange:
Tim Bendzko: Programmiert, 2013
Ok Kid: Mehr mehr, 2013
Video:
NDR extra 3: Selfies für mehr Selbstbewusstsein, 2014
Funk: Warum ICH es ok finde meine Kinder auf TikTok zu zeigen https://www.ardmediathek.de/video/ist-social-media-peinlich/warum-ich-es-ok-finde-meine-kinder-auf-tiktok-zu-zeigen/funk/Y3JpZDovL2Z1bmsubmV0LzEyMzA2L3ZpZGVvLzE5MzE2NzAvc2VuZHVuZw
TikTok Videoer (@istsocialmediapeinlich)
- "Ich habe Social Media mit der Intention angefangen, Geld zu verdienen" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7308340337464986912
- "Hat Social Media euer Körperbild verändert?" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7276362790716067105
- "Was begeistert dich und was nervt dich an Social Media?" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7260044341886897435
- "Also ich würde das jetzt nicht filmen..." https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7207448599507094790
Blickfänger GbR: Schaulustige: Sei kein Gaffer, 2017, https://vimeo.com/245758163
Forløbet omfatter ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vergleich 'Programmiert' 'Wie wäre mein Leben ohne
|
08-02-2024
|
Gliglish opgave
|
07-03-2024
|
TikTok
|
07-03-2024
|
Skriveøvelse Soziale Medien
|
12-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Lübeck
Forløb om Lübeck
Tekst om Willy Brandt
Video om Willy Brandt (https://www.youtube.com/watch?v=W7iVNoWDJDY&t=2s)
Lübecker Uni-Projekt: Roboter Pepper lernt Plattdeutsch (https://www.ardmediathek.de/video/ndr-info/luebecker-uni-projekt-roboter-pepper-lernt-plattdeutsch/ndr/Y3JpZDovL25kci5kZS9mODY2NTkzNi03ODdhLTQ1ZjUtYjAxYS0xN2IyOGQ5MjliZGY)
All German Dialects - The Same Sentence | Never Learn German (https://www.youtube.com/watch?v=TnG3A95Q1lk)
Turistvideo om Lübeck (https://www.youtube.com/watch?v=FheAEzjOrXA&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fdocs.google.com%2F&embeds_referring_origin=https%3A%2F%2Fdocs.google.com&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
HTG Turistvideo
|
21-05-2024
|
Ratzeburg
|
28-05-2024
|
St. Annen Museum
|
29-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Liebe
Et forløb om emnet "Liebe" (Kærlighed). Vi arbejder med materiale, der handler om kærlighed og forhold.
Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Ordstilling i ledsætninger
- Præpositioner
- Førnutid
- Bøjning af personlige pronominer og artikler i nominativ, akkusativ og dativ.
- Udtalelse af ei, ie, eu og ch.
Tekster:
- Jassner, M. (2019) 'Sido: Der Rapper über Liebe, Familie und Freundschaft' (Interview)
- Heine, H. (1822) 'Ein Jüngling liebt ein Mädchen' (digt)
- Burgdorf, W. (2021) 'Sexualität in der Geschichte: Die Zahnlose Alte und der Jüngling - so sah die Ehe vor dem 19. Jahrhundert aus' (artikel)
Sange:
- Liebe - Sido (2013)
Video:
- datteltäter, ARD/ZDF Youtube (2023) 'Sag mir, wer ein Paar ist '
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - DDR
Et forløb om emnet "DDR" (Deutsche Demokratische Republik). Vi arbejder med materiale, der handler om det delte Tyskland fra 1945 til 1989.
Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Zeitformen: Perfektum und Präterititum
- Verbet 'werden'
- Passivsætninger
- Præpositioner (dativ, akkusativ og veksel)
- Possessivpronomen
- Modalverber
- Fremlæggelse
Tekster:
- DDR (Tokya-Seid, C.; Schneider, G. 2024 - hanisauland.de)
- Die DDR und der Alkohol (Richter C., 2011 - Deutsche Welle)
- 35 Jahre Mauerfall feiern (bundesregierung.de, 2024)
- Zentralbild und De-Zentralbild (2023, https://dezentralbild.net/de/about/)
Sange:
- Die Stasi-Ballade - Wolf Biermann (1967)
Video:
- Folge 8: Monika - Ost-West-Lovestory: Für IHN musste sie ins Gefängnis! (S01/E08) (2024) https://www.ardmediathek.de/video/dokus-und-reportagen/wir-kinder-der-mauer/hr/ZGJiNjA0MzEtYWJjYi00MjkwLTlmOGEtNzlkMzYxZGM2NWRm
- Wir Kinder der Mauer (2024) https://www.ardmediathek.de/video/dokus-und-reportagen/wir-kinder-der-mauer/hr/ZGJiNjA0MzEtYWJjYi00MjkwLTlmOGEtNzlkMzYxZGM2NWRm
- Sag mir, ob ich geflüchtet bin ft. Massiv, Toyah, Simon Will und Marcel (2019) https://www.ardmediathek.de/video/datteltaeter/sag-mir-ob-ich-gefluechtet-bin-ft-massiv-toyah-simon-will-und-marcel/funk/Y3JpZDovL2Z1bmsubmV0LzgxNC92aWRlby8xNTk3MTE1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Migration
Et forløb om emnet "Migration". Vi arbejder med materiale, der handler om migration, flugt og multikulturalitet i Tyskland.
Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Verbalbøjning
- Udtale
- Ordstilling
- Ledsætninger
- Konjunktiv
- Fragen
Tekster:
- De-Zentralbild: Siebzehn Interviews (Oelkers, J.; Enzenbach, E. 2022)
- Einstieg: Multikulturelles Deutschland (Tyskbogen, 2025)
- Interview: Yasemin Samdereli / "Auch mit Kopftuch kann man die Hosen anhaben" (Tutmann, L. 2014, focus.de)
- Yasa (Lehnert, H. 1987)
Sange:
- Der Gastarbeiter (2012)
Video:
- Almanya - Willkommen in Deutschland (2011)
- TickTack Zeitreise mit Lisa und Lena: Einwandern und Auswandern (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63902480593",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63902480593",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63902480593"
}