Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Suzannah Higgs
Hold 2023 Ty/2 (1g Ty/2, 2g Ty/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1. - Ab ins Deutsche (1g)
Titel 2 Forløb 2. - Generation Selfie (1g)
Titel 3 Forløb 3: Lübeck
Titel 4 Forløb 4 - Liebe
Titel 5 Forløb 5 - DDR
Titel 6 Forløb 6: Migration

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1. - Ab ins Deutsche (1g)

Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Vi arbejder med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden arbejder vi med sange og med de første skriftlige opgaver.

Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 10-17
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.

Sange:
Andreas Bourani: Auf uns
Konjugationslied: sein https://www.youtube.com/watch?v=VOYAMqLQTkg
Konjugationslied: haben https://www.youtube.com/watch?v=dxtM8UVF3cA
Konjugationslied: werden https://www.youtube.com/watch?v=L280MSLsjZY
Das Lokale-Präpositionen-Lied: https://www.youtube.com/watch?v=KqnvgclqA2M

Grammatik (grammatikark og minlæring.dk):
Sætningsanalyse
Den bestemte og ubestemte artikel
Hjælpeverber i præsens
Svage verber i præsens

Forløbet omfatter ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2. - Generation Selfie (1g)

Et forløb om unge og sociale medier. Der er arbejdet med små film, sangtekster og -videoer, noveller og faktatekster af forskellig art.

Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 20-31 + s. 42-59.

Tekster:
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich, 2015
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media, 2014
Wolf Wondratschek: Mittagspause, 1969

Sange:
Tim Bendzko: Programmiert, 2013
Ok Kid: Mehr mehr, 2013

Video:
NDR extra 3: Selfies für mehr Selbstbewusstsein, 2014
Funk: Warum ICH es ok finde meine Kinder auf TikTok zu zeigen https://www.ardmediathek.de/video/ist-social-media-peinlich/warum-ich-es-ok-finde-meine-kinder-auf-tiktok-zu-zeigen/funk/Y3JpZDovL2Z1bmsubmV0LzEyMzA2L3ZpZGVvLzE5MzE2NzAvc2VuZHVuZw
TikTok Videoer (@istsocialmediapeinlich)
- "Ich habe Social Media mit der Intention angefangen, Geld zu verdienen" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7308340337464986912
- "Hat Social Media euer Körperbild verändert?" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7276362790716067105
- "Was begeistert dich und was nervt dich an Social Media?" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7260044341886897435
- "Also ich würde das jetzt nicht filmen..." https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/7207448599507094790

Blickfänger GbR: Schaulustige: Sei kein Gaffer, 2017, https://vimeo.com/245758163

Forløbet omfatter ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vergleich 'Programmiert' 'Wie wäre mein Leben ohne 08-02-2024
Gliglish opgave 07-03-2024
TikTok 07-03-2024
Skriveøvelse Soziale Medien 12-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Lübeck

Forløb om Lübeck

Tekst om Willy Brandt
Video om Willy Brandt (https://www.youtube.com/watch?v=W7iVNoWDJDY&t=2s)
Lübecker Uni-Projekt: Roboter Pepper lernt Plattdeutsch (https://www.ardmediathek.de/video/ndr-info/luebecker-uni-projekt-roboter-pepper-lernt-plattdeutsch/ndr/Y3JpZDovL25kci5kZS9mODY2NTkzNi03ODdhLTQ1ZjUtYjAxYS0xN2IyOGQ5MjliZGY)
All German Dialects - The Same Sentence | Never Learn German (https://www.youtube.com/watch?v=TnG3A95Q1lk)
Turistvideo om Lübeck (https://www.youtube.com/watch?v=FheAEzjOrXA&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fdocs.google.com%2F&embeds_referring_origin=https%3A%2F%2Fdocs.google.com&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
HTG Turistvideo 21-05-2024
Ratzeburg 28-05-2024
St. Annen Museum 29-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 - Liebe

Et forløb om emnet "Liebe" (Kærlighed). Vi arbejder med materiale, der handler om kærlighed og forhold.

Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Ordstilling i ledsætninger
- Præpositioner
- Førnutid
- Bøjning af personlige pronominer og artikler i nominativ, akkusativ og dativ.
- Udtalelse af ei, ie, eu og ch.

Tekster:
- Jassner, M. (2019) 'Sido: Der Rapper über Liebe, Familie und Freundschaft' (Interview)
- Heine, H. (1822) 'Ein Jüngling liebt ein Mädchen' (digt)
- Burgdorf, W. (2021) 'Sexualität in der Geschichte: Die Zahnlose Alte und der Jüngling - so sah die Ehe vor dem 19. Jahrhundert aus' (artikel)

Sange:
- Liebe - Sido (2013)

Video:
- datteltäter, ARD/ZDF Youtube (2023) 'Sag mir, wer ein Paar ist '

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 - DDR

Et forløb om emnet "DDR" (Deutsche Demokratische Republik). Vi arbejder med materiale, der handler om det delte Tyskland fra 1945 til 1989.

Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Zeitformen: Perfektum und Präterititum
- Verbet 'werden'
- Passivsætninger
- Præpositioner (dativ, akkusativ og veksel)
- Possessivpronomen
- Modalverber
- Fremlæggelse

Tekster:
- DDR (Tokya-Seid, C.; Schneider, G. 2024 - hanisauland.de)
- Die DDR und der Alkohol (Richter C., 2011 - Deutsche Welle)
- 35 Jahre Mauerfall feiern (bundesregierung.de, 2024)
- Zentralbild und De-Zentralbild (2023, https://dezentralbild.net/de/about/)

Sange:
- Die Stasi-Ballade - Wolf Biermann (1967)

Video:
- Folge 8: Monika - Ost-West-Lovestory: Für IHN musste sie ins Gefängnis! (S01/E08) (2024) https://www.ardmediathek.de/video/dokus-und-reportagen/wir-kinder-der-mauer/hr/ZGJiNjA0MzEtYWJjYi00MjkwLTlmOGEtNzlkMzYxZGM2NWRm
- Wir Kinder der Mauer (2024) https://www.ardmediathek.de/video/dokus-und-reportagen/wir-kinder-der-mauer/hr/ZGJiNjA0MzEtYWJjYi00MjkwLTlmOGEtNzlkMzYxZGM2NWRm
- Sag mir, ob ich geflüchtet bin ft. Massiv, Toyah, Simon Will und Marcel (2019) https://www.ardmediathek.de/video/datteltaeter/sag-mir-ob-ich-gefluechtet-bin-ft-massiv-toyah-simon-will-und-marcel/funk/Y3JpZDovL2Z1bmsubmV0LzgxNC92aWRlby8xNTk3MTE1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Migration

Et forløb om emnet "Migration". Vi arbejder med materiale, der handler om migration, flugt og multikulturalitet i Tyskland.

Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Verbalbøjning
- Udtale
- Ordstilling
- Ledsætninger
- Konjunktiv
- Fragen

Tekster:
- De-Zentralbild: Siebzehn Interviews (Oelkers, J.; Enzenbach, E. 2022)
- Einstieg: Multikulturelles Deutschland (Tyskbogen, 2025)
- Interview: Yasemin Samdereli / "Auch mit Kopftuch kann man die Hosen anhaben" (Tutmann, L. 2014, focus.de)
- Yasa (Lehnert, H. 1987)

Sange:
- Der Gastarbeiter (2012)

Video:
- Almanya - Willkommen in Deutschland (2011)
- TickTack Zeitreise mit Lisa und Lena: Einwandern und Auswandern (2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer