Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Sarah Kyhn Buskbjerg
|
Hold
|
2024 2h3g fi (2h3g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Logik og argumentation (introforløb)
Litteratur:
Jon Espersen: "Logik og argumenter", København 1969, udvalgte passager.
Bo Weinreich: "På de rigtige præmisser - lær at analysere argumenter", forlaget Lee 1998.
Diverse oversigtsark.
Begreber: Logisk gyldighed, holdbarhed, generalisering, induktion, deduktion, identitetsprincippet, modsigelsesprincippet, det udelukkede tredjes princip, modus ponens, modus tollens, forskellige typer af fejlslutninger, syllogismer, cirkelbevis, den naturalistiske fejlslutning, plathed, uendelig regres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pligt og nytte i sundhedsvæsenet (etik)
I forløbet arbejder vi med de tre store klassiske etiske retninger: pligtetik, konsekvensetik (i form af utilitarisme) og dydsetik.
I forløbet læses Immanuel Kant, Jeremy Bentham, Rosalind Hursthouse og Peter Singer. Desuden læses der om John Stuart Mill og Aristoteles.
Litteratur:
Udover siderne i grundbogen: Kasper Larsen m.fl.: Mennesket i verden, Systime; sider: 15-21, 23-39, har vi også læst følgende tekster:
Jeremy Bentham: "En indføring i principperne for moral og lovgivning", "Praxis", Gyldendal 1995, s. 11-14.
Peter Singer: "Praktisk etik", "Moralfilosofi", s. 68-76.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad styrer mennesket - fornuft eller natur?
Litteratur:
Udover siderne i grundbogen: Kasper Larsen m.fl.: Mennesket i verden, Systime; sider: 78-101, har vi også læst følgende tekster:
Friedrich Nietzsche: "Af moralens oprindelse", "Praxis", Gyldendal 1995, s. 20-23.
Charles Darwin: ”Arternes oprindelse”, ”Menneskets afstamning fra ”Fire menneskesyn”, redigeret af Astrid Holm, Systime 1999, s. 26-32.
Sigmund Freud: ”Nye forelæsninger til indføring af psykoanalysen” og ”Kulturens byrde”, redigeret af Astrid Holm, Systime 1999, s. 51-59.
Søren Kierkegaard: "Enten-Eller": ”Et ekstatisk foredrag” og ”Ligevægten” fra ”Fire menneskesyn”, redigeret af Astrid Holm, Systime 1999, s. 68-75 og 80-81.
Knud Ejler Løgstrup: "Den etiske fordring", "K. E. Løgstrup - Indføring og tekster", Erik Kemp, Munksgaard 1995, s. 32-36.
Platon: "Staten", 7. bog, Museum Tusculanums forlag, Københavns universitet, 1996, s. 279-288
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det retfærdige samfund (politisk filosofi)
Vi har arbejdet med fire filosoffer i forløbet:
- Platon
- Thomas Hobbes
- John Rawls
- Robert Nozick
Litteratur:
Udover siderne i grundbogen: Kasper Larsen m.fl.: Mennesket i verden, Systime; sider: 108-135, har vi også læst følgende tekst:
- Larsen, K. & Skov, C. B. (u.å.). Robert Nozick - et forsvar for minimalstaten (ikke udgivet).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754252636",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754252636",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754252636"
}