Holdet 2024 2h3g fi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Sarah Kyhn Buskbjerg
Hold 2024 2h3g fi (2h3g fi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Logik og argumentation (introforløb)
Titel 2 Pligt og nytte i sundhedsvæsenet (etik)
Titel 3 Hvad styrer mennesket - fornuft eller natur?
Titel 4 Det retfærdige samfund (politisk filosofi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Logik og argumentation (introforløb)

Litteratur:
Jon Espersen: "Logik og argumenter", København 1969, udvalgte passager.
Bo Weinreich: "På de rigtige præmisser - lær at analysere argumenter", forlaget Lee 1998.
Diverse oversigtsark.

Begreber: Logisk gyldighed, holdbarhed, generalisering, induktion, deduktion, identitetsprincippet, modsigelsesprincippet, det udelukkede tredjes princip, modus ponens, modus tollens, forskellige typer af fejlslutninger, syllogismer, cirkelbevis, den naturalistiske fejlslutning, plathed, uendelig regres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pligt og nytte i sundhedsvæsenet (etik)

I forløbet arbejder vi med de tre store klassiske etiske retninger: pligtetik, konsekvensetik (i form af utilitarisme) og dydsetik.

I forløbet læses Immanuel Kant, Jeremy Bentham, Rosalind Hursthouse og Peter Singer. Desuden læses der om John Stuart Mill og Aristoteles.

Litteratur:
Udover siderne i grundbogen: Kasper Larsen m.fl.: Mennesket i verden, Systime; sider: 15-21, 23-39, har vi også læst følgende tekster:
Jeremy Bentham: "En indføring i principperne for moral og lovgivning", "Praxis", Gyldendal 1995, s. 11-14.
Peter Singer: "Praktisk etik", "Moralfilosofi", s. 68-76.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvad styrer mennesket - fornuft eller natur?

Litteratur:
Udover siderne i grundbogen: Kasper Larsen m.fl.: Mennesket i verden, Systime; sider: 78-101, har vi også læst følgende tekster:
Friedrich Nietzsche: "Af moralens oprindelse", "Praxis", Gyldendal 1995, s. 20-23.
Charles Darwin: ”Arternes oprindelse”, ”Menneskets afstamning fra ”Fire menneskesyn”, redigeret af Astrid Holm, Systime 1999, s. 26-32.
Sigmund Freud: ”Nye forelæsninger til indføring af psykoanalysen” og ”Kulturens byrde”, redigeret af Astrid Holm, Systime 1999, s. 51-59.
Søren Kierkegaard: "Enten-Eller": ”Et ekstatisk foredrag” og ”Ligevægten” fra ”Fire menneskesyn”, redigeret af Astrid Holm, Systime 1999, s. 68-75 og 80-81.
Knud Ejler Løgstrup: "Den etiske fordring", "K. E. Løgstrup - Indføring og tekster", Erik Kemp, Munksgaard 1995, s. 32-36.
Platon: "Staten", 7. bog, Museum Tusculanums forlag, Københavns universitet, 1996, s. 279-288

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det retfærdige samfund (politisk filosofi)

Vi har arbejdet med fire filosoffer i forløbet:
- Platon
- Thomas Hobbes
- John Rawls
- Robert Nozick

Litteratur:
Udover siderne i grundbogen: Kasper Larsen m.fl.: Mennesket i verden, Systime; sider: 108-135, har vi også læst følgende tekst:
- Larsen, K. & Skov, C. B. (u.å.). Robert Nozick - et forsvar for minimalstaten (ikke udgivet).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer