Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Esra Karaman
|
Hold
|
2024 2h Bi (2h Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kan vi leve uden naturen?
Fokuspunkter
• Prokaryote og eukaryote celler
• DNA og organeller
• Økosystemers funktion (Konkurrence og behov)
• Biotiske og abiotiske faktorer
• Planters opbygning og fysiologi og livscyklus
• Fotosyntese og respiration hos planter
• Stofkredsløb: N og C
• Fødekæder og fødenet
• Primærproduktion og sekundærproduktion
• Autotrof og heterotrof
• Symbioseformer (mutualisme, kommensalisme og parasitisme), lokale eksempler
• Drivhuseffekt
Forsøg:
Mikroskopi af celler
Lysetsbetydning for fotosyntesen
Materieale
Kernestof
Biologi i fokus s. 7-15 (%osmose), 114, 131-140, 144-151, 153-157
35-38, 40-41
Supplerende:
https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8
https://www.youtube.com/watch?v=00jbG_cfGuQ
Celle og celletyper - se dokumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Celler og celletyper.docx
-
Jeg glæder mig til at møde jer i morgen. Vi starter med at introducerer kurset og forventningsafstemmer samt starter stille og roligt på første forløb :) Til introduktionen må I gerne tænke over:
-
I morgen fortsætter vi med cellebiologi og starter så småt på planter. Færdiggør skemaet hjemmefra og skriv en sætning til følgende organellers funktion:
-
Mikroskopi af forskellige celletyper, øvelsesvejledning.doc
-
Vi kigger i mikroskop for at se på celler, læs venligst vejledningen inden timen. Vi afslutter cellebiologi samt fortsætter med økologi og planter. Derfor skal I til i dag have styr på at respirationen foregår i mitokondrierne og fotosyntesen i grønk
-
Bodil Blem Bidstrup m.fl.: Biologi i fokus (2. udgave), Nucleus; sider: 7-10, 35-41, 81-83, 131-140, 144, 148-151, 153-157
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 35-41, 144
-
Fødekæder.pptx
-
Lysets betydning for fotosyntesen, øvelsesvejledning.docx
-
Læs vejledning hjemmefra, men jeg printer også.
-
De som ikke nåede at lave forsøget i går, kan få tid til det i dag. I får tid til at starte på rapporten
-
Rapport skabelon.doc
-
Respiration.pptx
-
Afsnit
-
HUSK BOGEN! Vi afslutter respiration. Hvis det stadig er svært og det ikke giver mening, er det i dag I skal spørge.
-
Respirationsopgaver-2.docx
-
Stofkredsløb .pptx
-
Vi fortsætter med nitrogenkredsløbet og kvælstofkredsløbet. HUSK JERES TEGNING FRA SIDST! og bogen
-
I skal lave en afsluttende øvelse til økologi og efterfølgende starter vi langsomt op på nyt forløb "Opskriften på livet"
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opskriften på livet - DNA
Fokuspunkter:
• DNA, RNA proteinsyntese, den genetiske kode
• DNA-replikation
• Mutationer: genmutationer, kromosommutationer
• Meiose
• Mitose
• Klassisk genetik, nedarvningsprincipper (dominant og recessiv nedarvning)
• Stamtræer og sygdom
• Blodtype jf. Rhesus og AB0-systemet
• Genteknologi
Øvelser
DNA i hindbær
Blodtype
Materialer
Kernestof
Biologi i fokus s.16-17, 81-93, 95- 106, 121-17, 129-130
Supplerende:
Biologi i udvikling s. 169-172, 174-195, 199-208
Siderne fra biologi i udvikling kan findes online under kapitlet "På opdagelse i generne" - https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=164
Links:
https://www.youtube.com/watch?v=TNKWgcFPHqw
https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA
https://www.youtube.com/watch?v=YBpHEELQiZ8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Er jeg sund
Fokuspunkter
• Enzymer
• Proteiner
• Kulhydrater
• Monosakkarider
• Disakkarider
• Polysakkarider
• Lipider
• En smule doping
• Fordøjelsen samt fordøjelsesorganer: mavesækken, bugspytkirtlen, galdeblæren og tyndtarmen
• Blodsukker herunder insulin og glukagon
• GI indeks
• Diabetes
Forskellige organsystemer
• Kredsløb og lunger samt hjertet
• Cellernes stofskifte: respiration og gæring/anaerob glykolyse samt cellernes anvendelse af kreatinfosfat
• Blodet herunder hæmatokrit og hæmoglobin
Øvelser:
Hæmatokrit
Blodtryk
Hvordan nedbrydes stivelse?
Blodsukker
Materiale
Kernestof:
Biologi i fokus s. 24-38, 40-41, 69-80
Biologi i udvikling s. 95-97, 100-101, 103-120, 129-131
Siderne fra biologi i udvikling kan også findes online. Se kapitel "Kost og Sundhed" samt "Krop og træning"
https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=211
https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=250
Supplerende:
https://www.dr.dk/studie/biologi/diabetes-hvad-er-det#!/
- Insulin er kroppens nøgle
- Christina: Arbejder hårdt og er afhængig
- Fakta: Følgesygdomme ved type 2- diabetes
- Følgesygdomme ved diabetes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Muskler og energi til cellen
Fokuspunkter
• Muskel opbygning
• Sarkomere
• Muskelfibril
• Type 1 og type 2 muskler
• Hjertemuskel, glatmuskel og skeletmuskel
• Muskelkontraktion jf. myosinhoveder og ATP forbrug
• Aerob og anareobt arbejde
• CrP, anareob glykolyse og respiration
• Steady state
• Iltgæld
Materiale:
Kernestof
Biologi i fokus s. 22-23
Biologi i udvikling s. 121- 131
Siderne fra biologi i udvikling kan findes online på dette link https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=258
Øvelser:
Muskler på arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Signaler i kroppen - Nervesystem
Fokuspunkter
• Opbygning af nervesystemet, herunder centralnervesystemet. det perifere nervesystem samt det somatisk og autonome nervesystem
• Nervecelles opbygning
• Nerveimpuls
• Aktionspotentialet (depolarisering, repolarisering og hyperpolarisering)
• Na/K- pumpen
• Antagonist og agonist
• Myeliniseret og umyeliniseret akson
Aktiv og passiv transport
• Aktiv transport i forhold til Na/K - pumpen
• Passiv transport: Diffusion og faciliteret diffusion
• ionkanaler
Materialer
Kerne
Biologi i fokus s. 43-54, 10-12 % osmose
Supplerende
Fysiologibogen, "Kaffe" - pdf under dokumenter
Øvelser:
Redbulls påvirkning på reaktionsevnen
Måling af reaktionstider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754252981",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754252981",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754252981"
}