Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Vibeke Tang
|
Hold
|
2024 2h3g bk (2h3g bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Billedets virkemidler
Hvilke virkemidler har billedkunstneren til rådighed for at udtrykke sig?
Vi har arbejdet med lys og skygge, farve og farvevirkning, kompositionslinjer og dybdeskabende virkemidler
Teori:
Billedkunst (grundbog) s. 11-14 (kompositionslinjer), s. 30-35 (lyset og skyggen) + s.36-40 (Farven)
Dokument "Pixiudgave Om farve, komposition og dybde" (VT),5 sider
Dokument: "Seks måder at skabe dybde"
Om det gyldne snit: https://www.youtube.com/watch?v=BMJ_B9_ab74
Fagord:
egenskygge og slagskygge, lyspunkt/ highlight
symbolsk lys, naturligt lys, samlet belysning, clairobscur
Akromatiske farver, rene farver, brækkede farver, valørskala, primærfarver, sekundærfarver, tertiærfarver
komplementærkontrast, kold/varm-kontrast, kvalitetskontrast,
statiske og dynamiske kompositionslinjer, det gyldne snit
Linearperspektiv, repoussoir, gradienter, farveperspektiv, overlapning
Naturalistisk og ekspressiv gengivelse
Analyse:
Farveanalyse af to selvvalgte værker fra pptx ("Beskriv farver, kontraster, virkning")
Praktiske øvelser:
- Frugt eller objekt tegnet med blyant og fokus på egenskygge, slagskygge, lyspunkt/ highlight
-ekspressiv farvelægning af Harris og Trump
- Ittens farvecirkel + en valørskala
- "Matisse med dybde" (tegning af centralperspektivisk rum)
- statiske og dynamiske ladestandere
Læste sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Anish Kapoor på Arken
Ekskursion til Arken, hvor vi fokuserede på Anish Kapoors installationer i udstillingen Unseen, men også så Ursula Reuter Christiansens "Jeg er ild og vand"
Teori:
https://www.arken.dk/udstillinger/anish-kapoor-unseen
Dokument: "Anish Kapoor" (om kunstneren og analyse af tre af hans værker fra udstillingen)
Fagtermer/ stikord
installation
forskellige materialer
sansepåvirkning
Opgave:
Vælg en følelse, ét af Kapoors værker gav dig (f.eks. afsky, frygt, forvirring)
• Lav en model af en installation.
• Den skal fylde det meste af rummet
• Materialer, farver (og eventuelt lyd) skal appellere til vores sanser.
• Beskriv og forklar din installation på bagsiden af papiret
Analyse: Hvilke af dine sanser blev påvirket af dette værk? (Beskriv hvordan og hvorfor)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Samtidskunst
Hvad er samtidskunst?
Vi arbejder med eksempler på forskellige udtryksformer indenfor samtidskunst med fokus på kommentarer til vores samtid.
Fagord:
konceptkunst
ready-made
installation
performance
parafrase og modifikation
interaktiv (beskueren aktiveres)
Teori:
kunst og skrald.pdf (artikel fra Politiken.dk/kultur 9/10, 2024, "Så skete det igen: Museumsansat kylede kunstværk i skraldespanden" (2 sider)
"Samtidskunst installationer 2h3g bk" med tekst om "hvad er samtidskunst", eksempler på konceptkunst, hvad er ready-mades, to installationer,
Marcel Duchamp, "Fontæne" (1917) - konceptkunst, ready-made
Haus-Rucker-Co, "Giant Billiard" (Arken 2022) - installation
Abramovich, "The Artist is Present" (MOMA 2010)-performance
Ejlerskov, Lindahl, "De tomme sider" (2020) - installation
performance pptx (om Marina Abramovic, performance og "The Artist is Present") 7 sider
Analyse:
Dokument "Hvem er Banksy" - analyse af 2 af Banksys nyere værker
Analyse af "The Artist is Present"
analyse af to installationer
Praktiske opgaver:
- Lav dit eget eksempel på "skrald som kunst". Placér på autentisk sted på skolen. Gem og fotodokumenter
- Lav og dokumenter med foto din egen performance ("The artist is NOT present")
- Modifikation af morsdags-platte (ud fra temaet: forældreskab før og nu)
Læste sider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur med bogstaver
Vi laver en bogstavskulptur inspireret af Kenn André Stillings Alfabetskulptur til minde om Dan Turell placeret på en plads i Vangede.
Fagterm:
Stedspecifik
Teori:
https://www.information.dk/kultur/2019/06/raedselsvaerk-tror-lige-landevejen-selvfoelgelig-folk-alfabet ("Selvfølgelig skal folk have deres alfabet")
Noter til nedenstående vestlige og ikke-vestlige skulpturer ("Opgave Skulptur med bogstaver"):
https://www.fetechinoise.ca/blog/liujianhua2019
khalidshahin.me/category/arabic-calligraphy-sculpture/
Robert Indiana: forskellige ”Love”-skulpturer
Jens Galschiøt: "Fundamentalism" (skulptur-installation), 2015.
Analyse
-af egen skulptur (brug dokumentet "skulpturanalyse")
Praktiske opgaver:
stedsspecifik skulptur (dvs. i 3D), der indeholder bogstaver. Tegn skitser først og udfør dem derefter i ståltråd og/eller ostevoks
Læste sider: 11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skulptur, krop og menneske
Vi har set på skildringer af menneskekroppen gennem tiden og diskuteret, hvad skildringen fortæller om sin tid.
Fagtermer
over/ under kropsstørrelse
Ekspressiv/ naturalistisk
materiale, overflade, farve
sokkel
dynamisk/ statisk
lukket (samlet om sig selv), åben (udadrettet, griber ud i rummet)
parafrase (fortolkning af kendt værk)
I forbindelse med græske skulpturer og særligt "Spydbæreren" (450 f.v.t.) har vi talt om:
idealiseret naturalisme,
ponderation, contrapposto,
"sund sjæl i et sundt legeme"
idealer
menneskekroppens proportioner
Teori:
Skulpturer i grundbogen "Billedkunst" (Scheel Andersen og Laursen, Systime 2006) s. 175-183
"Menneskekroppens proportioner" (dokument)
https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/start-here-apah/intro-art-history-apah/v/the-body-in-western-sculpture
"Ni skulpturer gennem tiden" (Fra Venus af Willendorf frem til Kreilgaards "Agape")
Analyse
"Spørgsmål til skulpturer"
"Ni skulpturer gennem tiden" - fokus på virkemidler (kryds af i skema)
Praktisk opgave:
Menneskekroppens proportioner - tegneøvelse
Læste sider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Barok og vanitas stilleben
Hvad er barokken og hvad er karakteristisk for kunst fra barokken? Vi har særligt fokuseret på vanitas stilleben med forfængeligheds- og forgængelighedssymboler (betydningsanalyse)
Teori
Introduktion til barokken og karakteristika ved barok kunst i dokumentet "2h3g bk Barok og vanitas stilleben"
Fagord:
Forfængelighed (status, pragt, livsnydelse)
forgængelighed (forfald, død)
"Memento mori" (Husk du skal dø)
Clair-obscur (stor lys/skygge-kontrast, spotlight)
Analyse:
Formal- og betydningsanalyse af to malerier fra barokken
analyse af komposition, farver og symboler i eget vanitas stilleben (foto)
Praktisk opgave:
Foto af egen (moderne) vanitasopstilling (gruppearbejde)
Læste sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt - ekspressivt portræt
Opgave:
Hvordan kan man male ekspressivt og lave et portræt, der udtrykker personligheden bag portrættet?
• Du kun skal have de vigtigste detaljer med
• Det behøver ikke nødvendigvis være smukt, men det skal virke udtryksfuldt, spontant og temperamentfuldt
Udvælg et portræt fra powerpointen ”Ekspressive portrætter”, som du vil lade dig inspirere af.
Teori:
"Teori om ekspressionisme og det ekspressive" (VT) 4 sider
Billedmateriale fra "Ismer i dansk kunst efter 1870" (Dorte Fogh m.fl) side 85, 87, 91, 92, 93, 95, 96
Fagbegreber:
portræt, en face, profil, trekvartprofil, helfigur, halvfigur
Ekspressivt, tydelige penselstrøg, konturlinjer, ikke-naturalistiske farver
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Arkitektur
Hvad er modernistisk arkitektur?
Hvad kendetegner Høje Taastrup Gymnasium og hvilke tanker ligger bag fra arkitekten Henning Larsens side?
Vi startede med at se på kendetegn for klassisk arkitektur med Parthenontemplet i Athen og video fra Assassins Creed:
https://www.youtube.com/watch?v=tX8xgPV03IE&fbclid=IwAR1OWiTpbU-J79IddEiyJ2Xf9LPvczzMEPqVogXoYnt9l6qOumCkV8vih04
Teori:
Klassisk arkitektur
Om modernisme og Henning Larsen
Analyse af HTG ("Spørgsmål til Høje Taastrup Gymnasium")
Fagtermer:
Trekantsgavl
Symmetri
Harmoni
søjler
vinduesbånd
rene linjer
lige linjer
flade tage
lysindfald (ovenlys, sivelys, vinduesbånd)
grundplan
facadetegning
Opgave:
Grundplan og facadetegning af "den perfekte skole"
I alt: ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253018",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253018",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253018"
}