Holdet 2024 2h mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Nina Jeppesen
Hold 2024 2h mu (2h mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Rytmer og taktarter
Titel 2 Forløb 2. Toner, sang og rotation
Titel 3 Forløb 3 - Musikhistorie, analyse og kor
Titel 4 Forløb 4 - Musikhistorie, sammenspil og analyse
Titel 5 Særligt studeret område: Hiphop og rap (+ samspil)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Rytmer og taktarter

Rytmer og taktarter - klappeøvelser, nodeværdier, taktstreger, bindebuer og optakter.

Grundlæggende sangteknik og fællessange.
Introduktion til bongotrommer, congas og trommesæt

HTG-sangen
Livstræet
Midt om natten
Livet er en morgengave


Fra læreplanen:
-  grundlæggende musiklære og hørelære
- anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb 2. Toner, sang og rotation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Musikhistorie, analyse og kor

I dette forløb har vi arbejdet med introduktion til klassisk musikhistorie og symfoniorkesterets instrumenter. Vi har læst kort om de forskellige perioder og har mere specifikt lyttet til Ravels "Bolero" m.h.t. instrumentgenkendelse
Eleverne er desuden blevet præsenteret for kvintcirklen og tonearter sammen med en repetition af de faste fortegn.

Teori:
Jakob Jensen: Den vestlige kulturs klassiske musik - en hastig gennemgang. Inkl. alle eksempelnumre
Symfoniorkestrets instrumenter (planche)
Verdensmusik (wikipedia 2/2 2018)
Verdensmusik (denstoredanske.dk 2/2 2018)
Kvintcirklen

Fællessang: Right next to the right one
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 - Musikhistorie, sammenspil og analyse

I dette forløb har vi kort arbejdet med formanalyse samt en introduktion til de rytmiske instrumenter.

Teori:
Jakob Jensen: Den vestlige populærmusik historie. Inkl. Eksempelnumre
Jakob Jensen: Analyse af rytmisk musik (instrumenter og form)
Grønager: "C-nøglen" Kapitel 1.7. og 1.7.4. samt opgave 6+7 (akkorder)
Oversigt over de rytmiske instrumenter (BHA)

I samspil har vi arbejdet med:
Leonard Cohen: Hallelujah

og som fællessang: "Let it be".
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Særligt studeret område: Hiphop og rap (+ samspil)

Som særligt studeret område har holdet valgt Hiphop/rap. I denne forbindelse er - foruden en generel genreintroduktion - flg. numre blevet analyseret:

Coolio: Gangsta's Paradise
Tupac: Changes
Eminem: The real Slim Shady
50 Cent: Just a Li'l bit
Tarrak: Tupilak
Notorious B.I.G.: Big Poppa

Vi har arbejdet med et bredt spektrum inden for genren - fra gangster-rap til politisk (grønlandsk) rap. Vi har arbejdet med både auditiv og visuel analyse af 6 forskellige numre (herunder også set de tilhørende musikvideoer).
Visuelt har vi set på taktart, tempo, toneart, overblik over akkorder og enkelte detaljer.
Auditivt har vi lyttet efter instrumenter, formanalyse og enkelte detaljer m.h.t. hvad instrumenterne spiller.
Overodnet har vi også kigget på teksten og perspektiveret både den og musikken til genren, vi har arbejdet med.

i tilknytning hertil er bl.a. læst fra S. Lund-Olsen & Th. Meesenburg: Rap - historie og analyse (Systime 2011) pg- 13-14 + 23-29
samt
Per Reinholdt-Nielsen. Musik og remix (2. udg., Systime 2011) pg. 290-295

Endvidere introducerende tekster til de (fleste af de) enkelte kunstnere og numre.


En del af lektionerne i denne periode er også brugt på samspil - nærmere betegnet
Medina: Klokken 10 (Ali J, Ali M, Baran, Elissa, Hazal, Imran, Lara)  
Medina: Kun for mig (Ana-Maria, Cirkel, Israa, Jousef, Laiba, Lucas, Mouna)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer