Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Nina Jeppesen
|
Hold
|
2024 2h mu (2h mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Rytmer og taktarter
Rytmer og taktarter - klappeøvelser, nodeværdier, taktstreger, bindebuer og optakter.
Grundlæggende sangteknik og fællessange.
Introduktion til bongotrommer, congas og trommesæt
HTG-sangen
Livstræet
Midt om natten
Livet er en morgengave
Fra læreplanen:
- grundlæggende musiklære og hørelære
- anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Musikhistorie, analyse og kor
I dette forløb har vi arbejdet med introduktion til klassisk musikhistorie og symfoniorkesterets instrumenter. Vi har læst kort om de forskellige perioder og har mere specifikt lyttet til Ravels "Bolero" m.h.t. instrumentgenkendelse
Eleverne er desuden blevet præsenteret for kvintcirklen og tonearter sammen med en repetition af de faste fortegn.
Teori:
Jakob Jensen: Den vestlige kulturs klassiske musik - en hastig gennemgang. Inkl. alle eksempelnumre
Symfoniorkestrets instrumenter (planche)
Verdensmusik (wikipedia 2/2 2018)
Verdensmusik (denstoredanske.dk 2/2 2018)
Kvintcirklen
Fællessang: Right next to the right one
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Musikhistorie, sammenspil og analyse
I dette forløb har vi kort arbejdet med formanalyse samt en introduktion til de rytmiske instrumenter.
Teori:
Jakob Jensen: Den vestlige populærmusik historie. Inkl. Eksempelnumre
Jakob Jensen: Analyse af rytmisk musik (instrumenter og form)
Grønager: "C-nøglen" Kapitel 1.7. og 1.7.4. samt opgave 6+7 (akkorder)
Oversigt over de rytmiske instrumenter (BHA)
I samspil har vi arbejdet med:
Leonard Cohen: Hallelujah
og som fællessang: "Let it be".
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Særligt studeret område: Hiphop og rap (+ samspil)
Som særligt studeret område har holdet valgt Hiphop/rap. I denne forbindelse er - foruden en generel genreintroduktion - flg. numre blevet analyseret:
Coolio: Gangsta's Paradise
Tupac: Changes
Eminem: The real Slim Shady
50 Cent: Just a Li'l bit
Tarrak: Tupilak
Notorious B.I.G.: Big Poppa
Vi har arbejdet med et bredt spektrum inden for genren - fra gangster-rap til politisk (grønlandsk) rap. Vi har arbejdet med både auditiv og visuel analyse af 6 forskellige numre (herunder også set de tilhørende musikvideoer).
Visuelt har vi set på taktart, tempo, toneart, overblik over akkorder og enkelte detaljer.
Auditivt har vi lyttet efter instrumenter, formanalyse og enkelte detaljer m.h.t. hvad instrumenterne spiller.
Overodnet har vi også kigget på teksten og perspektiveret både den og musikken til genren, vi har arbejdet med.
i tilknytning hertil er bl.a. læst fra S. Lund-Olsen & Th. Meesenburg: Rap - historie og analyse (Systime 2011) pg- 13-14 + 23-29
samt
Per Reinholdt-Nielsen. Musik og remix (2. udg., Systime 2011) pg. 290-295
Endvidere introducerende tekster til de (fleste af de) enkelte kunstnere og numre.
En del af lektionerne i denne periode er også brugt på samspil - nærmere betegnet
Medina: Klokken 10 (Ali J, Ali M, Baran, Elissa, Hazal, Imran, Lara)
Medina: Kun for mig (Ana-Maria, Cirkel, Israa, Jousef, Laiba, Lucas, Mouna)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253041",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253041",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253041"
}