Holdet 2024 2h dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Birthe Hougaard-Andersen
Hold 2024 2h dr (2h dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktionsforløb
Titel 2 Forløb#2 Naturalismen
Titel 3 Forløb#3 Commedia dell´arte
Titel 4 Forløb#4 Episk teater
Titel 5 Forløb#5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktionsforløb

I dette forløb har vi arbejdet med kroppens redskaber, improvisation og introduktion til replikarbejde. Generelt har der været fokus på at vænne eleverne til at arbejde på nye måder samt lære hinanden at kende. Eleverne fik desuden oprettet en digital portfolio, som de kunne arbejde i resten af året.

Kernestof:
Sørensen, Karin: Dramatik - en grundbog. Side 14-24

Supplerende stof:
Klip fra Gæt og grimasser: https://www.dr.dk/bonanza/serie/243/gaet-og-grimasser/54190/gaet--grimasser---03051986



Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Naturalismen

I dette forløb har vi arbejdet med den teaterhistoriske periode Det naturalistiske teater/naturalismen.
Ud over den teaterhistoriske baggrund har vi haft fokus på Stanislavskiijs skuespilstil, scene, lys samt kostumer.
Et vigtigt mål har været at lære at kunne replikker udenad samt iscenesættelse med scenografi, lys, rekvisitter og kostumer. Vi har brugt små sekvenser fra "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen.
I slutningen af forløbet blev de små sekvenser vist for hele holdet. Samtidig blev sekvenserne optaget på video, som eleverne selv kunne se samt få feedback fra læreren.

Kernestof:
Henrik Flygare: "Klar scene". Side 104-107+189-190
Karin Sørensen: "Dramatik. En grundbog". Side 27-28, 68-71.
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem", 1979. Små sekvenser fra første og sidste akt.

Supplerende stof:
Klip fra filmatisering af "Et dukkehjem". https://www.youtube.com/watch?v=fJ20LbkYeuY&t=10s
Klip med snak om en moderne version af "Et dukkehjem". https://www.youtube.com/watch?v=F2vVg80cHgk





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Commedia dell´arte

I dette forløb har vi arbejdet med den teaterhistoriske periode Commedia dell´arte. Ud over den historiske baggrund har vi arbejdet med øvelser med improvisation, udtryksniveauer og commedia dell´arte figurernes kropssprog.
I dette forløb har vi arbejdet med et projekt, hvor eleverne i grupper skulle vælge et eventyr, som de skulle bruge som handlingsskelet til en forestilling. De skulle modernisere eventyret, bruge commedia dell´arte figurer og selv improvisere replikker og handling frem.
Vi afsluttede forløbet med at de små forestillinger på 4-5 min skulle vises for resten af holdet. Desuden blev de optaget på video og fik feedback fra læreren. I forhold til forestillingen skulle eleverne også nedskrive deres valg og refleksioner herover, som første øvelse, der peger direkte hen imod den digitale præsentation.
I sidste modul har eleverne arbejdet med analyse af moderne satire med fokus på humor og perspektivering til commedia dell arte.
Vi har desuden ser forestillingen "At lærer af dø" på Taastrup teater, som vi har lavet forestillingsanalyse af efterfølgende.

Kernestof:
Henrik Flygare: "Klar scene". Side 42-45+ 186-187
Birthe Hougaard-Andersen: "Om commedia dell´arte karaktererne. Masker, kostume og kropssprog"
Faktalink: "Satire". https://faktalink.dk/titelliste/satire

Supplerende stof:
Commedia dell´arte projekt. Arbejdsbeskrivelse
4 eventyrscenarier

Klip fra youtube:
Snobberne: Arbejdsløshed | Rytteriet | DR Satire
Gangster Snak I Telefonen - Det Slører Stadid
Det slører stadig - Parkeringsbøden
Hva'så chefen, Pia K vs. mongoler
Normalerweize - Du taler utroligt godt dansk
Normalerweize - Begravelse m. mobil

Taastrup Teater 28/11 - 2025: "At lære af dø"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Episk teater

I dette forløb har vi arbejdet med episk teater og Brechts verfremdungsteknikker. Vi har afprøvet nogle af verfremdungsteknikkerne i praksis ved at lave korte scener fra Brechts stykke "Laser og Pjalter". Vi har desuden arbejdet med lyset som dramatisk virkemiddel. Eleverne har også arbejdet med at lave deres egne små scener med et politisk budskab. Tema: Elev på HTG. I denne forbindelse har vi også gennemgået montagen. I dette forløb har vi desuden været ude og se to forestillinger på "Taastrup teater". Efter hver forestillinge har vi lavet en forestillingsanalyse med fokus på spillestil, scenografi og tekniske virkemidler.

Kernestof:
Flygare: "Klar scene" side 124-126 + 134
Sørensen, Karin: "Dramatik". 3.3 Episk opsætning - fremstillingens spillestil + 4.4 Dramaets komposition - montagen.

Supplerende stof:
Birthe Hougaard-Andersen: "Lys. Et dramatik virkemiddel"

Youtube: "Mack the knife"
Louis Armstrong: https://www.youtube.com/watch?v=fZ0OOHLWo4w
Robbie Williams: https://www.youtube.com/watch?v=rfnSfFQdrNo
Sal Valentinetti: https://www.youtube.com/watch?v=Lm4aaX8ExEo
Die Moritat von Mackie Messer (Die Dreigroschenoper), Kurt Weill - Bertolt Brecht (Lotte Lenya): https://www.youtube.com/watch?v=X7eO7MKEZAY


Forestillinger på Taastrup Teater

Torsdag d. 6/2: "Animals"
Tirsdag d. 25/2: "Tatoo"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Eksamensprojekt

I dette forløb har vi haft fokus på at danne eksamensgrupper, vælge eksamensprojekter og gennemarbejde disse. Vi har desuden repeteret de teaterhistoriske perioder, så teorien kunne bruges i eksamensprojekterne. Vi har også gennemgået berettermodellen, da flere af eleverne gerne ville skrive deres egne stykker. Som afslutning på forløbet har elverne optrådt for et publikum og eftefølgende fået feedback.

Teori:
Sørensen, Karin: Dramatik side 99-101 (dramaturgiske modeller)

Supplerende:
Skabelon til den digitale præsentation

Grupper og stykker
Joseuf, Hakan, Hazal, Lara og Ali: "Under samme måne" (frit over Romeo og Julie)
Lukas, Michell, Mouna, Firat og Ana: "Istedgades skygger" (inspireret af "Det kolde hjerte")
Can og Vara: "Mursten" af Amalie Hassing
Baran og Elissa: "Forhør" (eget stykke)
Cirkel: "Du ser mig på Insta" af Linn Skåber
Laiba og Israa: "Hjerteveninder" af Pernille Nederland. To udvalgte sketches: Biografturen og slankekuren.
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer