Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Stine Lambek
|
Hold
|
2024 2h3g Bk (2h3g Bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Om internet til eksamen
Ang. eksamen:
Der vil ikke være adgang til nettet til eksamen, så al materiale skal downloades eller printes på forhånd.
Inde i forberedelseslokalet vil der ligge printede eksemplarer af samlede gennemgåede værker + diverse bøger + analysemodeller.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Street Art
Intro: Individuelle "tags" og Banksys "animal trail in London", London 2024::
HTTPS://WWW.DR.DK/NYHEDER/UDLAND/NI-VAERKER-PAA-NI-DAGE-GADEKUNSTNEREN-BANKSY-AABNER-ZOO-I-LONDON
Film: "Exit Through the Gift Shop" (om Banksy)
Jonas Wolter: Temaer i Kunsten, "Street Art og Kunsten i Gaden" pp. 133-140
Ekskursion til maca museum; udstillingen "Banksy & Street Art: The Early Years".
Analyser af mindst 3 værker af Banksy (formal-, indholds- og socialanalyse)
Visualiseringsøvelser: 2 forskellige slags street art pr person, herunder stencilværker med spraypaint
20 SIDER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kuratering
Kuratering
• Læs teorien om kuratering i Jonas Wolter "Temaer i Kunsten", det ny forlag 2014 fra s. 209-219
• Opgave: Forestil jer, at I skal kuratere en udstilling. Tag udgangspunkt i noget, der interesserer jer. I skal arbejde sammen i små grupper. Lav et mindmap og husk at give udstillingen en titel og en location.
• Byg evt. en lille fysisk 3D-model af udstillingen eller lav en digital model.
• Lav jeres eget "pitch", som om I vil sælge denne kuraterings-idé til et museum. Prøv dernæst at bruge AI og bed om at få hjælp til at lave denne pitch. Sammenlign de to.
10 SIDER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Oppe i tiden
1.
Find fotos af følgende værker, sæt dem ind i et word-dokument og find basic facts om dem:
- Bjørn Nørgaard: ”Hesteofringen” (oprindeligt kaldet ”Stald (eller dissektion)”, 1970)
- Michael Brammer: ”Tro, Håb og Kærlighed med Venner”, (udstoppede hundehvalpe på hjertepude, 1994)
- Marco Evaristti: ”Helena” (guldfisk i blender, 2000)
- Maurizio Cattelan: ”Comedian” (banan med gaffa-tape, 2019)
- Banksy: “Homeless Santa” (stencils med rensdyr der trækker bænk, Birmingham, 2019)
- Jens Haaning: “Take the Money and Run” (lærreder, hvor kunstneren er løbet med pengene, 2021)
- Torben Ribe: ”Fiskefilet” (3 meter lang hyperrealistisk fiskefilet-skulptur, 2022)
- Ibi-Pippi Orup: ”Den Foruroligende Kælling” (sprittusch og limet billede på Jorn-værk, 2022)
2.
Læs s. 145 ll. 1-19 (om installationer) + s. 147-149 (om Evaristti)
i Jonas Wolter: Temaer i Kunsten, det ny forlag, 2003
3.
Se følgende dokumentar (ca 22 minutter):
https://www.dr.dk/drtv/se/kulturelt_-fuck-jorn-og-provokunsten_310797
4.
Vælg 1 af værkerne og analysér det grundigt (husk at bruge den korrekte analysemodel og husk at skrive om dets samfundsmæssige kontekst))
5.
Praksisopgaver:
1. Med udgangspunkt i artiklen: "Så skete det igen: Museumsansat kylede kunstværk i skraldespanden"; lav jeres egen lille skralde-happening på HTG. Dokumentér værket og analysér det som et koncept-værk.
https://politiken.dk/kultur/kunst/art10107133/Museumsansat-kylede-kunstv%C3%A6rk-i-skraldespanden?srsltid=AfmBOorTdeW9FYk3BLZuoBIrwaHBPY7loVtI5BmWu6mlQKzNsn2Lei_q
2. Lav et forslag til jeres eget værk med titlen ”This will probably offend someone”.
10 SIDER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stof
Med udgangspunkt i Kørners Kunstkonkurrence 2025.
Temaet for Kørners Kunstkonkurrence 2025 er STOF.
Deadline for indsendelse af værker: Fredag den 21.marts 2025 kl. 12.00 til konkurrence@kunstogdesign.net, hvorefter værkerne bliver bedømt og offentliggørelse af vindere finder sted på BDfs hjemmeside umiddelbart herefter.
Indsendelse af værker:
Følgende punkter skal overholdes for at sikre sig, at værkerne indgår i bedømmelsen:
Læreren samler alle oplysninger om alle elevers værker (fotos i så høj opløsning som muligt) i én samlet pdf med tydelig angivelse af følgende: a) Fuldt navn på eleven/eleverne, b) Titel på værket (eller “uden titel”), c) Materialer og størrelse (højde, bredde, dybde). Tip: pdfen kan evt. sendes med WeTransfer (se skabelon til indsendelse)
Hvis værket indgår som et af de udstillede værker, skal værket afleveres udstillingsklar.
Kriterier for bedømmelse: De indsendte værker skal tematisere ’STOF’. Eleverne bedømmes på deres evne til at undersøge temaet ’STOF’ på en original, virkningsfuld og interessant måde.
Fernisering og udstillingsperiode: Vendsyssel Kunstmuseum og ARKEN. Vi starter på Vendsyssel Kunstmuseum med fernisering og prisuddeling torsdag d. 8. maj 2025 kl. 16.00, og i efteråret flytter udstillingen til Arken med fernisering og prisuddeling tirsdag d. 9. oktober 2025 kl. 16.00.
Afhentning af værker:
Vinderværker skal afhentes på Arken efter endt udstilling. Det er kunstnerne bag værkerne og/eller gymnasiet, der har ansvaret for at afhente værkerne og værkerne SKAL afhentes (man kan altså ikke bare lade dem blive på Arken).
Dommerkomité:
John Kørner, billedkunstner
Dorthe Juul Rugaard, Seniorkurator & Samlingschef, ARKEN Museum for Samtidskunst
Sine Kildeberg, Museumsdirektør Vendsyssel Kunstmuseum
Line Højgaard Porse, fagkonsulent i billedkunst, design og design & arkitektur
Lise Yde, medlem af bestyrelsen for Billedkunst-og Designlærerforeningen
5 SIDER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skulptur
jfr Jonas Wolter: Kunst i Teori og Praksis, Tidernes Forlag, 2022
Teori s. 73-94.
Særligt fokus på de klassiske skønhedsidealer s. 81 og grimhedens æstetik s. 89
Praktisk øvelse; Lav en skulptur. Selvvalgt motiv + materiale.
20 SIDER.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
”Buff” møder ”Street Art” møder ”Parafraser”.
I skal i gang med jeres eksamensprojekt.
Jeres projekt skal tage udgangspunkt i noget, vi har gennemgået i undervisningen. Hvis I selv har en idé; så kom endelig med den. Hvis ikke, er der her et forslag til, hvad I evt. kunne lave.
Læs ”Buff – en introduktion” (udleveres fysisk + ligger i ”eksamensprojektmappen”)
Se følgende video (13:48 minutter): https://www.youtube.com/watch?v=dDCGkrnbSSw
Læs teksten ”Fra Museum til Gade – tendenser i samtidskunsten” (udleveres fysisk + ligger i ”eksamensprojektmappen”) fra: Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum af Henrik Oxvig, Jørgen Eriksen og Sophie Holm Strøm
Eksamensprojekt-idé:
1. Tag et foto af et sted, du gerne vil slette/synes er grimt.
2. Skriv en tekst på 6-7 linjer om, hvorfor du synes, stedet skal slettes/er
grimt.
3. Tegn stedet op på et lærred (evt. med transparent) og farvelæg hele
lærredet relativt hurtigt. Tag et billede af resultatet.
4. Buf lærredet.
5. Enten Tegn en forenkling af motivet/lav et stedsspecifikt motiv og
overfør til stencil med flere lag; spray på lærred
Eller Lav motivet om til enten pop-art eller konstruktivisme og tegn det
op på et lærred. Farvelæg det, gør dig umage.
Eller Lav motivet om til en skulptur/installation/?
Eksamensprojektet afleveres 27/1 2025:
- De færdige værker (minimum 2)
- Skitser (minimum 2-3)
- Farveprøver (minimum 2-3)
- Forslag til professionelle værker og/eller perioder, man kan perspektivere til
Aya: Pop-Art, akryl på lærred
Bea: Female Christ, mixed media
Celina: Djævlen med kloden, akryl på lærred
Daniel: Stencils, buffing
Dilek: Konstruktivisme, akryl på lærred
Elvan: Pop-Art, akryl på lærred
Japji: Pop-Art møder Venus fra Milo
Kai: Buffing
Manna: Mixed media; kommentar til abort-spørgsmålet i USA
Marcus: Stencils/street art
Münevver: konstruktivisme møder Henning Larsen
Nisa: Pop-Art møder Vanitas
Noah: Stencils/street art
Sahide: Konstruktivisme
Sakina: Pop-Art
Tania: Akryl på lærred, flere ismer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Grafik (lineloumstryk)
Hvad er grafik og hvordan adskiller trykketeknik sig fra andre kunstformer? Hvilke muligheder og evt. begrænsninger er der ved grafik?
Teori/ baggrund:
"Grafik: fra træsnit til offset" (Jonas Wolter, kapitel fra Temaer i kunsten, Det ny forlag, 2013) med eksempler på grafiske værker af Albrecht Dürer, Toulouse-Lautrec, Palle Nielsen, Andy Warhol, Barbara Kruger
Til yderligere inspiration : dokumentet "Linoleumssnit. Eksempler" med tekst om Palle Nielsen, træsnit af Jane Muus, linoleumstryk af Dea Trier Mørch og gigantiske ordbilleder af Kenneth Rasmussen.
Praksisopgave:
Linoleumssnit med selvvalgt motiv og tema
Eksperimenter med forskellige farvetryk og på forskellige materialer
CA. 25 SIDER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Marta Minajìn på Copenhagen Contemporary
Tur til Copenhagen Contemporary (Marta Minajìn: Intensify Life) + Hammershøi på Davids Samling
Marta Minajìn - fokus på:
Implosión, 2021/2024
Video-installation med digital teknologi
Mattresses & Strip Paintings, 1962-
Madrasser og neon-lys, fladeværker
"Halvdelen af dit liv foregår på en madras. Du bliver født, du dør, du elsker på madrassen".
Soft Gallery, 1973/2024
Performance-rum bygget af ca 200 madrasser
Communicating with Earth
Skulptur/installation med videoværket "Autogeografia" indeni.
Lavet af 23 kg jord fra den forladte inkaby Machu Picchu.
The Parthenon of Books, 1983
Happening/kæmpe skulptur med censurerede bøger bygget som Parthenon i naturlig størrelse
The Statue of Liberty Covered in Hamburgers, 1979
Idé til en happening, aldrig udført. Blæk på papir.
Hammershøi - fokus på:
De 11 malerier på Davids Samling, herunder "Dobbeltportræt", 1892
Teori:
Video: https://copenhagencontemporary.org/en/marta-minujin/
Artikel: https://pov.international/marta-minujins-kom-saa-og-sejrede/
5 SIDER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition og eksamenstræning
Herunder:
Marco Evaristti: "And Now You Care", 2025
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/provo-kunstner-vil-sulte-grise-og-politianmelde-foedevareminister-massemord
https://pov.international/marco-evaristti-mediestunt/
+ udarbejdelsen af installation/performance med titlen "This will probably offend someone" (en reference til CK Hoyo's værk fra 2018 fra hans "FAKE"-serie).
Lille praktisk øvelse 1: Foto. ”Hvad tænker du på?”
Tag mindst 2 portrætfotos af dig selv eller klassekammerater med ’statements’.
Bliv inspireret af Gillian Wearings fotoserie ’Signs that say what you want them to say and not Signs that say what someone else wants you to say, 1992-1993’, hvor hun bad forbipasserende skrive ned, hvad de tænkte på og derefter fotograferede dem. I kan google: ’Gillian Wearing signs’ og se mere.
Refleksion: Hvilke tanker kan der ligge bag Gillian Wearings værk?
Læg de to fotos + jeres reflektion i elevfeedback i slutningen af modulet.
Lille praktisk øvelse 2: Tegning + foto af skulptur.
Lav en skulptur inspireret af kunstneren Erwin Wurms ’one minute sculptures’. I dag skal I:
1. lave en lille tegning, der giver instruktion til, hvad beskueren skal gøre
2. tage et foto af skulpturen.
Fælles for disse one minute-skulpturer er, at de udføres af publikum på udstillingen – ud fra en lille tegnet instruktion - og at de kun skal vare 60 sekunder. I kan google: ’erwin wurm one minute sculptures’, for mere inspiration.
Refleksion: Vil I karakterisere Irwin Wurms værker som skulptur, installation, happening og hvorfor?
Læg foto af tegnng + af skulptur + jeres reflektion i elevfeedback i slutningen af modulet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253101",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253101",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253101"
}