Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Malene Søderberg
|
Hold
|
2024 3g la (3g la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Optakt
Konstruerede tekster fra "Latin - her og Nu" s. 6-51
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Phaedrus og fablerne
Fokus på fabelgenren
Om Phaedrus og tidlig kejsertid s. 59-62
Lærerudarbejdet powerpoint om Phaedrus
Lupus et Agnus
Rana Rupta et bos
De vulpe et uva
Vacca Capella, ovis et leo
De vitiis hominum (også perspektiverende)
Perspektivering
Ludvig Holberg (1751) Fabel 2 og 13
Franz Kafka (1920) Lille fabel
Poul Borum (1987) Kat-og-mus-fabel
Samlet pensum i Latin og nu s. 58-86 + s. 90-91
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modulplan
-
Oversæt resten af sætningerne (linje 4-6) s.44 om Augustus
-
Læs om 1) ablativ i Fuglegrammatikken 17-18 og VAS 18-22 (bemærk,at den absolutte ablativ ikke er vigtig lige nu) og 2) infinitiv i VAS 40-41 og 3) om afsluttethed og uafsluttethed i VAS 30 og om oversættelse af tider i Fuglegrammatikken 6.
-
Syntaktisk analyse og oversættelse af sætning 4-9 s. 46 + opgave A s. 47 jf. virtuelt modul
-
Modulplan for virtuelt modul. I skal arbejde i 60 minutter. Lav så meget, I kan nå. Sørg for at lave lidt af alle opgaver - også selvom I så ikke bliver færdig med den enkelte opgave.
-
Ingen lektier
-
Drevmappe
-
Læs om Phaedrus s. 58-62 og lav noter i form af korte sætninger fx punktopstillet. Repetér også grammatikken fra sidste modul i Fuglegrammatikken s. 7 (p.p.a. + p.p.p.) og VAS 42-44
-
Læs om Phaedrus s. 58-62 og lav noter i form af korte sætninger fx punktopstillet. Repetér også grammatikken fra sidste modul både i Latinbogen s. 63-65 og i Fuglegrammatikken s. 7 (p.p.a. + p.p.p.) og VAS 42-44 og endelig skal I øve jer på at læse
-
Bestem ordklasser og giv et bud på sætningsled i sætning 6 (fra Laniger ...) til og med linje 9. Og lav opgave A side 69.
-
Ingen lektier, men læs modulplanen.
-
1) Læs og lyt til Rana Rupta et bos på latin s. 71 og her Phaedrus Fabula Rana rupta et bos recited by Allan Rosengren eller her Phaedrus, Rana rupta et bos. 2) Læs også den danske oversættelse s. 71 og 3) lav ordforrådsopgaven / opgave A s. 72
-
Læs om hovedsætninger og ledsætninger i VAS 47-52. Vi afsluttter Rana Rupta .... (Vi nåede til linje 4)
-
Læs Vacca, capella, ovis et leo på latin og dansk s. 78-79 og lyt til oplæsningen her Phaedrus, Vacca et capella, ovis et leo
-
Gennemlæs den syntaktiske analyse og oversættelse af Vacca, capella ... s. 78, som I lavede i fællesskab i sidste modul. Læs om absolut ablativ i Fuglegramma s. 18 og VAS 23
-
Læs fablen s. 85 på dansk og latin (I skal ikke oversætte eller lave syntaktisk analyse)
-
Afsnit
-
Ingen lektier. Vi gennemgår kort det, I lavede i det virtuelle modul og bagefter arbejder vi med perspektivtekster til fablerne. Husk latinbogen!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catul og kærligheden
Om Catul s. 93-96 i Latin her og nu
Catul 5 Vivamus, mea Lesbia
Catul 51 Ille mi par esse deo videtur
Catul 70 Nulli se dicit mulier mea nubere malle
Catul 109 Iucundum, mea vita, mihi proponis amorem
Catul 58 Caeli, Lesbia nostra, Lesbia illa
Catul 72 Dicebas quondam solum te nosse Catullum
Catul 85 Odi et amo - kursorisk
Catul 87 - Nulla potest mulier tantum se dicere amatam - kursorisk
Perspektivtekster
Sappho Fragment 31
Cicero Uddrag af talen for Cælius
Catul 101 - om brorens ligfærd: Gennem utallige lande og over utallige have / rejste jeg, bror ...
Samlet pensum i Latin her og nu s. s. 93-124 og 127-133
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca og stoicismen
Fokus på Seneca og stoicismen
Om Seneca og Stoicisme i Latinbogen Grundbog til Latin C
https://latinbogen.systime.dk/?id=183
Lærerudarbejdet dokument + powerpoint om Seneca, brevgenren med mere
Seneca brev 56 Over badeanstalten
(uddrag tekststykke 1 + 2 +3 fra Latinbogen - Grundbog til Latin C)
https://latinbogen.systime.dk/?id=196
Seneca brev brev 2 linje 1-12 Alle vegne, ingen steder (fra Florilegium)
Linje 13- 50 kursorisk
Perspektivtekster
Seneca De otio kap. 3 Om fællesskab eller fordybelse
https://latinbogen.systime.dk/?id=193
Niels Overgaard: Om stoicismens relevans for det moderne menneske - fem grundprincipper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253155",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253155",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253155"
}