Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Marc Bay Madsen, Nanna Hvenegaard Larsen
|
Hold
|
2024 2h3g eø/2 (2h3g eø/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Hvad er en virksomhed?
Introduktionsforløb til faget
Fokuspunkter
- Omsætning, omkostninger, profit
- SWOT
- Forretningsidé, differentiering, mission, vision, bæredygtig virksomhed (social, økonomi, miljø)
- Private/offentlige/socialøkonomiske virksomheder
- Virksomhedstyper (service, produktion, handel, blandede)
- Forretningsmodel (Business Model Canvas)
- Selskabsformer (A/S, ApS, I/S og enkeltmandsejet). Franchising.
Kernestof
- iBog Luk Virksomheden Op! Afsnittet "SWOT" (https://lvo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155) + afsnittet "Virksomhedsformer" (https://lvo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150)
- iBog Virksomhedens verden. Afsnittet "2.1 Virksomheden og dens forretningsidé" (https://virksomhedensverden.systime.dk/?id=301) + "2.2 Forretningsmodellens Hvem-Hvad-Hvordan" (https://virksomhedensverden.systime.dk/?id=300)
Supplerende materiale
- DR.dk (27/2 2024): "7-årige Bas sender lange blikke efter influencer-chips, men mor siger nej: 'De skal holde sig fra mine børn'". Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/7-aarige-bas-sender-lange-blikke-efter-influencer-chips-men-mor-siger-nej-de-skal#!/
- Løvens Hule (sæson 9, episode 3) kun iVet-casen. Link: https://www.dr.dk/drtv/episode/loevens-hule_-hvor-langt-kan-man-komme-med-charme-og-en-god-ide_424456
- Ekstra Bladet (26/2 2023): "Voldsom forskel på stang: kun halvt så lang". Link: https://ekstrabladet.dk/underholdning/livsstil/voldsom-forskel-paa-stang-kun-halvt-saa-lang/9647624
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Erhvervsøkonomis grundbegreber + markedsforståelse
Vi skal i Dette forløb se på erhvervsøkonomiske grundpiller. Først skal vi undersøge innovation, hvori grundbegreber, så som innovationstyper og former, samt creative destruction, introduceres. Denne forståelse for innovation skal dernæst videreføres til iværksætter begrebet og emnets hovedmodeller. Sideløbende arbejdes der med eksamensprojektet, der tager fokus i eget start-up projekt. Dette projekt arbejdes med sideløbende i alle fagets emner.
Efter grundforståelsen for virksomheder opbygges og styrkes introduceres strategi begrebet, samt dets modeller. Dette emnes hovedfokus bliver forståelse af markedet virksomheden skal agere i, samt konkurrenceparametre.
De centrale modeller er:
Business model canvas (BMC)
Ansoffs vækstmatrice
Porters Diamant og Five Forces
Interessent-kortet
positioneringskortet
STEEPLE
Forløbet afsluttes med en CSR workshop, der sætter fokus på CSR strategier og dettes marketings-potentiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Strategi, konkurrence og Samfund
Forløbet ønsker at sætte fokus på virksomhedens ageren på markedet og i samfundet.
Der medtages her relevante modeller, der primært har til hensigt at analysere vækstmuligheder, konkurrencemuligheder samt forståelse af eksterne faktorer, så som politiske, miljømæssige og ansvarsmæssige parametre. Der bliver også sat fokus på konkurrenceformer og markedsvilkår, heriblandt Blue Ocean Strategy.
De centrale modeller er:
Business model canvas (BMC)
Ansoffs vækstmatrice
Porters Diamant og Five Forces
Interessent-kortet
positioneringskortet
STEEPLE
Forløbet afsluttes med en CSR workshop, der sætter fokus på CSR strategier og dettes marketings-potentiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Brand, marketing og promotion.
Det følgende forløb sætter fokus på marketingsstrategier, segmentering og branding. Forløbet er opdelt i 2 fokus punkter.
Første del af forløbet består af følgende:
Eleven bliver præsenteret for brand som koncept, samt forskellige brandtyper og navne. Derudover præsenteres eleven for hvordan en virksomhed opbygger et unique selling point.
Et af de centrale emner i forløbet er de 4 p´er, samt udvidelsen i serviceindustriens 3 yderlige. I forbindelse med dette sættes der skarpt på produkt og marketingmix.
For at gå i dybden med prissættelse, anvendes seks-trins-proceduren.
Anden del af forløbet sætter herefter fokus på promotion.
Her introduceres eleven for forskellige typer af promotion, samt brug af SoMe og SEO i forbindelse med dette. Her sættes der også skarpt på etik og marketing, hvilket skal skærpe forståelsen for de centrale virkemidler i promotion.
Forløbet sluttes af med udarbejdelse af egen marketing for iværksætter projektet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regnskab og regnskabsanalyse
Det følgende forløb introducerer eleven til grundpillerne og grundbegreberne i forståelsen af en årsrapport, resultatopgørelse og balance, samt en forståelse for aktier og deres betydning for en virksomhed.
Formålet er at give eleven en forståelse og et overblik over nøgleinformationer i de forskellige dele af årsrapporten, så eleven kan identificere hvilke informationer, der kan bruges til forskellige analyser. Der arbejdes med forskellige samtidige årsrapporter, således at eleven får en forståelse for en given virksomheds nuværende situation. Der arbejdes ydermere med eksempler fra samtiden, således at en forståelse for hvordan politiske strømninger og andre eksterne faktorer kan påvirke både årsrapporten og aktiekurser.
Herefter introduceres eleven til forskelige regnskabsanalyseværktøjer, heriblandt:
Du-Ponts Pyramide
Soliditetsgrad
Rentabilitetsanalyse
samt likviditetsanalyse
Forløbet rundes af med en workshop, hvori et selvvalgt regnskab, eller eget projekts potentielle regnskab, analyseres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ledelse og organisation
I dette forløb skal vi se på ledelsesteoriens historie og udvikling. Vi dykker ned i hvordan ledelsesteori har udviklet sig fra trækteorien, frem til mere moderne ledelsesteorier og ledelsesformer. Forløbet tager udgangspunkt i Taylors "Scientific Management", Fayols "14 principper - om bureaukrati" og Elton Mayo og "Hawthorne Studierne", som ledelsesteoriens fundament. I denne del dykker vi ned i lederens rolle, forståelsen af ledelse som videnskabelig disciplin, samt udviklingen i menneskesynet i teorierne. Dette danner fundament for udfoldelsen af en senere bredere forståelse af ledelse, hvori der bliver sat skarpt på Blanchard og Hersheys "situationsbestemt ledelse", Adizes "teamledelse", samt Blake og Moutons "Leadership Grid." For at underbygge forståelsen af disse, suppleres der med de 3 ledelsesformer - Autoritær, demokratisk og Laissez Faire, - og hvilke styrker og svagheder disse har i forhold til ledelse og forskellige situationer.
Til sidst i forløbet bliver værdibaseret ledelse og interkulturel ledelse introduceret. Dette med det formål at åbne op for forståelsen af forskellige ledelsesværktøjer og ledelsessituationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253236",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253236",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754253236"
}