Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Esra Karaman
|
Hold
|
2024 bi/y (1y bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Opskriften på livet - DNA
Fokuspunkter:
• DNA -opbygning og funktion
• Replikation
• Proteinsyntese
• Mutationer
• Celledeling (mitose og meiose)
• Krydsnings skemaer
• Autosomal og kønsbunden nedarvning
Øvelser:
DNA i hindbær
Kan du smage fenyltiokarbamid PTC
Materialer:
Kernestof:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling s. 169- 192, 196-203,
Supplerende stof:
Biologi i fokus s. 84-85
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Er jeg sund
Fokuspunkter:
Fysiologi:
• Kredsløb (hjerte, lunger, blod og blodkarnettet)
• Cellernes stofskifte: respiration og gæring/anaerob
Fordøjelsessystemet
• Makromolekyler herunder kulhydrater, proteiner og fedtstoffer
• Blodsukkerregulering herunder insulin og glukagon
• GI indeks
• Diabetes og livsstilssygdomme
Mikroorganismer
• Vækst og vækstfaktorer
• Bakterievækst
• Bakteriers deling
Øvelser:
Blodtryk
Blodsukker
Dyrkning af bakterier
Materialer:
Kernestof
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling s. 76-82, 86-92, 95-97, 108- 120,
Biologi til tiden s. 141-147
Mikrobiologibogen, læs afsnittet om "Vækst" - https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=137
Supplerende:
Biologi i fokus s. 29
Links
https://www.youtube.com/watch?v=B8OkMC2gVgc
https://www.youtube.com/watch?v=XDy42OZSqBM
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi går i gang med nyt forløb om sundhed. Vi starter med blodkredsløbet.
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 75-81, 86-93, 95-97, 108-109
-
1. Gruppearbejde om blodkredsløbet.docx
-
2. Læsning til blodkredsløbet.pdf
-
I skal have færdiggjort spørgsmålene fra sidste gang, så vi kan gennemgå dem så snart timen begynder.
-
Modulet er kortere, derfor fortsætter vi med blodkarnettet.
-
Hjertet samt blodtryksforsøg
-
4. Blodtrykforsøg.docx
-
Husk bogen og brug de sider der passer med jeres emne. I kan læse hvilke sider det er længere nede. Inden modulet er omme skal I uploade jeres fremlæggelse under elevfeedback, fravær registreres på baggrund af dette. Fremlæggelsen skal vare omkring 1
-
7. Fremlæggelse om kost skal indeholde.docx
-
Gruppen der skal fremlægge om enzymer skal inkludere enzymers opbygning, struktur, funktion især i fordøjelsessystemet, eksempler på enzymer i fordøjelsessystemet
-
Gruppe kulhydrater: Melissa, Sena, Zahra og Yasin
-
I skal fremlægge og efterfølgende runder vi af ved at tale om ernæring og de anbefalede kostråd
-
I skal lave en tegning over fordøjelsesystemet hvor I inkluderer enzymer der nedbryder fedt, protein og kulhydrater. Husk at inkluderer organer som lever, bugspytkirtel og galdeblære. Skal uploades under elevfeedback. I må gerne tegne på computer ell
-
Vi samler kort op på fordøjelsessystemet. Hvis I har spørgsmål til fordøjelsessystemet er det i dag I har mulighed for at spørge til den korte opsamling.Dette modul skal vi tale om gæring gennemgang af teori om mikroorganismer samt dyrkning af bakter
-
8. Dyrkning af bakterier.pdf
-
Læsning mikroorganismer.pdf
-
Afsnit
-
Vi kigger først på agarpladerne og derefter afslutter sundhedsforløbet med fedme og diabetes samt laver blodsukkermåling.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kan vi leve uden naturen?
Fokuspunkter:
• Hvad er et økosystem
• Biotiske og abiotiske faktorer
• Interspecifik og intraspecifik konkurrence
• Trofisk kaskade: Primærproducenter, plante- og dyreædere
• Begrænsende faktorer
• Biodiversitet
• Næringsrige og næringsfattige søer
• Søen som økosystem samt iltsvind og springlag
• Evolution, genetisk diversitet, naturlig selektion og mutationer
Øvelser:
Lysets betydning for fotosyntesen
Makroindex
Bønneøvelse
Materiale
Kernestof
Biologi i udvikling s. 23-32, 35-37, 54-57, 59-64, 222-227, 230-235
Biologi til tiden "Søen som økosystem" - pdf under dokumenter samt "vanddyr og iltoptagelse"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177865867",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177865867",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177865867"
}