Titel
1
|
1. Ulighed og velfærd samt 2. Ungdom
Fokuspunkter til ulighed og velfærd
1. Hvad er ulighed?
2. Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund?
3. Hvordan ser uligheden ud i de sociale klasser?
4. Hvorfor er der ulighed?
5. Hvorfor er der ulighed mellem kønnene i Danmark?
6. Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed?
7. Hvad betyder velfærd, og hvad er en velfærdsstat?
8. Hvilke opgaver løser den offentlige sektor i Danmark?
9. Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat overfor?
10. Hvilke løsninger er der på velfærdsstatens udfordringer – og vil de mindske eller øge uligheden?
Fokuspunkter til Ungdomssociologi
1. Hvordan dannes vores identitet?
2. Hvordan lærer vi at indgå i sociale fællesskaber?
3. Hvad er en livsstil, og hvad siger den om os?
4. Hvordan påvirker samfundet individernes identitet?
5. Hvordan påvirker senmoderniteten vores liv?
6. Hvad kan vi konkludere om at være ung i dag?
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier ̶ politiske beslutningsprocesser i - Danmark i en global sammenhæng
Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
Anvendt materiale
Grundbog: P. Brøndum & M. B. Carlsen: Vores samfund, Columbus 2025
Ulighed og velfærd
1. Hvorfor er der ulighed i en velfærdsstat? (1,7 s.)
1.1: Hvad er ulighed? (0,5 s.)
1.1.1: Formel lighed, chancelighed og resultatlighed (0,9 s.)
1.1.2: Ulighed og fattigdom er ikke det samme (1,5 s.)
Dokumentar: Ik’ så mange penge. Ekstra: Se dokumentaren 'Ik' så mange penge'
1.2: Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund? (0,2 s.)
1.2.1: Økonomisk ulighed (1,2 s.)
1.2.2: Stigende ulighed (1,1 s.)
1.3: Hvordan ser uligheden ud i de sociale klasser? (1,9 s.)
1.3.1: Ressourcebeholderne (1,8 s.)
1.3.2: Social mobilitet og social arv (1,4 s.)
21- Søndag d. 17.3.2024:
https://www.dr.dk/drtv/se/udvalgt-fra-21-soendag_-en-syg-forskel_444750
1.4: Hvorfor er der ulighed? (0,2 s.)
1.4.1: Funktionalismen – ulighed er en helt naturlig ting i vores samfund (0,9 s.)
1.4.2: Pierre Bourdieus teori – ulighed bør reduceres (3,8 s.)
Elitens børn er snotforkælede_2024u.pdf af T. Omar, P. M. Jespersen og V. Christophersen, Politiken, 23.2.2013, https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5585130/%C2%BBElitens-b%C3%B8rn-er-snotfork%C3%A6lede%C2%AB (2,2 s.)
1.5: Hvorfor er der ulighed mellem kønnene i Danmark? (0,2 s.)
1.5.1: Lønforskelle mellem mænd og kvinder (2,1 s.)
1.5.3: Ligestillingsdebatten (1,1 s.)
1.6: Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed? | VORES SAMFUND (0,6 s.)
I alt ift. ulighed: 23,5 s.
De tre klassiske ideologier og deres forgreninger, pdf. Fra: P. Brøndum & M. B. Carlsen: Vores samfund, Columbus, 1. udgave, 1. oplag 2024 s. 34-46 (12,4 s,)
1.7: Hvad betyder velfærd, og hvad er en velfærdsstat? ( 1,3 s.)
1.7.1: De tre forskellige velfærdsmodeller (6,3 s.)
1.8: Hvilke opgaver løser den offentlige sektor i Danmark? (1,3 s.)
Jeg frygter, at velfærdsstaten vil forfølge mig til graven af Claes Kirkeby Theilgaard, Altinget.dk, 5.september 2023. https://www.altinget.dk/artikel/velfaerdsstaten-er-moralsk-forkastelig-vejen-frem-er-en-minimalstat (1,4 s.)
1.9: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for? (4,2 s.)
1.10: Hvilke løsninger er der på velfærdsstatens udfordringer – og vil de mindske eller øge uligheden? (0,4 s.)
1.10.1: Opstramnings- og opkvalificeringsstrategien (4 s.)
1.10.2: Løsninger på velfærdsstatens udfordringer og konsekvenser for uligheden (0,8 s.)
Er den universelle velfærdsstat på retur? Af P. Nedergaard, WA, 9.8.2023,
https://samf.ku.dk/presse/kronikker-og-debat/2023/er-den-universelle-velfaerdsstat-paa-retur/ (1,4 s.)
1.11: Hvad kan vi konkludere om uligheden i den ¬universelle velfærdsstat? (0,3 s.)
I alt ift. velfærdsstaten: 33,4 s.
Ungdomssociologi
2.1: Hvordan dannes vores identitet? (2 s.)
2.2: Hvordan lærer vi at indgå i sociale fællesskaber? (2,1 s.)
2.2.1: Normer (1,2 s.)
2.2.2: Sociale roller (1,8 s.)
2.3: Hvad er en livsstil, og hvad siger den om os? – Minervamodellen (2,1 s.)
2.4: Hvordan påvirker samfundet individernes identitet? (0,2 s.)
2.4.1: Det traditionelle samfund (0,5 s.)
2.4.2: Det moderne samfund (1 s.)
2.4.3: Det senmoderne samfund (1,3 s.)
2.5: Hvordan påvirker senmoderniteten vores liv? (0,3 s.)
2.5.1: Anthony Giddens - aftraditionalisering og individualisering (4 s.)
2.5.3: Byung-Chul Han - præstationssamfund og perfekthedskultur (3,8 s.)
I alt ift. Ungdomssociologi: 20,3
Øvesæt Social arv
Bilag 1. Andelen af 25-årige, som har fået en uddannelse, fordelt efter højest
fuldførte uddannelse blandt forældrene i 2022. Opgjort i pct.
Fra: E. M. Klarskov et al.: ”Færre børn af ufaglærte får en uddannelse, men
særlige uddannelsestilbud vinder indpas”. Arbejdernes Erhvervsråd,
27.2.2023. https://www.ae.dk/analyse/2023-02-faerre-boern-af-ufaglaertefaar-en-uddannelse-men-saerlige-uddannelsestilbud-vinder
Bilag 2. Jeg vil altid føle mig som en, der er gået forkert (uddrag)
Fra: Af Nicoline Forsberg Clausen, statskundskabsstuderende på KU,
Uniavisen, 31.3.2025, https://uniavisen.dk/jeg-vil-altid-foele-mig-som-en-derer-gaaet-forkert/
I alt: 77,2 s.
|