Holdet 2024 sa/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Morten Sørensen
Hold 2024 sa/z (1z sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Partier og ideologier
Titel 2 Velfærd under pres
Titel 3 Socialisering og forskellige liv i Danmark
Titel 4 Magtens Billeder i Danmark (Hi/sa)
Titel 5 DHO-forløb: Steder (DA/HI/sa)
Titel 6 Samfundsøkonomi og økonomisk politik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Partier og ideologier

Kernestof fra læreplanen:

Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Velfærd under pres

KERNESTOF:
Sociologi
- social differentiering og kulturelle forskelle
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark og i global sammenhæng
Økonomi:
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.

FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Socialisering og forskellige liv i Danmark

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle
Politik
- politiske ideologier og skillelinjer
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode



Faglige mål :
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Magtens Billeder i Danmark (Hi/sa)

HI - 20/1-2025 - 14/3-2025
sa - 7/3 - 10/3-2025

Kronologi: Stilarter og styreformer i 1000 år

Historisk overblik og sammenhænge: Samspil med samfundsfag

Samfundsfagligt fokus: Styreformer (syv perioder), herunder sidste del med fokus på demokrati og medier (Mediernes tid fra 1973)

Målsætninger:
- dokumentere viden om centrale udviklingstræk i Danmarks historie, herunder sammenhænge mellem den nationale og europæiske udvikling
- at forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for menneskets vilkår
- at bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden

Kernestof og supplerende stof:
- Danmarks tilblivelse, middelalder, renæssance, reformationen, enevælde, oplysningstiden, revolutioner, dansk demokrati, national identitet, ideologiernes kamp, nye grænser og konflikter

Materiale:
Jesper Bek, Magtens billeder - Billeder af danske regenter gennem 1000 år, Kbh.: Gyldendal 2000, s.8-12, 15-20, 27-32, 35-39, 45-50, 55-60, 67-71, 78-80,  (fokus på billede 1-7)

Benito Scocozza, Danmarkshistoriens hvem, hvad og hvornår, Politikens Forlag 1994, s.58-59 ("Kirkearkitektur gennem 900 år")
Ole Feldbæk, Gyldendal og politikens Danmarkshistorie, bd.9, Den lange fred, 1700-1800, s.73, 245, 271 (Årslev 1768, 1786, 1795)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO-forløb: Steder (DA/HI/sa)

Faglig samspil med historie og dansk

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Behandle problemstiller i samspil med andre fag

Samfundsfaglige fokus:
- Teorier om steder - begrebet "sted"
- Samfundsudvilling fra fælleskab til individualisme: Traditionelle, moderne, senmoderne.
- Gemeinschaft og gesellschaft (F.Tönnies)
- Magt og kapital (P.Bourdieu)
- Storby og lilleby - Blasert og bornert (G.Simmel)
- Levevilkår i forstaden (parcelhus og ghetto)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samfundsøkonomi og økonomisk politik

Økonomi
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Politik:
- Politiske ideologier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode



Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer