Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Vibeke Tang
|
Hold
|
2024 bk/st (1st bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Billedets virkemidler
Hvilke virkemidler har billedkunstneren til rådighed for at udtrykke sig?
Teori:
Billedkunst (grundbog) s. 11-14 (kompositionslinjer), s. 30-35 (lyset og skyggen) + s.36-40 (Farven)
Dokument "Pixiudgave Om farve, komposition og dybde" (VT),5 sider
Dokument: "Seks måder at skabe dybde"
Om det gyldne snit: https://www.youtube.com/watch?v=BMJ_B9_ab74
Fagord:
egenskygge og slagskygge, lyspunkt/ highlight
symbolsk lys, naturligt lys, samlet belysning, clairobscur
Akromatiske farver, spektralfarver, rene farver, brækkede farver, valør, primærfarver, sekundærfarver, tertiærfarver
komplementærkontrast, kold/varm-kontrast, kvalitetskontrast,
statisk og dynamiske kompositionslinjer, det gyldne snit
Lineærperspektiv, repoussoir, gradienter, farveperspektiv, overlapning
Analyse: Analyse af to selvvalgte værker fra pptx ("Beskriv farver, kontraster, virkning")
Praktiske øvelser:
- Frugter tegnet med blyant og fokus på egenskygge, slagskygge, lyspunkt/ highlight
-ekspressiv gengivelse af frugt
- Ekspressive portrætter af Harris og Trump med fokus på farvekontraster
- Ittens farvecirkel + en valørskala
- "Matisse med dybde" (tegning af centralperspektivisk rum)
-Collage med fokus på statiske og dynamiske elementer
Læste sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Samtidskunst
Hvad er samtidskunst?
Vi arbejder med eksempler på forskellige udtryksformer indenfor samtidskunst med fokus på kritiske kommentarer til vores samtid.
Derudover har vi forholdt os til to AI-producerede værker
Fagord:
konceptkunst
ready-made
installation
performance
parafrase
interaktiv
Teori:
kunst og skrald.pdf (artikel fra Politiken.dk/kultur 9/10, 2024, "Så skete det igen: Museumsansat kylede kunstværk i skraldespanden" (2 sider)
Eksempler på konceptkunst, installation, ready-mades, performance + forklarende tekst i dokumentet "Samtidskunst eksempler" (15 sider):
Jens Haaning, "Take the Money and Run" (2022)
Marcel Duchamp, "Fontæne" (1917)
Haus-Rucker-Co, "Giant Billiard" (Arken 2022)
Abramovich, "The Artist is Present" (MOMA 2010)
Ejlerskov, Lindahl, "De tomme sider" (2020)
Courtney Kessel, "In Balance With" (2017)
Julian Toldam, "Jomfru i bur" (2017)
performance pptx (om Marina Abramovic, performance og "The Artist is Present") 7 sider
Analyse:
Dokument "Hvem er Banksy" - analyse af 2 af Banksys nyere værker
Analyse af "The Artist is Present"
analyse af tre selvvalgte samtidskunstværker (fra "Samtidskunst eksempler")
Beskrivelse og reaktion på AI God: "Portrait of Alan Turing" + Jason M. Allens "Space Opera Theatre" (dokument: "AI")
Praktiske opgaver:
- Lav dit eget eksempel på "skrald som kunst". Placér på autentisk sted på skolen. Gem og fotodokumenter
- Lav og dokumenter med foto din egen performance ("The artist is NOT present")
- Parafrase af klassisk kunstværk (før 1900) - kollage eller billedredigering (dokument "ny parafraseopgave")
Læste sider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur
Vi laver en bogstavskulptur inspireret af Kenn André Stillings Alfabetskulptur til minde om Dan Turell placeret på en plads i Vangede. Derudover ser vi på skildringer af menneskekroppen gennem tiden og diskuterer, hvad skildringen fortæller om sin tid.
Fagtermer
stedsspecifik
over/ under kropsstørrelse
Ekspressiv/ naturalistisk
materiale, overflade, farve
sokkel
dynamisk/ statisk
lukket (samlet om sig selv), åben (udadrettet, griber ud i rummet)
parafrase (fortolkning af kendt værk)
I forbindelse med græske skulpturer og særligt "Spydbæreren" (450 f.v.t.) har vi talt om:
idealiseret naturalisme,
ponderation, contrapposto,
"sund sjæl i et sundt legeme"
idealer
menneskekroppens proportioner
Teori:
https://www.information.dk/kultur/2019/06/raedselsvaerk-tror-lige-landevejen-selvfoelgelig-folk-alfabet ("Selvfølgelig skal folk have deres alfabet")
Skulpturer i grundbogen "Billedkunst" (Scheel Andersen og Laursen, Systime 2006) s. 175-183
"Menneskekroppens proportioner" (dokument)
Noter til nedenstående vestlige og ikke-vestlige skulpturer ("Opgave Skulptur med bogstaver"):
https://www.fetechinoise.ca/blog/liujianhua2019
khalidshahin.me/category/arabic-calligraphy-sculpture/
Robert Indiana: forskellige ”Love”-skulpturer
Jens Galschiøt: "Fundamentalism" (skulptur-installation), 2015.
Andet materiale:
https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/start-here-apah/intro-art-history-apah/v/the-body-in-western-sculpture
"Ni skulpturer gennem tiden" (Fra Venus af Willendorf frem til Kreilgaards "Agape")
Analyse
-af egen skulptur (brug dokumentet "skulpturanalyse")
-Skulpturer i grundbogen "Billedkunst" (Scheel Andersen og Laursen, Systime 2006) s. 175-183 i dokumentet "Spørgsmål til skulpturer"
"Ni skulpturer gennem tiden" - fokus på virkemidler (kryds af i skema)
Praktiske opgaver:
stedsspecifik skulptur (dvs. i 3D), der består af bogstaver. Tegn skitser først og udfør dem derefter i ståltråd og/eller ostevoks
Menneskekroppens proportioner - tegneøvelse
Læste sider: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Portræt og akvarel
Miniforløb med fokus på ansigtets proportioner
Teori
Vi har læst artiklen HTTPS://WWW.DR.DK/NYHEDER/KULTUR/TRUMP-STOETTER-DYRKER-MAR-LAGO-FACE og diskuteret, hvorfor ekstreme skønhedsoperationer er blevet en trend blandt Trump-støtter.
Opgave:
Du skal bruge materialet ”Portrættegning” til at tegne et portræt/ ansigt, hvor proportionerne er så rigtige som muligt.
Lad dig samtidig inspirere af artiklen ovenfor, og lav dit ansigt til et ”Mar-a-Lago-ansigt”/ socialt medieansigt
Farvelæg meget gerne (farveblyanter, farver, akvarel)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Barok og vanitas stilleben
Hvad er barokken og hvad er karakteristisk for kunst fra barokken?
Teori
Introduktion til barokken og karakteristika ved barok kunst i dokumentet "1st og 1g Barok og Vanitas stilleben"
Fagord:
Forfængelighed (status, pragt, livsnydelse)
forgængelighed (forfald, død)
"Memento mori" (Husk du skal dø)
Clair-obscur (stor lys/skygge-kontrast, spotlight)
Trompe l'oeil ("øjebedrag")
Analyse:
Formal- og betydningsanalyse af to malerier fra barokken
analyse af komposition, farver og symboler i egen vanitas stilleben (foto)
Praktiske opgaver
Foto af egen (moderne) vanitasopstilling (gruppearbejde)
Læste sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Instruktion:
Du skal fremstille et værk (maleri, tegning, foto, skulptur), der forholder sig til emnet ”Menneske og natur”.
I din fremstilling skal du tage afsæt i mindst ét professionelt værk, som du er inspireret af.
Brug ppt ”Eksamensprojekt Natur” som inspiration.
Du skal vælge én af opgaveformuleringerne her:
1. Jeg vil undersøge kunst, der viser ”ånden i naturen”
2. Jeg vil undersøge kunst, der skildrer naturen som fantasilandskab
3. Jeg vil undersøge, hvordan kunstværker kan bruges i klimakampen
4. Jeg vil undersøge skildringer af naturen i en særlig stilart (impressionistisk, ekspressiv, kubistisk)
5. Jeg vil undersøge kunst med naturen (land art)
Arbejdsproces:
- Teori: Vi læser Jonas Wolters “Naturindtryk i kunsten” side 55-69 i Temaer i kunsten
- Teori/ analyse: Du skal udvælge mindst ét professionelt værk som inspiration, analysere dette værk og søge baggrundsinformation om kunstneren/ stilarten/ værket
- Praktisk: Værkproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Arkitektur
Hvad er modernistisk arkitektur?
Hvad kendetegner Høje Taastrup Gymnasium og hvilke tanker ligger bag fra arkitekten Henning Larsens side?
Vi startede med at se på kendetegn for klassisk arkitektur med Parthenontemplet i Athen og video fra Assassins Creed:
https://www.youtube.com/watch?v=tX8xgPV03IE&fbclid=IwAR1OWiTpbU-J79IddEiyJ2Xf9LPvczzMEPqVogXoYnt9l6qOumCkV8vih04
Teori:
Klassisk arkitektur
Om modernisme og Henning Larsen
Analyse af HTG ("Spørgsmål til Høje Taastrup Gymnasium")
Fagtermer:
Trekantsgavl
Symmetri
Harmoni
søjler
funktionalisme
vinduesbånd
rene linjer
lige linjer
flade tage
lysindfald (ovenlys, sivelys)
grundplan
facadetegning
Opgave:
Grundplan og facadetegning af "den perfekte skole"
I alt: ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185026591",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185026591",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185026591"
}