Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Jan Falkencrone
|
Hold
|
2024 mu/st (1st mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musik i teori og praksis
Der har i undervisningen ikke været tale om længere forløb, snarere en stadig afveksling mellem teori og praksis med fokus på en relativt bred genre- og tidsspredning
Af den nedenstående Lectio-registrering fremgår (de fleste af) de enkelte timers anvendelse, men opsummerende kan flg. oplyses:
Teori:
Almindelig node-, akkord- og rytmelære (primært baseret på Johannes Grønager: C-nøglen samt egne arbejdspapirer). Herunder også funktionsanalyse og kvintcirklen samt formlære i forb.m. populærmusik.
Endvidere et enkelt modul om lydoptagelsens historie.
Klassisk
Mozart: Fuga c-moll (for 2 klaverer) (også m.h.p. polyfoni)
Ernst Toch: Geographical Fugue (talekor)
Richard Wagner. Forspil til Tristan og Isolde
J.S. Bach: Åbningskoret fra Juleoratoriet
Maurice Ravel: Bolero (med særligt fokus på orkestrets instrumenter + præsentation af fænomenet ostinat)
Sangertyper og sangteknik
Illustreret med hhv Jussi Björling (Che gelida manina) og Tom Waits (Waltzing Mathilda) samt - også i praksis - "Den gamle gartners sang".
Jazz/evergreens (også m.h.p formanalyse, improvisation og instrumentation)
Jerome Kerns "All the Things You Are" i udgave med Art Tatum og Ben Webster m.fl.:
Irving Berlins "White Christmas" i udg. med hhv. Frank Sinatra og Bing Crosby
Herunder også præsentation af crooning
Blues og tidlig Rock'n Roll:
Bessie Smith: In the House Blues (herunder blå toner, bluesskema og call - reponse)
Ray Charles: Kissa me, Baby
Chuck Berry: Johnny B. Goode.
(+ eksemplificering på fællessangsbasis v.h.a. "What shall we do with a drunken sailor" (worksong), "God down, Moses" (Negro Spiritual) og "Teachers Blues"
Til visse af forløbene har eleverne læst kortere, introducerende tekster.
Som særligt studeret område har holdet valgt Elvis Presley. I denne forbindelse er bl.a. flg. numre, der eksemplificerer Elvis' mangeartede repertoire, blevet analyseret.
Jailhouse Rock
Rock a Hula
Frankfort Special
How great Thou art
In the Ghetto
I tilknytning hertil er læst i Per Reinholdt Nielsen: Musik og remix (2. udg., Systime 2011) pg. 15-19 og 26-31.
Samspil:
Leonard Cohen: Hallelujah
Mariah Carey: All I want for Christmas
Tito Puente: Oyo Como Va
Elvis Presley: Can't help falling in love with you
Udsalg (talekor) og Rytme-rondo (i forb.m. forløb om rytme)
Div. fællessange (en del af dem i tilknytning til teorien), ofte årstidsbestemte - se nedenstående Lectio-oversigt.
Ekskursion til Ragnarock 1/4
Julekoncert 19/12
Forårskoncert 15/5
:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185038018",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185038018",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185038018"
}