Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Jan Falkencrone
|
Hold
|
2024 mu/vz (1vz mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musik i teori og praksis
Der har i undervisningen ikke været tale om længere forløb, snarere en stadig afveksling mellem teori og praksis med fokus på en relativt bred genre- og tidsspredning
Af den nedenstående Lectio-registrering fremgår (de fleste af) de enkelte timers anvendelse, men opsummerende kan flg. oplyses:
Teori:
Almindelig node-, akkord- og rytmelære (primært baseret på Johannes Grønager: C-nøglen samt egne arbejdspapirer). Herunder også funktionsanalyse og kvintcirklen samt formlære i forb.m. populærmusik.
Klassisk
Mozart: Fuga c-moll (for 2 klaverer) - m.h.p. polyfoni
Ernst Toch: Geographical Fugue (talekor)
Richard Wagner. Forspil til Tristan og Isolde
Maurice Ravel: Bolero (med særligt fokus på orkestrets instrumenter + præsentation af fænomenet ostinat)
Sangertyper og sangteknik
Illustreret med hhv Jussi Björling (Che gelida manina) og Tom Waits (Waltzing Mathilda) samt - også i praksis - "Den gamle gartners sang".
Jazz/evergreens (også m.h.p formanalyse, improvisation og instrumentation)
Jerome Kerns "All the Things You Are" i udgave med Art Tatum og Ben Webster m.fl.:
Irving Berlins "White Christmas" i udg. med hhv. Frank Sinatra og Bing Crosby
Herunder også præsentation af crooning
Blues og tidlig Rock'n Roll:
Bessie Smith: In the House Blues (herunder blå toner, bluesskema og call - reponse)
Ray Charles: Kissa me, Baby
Chuck Berry: Johnny B. Goode.
(+ eksemplificering på fællessangsbasis v.h.a. "What shall we do with a drunken sailor" (worksong), "God down, Moses" (Negro Spiritual) og "Teachers Blues"
Til visse af forløbene har eleverne læst kortere, introducerende tekster.
Som særligt studeret område har holdet valgt Hiphop/rap. I denne forbindelse er - foruden en generel genreintroduktion - flg. numre blevet analyseret.
Coolio: Gangsta's Paradise
Tupac: Changes
Eminem: The real Slim Shady
50 Cent: Just a Li'l bit
Tarrak: Tupilak
Vi har her arbejdet med et bredt spektrum inden for genren - fra gangster-rap til politisk (grønlandsk) rap. Vi har arbejdet med både auditiv og visuel analyse af 5 forskellige numre (herunder også set de tilhørende musikvideoer).
Visuelt har vi set på taktart, tempo, toneart, overblik over akkorder og enkelte detaljer
Auditivt har vi lyttet efter instrumenter, formanalyse og enkelte detaljer m.h.t. hvad instrumenterne spiller.
Overodnet har vi også kigget på teksten og perspektiveret både den og musikken til genren vi har arbejdet med.
i tilknytning hertil er bl.a. læst fra S. Lund-Olsen & Th. Meesenburg: Rap - historie og analyse (Systime 2011) pg- 13-14 + 23-29
samt
Per Reinholdt-Nielsen. Musik og remix (2. udg., Systime 2011) pg. 290-295
Samspil:
Beatles: Let it be
Mads Langer: Stjerneregn af sne
Tito Puente: Oyo Como Va
Billy Joel: Piano Man
Udsalg (talekor) og Rytme-rondo (i forb.m. forløb om rytme)
Div. fællessange (en del af dem i tilknytning til teorien), ofte årstidsbestemte - se nedenstående Lectio-oversigt.
Ekskursion til Ragnarock 1/4
Julekoncert 19/12
Forårskoncert 15/5
:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185045554",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185045554",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185045554"
}