Holdet 2024 bk/1g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Vibeke Tang
Hold 2024 bk/1g (1g bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Billedets virkemidler
Titel 2 Samtidskunst
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Barok og vanitas stilleben
Titel 5 Eksamensprojekt
Titel 6 Arkitektur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Billedets virkemidler

Hvilke virkemidler har billedkunstneren til rådighed for at udtrykke sig?   

Teori:
Billedkunst (grundbog)  s. 11-14 (kompositionslinjer), s. 30-35 (lyset og skyggen) + s.36-40 (Farven)
Dokument "Pixiudgave Om farve, komposition og dybde" (VT),5 sider
Dokument: "Seks måder at skabe dybde"
Om det gyldne snit: https://www.youtube.com/watch?v=BMJ_B9_ab74

Fagord:
egenskygge og slagskygge, lyspunkt/ highlight
symbolsk lys, naturligt lys, samlet belysning, clairobscur
Akromatiske farver, spektralfarver, rene farver, brækkede farver, valør, primærfarver, sekundærfarver, tertiærfarver
komplementærkontrast, kold/varm-kontrast, kvalitetskontrast,
statisk og dynamiske kompositionslinjer, det gyldne snit
Lineærperspektiv, repoussoir, gradienter, farveperspektiv, overlapning

Analyse: Analyse af to selvvalgte værker fra pptx ("Beskriv farver, kontraster, virkning")

Praktiske øvelser:
- Frugter tegnet med blyant og fokus på egenskygge, slagskygge, lyspunkt/ highlight
-ekspressiv gengivelse af frugt
-Ekspressive portrætter (Harris og Trump) med farvekontraster
- Ittens farvecirkel + en valørskala
-Design din egen ladestander
-Tegning af centralperspektivisk rum,( "Matisse med dybde")

Læste sider: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Samtidskunst

Hvad er samtidskunst?
Vi arbejder med eksempler på forskellige udtryksformer indenfor samtidskunst med fokus på kritiske kommentarer til vores samtid.

Fagord:
konceptkunst
ready-made
installation
performance
parafrase
interaktiv

Teori:
kunst og skrald.pdf (artikel fra Politiken.dk/kultur 9/10, 2024, "Så skete det igen: Museumsansat kylede kunstværk i skraldespanden" (2 sider)

Eksempler på konceptkunst, installation, ready-mades, performance + forklarende tekst i dokumentet "Samtidskunst eksempler" (15 sider):
Jens Haaning, "Take the Money and Run" (2022)
Marcel Duchamp, "Fontæne" (1917)
Haus-Rucker-Co, "Giant Billiard" (Arken 2022)
Abramovich, "The Artist is Present" (MOMA 2010)
Ejlerskov, Lindahl, "De tomme sider" (2020)
Courtney Kessel, "In Balance With" (2017)
Julian Toldam, "Jomfru i bur" (2017)

performance pptx (om Marina Abramovic, performance og "The Artist is Present") 7 sider

Analyse:
Dokument "Hvem er Banksy" - analyse af 2 af Banksys nyere værker
Analyse af "The Artist is Present"
analyse af tre selvvalgte  samtidskunstværker (fra "Samtidskunst eksempler")

Praktiske opgaver:
- Lav dit eget eksempel på "skrald som kunst". Placér på autentisk sted på skolen. Gem og fotodokumenter
- Lav og dokumenter med foto din egen performance ("The artist is NOT present")
- Parafrase af klassisk kunstværk (før 1900) - kollage eller billedredigering (dokument "ny parafraseopgave")

Læste sider: 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skulptur

Vi laver en bogstavskulptur inspireret af Kenn André Stillings Alfabetskulptur til minde om Dan Turell placeret på en plads i Vangede. Derudover ser vi på skildringer af menneskekroppen gennem tiden og diskuterer, hvad skildringen fortæller om sin tid.

Fagtermer
stedsspecifik
over/ under kropsstørrelse
Ekspressiv/ naturalistisk
materiale, overflade, farve
sokkel
dynamisk/ statisk
lukket (samlet om sig selv), åben (udadrettet, griber ud i rummet)
parafrase (fortolkning af kendt værk)
I forbindelse med græske skulpturer og særligt "Spydbæreren" (450 f.v.t.) har vi talt om:
idealiseret naturalisme,
ponderation, contrapposto,
"sund sjæl i et sundt legeme"
idealer
menneskekroppens proportioner

Teori:
https://www.information.dk/kultur/2019/06/raedselsvaerk-tror-lige-landevejen-selvfoelgelig-folk-alfabet ("Selvfølgelig skal folk have deres alfabet")
Skulpturer i grundbogen "Billedkunst" (Scheel Andersen og Laursen, Systime 2006) s. 175-183
"Menneskekroppens proportioner" (dokument)

Noter til nedenstående vestlige og ikke-vestlige skulpturer ("Opgave Skulptur med bogstaver"):
https://www.fetechinoise.ca/blog/liujianhua2019
khalidshahin.me/category/arabic-calligraphy-sculpture/
Robert Indiana: forskellige ”Love”-skulpturer
Jens Galschiøt: "Fundamentalism" (skulptur-installation), 2015.

Andet materiale:
https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/start-here-apah/intro-art-history-apah/v/the-body-in-western-sculpture
"Ni skulpturer gennem tiden" (Fra Venus af Willendorf frem til Kreilgaards "Agape")

Analyse
-af egen skulptur (brug dokumentet "skulpturanalyse")
-Skulpturer i grundbogen "Billedkunst" (Scheel Andersen og Laursen, Systime 2006) s. 175-183 i dokumentet "Spørgsmål til skulpturer"
"Ni skulpturer gennem tiden" - fokus på virkemidler (kryds af i skema)

Praktiske opgaver:
stedsspecifik skulptur (dvs. i 3D), der består af bogstaver. Tegn skitser først og udfør dem derefter i ståltråd og/eller ostevoks
Menneskekroppens proportioner - tegneøvelse

Læste sider: 25


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Barok og vanitas stilleben

Hvad er barokken og hvad er karakteristisk for kunst fra barokken?

Teori
Introduktion til barokken og karakteristika ved barok kunst i dokumentet "1st og 1g Barok og Vanitas stilleben"
Dokument "Moderne stilleben. Rose Eken"

Fagord:
Forfængelighed (status, pragt, livsnydelse)
forgængelighed (forfald, død)
"Memento mori" (Husk du skal dø)
Clair-obscur (stor lys/skygge-kontrast, spotlight)

Analyse:
Formal- og betydningsanalyse af to malerier fra barokken
analyse af komposition, farver og symboler i  egen vanitas stilleben (foto)

Praktiske opgaver
Farvelagt tegning af eget "identitetsobjekt" med inspiration fra Roy Lichtenstein (dokument "1g bk Roy Lichtenstein stilleben"
Foto af egen (moderne) vanitasopstilling (gruppearbejde)

Læste sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt

Instruktion:
Du skal fremstille et værk (maleri, tegning, foto, skulptur), der forholder sig til emnet ”Menneske og natur”.
I din fremstilling skal du tage afsæt i mindst ét professionelt værk, som du er inspireret af.
Brug ppt ”Eksamensprojekt Natur” som inspiration.


Du skal vælge én af opgaveformuleringerne her:

1. Jeg vil undersøge kunst, der viser ”ånden i naturen”
2. Jeg vil undersøge kunst, der skildrer naturen som fantasilandskab
3. Jeg vil undersøge, hvordan kunstværker kan bruges i klimakampen
4. Jeg vil undersøge skildringer af naturen i en særlig stilart (impressionistisk, ekspressiv, kubistisk)
5. Jeg vil undersøge kunst med naturen (land art)


Arbejdsproces:
- Teori: Vi læser Jonas Wolters “Naturindtryk i kunsten” side 55-69 i Temaer i kunsten

- Teori/ analyse: Du skal udvælge mindst ét professionelt værk som inspiration, analysere dette værk og søge baggrundsinformation om kunstneren/ stilarten/ værket

- Praktisk: Værkproduktion


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Arkitektur

Hvad er modernistisk arkitektur?
Hvad kendetegner Høje Taastrup Gymnasium og hvilke tanker ligger bag fra arkitekten Henning Larsens side?


Teori:
Om modernisme og Henning Larsen

Analyse af HTG ("Spørgsmål til Høje Taastrup Gymnasium")

Fagtermer:
ingen overflødige detaljer
funktionalisme
vinduesbånd
rene linjer
lige linjer
flade tage
vinduesbånd
lysindfald
grundplan
facadetegning

Opgave:
Grundplan og facadetegning af "den perfekte skole"

I alt: ca. 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer