Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Birthe Hougaard-Andersen
|
Hold
|
2024 mu/1g (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1Rytmer, sang og rotation
I dette forløb har vi arbejdet med læsning af rytmenoder og med praktisk rytmetræning.
Vi har også arbejdet med stemmetræning igennem opvarmningen af stemme, fællessange og kanon.
Derudover er der introduceret og trænet grundrytmer på trommesæt, congas og bongotrommer. Claves, guiro, tambourin og ko-klokke er også introduceret og der er lavet sammenspil med congas og bongos. Herunder træning af break.
Vi har også øvet på rotationsnummeret "Midt om natten", hvor vi har prøvet at spille rytmeinstrumenter til. Desuden startet så småt op på at spille riffet på klaver.
Eleverne har også selv valgt nogle sange, som vi har brugt til at træne pulsfornemmelse, gåtrin og klap til.
Forløbet er afsluttet med en lille prøve i læsning af rytmenoder.
Inden prøven havde eleverne mulighed for at repetere ved at se på nogle videoer, hvor teorien blev gennemgået.
Teori:
"Nøgle til musikken" af Johannes Grønager. Kapitel 3 (indtil og med 3.10)
"Nøgle til musikken" af Johannes Grønager. Teoriopgaver 9, 10 og 11
Klappeøvelser efter noder (Birthe Hougaard-Andersen)
Rytmenoder 1
Rytmenoder 2
Rytmenoder og pauser
Percussionrytmer
Bongotrommerytme: https://www.youtube.com/watch?v=Lw033a5Nozw
Congasrytme: https://www.youtube.com/watch?v=Y0-8ISMy-20
Fællessange:
HTG-sangen (på melodien ”Hvem har malet himlen blå”)
Livstræet:
Noget om helte: https://www.youtube.com/watch?v=3RkkS-T_Yb4
Danmark nu blunder den lyse nat: https://www.youtube.com/watch?v=_B9HGgHpeEo
Kim Larsen: "Midt om natten" (rotationsnummer)
Kanon:
HTG-sangen (på melodien ”Hvem har malet himlen blå”)
Elevernes selvvalgte numre:
Eminen feat. Rihanna: "The monster". https://www.youtube.com/watch?v=EHkozMIXZ8w
FloyyMenor, Cris MJ: "Gata Only". https://www.youtube.com/watch?v=-r687V8yqKY
BENY JR FT MORAD : "SIGUE". https://www.youtube.com/watch?v=jH6pCB61Bzk
Erik Dalı Gevrektir.(Silinen klip). https://www.youtube.com/watch?v=MlfNFMeEtlI
Videoer til repetetion af teori:
Rytmenoder 1: https://www.youtube.com/watch?v=WRPqeajNviE
Rytmenoder 2: https://www.youtube.com/watch?v=W68he_p_vU0
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Toner, sang og rotation
I dette forløb har vi arbejdet med at lære at læse noder i G-nøglen med fortegn. Inkl. de faste fortegn.
Vi har desuden arbejdet med begreberne oktav og melodiens ambitus.
Vi har arbejdet videre med stemmetræning, fællessang og kanon. Vi har også lyttet til to versioner af "Midt om natten" og snakket om fortolkningsmuligheder af et nummer.
For at binde nodelæsning og praksis sammen har vi øvet på at spille melodien til "I østen stiger solen op".
Vi øvet den kendte figur/riff fra ”Midt om natten” på klaver. Desuden er klaverspil med 3-klange med enkel rytme, samt basspil med enkelt rytme introduceret og trænet i forhold til rotationsnummeret "Midt om natten".
Forløbet er afsluttet med sammenspil af ”Midt om natten", hvor der indgik trommer, bas, klaver og sang i mikrofon.
Desuden afsluttede vi med en lille teoriprøve i nodelæsning. Forinden var der mulighed for at repetere ved at se teorien på video.
Teori:
"Nøgle til musikken" af Johannes Grønager. Kapitel 1.1 Toner og kapitel 1.2 Nodesystemet (undtagen F+C-nøgle)
"Nøgle til musikken" af Johannes Grønager. Teoriopgave 1 (om noder og noder med fortegn)
Fællessange:
Ramund
I østen stiger solen op
Sensommervise
Romeo
Kanon:
I Østen stiger solen op
Rotationsnummer/sammenspilsnummer:
Kim Larsen: "Midt om natten"
Lyttenumre i forbindelse med analyse/fortolkning
"Midt om natten" af Kim Larsen, 1983: https://www.youtube.com/watch?v=_rBeni3L7Gg
"Midt om natten" Drill Remix: https://www.youtube.com/watch?v=Qv2Lai4CgEo
Videoer til repetetion af teori:
Toner i G-nøglen: https://www.youtube.com/watch?v=5COLJ3iRORA
Toner i G-nøglen med fortegn: https://www.youtube.com/watch?v=CbdMWYdqjdw
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Musikhistorie, analyse og kor
I dette forløb har vi arbejdet med introduktion til klassisk musikhistorie og symfoniorkesterets instrumenter. Vi har læst kort om de forskellige perioder og hørt udvalgte musiknumre, hvor vi også har arbejdet med at lytte efter instrumenter.
Vi har også arbejdet med verdensmusik med fokus på definitionen. Vi har lavet instrument -og formanalyse af et enkelt nummer og eleverne har bidraget med forskellige eksempler på verdensmusik.
Eleverne er desuden blevet præsenteret for kvintcirklen og tonearter sammen med en repetetion af de faste fortegn.
Der har også været introduktion til 3 forskellige typer kor. I praktisk musik har vi sunget både fællessange og kornumre og arbejdet med et nyt sammenspilsnummer.
Teori:
Jakob Jensen: Den vestlige kulturs klassiske musik - en hastig gennemgang. Inkl. alle eksempelnumre
Symfoniorkestrets instrumenter (planche)
Verdensmusik (wikipedia 2/2 2018)
Verdensmusik (denstoredanske.dk 2/2 2018)
Kvintcirklen
Fællessange:
Regnvejrsdag i november
Vem kan segla
Kor:
Go down Moses. Call and response
Shackles. Medstemmer i omkvæd
Sammenspilsnummer:
Mary Mary: Shackles (omkvædet)
Analysenumre:
Luis Fonsi - Despacito ft. Daddy Yankee. https://www.youtube.com/watch?v=kJQP7kiw5Fk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Julemusik
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i julemusik. Vi har arbejdet med analyse af instrumenter og form. Vi har desuden repeteret taktart, toneart og melodiens ambitus. Vi har desuden sunget julesange og øvet på et sammenspilsnummer, der blev spillet til julekoncerten.
Teori:
Jakob Jensen: "Rytmisk analyse" side 1+2
Fællessange
Højt fra træets grønne top
Last Christmas
Analyse
John Lennon: "Happy Christmas"
Rasmus Sebach: "Lille store verden"
Page four: "Koldt udenfor"
Anders Mattesen: "Jul på Vesterbro"
Sammenspil
Jul på Vesterbro
Julekoncert
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Musikhistorie og analyse
I dette forløb har vi arbejdet med introduktion til instrumenter og rytmiske genrer. Eleverne har desuden lavet hver deres individuelle genreprojekt, hvor de har undersøgt en genre og fremlagt den for klassen med powerpoint.
Vi har også arbejdet med at lytte efter instrumenter/instrumentanalyse og formanalyse. Eleverne er også kort blevet introduceret for alle typer af akkorder inkl. 4-klange og 5-klange. De har desuden arbejdet med selv at skrive og aflæse 3-klange i grundform. Vi har også gennemgået hook, break og gimmick.
Praktisk har vi sunget nogle fællessange.
Teori:
Jakob Jensen: Den vestlige populærmusik historie. Inkl. Eksempelnumre
Jakob Jensen: Analyse af rytmisk musik (instrumenter og form)
Grønager: "C-nøglen" Kapitel 1.7. og 1.7.4. samt opgave 6+7 (akkorder)
Oversigt over de rytmiske instrumenter (BHA)
Elevernes egne projekter med forskellige genrer
Supplerende materiale:
Papirklaveret
Oversigt over 3-klange på klaveret i grundform
Fællessange:
Det er i dag et vejr
Let it be
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Eksamensforløb. Gangstarap
I dette forløb har vi arbejdet med genren gangstarap som emne. Primært med udgangspunkt i 1990´erne. Vi har arbejdet med både auditiv og visuel analyse af 5 forskellige numre.
Visuelt har vi set på taktart, tempo, toneart, melodiens ambitus, overblik over akkorder og enkelte detaljer.
Auditivt har vi lyttet efter instrumenter, deres placering i lydbilledet, nummerets sound, formanalyse, hook, break, gimmick, kor og enkelte detaljer i hvad instrumenterne spiller.
Overodnet har vi også kigget på teksten og perspektiveret både den og musikken til genren vi har arbejdet med.
Vi har desuden arbejde med et sammenspilsnumre med henblik for opførsel til forårskoncerten samt evt. eksamen.
Teori:
Jakob Jensen: Analyse af rytmisk musik side 1-4
Analysenumre: Både musik og noder
Tupac: Changes
B.I.G.: Hypnotize
Colio: Gangstas paradise
Dr. DRE og Snoop Dogg: Stille D.R.E
Eminem: "Loose yourself"
Baggrundsmateriale:
Reinholdt Nielsen, P.: Rebel og Remix. Kapitel 22 Fakta eller fiktion (indtil "hvem stjal soulen")
Arbejdssprøgmål til teksten fra Rebel og Remix
Research på Wikipedia om de enkelte numre:
https://en.wikipedia.org/wiki/Changes_(Tupac_Shakur_song)
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnotize_(The_Notorious_B.I.G._song)
https://en.wikipedia.org/wiki/Gangsta%27s_Paradise
https://en.wikipedia.org/wiki/Still_D.R.E.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lose_Yourself
Forårskoncert torsdag d. 15/5 - 2025
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65213949437",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65213949437",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65213949437"
}