Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Björg Rasmussen, David Hind, Søren Stensgaard
Hold 2024 ks/p (1p ks/HI, 1p ks/re, 1p ks/sa, 2p ks/re, 2p ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Verdenshistorie ca. 500 fvt til nutiden
Titel 2 Os og Dem; Fokus på imperialisme + HistorieOpgave
Titel 3 Demokrati og magt
Titel 4 Religion: Kristendom
Titel 5 Afkolonisering
Titel 6 Folkemord
Titel 7 Økonomi og klimakrise
Titel 8 Religion: Islam
Titel 9 Grønlandsk identitet i det senmoderne samfund
Titel 10 Religion: Grønland
Titel 11 Famile og identitet
Titel 12 Religion: Identitet og familie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Os og Dem; Fokus på imperialisme + HistorieOpgave

Emnet handler om "Os og Dem", altså om hvordan man gennem tiderne har enten fremhævet eller nedtonet de politiske, økonomiske og sociale/kulturelle ligheder og forskelle, der til forskellige tider har hersket mellem forskellige grupper.

Forløbet har eksempler på forskellige romeres syn på udlændinge og 1700-tallets slavehandel men hovedvægten er lagt på imperialisme, som eleverne også skrev historieopgave om i slutningen af januar 2025.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Demokrati og magt

Formål:
Formålet med dette forløb har været at øge elevernes indsigt i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik. I løbet af forløbet
har eleverne arbejde med forskellige politiske styreformer (demokrati, autokrati, teokrati), hvordan det demokratiske politiske system fungerer herunder
hvordan den politiske beslutningsproces er. Der er også arbejder med spørgsmålet om hvad magt er og hvem der besidder magt, og eleverne har arbejdet
med hvordan de som medborgere kan øve indflydelse på samfundet, men også hvordan samfundet blandt andet gennem medierne øver indflydelse på
dem.
Til sidst i forløbet har vi undersøgt hvorvidt demokratiet i Danmark er udfordret og i så fald hvordan
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Religion: Kristendom

Udover links til Grundbogen og Religionsportalen er alt andet tilgængeligt i Drev-mappen

Teori:
Myte: https://religion.systime.dk/?id=484 (under M)

Ritualer og Axis Mundi: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255

Indefra/udefra: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c975

Ninian Smarts model: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c989

Tekster og baggrund:
Det Gamle Testamente:
Verdens skabelse: 1. Mos. 1
Adam og Eva: 1. Mos. 2
Omskærelsen: 1. Mos. 17
Åbenbaringen på Sinaj: 2. Mos. 19
De ti bud: 2. Mos. 20, v1-21

Det Nye Testamente:
Adam og Kristus: Rom. 5, v1-21
Nadveren: Matt. 26, v17-29
Uddrag fra Bjergprædiken: Matt. 5-7

Fakta om jødedom: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p145

Jødedommens historiske udvikling: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p146

Hvordan foregår dåben?: https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/daab/saadan-foregaar-daab

Dåbsvideo (fra Folkekirken): Se Drev

Det Katolske Kirkerum blev tegnet: Skt. Knuds Kirke: Indretning og ritualer: http://religion.systime.dk/?id=c1934

Kristendom: video: Pauluslegenden: Paulus' omvendelse: https://religion.systime.dk/?id=c3064

Fakta om kristendom: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p285

Den historiske Jesus – fra Jesus-bevægelse til verdensreligion: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p289

Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p288

Det Nye Testamente i korte træk: https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-indhold-det-nye-testamente/det-nye-testamente-i-korte-traek (uddrag)

De dominerende kristne retninger: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p287

Gudstjeneste-video (fra Folkekirken): Se Drev

https://www.hoejetaastrupkirke.dk/hoeje-taastrup-kirke/sankt-bartholomaeus/

Det apostolske trosbekendelse

Torslunde alterbordsforside og Gregorsmesse, billedanalyse inkl. baggrundsviden (se Google Drev)

Holdet var desuden på besøg i Høje-Taastrup Kirke
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Afkolonisering

Afkolonisering som eksempel på kontinuitet og forandring. Eksempler er primært hentet fra Afrika, konkret Kwame Nkrumahs Ghana og Milton Obotes Uganda.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Økonomi og klimakrise

Formål: I dette forløb har eleverne arbejdet med det økonomiske fagområde, og set på hvordan økonomi og klimakrisen er tæt forbundne. De er blevet introduceret til centrale økonomiske begreber og modeller såsom det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik.
Viden om det økonomiske fagområde er suppleret med fokus på de udfordringer, klimaet står over for - og hvordan vores samfundsøkonomiske produktion og forbrug på den ene side har bidraget til et meget rigt samfund, men samtidig også bidrager til den klimakrise, som vi befinder os i.

Faglige mål
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Behandle problemstillinger og demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere samt anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter med et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof
- Politiske ideologier
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Religion: Islam

Udover links til Grundbogen og Religionsportalen er alt andet tilgængeligt i Drev-mappen

Teori:
Indefra/udefra, konversion, minimalisme/maksimalisme: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=143

Tekster og baggrund:
Koranen oversat v/Ellen Wullf:
Sura 56: Det Uafvendelige
Sura 2: Koen, v183-187

Islam generelt: http://religion.systime.dk/?id=p480

Dommedag i de tre religioner: https://www.religion.dk/viden/dommedags-forestillinger-i-verdens-religioner

Dommedag: Paradis eller Helvede? (video): http://religion.systime.dk/?id=c3076

Ibn-Ishaq i Den Store Danske: https://denstoredanske.lex.dk/Ibn_Ishaq

Ibn-Ishaq: Muhammeds kaldelse (profetbiografi): http://religion.systime.dk/?id=c3764

al-Bukhari i Den Store Danske: https://denstoredanske.lex.dk/al-Bukhari

Al-Bukhari: Fasten (hadith): http://religion.systime.dk/?id=c3777

Lene Madsen et al., "Grundbogen til Religion C": Obligatoriske ritualer: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219

Hajj – Journey of a lifetime (BBC-dokumentar, 2001) - (MitCFU): https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000004353&cfuid=1

Konversionsartikel: Islam har gjort mig til et bedre menneske: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/islam-har-gjort-mig-til-et-bedre-menneske
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Grønlandsk identitet i det senmoderne samfund

Samfundsfag:

I samfundsfag ser vi især det grønlandske samfund fra en sociologisk og politisk vinkel. Vi taler om, hvordan det grønlandske samfund har udviklet sig over tid og sammenligner det med udviklingen i Danmark. I forlængelse heraf undersøger vi de sociale forhold i Grønland, såsom selvmordsraten og incesttilfælde. Vi undersøger også årsagerne til de sociale forhold og udfordringer i Grønland.

Grønlandsk identitet og kultur indgår som en naturlig tråd i forløbet. Herunder forholdet mellem Danmark og Grønland, herunder rigsfællesskabet og det politiske system.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Religion: Grønland

Verdensopfattelse: https://groenland.systime.dk/?id=147
Inuitisk religion: https://groenland.systime.dk/?id=143
Solen og Månen-myte: https://groenland.systime.dk/?id=265
Myte: https://groenland.systime.dk/?id=148
Ritualer: https://groenland.systime.dk/?id=149
Magi: https://groenland.systime.dk/?id=159
Angakkoq: https://groenland.systime.dk/?id=151
Naturens kræfter: Havets moder og Månemanden: https://groenland.systime.dk/?id=152
”Havets moder”: https://groenland.systime.dk/?id=268
Kristen mission i Grønland: https://groenland.systime.dk/?id=146&L=0
Inuitisk religion en del af kulturen: https://groenland.systime.dk/?id=160&L=0
Kristendom i Grønland i dag: https://groenland.systime.dk/?id=157

J. Petersen: Traditionens magt

Vilhelm Grønbech (Indledning til et foredrag) (1918)

Fra Lasse Brandstrup og Hanne Josephen, "Eskimoerne" (Gyldendal, 1984):
K. Rasmussen- ”Når mennesker dør”
K. Rasmussen- "Den gamle moders sorg"

Den 2. dimension med Kristian Leth: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Den%202.%20dimension%20

Den danske mission i Grønland 1721-1905: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-danske-mission-til-groenland/?no_cache=1

Seksualitet og ægteskab i Grønland i 1721-1800: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/seksualitet-og-aegteskab-i-groenland-1721-1800

"Inuit først, Kristen så" (31. januar, 2011) Kristeligt dagblad
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Famile og identitet

Dette forløb har fokus på de tre samfundstyper, herunder hvad der kendetegner hver af perioderne samt hvad der fører til overgange mellem dem. Forløbet har i høj grad haft fokus på, hvordan ændrede forhold ift. individ, familie, teknologi, menneskesyn mm. har ført til ændringer i samfundets overordnede struktur. Gennem arbejdet med både kvalitative og kvantitative kilder, har eleverne fået forskellige perspektiver på forhold i fortidens samfund. En del af undervisningsforløbet blev brugt på at træne skrivning af synopsis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Religion: Identitet og familie

Teori
Maria Madsen m.fl., KS-bogen, Columbus, s. 9-12 + 166
Kristendom i dag (uddrag): https://horisontc.systime.dk/?id=144
Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Mikkelsen, “Religion i det senmoderne samfund”, Systime 2007, s. 14 + 16 + 30-31
Religion i det senmoderne samfund: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280
Fakta om religion i det senmoderne samfund: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=279
Muslimer i Danmark (uddrag): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=161

Tekster og baggrund
Hierarki i det traditionelle samfund: https://lumen.au.dk/vis/artikel/lighed-eller-hierarki-mellem-koennene-hos-luther

DR: De Unge Præster, s01e01: https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-praester_52117

Vielse af homoseksuelle: https://www.kristeligt-dagblad.dk/11-argumenter-eller-imod-vielse-af-homoseksuelle

Nu kan par af samme køn vies i Folkekirken - 15. juni 2012: https://www.youtube.com/watch?v=YqLf_FxCsEk&ab_channel=P3Essensen

Dyreclairvoyance: https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-06-02-125-deltog-i-dyreclairvoyance-i-landsbykirke-umiddelbart-har-jeg-et-problem-med-det

Koranen oversat v/Ellen Wullf:
Sura 4: Kvinderne, v. 3, 34
Sura 109: De Vantro

DR: Macho (2021) (de første 5 min.): https://www.dr.dk/drtv/se/macho_-du-ved-godt-jeg-har-ret-til-4-koner-ik_246540

DR3: Jalal er transkønnet og muslim | Hvad tænker du om mig? (2021) (3 min):
https://www.youtube.com/watch?v=TYANGephjNg&t=1s&ab_channel=P3xDRTV

Sherin Khankan i Go'aften Danmark på TV2: https://www.facebook.com/watch/?v=532297343960753

Netflix, Master of None, Sæson 2, afsnit 3: Religion
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer