|
Titel
8
|
Grønland - fællesfagligt forløb
Temaet om Grønland er et flerfagligt forløb, hvor historie, religion og samfundsfag bidrager med deres vinkel på Grønland. Vi ser dokumentarfilmen "Kampen om Grønland" og undersøger grønlandsk identitet, religion og kultur herigennem.
Forløbet afsluttes med, at eleverne udarbejder en videopræsentation, som de skal indgå i en faglig dialog med KS-lærerne i forlængelse af. Eleverne får som oplæg til præsentationen en bilagssamling, som skal bruges til at danne problemstillinger og konklusioner.
Samfundsfag:
I samfundsfag ser vi især det grønlandske samfund fra en sociologisk og politisk vinkel. Vi taler om, hvordan det grønlandske samfund har udviklet sig over tid og sammenligner det med udviklingen i Danmark. I forlængelse heraf undersøger vi de sociale forhold i Grønland, såsom selvmordsraten og incesttilfælde. Vi undersøger også årsagerne til de sociale forhold og udfordringer i Grønland.
Grønlandsk identitet og kultur indgår som en naturlig tråd i forløbet. Herunder forholdet mellem Danmark og Grønland, herunder rigsfællesskabet og det politiske system.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
Religion
Eleverne har arbejdet med inuitreligion med fokus på centrale myter (skabelsesmyte, havets mor, Solen og Månen, Månemanden) og beretninger fra missionærer om inuitternes tro og praksis (om angaqok og tupilak). Vi har undersøgt inuitreligionens udtryk i nutid (nypaganisme) og betydning for identitet i det senmoderne.
Kernestof:
- udvalgte sider af en tredje religion
̶ etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
̶ religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
̶ religionsfaglige metoder.
Materiale
Augustesen, Rasmus og Hansen, Christer: Grønland - Historie, Samfund, Religion: Hele afsnittet om Religion https://groenland.systime.dk/?id=142
Desuden kilderne Solen og månen og Havets mor i samme bog
Bjørn, Anders: "Sila" Pantheon 1992.
vi har læst kilderne:
T8: skabelsesmyten
T13: Sila
T18: Den kvindeglade månemand (og brødtekst om månemanden)
T32: Mitsivarnianga-familiens Tupilak'er (og brødtekst om tupilakker)
Artikel: Josef på 21 følte sig ikke god nok som grønlænder fra dr.dk 20.01.2020
https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/josef-paa-21-foelte-sig-ikke-god-nok-som-groenlaender-nu-viser-han-sin-stolthed
lærerproduceret materiale om nytteetik og pligtetik
Artikel: Tidligere grønlandsminister: »Det var en dansk pligt at vende udviklingen« Information 17.09.2025 https://www.information.dk/indland/2025/09/tidligere-groenlandsminister-dansk-pligt-vende-udviklingen
Uddrag fra Historien om Grønland og Danmark, uddrag af første afsnit om Hans Egede, mission og konflikt med Angakog (minuttal 22.00-40.00)
* Historie
Eleverne har arbejdet med forholdet mellem Grønland og Danmark fra koloniseringen i 1600-tallet til i dag. I den forbindelse har vi arbejdet med begreberne aktør/struktur, brud og kontinuitet, historiebrug samt grundfortællinger og modfortællinger for at undersøge, hvilken betydning historien har for opfattelsen af grønlandsk identitet og hvordan dette kan bruges i en nutidig forståelse.
* Kernestof:
̶ natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
̶ forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
̶ globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
̶ historiefaglige metoder
̶ historiebrug.
* Materiale:
Undskyld?: Kapitel 5.2-5.5 (Sort/hvide fortællinger, grundfortællinger og modfortællinger)
Grønland - historie, samfund og religion: Kapitel https://groenland.systime.dk/?id=180, https://groenland.systime.dk/?id=181, https://groenland.systime.dk/?id=183, https://groenland.systime.dk/?id=184
* Film og kilder:
“Historien om Danmark og Grønland”:
Uddrag af 1 afsnit: (1.45-9.05, 43.25-46.24, 51.15-slut)
Uddrag af 2. afsnit: (1.20-9.27, 15,48-19.00, 21.17-24.17, 29.53-33.35, 40.22-44.00)
"Kampen om Grønland"
Billede 1: Maleri af W. Glud (1937). Titel: "Den landsfaderlige statsminister (Stauning) omgivet af sine "børn" håndværkerne".
Billede 5: Mads Pihl (2014): "Visit Greenland". Slædekusk fra Nordgrønland. Foto: Mads Pihl
Instruxen af 19. april 1782
|