|
Titel
9
|
Kampen om Grønland (Fællesfagligt)
Temaet om Grønland er et flerfagligt forløb, hvor historie, religion og samfundsfag bidrager med deres vinkel på Grønland. Vi ser dokumentarfilmen "Kampen om Grønland" og undersøger grønlandsk identitet, religion og kultur herigennem.
Forløbet afsluttes med, at eleverne udarbejder en videopræsentation, som de skal indgå i en faglig dialog med KS-lærerne i forlængelse af. Eleverne får som oplæg til præsentationen en bilagssamling, som skal bruges til at danne problemstillinger og konklusioner.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
Samfundsfag:
I samfundsfag ser vi især det grønlandske samfund fra en sociologisk og politisk vinkel. Vi taler om, hvordan det grønlandske samfund har udviklet sig over tid og sammenligner det med udviklingen i Danmark. I forlængelse heraf undersøger vi de sociale forhold i Grønland, såsom selvmordsraten og incesttilfælde. Vi undersøger også årsagerne til de sociale forhold og udfordringer i Grønland.
Grønlandsk identitet og kultur indgår som en naturlig tråd i forløbet. Herunder forholdet mellem Danmark og Grønland, herunder rigsfællesskabet og det politiske system.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
Materialer:
Vores Samfund:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
Afsnittene:
2.1: Hvordan dannes vores identitet?
2.4: Hvordan påvirker samfundet individernes identitet?
Grønland: Historie, samfundsfag og religion:
https://groenland.systime.dk/?id=140
Afsnittene:
Sociale forhold
Identitet
Den nye middelklasse
DR's Deadline: Grønlandsk sprog og identitet til debat i ny dokumentar, 21. juni 2020
Religion
Eleverne har arbejdet med inuitreligion med fokus på centrale myter (skabelsesmyte, havets mor, Solen og Månen, Månemanden) og beretninger fra missionærer om inuitternes tro og praksis (om angaqok og tupilak). Vi har undersøgt inuitreligionens udtryk i nutid (nypaganisme) og betydning for identitet i det senmoderne.
Begreber:
- Animisme, Inua, Mana, Totem, Tabu, Angakkoq/shamanisme
Materiale:
- Grundbog: "Grønland - historie, samfund, religion" kapitel "Religion"
- "Eskimoerne": tekster: J. Petersen: ”Traditionens magt” + K. Rasmussen: ”Den gamle moders sorg” + ”Når mennesker dør” + ”Auneq’s hængning”
- "Den 2. dimension" (1) (CFU)
- Kristeligt Dagblad: "Inuit først, kristen så" (31. januar 2011)
- danmarkshistorien.lex.dk: "Seksualitet og ægteskab i Grønland, 1721-1800"
- danmarkshistorien.lex.dk: "Den danske mission i Grønland, 1721-1905"
Kernestof:
- udvalgte sider af en tredje religion
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.
Historie
Historie
Eleverne har arbejdet med forholdet mellem Grønland og Danmark fra koloniseringen i 1600-tallet til i dag. I den forbindelse har vi arbejdet med begreberne aktør/struktur, brud og kontinuitet, historiebrug samt grundfortællinger og modfortællinger for at undersøge, hvilken betydning historien har for opfattelsen af grønlandsk identitet og hvordan dette kan bruges i en nutidig forståelse.
* Kernestof:
̶ natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
̶ forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
̶ globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
̶ historiefaglige metoder
̶ historiebrug.
* Materiale:
Undskyld?: Kapitel 5.2-5.5 (Sort/hvide fortællinger, grundfortællinger og modfortællinger) https://undskyld.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168
Grønland - historie, samfund og religion: Kapitel https://groenland.systime.dk/?id=180, https://groenland.systime.dk/?id=181, https://groenland.systime.dk/?id=183, https://groenland.systime.dk/?id=184
* Film og kilder:
“Historien om Danmark og Grønland”:
Uddrag af 1 afsnit: (1.45-9.05, 43.25-46.24, 51.15-slut)
Uddrag af 2. afsnit: (1.20-9.27, 15,48-19.00, 21.17-24.17, 29.53-33.35, 40.22-44.00)
"Kampen om Grønland"
Billede 1: Maleri af W. Glud (1937). Titel: "Den landsfaderlige statsminister (Stauning) omgivet af sine "børn" håndværkerne".
Billede 5: Mads Pihl (2014): "Visit Greenland". Slædekusk fra Nordgrønland. Foto: Mads Pihl
Instruxen af 19. april 1782
|