Titel
1
|
Vandets kredsløb
I dette fællesfaglige forløb har vi arbejdet med emnet "vand". Vi har i de tre fag været igennem følgende:
Kemi:
Indhold:
- Atomets opbygning
- Grundstoffer
- Det periodiske system
- Iondannelse
- Navngivning af ioner (usammensatte og sammensatte) og ionforbindelser
- Ionbinding
- Fældningsreaktioner
Forsøg:
- Bestemmelse af saltindhold i Øresund
- Ionforbindelsernes opløselighed
- Måling af vands hårdhedsgrad
Materialer:
Helge Mygind m.fl.: Basiskemi C, side 7-13, 16-20, 23-26, 31-43, 46-47
Forløbet afsluttet med et tværfagligt projekt med udgangspunkt i en given problemstilling.
Biologi:
-Kort opstart omkring evolution samt endosymbioseteorien.
-Celler og deres organeller, transport over cellemembranen (herunder osmose)
- Fotosyntese og respiration
- Havet som økosystem, herunder biotiske og abiotiske faktorer, fødekæder, fødenet, trofiske niveauer og livsbetingelser i havet.
- Biodiversitet
- Miljøproblemer, Søens onde cirkel
Forsøg:
- Feltundersøgelse ved Mosede Strand (Undersøge det lave vand (0-1 meter) og sandstrand som økosystemer.
- Fotosyntese og respiration
- Osmose i kartofler
Materiale:
Biologi til tiden: 7-15 + 117-125+ 137-140.
samt: https://web.archive.org/web/20240506015716/https://undervisning.wwf.dk/1-introduktion
Geografi
Indhold:
- Hvordan dannes vores drikkevand? Herunder den hydrologiske cyklus, vandbalanceligningen,porøsitet, infiltrationskapacitet, ler- og sandjorde, tilbageholdelse af vand og grundvandsdannelse (aktivitetsseddel 1).
- Hvad sker der hvis vandet stiger ved Mosede Strand? Herunder stormflod, havniveaustigninger, fremtidsscenarier, middelvandstand og kystprofil (aktivitetsseddel 2).
- Hvad gør vi ved skybrud? Herunder den hydrologiske cyklus, nedbørsdannelse, LAR-løsninger, risikokortlægning og bæredygtighed (aktivitetsseddel 3).
- Hvordan er vandkvaliteten i Køge Bugt? Herunder salinitet, afstrømningsopland, temperaturspringlag, saltspringlag og iltsvind (aktivitetsseddel A).
Forsøg og andet empirisk arbejde:
Øvelse 1: Infiltrationskapacitet og tilbageholdelse af vand i to forskellige typer jord.
Øvelse 2: Kystprofil.
Øvelse 3: Hvad gør HTG, hvis der kommer skybrud?
Øvelse A1: Model af springlag.
Øvelse A2: Opsamling på feltarbejdet ved Mosede Strand (målinger af vandets temperatur, salinitet samt iltindhold)
Derudover:
Kortanalyse: havstigninger i DMIs klimaatlas (aktivitetsseddel 2, opgave 2)
Demonstrationsforsøg: nedbørsdannelse (isterning på glas med vand) (Aktivitetsseddel 3, opgave B).
Kortanalyse: saliniteten/saltindholdet i de indre danske farvande (aktivitetsseddel A, opgave 2).
Kortanalyse: Iltsvind i Danske farvande i august 2024 (aktivitetsseddel A, opgave 6).
Materiale:
Nørrekjær, T.W., Vinther, N. & Ladegaard-Pedersen, P. (2009): Naturgeografi C. pp. 36, 60-62
Figuren 'Jordbundstyper i Danmark' i https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=311&L=0#c515
Boksen 'Havstigning' i https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=311&L=0#c515.
DMIs klimaatlas: [url]https://www.dmi.dk/klima-atlas/data-i-klimaatlas/?paramtype=sea&maptype=kyst[url].
Laget havstigning i MiljøGIS: https://miljoegis.mim.dk/spatialmap?&profile=miljoegis-klimatilpasningsplaner.
DMI: Varmere luft kan indeholde mere vand. https://www.dmi.dk/klima/temaforside-fremtidens-klima/varmere-luft-kan-optage-mere-vand.
Eksempler på LAR-løsninger fra https://gaihede.dk/fagomrader/lar/ og https://www.laridanmark.dk/generelt-om-metoder/generelt-om-metoder/26410.
Jupiter databasen: https://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/national-boringsdatabase-jupiter/adgang-til-data.
KAMP: https://kamp.klimatilpasning.dk/.
Saliniteten i de indre danske farvande: https://ocean.dmi.dk/anim/index.php.
Miljøstyrelsens video 'Hvordan opstår iltsvind?]: https://www.youtube.com/watch?v=4rfQCmV6fnE.
Se derudover arbejdsspørgsmål, fokuspunkter, tekster, figurer mm. på aktivitetsseddel 1, 2, 3 og A, som I har på print og som kan findes digitalt her: https://drive.google.com/drive/folders/1PYMJRVuO1orCvXWc_8uQgNM364BOjgqZ?usp=drive_link.
|