Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jan Falkencrone
|
Hold
|
2024 ol/2s (2s ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Odysséen - med særligt fokus på rejsen og kvinden
Læste tekster:
a. Antikke tekster:
Homér: Odysséen (v. Otto Steen Due, Kbh. 2002)
1. sang 14,8 ns
5. sang 16,4 ns
6. sang 11,0 ns
9. sang v. 105-542 14,6 ns
10. sang v. 133-502 12,3 ns
Vergil: Æneiden IV, 1-85, 129-172, 296-392 (fra Thure Hastrup: Vers og prosa i antikken, Kbh. 1975) 6,2 ns
I alt 76,5 ns
b. Perspektiverende tekster:
Erik Bøgh: Forord til digtsamlingen "Noget" (1853)
Klaus Rifbjerg: Penelope på Ithaka
Henrik Nordbrandt: På vej mod Ithaka - I alt 2 ns.
Endvidere (som baggrundslitteratur): Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen: Paideia (Systime 2012) pg. 6-13, 16-29.
Fokus har - ud over hvad overskriften angiver - været på epos-genrens indholdsmæssige og stilistiske kendetegn og det samfund, den afspejler. Endvidere på Homers betydning for senere litteratur.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hav læst Paideia pg. 6-13 + 17 (boks) samt Od. I,1-27
-
Hav læst Od. I,1-105 samt Paideia pg. 16-23.
-
Hav læst Od. I,106-229
-
Hav læst Od. I, 230-364
-
Hav læst resten af Od. I (fra vers 325)
-
Hav læst Od. V, 1-191 og forhold jer under læsningen til de her uploadede spørgsmål.
-
Spørgsmål til Od. V, 1-179 (4).jpg
-
Hav læst Od. V, 192-387 og overvejet de her uploadede spørgsmål.
-
Spørgsmål til Odysséens 5. sang 180ff.docx
-
Studievejledning 2g.pptx
-
Hav læst resten af Od. V (v. 388-490) samt Paideia pg 22-29.
-
Hav læst hele Od. VI.
-
Hav læst Od. IX, 105-318 og forhold jer til spørgsmål 6-16 i det her uploadede dokument.
-
Spørgsmål til Od. IX.docx
-
Hav læst Od. IX, 319-566 og forhold jer til de tilhørende spørgsmål (som ligger uploadet under timen d. 23/10).
-
Hav læst Od. X, 135-347
-
Hav læst Od. X, 348-502.
-
Vergil m.v..pdf
-
Hav gerne læst det her uploadede uddrag af Æneiden.
-
Hav læst uddraget af Æneiden og forhold jer til de tilhørende spørgsmål.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunstforløb - med særligt fokus på arkitektur
Anvendt litteratur:
Henrik Fich et al.: Græsk kunst (Gad 1999)
Johnny Thiedecke: Antikkens arkitektur og dens efterliv (Pantheon 2007)
B. Andreasen & J. Refslund Poulsen: Paideia (Systime 2012) pg. 45-53, 93-113.
Ud over en generel introduktion til græsk kunst og arkitektur (samt nyklassicisme og fascistisk arkitektur) er flg. antikke bygningsværker gennemgået:
Akropolis (Parthenon, Erechteion, Nike-templet, Propylæerne)
Desuden er flg. bygningsværker blevet præsenteret af de enkelte elever (Powerpoint-præsentationer):
1. Triumfbuer: Konstantinbuen samt - perspektiverende - Arc de Triomphe (Paris) (Maja)
2. Antetempler: Athenernes Skatkammer (Delfi) samt - perspektiverende - Det gamle Elefanthus (Zoo, Kbh.) (Adrian & Marius)
3. Akvædukter: Pont du Gard & Segovia (Vincent)
4. Romerske templer: Maison Carrée (Nimes) samt - perspektiverende - Madeleine-kirken (Paris) (Daniel & Noah))
5. Runde bygninger: Pantheon og Colosseum samt - perspektiverende - Royal Albert Hall (London) (Anna)
Endvidere var holdet på en kombineret byvandring i det centrale nyklassicistiske København og besøg på Glyptoteket d. 6/3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hellener/romer - barbar
Læste tekster:
a. Antikke tekster:
af "Herodot i udvalg" (v. Thure Hastrup & Leo Hjortsø, 8. udg.):
I,1 (= pg. 7)
IV, 36-45 + VII, 32, 34-35, 45-46, 56, 60-61 (= pg. 43n-52ø)
af Tacitus: Germania (v. H.H. Lefolii 1902/1966)
Kap. 1-17
Euripides: Medea (v. Marcel Lysgaard Lech)
Perspektiverende tekster:
Karen Blixen: af "Den afrikanske farm" (1937) pg. 90-93
Forløbet fokuserede - med udgangspunkt i Medea - på modsætningen mellem den civiliserede græker/romer (og de idealer, der i egen forestilling kendetegner ham) og den vilde, "uciviliserede"/fremmede barbar. I forb.m. dramalæsningen kom vi også ind på tragediens historiske og genremæssige kendetegn + centrale begreber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Demokrati
Et kort forløb med fokus på det athenske demokrati samt såvel det antikke som det moderne demokratis potentielle udfordringer i modgangstider
Antikke tekster:
Herodot: Hvilken forfatning er den bedste? (III,80-83) (i Herodots historie i udvalg - v. Thure Hastrup og Leo Hjortsø,(Gyldendal 1975) pg. 38-42)
Polyb: Statsforfatningernes kredsløb (VI,5-9) (i Græske Historikere - v. A. Kragelund (Aschehoug 1977) pg. 109-116)
Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning I - II (i Mogens Herman Hansen: Kilder til Demokratiet i Athen pg. 59-69 + 22-25 (Arnold Busck 1994)
Thukydid: Perikles' gravtale (II,34-46) (i Græske Historikere - v. A. Kragelund (Aschehoug 1977) pg. 67-78)
Perspektiverende
Peter Møller: Vild plan om at gøre Trump til diktator har fundet vej til hans inderkreds (TV2 1/3 2025
Paideia pg. 72-73 + 75-78
Hernik Fich et al (Gad 1999): Græsk Kunst pg. 65-68 + 142-143 samt 148-149
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det gode og det onde (filosofisk forløb)
Læste tekster:
Antikke tekster:
1. Cicero: 1. stoiske paradoks (fra Romersk antologi v. Bent Christensen og Chr. Gorm Tortzen, Museum Tusculanum 2006, side 45-50) 4 ns
2. Platon: Sokrates' forsvarstale (fra Udvalg af Platons skrifter v. Otto Foss, Reitzel 1969. side 38-45 + 55-61) 15 ns
3. Platon: Staten, 7. bog (v. Hans Ræder 1934/35 - 6. oplag Kbh. 1991, side 264-272) (Hulebilledet) 10 ns
I alt 29 ns
b. Perspektiverende tekster:
Keld B.Jessen: Filosofi. Fra antikken til vor tid (Systime 1999, side 51-53) 3 ns.
Peter Thielst: :Godt og ondt (fra "Det gode. Etik & moral" (Det lille Forlag. Frederiksberg 1997
Peter Sandøe: Etik og prioritering (fra "Livskvalitet og etisk prioritering" (NNF 1992)
Endvidere er i Paideia læst pg. 137-150.
Forløbet har bestået af en generel indføring i græsk filosofi på basis af Paideia. Derudover har der været fokus på Sokrates-skikkelsen med inddragelse af centrale begreber som ironi, analogi, daimon, majeutik, dialog, doxa, aporea og epsiteme etc. Desuden er klassen blevet introduceret til idé-læren. Endvidere har der været nedslag i stoicismen repræsenteret ved Ciceros 1. stoiske paradoks
.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65225041302",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65225041302",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65225041302"
}