Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Nora Adamsen
|
Hold
|
2024 ng/3z (3z ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til naturgeografi
Introduktion til naturgeografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kalk som historiefortæller og ressource.
Forløb om landskabers dannelse og betydning for mennesker
Herunder:
Jordens udviklingshistorie og alder.
Kridt/tertiær grænsen, kridtaflejringer, fiskeler og bryozokalk.
Det geologisk kredsløb.
Danmarks undergrund som en råstofressource; Aalborg Portland som case
Bæredygtighed
Ressource-reserve
Klimapåvirkning
Kulstofkredsløber
Carbon Capture
Drivhuseffekten
Strålingsbalancen
Albedo
Tilbagekoblingsmekanismer
Energiforbrug
Eksperimentelt og empiribaseret arbejde:
Felttur til Stevns Klint og Faxe Kalk/Lhoist
Google Earth
Bjergartsbestemmelse
Økologisk fodaftryk
Strålingsbalancen
Albedoforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stevns
|
11-10-2024
|
Kalkaflevering
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den dynamiske jord
Indhold:
Aktuelle jordskælv i verden, jordens opbygning, pladetektonik, pladegrænser, epicenter, tsunami og samfundsforhold og naturkatastrofers omfang.
Eksperimentelt og empiribaseret arbejde:
- Pladegrænser i Google Earth
- Aktuelle jordskælv
- Fire øvelser i bestemmelse et jordskælvs epicenter og styrke
- Forebyggelse af en tsunamikatastrofe
- Samfundsforhold og naturkatastrofers omfang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vand - Har vi vand nok?
- Vandets kredsløb
- FN's 6. Verdensmål
- Vandbalanceligningen
- Dugpunkt og nedbørsdannelse
- Nedbørstyper
- Porøsitet og permeabilitet
- Grundvand og grundvandsforurening/forureningskilder.
- Øst og Vestdanmark og istiderne.
- Klima- og plantebælter
- Den atmosfæriske cirkulation.
- Vand som energikilde
Eksperimentelt og empiribaseret arbejde:
- Nedsivningsforsøg
- Nedbørsdannelse (skyforsøg)
- Den atmosfæriske cirkulation (konvektionsforsøg)
- Google earth - kunstvanding
- Google earth øvelse - Madagascar - højdeprofil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65298269742",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65298269742",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65298269742"
}