Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Jessie Gina Hyrup Ipsen
|
Hold
|
2024 bi/2z (2z bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad består jeg af? Celler og evolution
Forløb om: Cellernes og livets opståen, samt evolution.
Cellemembranens funktion og transportprocesser.
Vi har arbejdet med følgende.
- Forskellige cellers opbygning og funktion
- Forskellen mellem eukaryote og prokaryote celler
- Organeller i cellen samt cellemembranen.
- Endosymbioseteorien
- Osmose og celletransport
-evolution, herunder variation og selektion
Materialer:
Kernestof:
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et. al. Al. Nucleus, 2007 1. Udgave, 2. Oplag:s. 13-15
Supplerende:
Wolf: "Biolog C+B", Systime 2008, side 10-12, 17-19, om endosymbiose teorien og cellemembranen.
-Animation om evolution: https://www.youtube.com/watch?v=GhHOjC4oxh8
-Hvad er vi lavet af? (6 min) https://www.youtube.com/watch?v=JQVmkDUkZT4&t=1s
-Endosymbioseteori: http://www.sumanasinc.com/webcontent/animations/content/organelles.html
-Misforståelser omhandlende evolution: (4 min) https://www.youtube.com/watch?v=mZt1Gn0R22Q
-Hvad er beviserne for evolution? (11 min.) https://www.youtube.com/watch?v=lIEoO5KdPvg
-virker evolution? (12 min) https://www.youtube.com/watch?v=hOfRN0KihOU
-Kan videnskaben forklare livets oprindelse? (9 min) https://www.youtube.com/watch?v=fgQLyqWaCbA
- Menneske cellen: https://www.youtube.com/watch?v=8vo59AKzU4Q
Eksperimentelt arbejde:
Find dit eget bjørnedyr
Osmose i kartofler
Evolutions øvelse: Variation og selektion hos den ægyptiske origami fugl
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
"Du troede det var sundt?" Fysiologi
Indhold:
Fysiologi:
- Respiration i cellerne
- Kredsløb (hjerte lunger, blod og iltbinding)
-Motion og træning herunder anaerob og aerobe forhold (også lidt doping)
-Kønsforskelle
Fordøjelse:
- Fordøjelsessystemet
- Makromolekyler
- Varedeklationer
- Blodsukker regulering og GI tal
- Diabetes og livsstilssygdomme (hormoner)
Forsøg:
- "du troede det var sundt?" (undersøgelse af forskellige fødevare)
- Hæmatokrit målinger
- Blodsukker målinger
- Blodtryksmåling
Materialer:
Kernestof:
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et. al. Al. Nucleus, 2007 1. Udgave, 2. Oplag:s.19-50
Supplerende Materialer:
-Læst artikel: ” Hæmatokrit og træning Hårde facts og myter ...” af Ib Jensen 3 sider (kan findes på lectio)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtryksrapport
|
17-11-2024
|
Bakterievækst og yoghurt
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
"Storken kommer"
Indhold:
- Forplantning, manden og kvindens kønsorganer
- Hormoner og regulering
- Celledeling (meiose og mitose)
- Menstruationscyklus
- "Et barn bliver til" (fosterudvikling m.m)
- Prævention
- Kønssygdomme (herunder bakterievækst, bakteriebetingelser og behandling).
Forsøg:
- Mikroskopi af vævsceller
Materialer:
Kernestof:
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et. al. Al. Nucleus, 2007 1. Udgave, 2. Oplag:s.63-96, 142-144.
Biologi i udvikling, Marianne Frøsig et. Al. Nucleus, 2014 1. Udgave, 2. Oplag:s.133-138. (vedhæftet som pdf. i lectio)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65298274230",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65298274230",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65298274230"
}