Holdet 2024 bi/2z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Jessie Gina Hyrup Ipsen
Hold 2024 bi/2z (2z bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad består jeg af? Celler og evolution
Titel 2 "Du troede det var sundt?"  Fysiologi
Titel 3 "hvad er tarmbakterier og hvorfor er de vigtige"
Titel 4 "Kend dine gener"
Titel 5 FF4 Ølbrygning
Titel 6 "Storken kommer"
Titel 7 Økologi- fokus på livet i vand

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad består jeg af? Celler og evolution

Forløb om: Cellernes og livets opståen, samt evolution.
Cellemembranens funktion og transportprocesser.

Vi har arbejdet med følgende.
- Forskellige cellers opbygning og funktion
- Forskellen mellem eukaryote og prokaryote celler
- Organeller i cellen samt cellemembranen.
- Endosymbioseteorien
- Osmose og celletransport
-evolution, herunder variation og selektion

Materialer:
Kernestof:
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et. al. Al. Nucleus, 2007 1. Udgave, 2. Oplag:s. 13-15

Supplerende:
Wolf: "Biolog C+B", Systime 2008, side 10-12, 17-19, om endosymbiose teorien og cellemembranen.

-Animation om evolution: https://www.youtube.com/watch?v=GhHOjC4oxh8
-Hvad er vi lavet af? (6 min) https://www.youtube.com/watch?v=JQVmkDUkZT4&t=1s
-Endosymbioseteori: http://www.sumanasinc.com/webcontent/animations/content/organelles.html
-Misforståelser omhandlende evolution: (4 min) https://www.youtube.com/watch?v=mZt1Gn0R22Q
-Hvad er beviserne for evolution? (11 min.) https://www.youtube.com/watch?v=lIEoO5KdPvg
-virker evolution? (12 min) https://www.youtube.com/watch?v=hOfRN0KihOU
-Kan videnskaben forklare livets oprindelse? (9 min) https://www.youtube.com/watch?v=fgQLyqWaCbA
- Menneske cellen: https://www.youtube.com/watch?v=8vo59AKzU4Q

Eksperimentelt arbejde:
Find dit eget bjørnedyr
Osmose i kartofler
Evolutions øvelse: Variation og selektion hos den ægyptiske origami fugl
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 "Du troede det var sundt?" Fysiologi

Indhold:
Fysiologi:
- Respiration i cellerne
- Kredsløb (hjerte lunger, blod og iltbinding)
-Motion og træning herunder anaerob og aerobe forhold (også lidt doping)
-Kønsforskelle

Fordøjelse:
- Fordøjelsessystemet
- Makromolekyler
- Varedeklationer  
- Blodsukker regulering og GI tal
- Diabetes og livsstilssygdomme (hormoner)

Forsøg:
- "du troede det var sundt?" (undersøgelse af forskellige fødevare)
- Hæmatokrit målinger
- Blodsukker målinger
- Blodtryksmåling

Materialer:
Kernestof:
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et. al. Al. Nucleus, 2007 1. Udgave, 2. Oplag:s.19-50

Supplerende Materialer:
-Læst artikel: ” Hæmatokrit og træning Hårde facts og myter ...” af Ib Jensen 3 sider (kan findes på lectio)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtryksrapport 17-11-2024
Bakterievækst og yoghurt 16-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 "hvad er tarmbakterier og hvorfor er de vigtige"

Vi har arbejdet med:
-Grundlæggende mikrobiologi: Bakteriers opbygning, vækst og funktion
-Tarmbakteriernes rolle (gavnlige og skadelige)
-Tarmbakterier og sundhed
-Tarmbakterier og kost

Matriale:
-Netflix dokumentar "Hack dit helbred: din maves hemmeligheder"
- Systime, mikrobiologibogen-ibog. Nucleus https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/
Kapitel 1: Mikroorganismer - en introduktion (kun 1. afsnit)
Kapitel 3: Tarmens mikrobielle liv og dets sundhedsmæssige betydning (samt alle under afsnit)
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/sundhedsfremmende-bioaktiv-kost/mavetarmsystemet/

Forsøg: "bakterievækst i yoghurt"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 "Kend dine gener"

Indhold:

- DNA og opbygning
- Proteinsyntese
- Gentest
- Krydsnings skemaer, stamtavler og forskellige former for nedarvning (autosomal samt kønsbunden nedarvning)  


Øvelser/forsøg:
- Nedarvning af forskellige egenskaber inden for familien(stamtræer)
- DNA i jordbær

Materialer:
Kernestof:
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et. al. Al. Nucleus, 2007 1. Udgave, 2. Oplag:s101- 116, 149-156, 162
Supplerende Materialer:

Replikation af DNA:
http://www.youtube.com/watch?v=z685FFqmrpo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=hfZ8o9D1tus
http://www.biokemibogen.dk/animationer/replikationafdna/
http://highered.mheducation.com/sites/0072943696/student_view0/chapter3/animation__dna_replication__quiz_1_.html
https://realscienceandotheradventures.wordpress.com/2015/09/29/from-triplet-to-amino-acid-working-out-the-code/

Proteinsyntese:
http://www.biokemibogen.dk/animationer/proteinsyntese/
https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 FF4 Ølbrygning

FF4: ølbrygning

Vi har arbejdet på tværs af fagene biologi C og Kemi B om et invovativt fællesfagligt forløb omhandlende ølbrygning. I forløbet er der arbejdet med mikrobiologi og hvordan ølbrygningen optimeres.

matriale:

ølbrygningsprocessen baseret på baggrundsmaterialet fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/gaering/

Videoer som forklare de forskellige trin i brygningen:
Rens anlægget: https://www.youtube.com/watch?v=8AdqTipqDis
Mæskning: https://www.youtube.com/watch?v=8AdqTipqDis
Rensning efter brygning: https://www.youtube.com/watch?v=yEr0PPOw83Y
Urtkogning: https://www.youtube.com/watch?v=ca-uSH7TQY8
desinficering af modstrømskøler: https://www.youtube.com/watch?v=m4BJgCn9arw
Køling: https://www.youtube.com/watch?v=Cs05LlHh_aE
Tilsætning af gær: https://www.youtube.com/watch?v=OpbDvxcMk8M

Resultater:
https://docs.google.com/document/d/1Up-JEoNEO4FU_SsouPinTEjwNp2I-g1b4_dIEuq0SQs/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 "Storken kommer"

Indhold:

- Forplantning, manden og kvindens kønsorganer
- Hormoner og regulering
- Celledeling (meiose og mitose)
- Menstruationscyklus
- "Et barn bliver til" (fosterudvikling m.m)
- Prævention
- Kønssygdomme (herunder bakterievækst, bakteriebetingelser og behandling).

Forsøg:
- Mikroskopi af vævsceller

Materialer:
Kernestof:
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et. al. Al. Nucleus, 2007 1. Udgave, 2. Oplag:s.63-96, 142-144.
Biologi i udvikling, Marianne Frøsig et. Al. Nucleus, 2014 1. Udgave, 2. Oplag:s.133-138. (vedhæftet som pdf. i lectio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økologi- fokus på livet i vand

Indhold:

- Hvad er et økosystem
- Biotiske og abiotiske faktorer
- Primærproducenter
- Plante- og dyreædere
- Begrænsende faktor.
- Biodiversitet
-succession
-Kredsløb (kvælstof og kulstof)
-Søen som økosystem

Øvelser:
- Find eksempler på økosystemer i naturen
-Makroindeks undersøgelse af Hakkemosen

Materiale/pensum:
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et. al. Al. Nucleus, 2007 1. Udgave, 2. Oplag: s. 117-132, 137-140

Artikel og Kvælstof: https://virtuelgalathea3.dk/artikel/nitrogens-kredsl-b

Animation og kvælstofkredsløbet(3 min): https://www.youtube.com/watch?v=PfqvACMyg68

Om havet: https://web.archive.org/web/20240506015716/https://undervisning.wwf.dk/1-introduktion
læs denne artikel: https://lex.dk/succession_-_%C3%B8kologisk_begreb?utm
Set dokumentar om biodiversitet ved molsbjerge: "på opdagelse efter biodiversitet på overdrev" fra DK4, 11. juni 2017, Spilletid: 22 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer