Holdet 2024 ps/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Sofie Andersen Brix
Hold 2024 ps/2u (2u ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi og fagets metoder
Titel 2 Barndommens betydning
Titel 3 Ondskab og konflikt
Titel 4 Den stressede ungdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi og fagets metoder

Introduktion til psykologi og fagets metoder

Holdet arbejder med at blive i stand til at beskrive, vurdere og forholde sig kritisk til en psykologisk undersøgelse - og at genkende forskellige metoder som:
Kvalitativ/kvantitativ metode
Observation
Spørgeskema
Interview
Eksperiment
Forsøgeffekter og fejlkilder:
Undersøgelseseffekten
Selvrapportering
Pygmalioneffekten
Repræsentativitet
Undersøgelsesramme
Etiske overvejelser

Holdet begynder desuden arbejdet med hvad en psykologisk problemstilling er.

Materiale:
Undersøgelser i psykologi, Charlotte Tieka Jensen og Katrine Qvorning, 2018, Systime s. 7-13 (læst til afsnittet validitet) s. 14 (undtaget afsnittene om validitet og reliabilitet)  og s. 15-16.

Andet:
Politiken d. 19/8 2015: Styrket osteproduktion beroliger voldsmænd”
Ugeavisen Køge Onsdag d. 25/8 2015: En aften i clairvoyancens tegn
Forskningsnyt fra psykologi, nr. 6, 2006: Lugtesansen er det første offer for søvnløshed
Undersøgelse: Om kønsstereotyper, https://psykveje.systime.dk/?id=5747

Hvad er god videnskab:
https://www.youtube.com/watch?v=QXoiuvbCleE&t=21s
https://www.youtube.com/watch?v=XwEyDeiC_Wk&t=29s


Omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Barndommens betydning

Barndommens betydning

Holdet arbejder med:
Hvad den gode omsorg er og hvad omsorgssvigt er?
Hvilken betydning den tidlige kontakt mellem omsorgspersoner og barn har for barnets udvikling og liv?
Hvordan man inden for udviklingspsykologien er blevet klogere på barnets behov/udvikling?
Hvad tilknytning er og hvilken betydning tilknytning har?
Hvilken betydning kan omsorgssvigt have for den senere udvikling?
Hvorvidt der kan rettes op på skaderne fra en dårlig barndom?
Problematikker der knytter sig til adoption?

Læst stof:
Ravn & Wolf,  Fra celle til Selfie, Columbus (2015) s. 11-13
Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime, 2015: s. 90-101 (læst fra afsnittet Daniel Stern), 104-109 (læst fra afsnittet: John Bowlby), 122-127 (læst fra afsnittet: forsøg med abeunger).
Afsnittet: Risiko og Resiliens https://psykveje.systime.dk/?id=5123

Nøgleord:
Den gode omsorg (tilsyn, stimulation, tilknytning)
Daniel Stern (det begyndende selv, kerneselv og det subjektive selv med vægt på vitalitetsfølelser, ansigtsduetter, under- og overstimulering, affektiv afstemning, fejlafstemning, social refereren, RIG’er)
Tilknytning herunder Harlows abeforsøg.
Bowlby, herunder tilknytningsteori.
Ainsworth, herunder fremmedsituationstest og tilknytningsmønstre.
Spædbørnsdepression
Hospitalisme.
Else Christensens 4 former for omsorgssvigt
Resiliens/beskyttende faktorer ift. Risikofaktorer. Fokus på ikke at tale om årsag-sammenhæng.
Mønsterbrud. Kauai-undersøgelsen.

Klip:
Konrad Lorenz: http://www.youtube.com/watch?v=eqZmW7uIPW4
Fremmedsituationstesten https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
Tilknytning: https://www.youtube.com/watch?v=WjOowWxOXCg
Rene Spitz spædbarnsdepression og hospitalisme: http://www.youtube.com/watch?v=UtBI9zaPvsU
Tilknytning og Harry Harlows abeforsøg http://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
Er du mors lille dreng, tv2 1998 https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=10&search=titel:%20Er%20du%20mors%20lille%20dreng?&orderby=title&SearchID=a63e55f9-c10d-4a66-9add-785689ca228f&index=

Case: Lisbeth Zornig Andersen

Omfang: ca 35 sider + diverse filmklip
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ondskab og konflikt

Overordnet arbejder holdet med:
Hvordan individet bliver påvirket af gruppen.
Hvordan stereotyper, fordomme og diskrimination opstår, hvilke konsekvenser der kan have og hvordan de kan nedbrydes.
Hvordan almindelige mennesker kan ende med at begå onde handlinger.
Hvorvidt det er alle mennesker der kan ende med at begå onde handlinger.
Hvilke årsager der kan være til mobning og hvilke konsekvenser det kan have.

Læst stof:
Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime, 2015 (2. udgave 1. oplag)
s. 344-351, s. 354-356 (til afsnittet den sociale identitetsteori), 371-373 (læst fra afsnittet autoritet og lydighed til afsnittet holdninger). S. 382-385 (fra afsnittet stereotyper og fordomme til afsnittet kulturelle forskelle og konflikter) og s. 182-186 ( fra afsnittet social perception til afsnittet hukommelse). S. 179-181 (fra afsnittet top down og bottum up processer).
Ravn og Wolf: Fra celle til selfie, Columbus 2015, s. 203-204 (læst til afsnittet racisme)

Ondskabskompendie:
Kuschel og Zand, Ondskabens psykologi, 2004, Normalitetshypotesen
Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime.dk: Afsnittet: Stanford fængselseksperiment og moralsk frakobling.

Artikel: Jeg var Omar El-Hussein. https://www.information.dk/debat/2015/03/omar-el-hussein

Nøgleord:

Sherif - Definition på en gruppe.
Forskellige typer af grupper med vægt på egen- og fremmedgruppe.
Aschs stregforsøg, konformitet (normativ og informativ), røgforsøg. Gruppepres, bystandereffekten, gruppetænkning og gruppepolarisering.
Robbers cave.
Milgrams eksperiment om lydighed og autoritet og Stanford fængselseksperimentet, herunder overvejelser omkring metode og etik og en diskussion af hvorvidt alle kan drives til at begå onde handlinger.
Fordomme og stereotyper, kontaktteorien og uddannelse og videns betydning for diskrimination. Bottom up og top down processer.
Jane Elliotts eksperiment med blå og brune øjne.
Social perception, herunder: førstehåndsindtryk, haloeffekt og Rosenthaleffekten.
Diskussion af hvad der forårsager ondskab ud fra Zimbardos oplæg om dårlige æbler, dårlige tønder og dårlige tøndemagre.
Psykologiske påvirkningsstrategier der fremmer ondskab. Banduras teori om moralsk frakobling, herunder:  (Dehumanisering, Moralsk retfærdiggørelse, Ansvarsfralæggelse, Eufemismer, Fordelagtige sammenligninger, distancering, eskalering og rutinisering)
Mobning, herunder årsager til mobning, konsekvenser af mobning samt digital mobning.

Klip:

Zimbardos ted talk Lucifer effekten https://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_the_psychology_of_evil
De første 13 minutter af filmen a class divided: Miss Elliotts eksperiment med blåøjede og brunøjede: https://www.youtube.com/watch?v=dLAi78hluFc
Aschs stregforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Dele af filmen: Lydighedens dilemma
Dele af udsendelsen flokdyr eller egotripper, Genskabelse af røgforsøg.
Klip om stanford prison: https://www.youtube.com/watch?v=xPO6BrFTsWM
Bystandereffekten: https://www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac
Klip om mobning:
https://www.youtube.com/watch?v=H9Y06gNoeR0


Øvelser:
Forlist i stillehavet
Beskyttelsesrummet
Rosenthaleffekten

Omfang: ca 45 sider + diverse filmklip
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den stressede ungdom

Overordnet arbejder holdet med:

Hvad er identitet og hvilke problematikker er der forbundet med at være ung i det senmoderne samfund?
Hvorfor føler flere og flere unge sig stressede i dag?
Hvilke konsekvenser kan stress have?
Hvordan kan man cope med stress?
Hvorfor er der forskel på hvordan forskellige mennesker påvirkes af samme mængde stressorer?
Hvad er det gode gymnasieliv?

Læst stof:
Senmodernitet: Psykologi – Fra celle til selfie: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=280
Ziehe: Psykologi – Fra celle til selfie: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=281
Læs til afsnittet:personlighed
Giddens: Psykologi – Fra celle til selfie: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=282 læs til afsnittet: terapi.
Gergen: Psykologi – Fra celle til selfie: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=283
Riesmann: Psykologiens veje https://psykveje.systime.dk/?id=5415
Willig: Psykologi – Fra celle til selfie:
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=285#c2172
Bourdieu: Psykologiens veje: https://psykveje.systime.dk/?id=5423

Schultz Larsen: Psykologiens veje, 2015, Systime: s. 43-44 (læst fra afsnittet den forsigtige og den risikovillige type), s. 47-48 (læst til afsnittet Vestens hurtige puls), s.423-433., s. 223 (afsnittet Piagets kognitive læringsteori), og s. 228-230 (læst fra afsnittet samspilsprocesser til afsnittet mesterlære).
Coping, fra psykologiens veje https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5806#c14088
Om arbejdshukommelsen. Fra: https://laeringsveje.dk/arbejdshukommelse-hvordan-kan-traenes/
Schultz Larsen: Psykologiens veje, 2015, Systime: Illustration over hukommelsen, 11.13, s. 187
Forskning: stress blokerer hukommelsen. Fra: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/forskning-stress-blokerer-hukommelsen.
Hukommelsen er under stigende pres. Fra: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/vores-hukommelse-er-under-stigende-pres.
Temaer til psykologi, motivation, læst til afsnittet samvittighedsfuldhed.
Ted talk med Carol Dweck, the power of believing that you can improve
https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve
Bjarnes fortælling, stress en case fra sundhedsguiden.dk

Tests:
Stress-test:  http://www.forebygstress.dk/stresstest_3.htm

Nøgleord:
Senmodernitet og aftraditionalisering
Ziehe, den narcissistiske socialisationstype.
Giddens, identitetsdannelse som refleksiv proces, ontologisk sikkerhed, sociale arenaer
Gergen, det multiple selv
Willig, konkurrencesamfund, præstationskultur og konsekvenserne for individet.
Bourdieu, kapitaler og habitus
Riesmann og hans 3 socialkarakterer.
Lazarus’ definition på stress.
Akut og kronisk stress.
Ydre- og indre faktorers betydning for stress.
Krav/kontrol modellen.
Optimistisk og pessimistisk forklaringsstil.
Antonovskys teori om Oplevelsen Af Sammenhæng (OAS) og det at have modstandskraft i forhold til stressorer.
Høgh Olesens teori om Optimalt Stimulationsniveau (OSN), herunder en parallel til den risikovillige og den forsigtige personlighedstype.
Vurdering af hvilke faktorer, der har en indflydelse på hvorvidt man er i stand til at håndtere stressorer, og hvad der øger risikoen for at man går ned med stress.
Emotionsfokuseret og problemfokuseret coping
Stress’ konsekvenser for hukommelsen
Læring.
Piaget: kognitive skemaer, akkommodation og assimilation
Vygotsky: zonen for nærmeste udvikling
Motivation, herunder ydre og indre motivationsfaktorer og selvbestemmelsesteorien.
Growth mindset og fixed mindset (Carol Dweck).

Omfang: ca 50 sider + filmklip
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer