Holdet 2024 ps/2v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Pernille Boserup
Hold 2024 ps/2v (2v ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro + videnskabsteori og metoder
Titel 2 Tema 1: Barndommens betydning
Titel 3 Tema 2: Ondskab og konflikt
Titel 4 Tema 3: Den stressede ungdom
Titel 5 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro + videnskabsteori og metoder

Holdet introduceres for faget og den videnskabelige psykologi. Herunder arbejder holdet med at blive i stand at beskrive, vurdere og forholde sig kritisk til en psykologisk undersøgelse - og at forstå og anvende begreber som:
Teori/empiri
Kvalitativ/kvantitativ metode
Fejlkilder
Triangulering
+ Etiske overvejelser

Køn og kønsforskelle inddrages ifm. kritisk stillingtagen til en videnskabelig undersøgelse, og der lægges også op til næste forløb om barndommens betydning ifm. kritisk stillingtagen til en anden videnskabelig undersøgelse.

Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Materiale:

Indledende om videnskabsteori og metode.  Uddrag fra Jette Hannibal: Intro til psykologisk metode” (2014)
Etiske overvejelser i forbindelse med forskning. Uddrag fra Jette Hannibal: Intro til psykologisk metode” (2014)
De vigtigste fejlkilder i en undersøgelse. Fra Kulturen og det sociale liv (Frydenlund, 2007, s. 578-580)

Andet:

Politiken d. 19/8 2015: Styrket osteproduktion beroliger voldsmænd”
Ugeavisen Køge Onsdag d. 25/8 2015: En aften i clairvoyancens tegn
Forskningsnyt fra psykologi, nr. 6, 2006: Lugtesansen er det første offer for søvnløshed

Forskningsnyt: Kan spædbørn lære at frygte fremmede? Forskningsnyt fra psykologi Nr. 6, December 2006.
Undersøgelse: Om kønsstereotyper. Child Development 1976, nr 47.

Guide til at beskrive og vurdere en psykologisk undersøgelse (PB)

Samlet sidetal: ca. 22 + diverse filmklip
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 1: Barndommens betydning

Holdet arbejder med barndommens betydning i forhold til den gode udvikling og det senere liv – herunder centrale spørgsmål som: Hvilke behov har et lille barn? Hvad sker der når barnets behov ikke opfyldes? Kan der rettes op på skaderne fra en dårlig barndom?

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens

Materiale:

IBog Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen. Første udgivelsesår 2010.

Daniel Stern: (Begyndende selv, Kerneselv, Intersubjektive selv):
- Daniel Stern, Intro: https://psykveje.systime.dk/?id=5044
- Begyndende selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5049
- Kerneselv: https://psykveje.systime.dk/?id=5048
- Det subjektive selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5047

John Bowlby, Mary Ainsworth: https://psykveje.systime.dk/?id=5043

Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt:
- Eksperiment med abeunger (Harlow): https://psykveje.systime.dk/?id=5132
- Spædbarnsdepression og hospitalisme (Spitz): https://psykveje.systime.dk/?id=5131
- De rumænske børnehjem: https://psykveje.systime.dk/?id=5130
- Børns reaktioner på omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=5128
- Risiko og resiliens: Det sårbare barn, Risiko eller årsagssammenhæng?, Kauai-undersøgelsen: https://psykveje.systime.dk/?id=5123

Fra celle til Selfie af Ravn & Wolf, Columbus (2015) s. 11-13:
- Den gode omsorg: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=252
- Typer af omsorgssvigt): https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=253

Samlet sidetal: ca. 58 + diverse filmklip
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 2: Ondskab og konflikt

Holdet arbejder med hvordan livet i grupper foregår, og hvordan vi påvirker hinanden i og imellem grupper. Der sættes fokus på det svære liv i grupper, og hvordan intergruppekonflikter som bl.a. fordomme og diskrimination kan forklares.
I forlængelse af dette, arbejder holdet med begrebet ondskab og hvordan forskellige former for ondskab kan forståes i en socialpsykologisk og individualpsykologisk sammenhæng. Ondskab perspektiveres til kommunikation på sociale medier i form af digital mobning og digital dannelse.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Materiale:

IBog Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen. Første udgivelsesår 2010.
- Socialpsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=5500
- Hvad er en gruppe? (m. vægt på egengruppe/fremmedgruppe): https://psykveje.systime.dk/?id=5536
- Gruppepres og social kontrol (herunder: Intro, Solmon Asch og gruppepolarisering: https://psykveje.systime.dk/?id=5535
- Intergruppekonflikter (herunder: Robbers cave): https://psykveje.systime.dk/?id=5665
- Stereotyper og fordomme: https://psykveje.systime.dk/?id=5556#c12491
- Kontaktteorien: https://psykveje.systime.dk/?id=5556#c12489

Fra Ondskabskompendie:
- Om Bystander-effekten (PB)
- Ondskabdefinition og normalitetshypotesen: Ondskabens psykologi, Rolf Kuschel & Faezeh Zand, Frydenlund (2004) s. 15-20+ 29-31 + 43-64
- Lars Svendsens 4 former for ondskab: Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Øknom (2006) s. 98
- Lydighedens dilemma (Milgram): https://psykveje.systime.dk/?id=5630
- Zimbardo og virkelighedens fængsel (Stanford fængselseksperiment): https://psykveje.systime.dk/?id=5629
- Moralsk frakobling (Bandura): https://psykveje.systime.dk/?id=5628
- Om mobning: Fra celle til selfie, Ravn og Wolf, Columbus 2015:
s. 203-204
- Mobilen og de sociale medier (herunder: Hadefulde ytringer, mobning og chikane): https://psykveje.systime.dk/?id=5744#c13927

Foredrag: Philip Zimbardo: "The Lucifer Effect" på TED, www.youtube.com

Samlet sidetal: ca. 50 + diverse filmklip
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 3: Den stressede ungdom

Holdet arbejder med, hvad der kendetegner ungdomsperioden i det senmoderne samfund og med de særlige udfordringer identitetsdannelsen i senmoderniteten bringer med sig.
I forlængelse af udfordringerne arbejder holdet med hvad begrebet stress indeholder, symptomer på stress og stressmodellen, hvor samspillet mellem indre og ydre faktorer er i fokus. Vi ser på hvordan stress kan forebygges – herunder bl.a. perceptionens og tænkningens betydning med elementer fra den kognitive terapi. Ovenstående områder: ungdom, identitet og stress sættes i forhold til gymnasielivet og uddannelse, hvor holdet arbejder med lærings-, samspils- og motivationsprocesser – herunder Csikszentmihalys flowteori, Deci og Ryans selvbestemmelsesteori og Dwecks mindset-teori.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.


Materiale:

Om ungdom og identitet i senmodernitetet:
IBog Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen. Første udgivelsesår 2010.
- En flodbølge af muligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=5425
- Tvangen til at vælge: https://psykveje.systime.dk/?id=5424
- Kapital og habitus (Bourdieu): https://psykveje.systime.dk/?id=5423
- Hvad er identitet? (Erikson): https://psykveje.systime.dk/?id=5422
- Sociale arenaer, roller og identitet (Gergen: Det multiple selv + Giddens: Identitet som refleksivt projekt): https://psykveje.systime.dk/?id=5419
- Selvrealisering og ansvarspres: https://psykveje.systime.dk/?id=5413
- Unge i konkurrencestaten (Kaj Pedersen): https://psykveje.systime.dk/?id=5414

Om stress og coping:
- Intro: https://psykveje.systime.dk/?id=5559
- Akut og kronisk stress: https://psykveje.systime.dk/?id=5574
- Stress - et samspil mellem ydre og indre faktorer: https://psykveje.systime.dk/?id=5573
- Coping: https://psykveje.systime.dk/?id=5806
- Tjekker beskeder hvert 5. minut: Mobilen stresser unge piger. Fra: https://www.dr.dk/nyheder/indland/tjekker-beskeder-hvert-5-minut-mobilen-stresser-unge-piger. Sidst besøgt d. 19/3 2019 (Kompendium s. 10)
- Sociale medier giver dig stress: Fra: https://www.mobilsiden.dk/nyheder/stort-studie-bekraefter-sociale-medier-giver-dig-stress,lid.37788/. Sidst besøgt d. 19/3 2019 (Kompendium s. 13)
- Undgå at mobilen stresser dig. Fra: https://www.mobilsiden.dk/tips/undga-at-mobilen-stresser-dig-tip,lid.35580/. Sidst besøgt d. 19/3 2019 (Kompendium s. 14)
- Forskning: stress blokerer hukommelsen. Fra: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/forskning-stress-blokerer-hukommelsen. Sidst besøgt d. 20/2 2019 (kompendium s. 32)
- Sådan mindskes stress. Fra: https://www.srg.dk. Sidst besøgt d. 10/11 2015 (kompendium s. 20)
- Kognitiv psykologi og terapi. Fra Psykologiens veje, Larsen s. 201-202, Systime (2018) og Fra celle til Selfie af Ravn & Wolf s. 287-289, Columbus (2015) (kompendium s. 25)

Om læring, samspilsprocesser og motivationsprocesser:
- Samspilsprocesser (Piaget versus Vygotsky): https://psykveje.systime.dk/?id=5291
- Zonen for den nærmeste udvikling: https://psykveje.systime.dk/?id=5291
- Mesterlære: https://psykveje.systime.dk/?id=5291
- Motivationsprocesser: https://psykveje.systime.dk/?id=5290
- Flowteorien (Csikszentmihaly): Fra: Fra celle til Selfie af Ravn & Wolf s. 46-47, Columbus (2015) (Kompendium s. 29)
- Selvbestemmelsesteorien (Deci og Ryan): Tre psykologiske behov er afgørende for skolelevers læring og trivsel, Videnskab.dk 9/1 (2016): https://videnskab.dk/kultur-samfund/tre-psykologiske-behov-er-afgoerende-for-skoleelevers-trivsel-og-laering/
Mindsetteorien (Dweck):
- Fastlåst og udviklende mindset. Oversigt. Fra: Mindsetbaseret undervisning af Nielsen, Kortnum & Videsen, Dansk Psykologisk Forlag s. 26 (2016) (Kompendium s. 39)
- Læring og motivation: Kan ros for at være intelligent være skadeligt? Af Jette Hannibal (2010) (kompendium s. 40)

Samlet sidetal: ca. 50 + diverse filmklip

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamenstræning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer