Holdet 2024 re/2t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Nete Thillemann
Hold 2024 re/2t (2t re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb: Hvad er religion?
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Scientology
Titel 5 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb: Hvad er religion?

Forløb:
Fokus på hvad religion er - både som begreb og som fænomen.
Vi arbejder med, hvad det har af betydning for individet og for samfundet - hvor ser vi det henne, og hvad bruges det til.
Desuden laves en begrebsdefinition og vi gennemgår, hvilke muligheder der er for at arbejde videnskabeligt med en religionsfaglig vinkel.
Vi arbejder med nogle af de begreber, der forventes til eksamen. Vi arbejder med med myte og ritual.

Emner:
- Hvad er religion? – Definitioner
- Faglige discipliner i religionsvidenskab
- Teori, metode og analyse, herunder faglige begreber og teoretiske modeller
- Det senmoderne samfund
- Religionskritik og historisk udvikling
- Myter
- Ritualer

Pensum:
Grundbogslitteratur:
- ”Klar - Parat - Religion” + ”Teori, metode og analyse” + "Værktøjskasse", fra Grundbogen til Religion C, Systime

Artikler, kilder og andre bilag:
"Purusha-hymnen", Rigveda 10, 90 (pdf)
Youtube overgangsritualer:
- "Boy to man" (https://www.youtube.com/watch?v=81JPj8BqBBQ)
- "Circumcision" (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Zw-124t993c)
- "Girl's rite of passage" (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Zw-124t993c)
- "Initiation with ants" (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ZGIZ-zUvotM&list=PL70723E3C02224708&index=9)
- "Knife dancing" (https://www.youtube.com/watch?v=5jgbYESmeJo)
- "Landdivers" (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=l0Mq6rCfYtU&list=PLHidivwwcWAjSn_5mH_DvRid87uVVY_DP&index=3)

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne og en religionsvidenskabelig teori  
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.


NS: 42
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Forløb:
Vi starter med at se på kristendommens rolle i det senmoderne samfund.
Videnskabeligt ser vi på den historiske udvikling, hvor vi begynder med jødedommen som fundament.
Vi læser klassiske tekster for at afsøge, hvordan vi kan definere hhv. mytisk og historisk Jesus samt diskutere samtidshistoriske problemstillinger i forbindelse med udbredelsen af kristendommen – herunder Paulus’ rolle.
Vi diskuterer, hvordan hovedretningerne har udviklet sig til det, vi kender i dag med fokus på de to større splittelser. Herunder kigger vi på religiøs praksis inden for kristendommen, hvor vi bl.a. læser trosbekendelsen, og ser på nadveren for at undersøge, hvad forskellen er hos katolikker og protestanter.
Det sidste emne dækker etik i kristendommen med fokus på næstekærlighed. Her læser vi klassiske tekster fra Biblen samt nutidige aktuelle tekster, og undersøger, hvordan man kan tolke etik og moral ud af skrifterne. Vi taler om det kristne menneskesyn, om arvesynden og om hvorvidt man kan se næstekærlighedsbuddet som værende en social eller individuel pligt.
Generelt for forløbet er, at vi trækker teorier og metoder fra 1. forløb ind, og bliver mere tekstnære her:
Ritualanalyse, analyse af myter, tekstanalyse og taksonomi.

Emner:
- Kristendom i DSMS
- Jødedom som fundament
- Historisk/mytisk Jesus
- Paulus og udbredelse af kristendom
- Hovedretninger; Det store skisma og Luther
- Religiøs praksis i kristendommen, herunder analyse af Trosbekendelsen
- Kristent menneskesyn: Etik og næstekærlighed
- Tekstanalyse

Pensum:
Grundbogslitteratur:
-”3. Kristendom” - ”Øjenåbner: Eat-n-Meet Jesus” + ”Fakta om kristendom” + ”
Kristendommens historiske udvikling” + ”Religiøs praksis i kristendommen” + ”Kristne forestillinger”, fra Grundbogen til Religion C, Systime
- "Determinisme og indeterminisme" + "Hvordan vælger man de gode handlinger?" + "Pligtetik" + "Lykkeetik", fra Religion og etik - grundbog til etik i religionsfaget, Systime

Klassiske tekster:
Paulus' Brev til Romerne 5
Paulus' Første Brev til Korintherne 15,1-28
Paulus' Brev til Galaterne 5,1-12
1 Mos, 1: "Verdens Skabelse”
1 Mos, 2: "Adam og Eva”
1 Mos, 3: "Syndefaldet"
Matt 27,1-50: ”Korsfæstelsen og opstandelsen”
Mark 15,34
Luk 23,46
Joh 19,30
Matt 5-7: "Bjergprædiken"

Artikler, kilder og andre bilag:
- Dok: "Kristendommens historie: Den tidlige kristendom", udgiver DRKultur 2010
- "Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?" (https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc)
- Søren Krarup: "Næstekærlighed og kristendom", Uddrag af bogen Den kristne tro. Katekismus for voksne, 1995. Søren Krarup
- Religionsnørden Youtube: "Filosofisk pligtetik v3" (https://www.youtube.com/watch?v=1egGdbJwGys) + "Teologisk pligtetik v2" (https://www.youtube.com/watch?v=yCTr0QwptFk) + "Lykkeetik v2" (https://www.youtube.com/watch?v=e9L7qLG_mYU)
- "Forsker vil gøre hjernedøde kvinder til rugemaskiner" Kristeligt Dagblad 2017
- Religionsportalen: "Det religiøse rum i kristendommen" - "Det protestantiske kirkerum" + "Skt. Knuds Kirke: Indretning og ritualer"

Faglige mål:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode


NS: 64
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Forløb:
Vi starter dette forløb med at se på islams rolle i det senmoderne samfund. Vi undersøger, hvilke udfordringer islam står overfor samt hvilken rolle det spiller i vestlig kultur.
Vi beskæftiger os herefter med islams historiske udvikling, herunder Muhammeds rolle. Den videnskabelige undersøgelse bunder i, hvilke strategiske træk der har været i at udbrede islam.
På samme måde som i kristendommen ser vi også i islam på religiøse forestillinger og samfundssyn, religiøs praksis og her også på dét at være muslim i Danmark.
Dette gør vi med baggrund i tekster fra Koranen, af- og om Sherin Khankan, Hizb Ut-Tahrir og med et fokus på ’ismer’ i religion (jf. Jan Hjärpe), fortolkning og ritualanalyse.

Emner:
- Islam i DSMS
- Ninian Smart
- Islams tilblivelse og udbredelse, herunder fokus på Muhammed og hellige steder
- Konflikten mellem sunni og shia
- De fem søjler
- De seks trosartikler
- Sharia og jihad
- ’Ismer’

Pensum:
Grundbogslitteratur:
- "4. Islam" - "Øjenåbner: Hvorfor være muslim?" + "Fakta om islam" + "Islams historiske udvikling" + "Islamiske forestillinger" + "Religionen i spil: Muslimer i Danmark", fra Grundbogen til Religion C, Systime

Klassiske tekster:
- Sura 5,73
- Sura 3,18
- Sura 2,238
- Sura 2,277
- Sura 2,185
- Sura 2,197
- Sura 1,1-7
- Sura 8,39
- Sura 9,5

Artikler, kilder og andre bilag:
- Youtube: "How Islam Began - In Ten Minutes" (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=PDxKxnVZtgo)
- "Profeten Muhammed påvirker hverdagen", religion.dk, 2008
- Youtube: "How to Pray in Islam - How to Make Salaat" (https://www.youtube.com/watch?v=kScrL8m1qMs)
- Abdul Wahid Pedersen: "Bønnens betydning", Religionsportalen
- "Til fredagsbøn på Nørrebro", Religionsportalen
- "Profetens himmelrejse", Muslimernes religion
- "Fortælling om Muhammeds åbenbaringer", hadith
- "En synder i Mekka" (CFU)

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode


NS: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Scientology

Forløb:
Forløb om Scientology, med fokus på L. Ron Hubbard, auditering, medlemsskab og apostasi. Teori om religionsfænomenologi, religionshistorie og religionssociologi og feltarbejde - spørgeteknik og Beckfords medlemstyper, Wallis typologi og Rambos stadier for konversion.
Vi var på feltarbejde hos Scientology København, med rundvisning af Anette Refstrup. Derudover fokus på Thomas Ziehes orienteringsmekanismer og 4 sociologiske teorier om hvorfor mennesker er religiøse.

Begreber:
- Thomas Ziehes teori om de tre orienteringsmekanismer: Subjektivisering, Ontologisering, Potensering
- Hagiografi
- Broen til Fuldkommen Frihed
- De otte dynamikker
- Auditering
- Sekt/kult
- Thetan, OT, MEST

Materiale:
- "Identitetsdannelsen i det senmoderne samfund", fra Maria Bruun Bundgård m.fl.: ”Sociologisk SET - en grundbog i sociologi” fra Systime
- Kapitel 3: "Scientology" , fra Senmoderne religiøsitet i Danmark af Birgit Andersen, Systime, 2008
- "Hvordan startede Scientology" (https://www.scientology.dk/faq/background-and-basic-principles/how-did-scientology-start.html)
- "Scientology" (https://lex.dk/Scientology)
- "L. Ron Hubbard: Grundlægger af Scientology" (https://www.scientology.dk/videos/l-ron-hubbard/lrh-commercial/~lrh-commercial.html)
- "L. Ron Hubbard: Grundlægger" (https://www.scientology.dk/videos/l-ron-hubbard/l-ron-hubbard-founder/~l-ron-hubbard-founder.html)
- "Hvorfor kaldes Scientology en religion?" (https://www.scientology.dk/faq/background-and-basic-principles/why-is-scientology-called-a-religion.html)
- "Har Scientology en opfattelse af Gud?" (https://www.scientology.dk/faq/scientology-beliefs/what-is-the-concept-of-god-in-scientology.html)
- "De otte dynamikker" (https://www.scientology.dk/videos/beliefs-and-practices/basic-principles/~the-eight-dynamics.html)
- "Hvad er auditering?" (https://www.scientology.dk/what-is-scientology/the-practice-of-scientology/auditing-in-scientology.html + https://www.scientology.dk/faq/scientology-and-dianetics-auditing/what-is-auditing.html)
- "Analyse ved feltarbejde og deltagerobservation", fra Grundbogen til Religion C, Systime
- "Feltarbejde" + "Spørgeteknik" + "Interview", fra Religion: Teori – fænomenologi – metode, Systime
- "En moderne nonne i Scientologys tjeneste", fra Kristeligt Dagblad, 22.11.14
- "What Scientologists REALLY Believe: Lord Xenu, OT 8 & Satan" (https://www.youtube.com/watch?v=0o6yu-0r1Ns&t=28s)
- "What Scientologist Actually Believe" (https://www.southparkstudios.nu/video-clips/54abfk/south-park-what-scientologist-actually-believe)
- "Myten om Xenu", gendigtet af Susanne Oddershede efter diverse kilder på nettet (http://www.clioonline.dk/religionsfaget/udskoling/emner/religioner/nyere-religioner/scientology/myten-om-xenu/)
- "Clearstadiet" + "Hvordan foregår en auditingsession?", fra What is Scientology?, af Dorthe Refslund Christensen, 1992
- "Scientologys religiøse fængsel" (CFU)

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori  
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

Forløb:
Vi har i forløbet arbejdet med Buddhisme i vesten i en senmoderne kontekst. Dernæst er de 3 juvelser blevet arbejdet med. Buddhisme som en religion eller filosofi er blevet diskuteret, samt forskellen på en trosreligion og en vidensreligion.

Emner:
- Buddha
- Myte vs. legende
- Dharma
- Sangha
- Apotropæisk, karmisk, nirvanisk
- Theravada, mahayana, vajrayana

Pensum:
Grundbogslitteratur:
- "6. Buddhisme": - ”Øjenåbner: Buddhisme i øst og vest" + "Fakta om buddhisme" + "Buddhismens historiske udvikling" + "Religiøs praksis i buddhismen" + "Den klassiske buddhisme" + "Mahayanabuddhismen" + "Buddhisme i Tibet (Vajrayana/diamantvejsbuddhismen)" + "Buddhisme i Danmark", fra Grundbogen til Religion C, Systime

Artikler, kilder og andre bilag:
- Dok: "Himlen over Danmark (3) - Buddha og milliardæren", Udgiver: DR2, 2006
- Dok: "Den 2. dimension (6)", Udgiver: DRKultur, 2013
- Dok "Buddhas liv" i "Temalørdag: Buddhas budbringere", Udgiver: DR2, 2004
- Den apostolske trosbekendelse
- "Benares-talen", Bay, Fremmede religioner i nutiden, Gyldendal 1980
- Tekst "Om genfødsel og død", Bay, Fremmede religioner i nutiden, Gyldendal 1974
- "Becoming a Buddhist monk” (https://www.youtube.com/watch?v=MpKzoH0mTDU)
- "A Simple Life" (https://www.youtube.com/watch?v=Lv96ZRFvn3A)
- "Det udvalgte barn" (CFU)

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode


NS: 24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer