Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Nicolaj Nielsen
|
Hold
|
2024 Sa/2p (2p Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Social ulighed og det multikulturelle samfund
Klassen har arbejdet med følgende materiale:
5. Social arv og Pierre Bourdieus teori | Samfundsfag til hf (systime.dk)
5.1 Social arv og mønsterbrydere | Samfundsfag til hf (systime.dk)
5.3 Pierre Bourdieus teori om kapitaler | Samfundsfag til hf (systime.dk)
4.3 Marginalisering, udstødte og ⅚-samfundet | Samfundsfag til hf (systime.dk)
Ligestilling i Danmark – hvor langt er vi? | SAMF PÅ B (forlagetcolumbus.dk)
https://samfpåb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=369
https://samfpåb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=370
https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=252
https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=253
4.3 Marginalisering, udstødte og ⅚-samfundet | Samfundsfag til hf (systime.dk)
Udenlandske hjemløse er testet positive for corona i København: Fagfolk er bekymrede | Politik | DR
Socialrådgivere: Coronakrisen viser, hvor systemet svigter socialt udsatte - Altinget: Social
Hele Jimmis familie er på overførselsindkomst - Blok på bistand (youtube.com)
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
Klassen arbejder med følgende materiale:
5.4 Velfærdsstatens fremtid – hvem skal løse opgaverne? | SAMF PÅ B (forlagetcolumbus.dk)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=337
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=401
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=402
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=336
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=405
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=335
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=406
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=407
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=408
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=409
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=411
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=412
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=349
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=423
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=424
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=348
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=425
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=347
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=426
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=427
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=428
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=429
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=430
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=431
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=432
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=346
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=433
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=434
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=435
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=436
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=437
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=438
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=439
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=345
2.5 Den politiske kulturs historie i Danmark | Konkurrencestaten Danmark
2.6 Konkurrencestaten og den offentlige sektor | Konkurrencestaten Danmark
2. Konkurrencestaten | Konkurrencestaten Danmark
2.1 Hvad er en konkurrencestat? | Konkurrencestaten Danmark
https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2067
https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2068
https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2065
https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2066
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-toldkrig-mod-trump_514887
Nøgletal for nationalregnskabet (BNP) - Danmarks Statistik (dst.dk)
Arbejdsløse (register) - Danmarks Statistik (dst.dk)
Prisen på olivenolie er steget med 50 procent. Sådan går det med priserne i din indkøbskurv (berlingske.dk)
https://www.dr.dk/nyheder/penge/ny-aftale-paa-plads-saa-meget-stiger-laeger-og-sygeplejersker-i-loen
Danskerne siger ja til udenlandsk arbejdskraft i ældreplejen – hvis sproget er på plads (kl.dk)
https://www.dr.dk/drtv/se/penge-penge-penge-_-med-esben-bjerre_-rigdom_357962
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Politik og magt
Klassen har arbejdet med følgende materiale:
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=378
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=436
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=437
https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=266#c1284 (fig. 21.4)
https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=395
https://politik-nu.systime.dk/?id=455
Medierne som demokratiets vogtere | PolitikNU
Statsministerens nytårstale: Sæson 2025 – 2. episode | DRTV
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/forskerne-har-talt-ja-det-blev-et-klimavalg
https://www.altinget.dk/artikel/regeringen-lander-bred-aftale-om-ny-klimalov
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20191/beslutningsforslag/b4/20191_b4_som_vedtaget.pdf
Analyse: Mistillid til parnasset trækker vælgere til Støjberg - politiken.dk
De siger, de er bekymrede for klimaet, men de har et enormt tøjspild - politiken.dk
https://www.youtube.com/watch?v=Cl-27JjJk-I
Identitetspolitik bliver en metode til at udskamme og ekskludere - politiken.dk
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299026941",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299026941",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299026941"
}