Holdet 2024 Sa/2p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Nicolaj Nielsen
Hold 2024 Sa/2p (2p Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitetsdannelse og sociale medier
Titel 2 Social ulighed og det multikulturelle samfund
Titel 3 Økonomi og velfærd
Titel 4 Politik og magt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitetsdannelse og sociale medier

Klassen har arbejdet med følgende materiale:

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=419
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=416
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=360
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=321
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=354
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=352
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=351
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=322
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=361
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=362

https://www.altinget.dk/etik/artikel/svend-brinkmann-samfundet-risikerer-at-koere-ud-over-kanten-hvis-ikke-vi-saetter-tempoet-ned
https://www.information.dk/debat/2011/11/laengere-samfundets-skyld
https://www.altinget.dk/boern/artikel/lisbeth-knudsen-har-vi-skabt-et-samfund-uegnet-for-boern
https://www.dr.dk/drtv/se/de-perfekte-piger_52514

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:

- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Social ulighed og det multikulturelle samfund

Klassen har arbejdet med følgende materiale:

5. Social arv og Pierre Bourdieus teori | Samfundsfag til hf (systime.dk)
5.1 Social arv og mønsterbrydere | Samfundsfag til hf (systime.dk)
5.3 Pierre Bourdieus teori om kapitaler | Samfundsfag til hf (systime.dk)
4.3 Marginalisering, udstødte og ⅚-samfundet | Samfundsfag til hf (systime.dk)
Ligestilling i Danmark – hvor langt er vi? | SAMF PÅ B (forlagetcolumbus.dk)
https://samfpåb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=369
https://samfpåb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=370
https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=252
https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=253
4.3 Marginalisering, udstødte og ⅚-samfundet | Samfundsfag til hf (systime.dk)


Udenlandske hjemløse er testet positive for corona i København: Fagfolk er bekymrede | Politik | DR
Socialrådgivere: Coronakrisen viser, hvor systemet svigter socialt udsatte - Altinget: Social
Hele Jimmis familie er på overførselsindkomst - Blok på bistand (youtube.com)


Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre

Kernestof:

- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Økonomi og velfærd

Klassen arbejder med følgende materiale:

5.4 Velfærdsstatens fremtid – hvem skal løse opgaverne? | SAMF PÅ B (forlagetcolumbus.dk)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=337
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=401
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=402
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=336
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=405
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=335
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=406
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=407
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=408
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=409
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=411
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=412
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=349
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=423
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=424
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=348
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=425
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=347
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=426
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=427
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=428
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=429
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=430
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=431
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=432
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=346
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=433
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=434
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=435
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=436
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=437
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=438
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=439
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=345
2.5 Den politiske kulturs historie i Danmark | Konkurrencestaten Danmark
2.6 Konkurrencestaten og den offentlige sektor | Konkurrencestaten Danmark
2. Konkurrencestaten | Konkurrencestaten Danmark
2.1 Hvad er en konkurrencestat? | Konkurrencestaten Danmark
https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2067
https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2068
https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2065
https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2066

https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-toldkrig-mod-trump_514887
Nøgletal for nationalregnskabet (BNP) - Danmarks Statistik (dst.dk)
Arbejdsløse (register) - Danmarks Statistik (dst.dk)
Prisen på olivenolie er steget med 50 procent. Sådan går det med priserne i din indkøbskurv (berlingske.dk)
https://www.dr.dk/nyheder/penge/ny-aftale-paa-plads-saa-meget-stiger-laeger-og-sygeplejersker-i-loen
Danskerne siger ja til udenlandsk arbejdskraft i ældreplejen – hvis sproget er på plads (kl.dk)
https://www.dr.dk/drtv/se/penge-penge-penge-_-med-esben-bjerre_-rigdom_357962

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå

Kernestof:

- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt

-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold


Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Politik og magt

Klassen har arbejdet med følgende materiale:

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=378
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=436
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=437
https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=266#c1284 (fig. 21.4)
https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=395
https://politik-nu.systime.dk/?id=455
Medierne som demokratiets vogtere | PolitikNU

Statsministerens nytårstale: Sæson 2025 – 2. episode | DRTV
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/forskerne-har-talt-ja-det-blev-et-klimavalg
https://www.altinget.dk/artikel/regeringen-lander-bred-aftale-om-ny-klimalov
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20191/beslutningsforslag/b4/20191_b4_som_vedtaget.pdf
Analyse: Mistillid til parnasset trækker vælgere til Støjberg - politiken.dk
De siger, de er bekymrede for klimaet, men de har et enormt tøjspild - politiken.dk
https://www.youtube.com/watch?v=Cl-27JjJk-I
Identitetspolitik bliver en metode til at udskamme og ekskludere - politiken.dk

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

Kernestof:

- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.


Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde