Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Björg Rasmussen
|
Hold
|
2024 Sa/r (2r Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligestilling
Formål: Spørgsmålet om ligestilling mellem kønnene er en evig aktuel tematik og konflikt. Ligestillingsspørgsmålet medfører ofte mange emotionelle reaktioner i forhold
til de forskelle, som vi kan identificere mellem mænd og kvinder, herunder spørgsmål om retfærdighed i forhold til de forskelle eller direkte uligheder, som vi fortsat kan konstatere og opleve, når vi kigger på relationerne mellem kønnene med sociologiske, økonomiske og politologiske briller.
Med fokus på spørgsmålet om, hvorvidt der er ligestilling mellem kønnene i Danmark, introduceres eleverne til de tre centrale fagområder inden for samfundsfaget. Herunder skal de arbejde med aktuel empiri og forsøge at anvende deres viden om samfundsfaglige begreber til at forklare de forhold, som viser sig i arbejdet med dette tema.
Kernestof:
Sociologi
• identitetsdannelse og socialisering
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
• politiske ideologier.
• magtbegreber og ligestilling mellem kønnene
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• økonomiske sammenhænge og det økonomiske kredsløb.
• ̶EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, samt arbejdsmarkedsforhold.
Metode
• kvantitativ og kvalitativ metode.
Omfang ca. 110 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kriminalitet
Forløb om kriminalitet og straf i Danmark. Forløbet startede med et oplæg om trafficiking med den radikale lokalpolitiker David Zepernick fra Frederiksberg, der mener mener at både storbanker og JP/Politikens Hus har et ansvar i sager om kvindehandel og hvidvask.
I forløbet har vi haft fokus på:
- Årsager til kriminalitet
- Social arv
- Kulturelle mønstre
- Det senmoderne samfund
- Kriminalitetsteorier
- Retssystemet
- kvantitativ metode og data behandling af kvalitativ emperi.
Kernestof:
Sociologi
• identitetsdannelse og socialisering
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Metode
• kvantitativ og kvalitativ metode.
Omfang ca. 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Er det danske demokrati udfordret?
Formål:
Formålet med dette forløb har været at øge elevernes indsigt i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik. I løbet af forløbet
har eleverne arbejde med forskellige politiske styreformer (demokrati, autokrati, teokrati), hvordan det demokratiske politiske system fungerer herunder
hvordan den politiske beslutningsproces er. Der er også arbejder med spørgsmålet om hvad magt er og hvem der besidder magt, og eleverne har arbejdet
med hvordan de som medborgere kan øve indflydelse på samfundet, men også hvordan samfundet blandt andet gennem medierne øver indflydelse på
dem.
Til sidst i forløbet har vi undersøgt hvorvidt demokratiet i Danmark er udfordret og i så fald hvordan. I den forbindelse vil eleverne særligt arbejde med at styrke deres argumentation i forhold til hvad der kan tale for og imod at demokratiet er udfordret.
Kernestof:
• politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Omfang ca. 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og klima
Formål: I dette forløb har eleverne arbejdet med det økonomiske fagområde, og set på hvordan økonomi og klimakrisen er tæt forbundne. De er blevet introduceret til centrale økonomiske begreber og modeller såsom det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik.
Viden om det økonomiske fagområde er suppleret med fokus på de udfordringer, klimaet står over for - og hvordan vores samfundsøkonomiske produktion og forbrug på den ene side har bidraget til et meget rigt samfund, men samtidig også bidrager til den klimakrise, som vi befinder os i.
Kernestof:
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
Omfang ca. 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Status på dansk økonomi
|
10-04-2025
|
Økonomisk politik
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klar til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299035759",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299035759",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299035759"
}