Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Sofie Andersen Brix
|
Hold
|
2024 ps/2p (2p ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi og fagets metoder
Introduktion til psykologi og fagets metoder
Holdet arbejder med at blive i stand til at beskrive, vurdere og forholde sig kritisk til en psykologisk undersøgelse - og at genkende forskellige metoder som:
Kvalitativ/kvantitativ metode
Observation
Spørgeskema
Interview
Eksperiment
Forsøgeffekter og fejlkilder:
Undersøgelseseffekten
Selvrapportering
Pygmalioneffekten
Repræsentativitet
Undersøgelsesramme
Etiske overvejelser
Holdet begynder desuden arbejdet med hvad en psykologisk problemstilling er.
Materiale:
Undersøgelser i psykologi, Charlotte Tieka Jensen og Katrine Qvorning, 2018, Systime s. 7-13 (læst til afsnittet validitet) s. 14 (undtaget afsnittene om validitet og reliabilitet) og s. 15-16.
Andet:
Politiken d. 19/8 2015: Styrket osteproduktion beroliger voldsmænd”
Ugeavisen Køge Onsdag d. 25/8 2015: En aften i clairvoyancens tegn
Forskningsnyt fra psykologi, nr. 6, 2006: Lugtesansen er det første offer for søvnløshed
Undersøgelse: Om kønsstereotyper, https://psykveje.systime.dk/?id=5747
Hvad er god videnskab:
https://www.youtube.com/watch?v=QXoiuvbCleE&t=21s
https://www.youtube.com/watch?v=XwEyDeiC_Wk&t=29s
Omfang: ca. 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndommens betydning
Barndommens betydning
Holdet arbejder med:
Hvad den gode omsorg er og hvad omsorgssvigt er?
Hvilken betydning den tidlige kontakt mellem omsorgspersoner og barn har for barnets udvikling og liv?
Hvordan man inden for udviklingspsykologien er blevet klogere på barnets behov/udvikling?
Hvad tilknytning er og hvilken betydning tilknytning har?
Hvilken betydning kan omsorgssvigt have for den senere udvikling?
Hvorvidt der kan rettes op på skaderne fra en dårlig barndom?
Problematikker der knytter sig til adoption?
Læst stof:
Ravn & Wolf, Fra celle til Selfie, Columbus (2015), den gode omsorg:
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Ravn & Wolf, Fra celle til Selfie, Columbus (2015), omsorgssvigt:
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
Afsnit fra psykologiens veje, systime:
Daniel Stern: https://psykveje.systime.dk/?id=5044
Begyndende selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5049
Kerneselv: https://psykveje.systime.dk/?id=5048
Det subjektive selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5047
John Bowlby og Mary Ainsworth: https://psykveje.systime.dk/?id=5043
Eksperiment med abeunger: https://psykveje.systime.dk/?id=5132
Spædbarnsdepression og hospitalisme: https://psykveje.systime.dk/?id=5131
Risiko og Resiliens https://psykveje.systime.dk/?id=5123
Nøgleord:
Den gode omsorg (tilsyn, stimulation, tilknytning)
Daniel Stern (det begyndende selv, kerneselv og det subjektive selv med vægt på vitalitetsfølelser, ansigtsduetter, still face eksperiment, under- og overstimulering, affektiv afstemning, fejlafstemning, social refereren, RIG’er)
Tilknytning herunder Harlows abeforsøg.
Bowlby, herunder tilknytningsteori.
Ainsworth, herunder fremmedsituationstest og tilknytningsmønstre.
Spædbørnsdepression
Hospitalisme.
Else Christensens 4 former for omsorgssvigt
Resiliens/beskyttende faktorer ift. Risikofaktorer. Fokus på ikke at tale om årsag-sammenhæng.
Mønsterbrud. Kauai-undersøgelsen.
Klip:
Konrad Lorenz: http://www.youtube.com/watch?v=eqZmW7uIPW4
Fremmedsituationstesten https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
Rene Spitz spædbarnsdepression og hospitalisme: http://www.youtube.com/watch?v=UtBI9zaPvsU
Tilknytning og Harry Harlows abeforsøg http://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
Er du mors lille dreng, tv2 1998 https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=10&search=titel:%20Er%20du%20mors%20lille%20dreng?&orderby=title&SearchID=a63e55f9-c10d-4a66-9add-785689ca228f&index=
Mød dit urmenneske, afsnit 2, DR1, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Mød%20dit%20urmenneske&orderby=title&SearchID=6ea9748f-a945-4b9b-b057-5fec85d3d822&index=1
Case: Lisbeth Zornig Andersen
Omfang: ca 35 sider + diverse filmklip
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det gode gymnasieliv
Overordnet arbejder holdet med:
Hvad er det gode gymnasieliv?
Hvad er personlighed og hvilken betydning har personlighed for motivation?
Hvad er læring og hukommelse?
Hvad er stress og hvilke konsekvenser kan stress have?
Hvordan kan man cope med stress?
Hvorfor er der forskel på hvordan forskellige mennesker påvirkes af samme mængde stressorer?
Hvad er identitet og hvilke problematikker er der forbundet med at være ung i det senmoderne samfund?
Hvorfor føler flere og flere unge sig stressede i dag?
Læst stof:
Temaer til psykologi, personlighedspsykologi:
https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=160&L=0
Temaer til psykologi, motivation:
https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=151
Temaer til psykologi, hukomelse:
https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=149
Psykologiens veje, samspilsprocesser og zonen for den nærmeste udvikling (afsnittet om mesterlære er ikke læst):
https://psykveje.systime.dk/?id=5291
Psykologiens veje: Tænkningens udvikling (læst til https://psykveje.systime.dk/?id=5242
Fra afsnittet: observationerne fik Bartlett til at slutte… til afsnittet gestaltpsykologien
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=197
Stress:
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=214
Akut stress:
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=229
Kronisk stress:
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=230
Konsekvenser af kronisk stress:
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=231
Faktorer der kan skabe kronisk stress:
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=233
De individuelle forskelle i modtagelighed for stress
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=234#c568
Coping, samt klummen: ”Jeg gik ned med stress som 22-årig”
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=235
Senmodernitet
Psykologi – Fra celle til selfie: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=280
Ziehe
Psykologi – Fra celle til selfie: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=281 Læst til afsnittet: narcissisme og personlighed
Giddens
Psykologi – Fra celle til selfie: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=282 læs til afsnittet: terapi.
Gergen
Psykologi – Fra celle til selfie: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=283
Willig
Psykologi – Fra celle til selfie: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=285
Rosa
Psykologi – Fra celle til selfie: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=286
Bourdieu
Psykologiens veje: https://psykveje.systime.dk/?id=5423
Riesmann
Psykologiens veje https://psykveje.systime.dk/?id=5415
Tests:
Personlighedstest: https://www.pjkp.dk/tests/personlighedstest-voksne/?_gl=1*1ijbnfs*_up*MQ..*_ga*NzczODUyOTUyLjE3MzI1NjIxNTY.*_ga_RR27ZLNXGH*MTczMjYwODIwMC4yLjAuMTczMjYwODIwMC4wLjAuMA..
Stress-test: http://www.forebygstress.dk/stresstest_3.htm
Filmklip: alt for kliken: https://www.dr.dk/drtv/se/alt-for-kliken_92331
Nøgleord:
5 faktormodellen (åbenhed, samvittighedsfuldhed, udadvendthed, omgængelighed, neuroticisme)
Indre og ydre motivation, selvbestemmelsesteorien og personlighedstrækket samvittighedsfuldheds betydning for motivation
Arbejdshukommelse, langtidshukommelse, eksplicit og implicit hukommelse
Zonen for den nærmeste udvikling
Kognitive skemaer, assimilation, akkomodation.
Akut og kronisk stress.
Krav/kontrol modellen og Anstrengelse-belønning-ubalance-modellen
Individuelle faktorers betydning i modtagelighed for stress (herunder fx neuroticisme og OAS)
Coping med vægt på problemfokuseret og følelsesfokuseret coping.
Senmodernitet og aftraditionalisering
Ziehe, den narcissistiske socialisationstype.
Giddens, identitetsdannelse som refleksiv proces, ontologisk sikkerhed, sociale arenaer
Gergen, det multiple selv
Willig, konkurrencesamfund, præstationskultur
Rosa, acceleration og udbrændthed
Bourdieu, kapitaler og habitus
Riesmann og hans 3 socialkarakterer.
Omfang: ca 50 sider + filmklip
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ondskab og gruppepsykologiske processer
Overordnet arbejder holdet med:
Hvordan individet bliver påvirket af gruppen.
Hvordan fordomme og diskrimination opstår, hvilke konsekvenser det kan have og hvordan fordomme kan nedbrydes.
Hvordan almindelige mennesker kan ende med at begå onde handlinger.
Hvorvidt det er alle mennesker der kan ende med at begå onde handlinger.
Læst stof:
Afsnit om Solomon Asch, psykologiens veje: https://psykveje.systime.dk/?id=5535&L=0#c12430
Robbers cave, psykologiens veje: https://psykveje.systime.dk/?id=5665#c13135
Social identitetsteori, psyk c: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=181#c385 (læst frem til interviewundersøgelsen)
Fra kategorisering til konflikt og Tajfels minimalgruppeeksperimentet, Radikalisering og ekstremisme, https://radikaliseringogekstremisme.systime.dk/?id=181
Gruppepolarisering, Radikalisering og ekstremisme, https://radikaliseringogekstremisme.systime.dk/?id=187
Affektiv polarisering, Radikalisering og ekstremisme, https://radikaliseringogekstremisme.systime.dk/?id=188
Ekkokamre, Radikalisering og ekstremisme, https://radikaliseringogekstremisme.systime.dk/?id=189
Rosenthaleffekten og stereotyper: psykologiens veje, https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c11565
Stereotyper og fordomme, kontaktteorien og uddannelse og viden: psykologiens veje, https://psykveje.systime.dk/?id=5556#c12491
Milgrams lydighedsforsøg: psykologiens veje, https://psykveje.systime.dk/?id=5630&L=0
Stanford fængselseksperiment: psykologiens veje: https://psykveje.systime.dk/?id=5629
Afsnit om moralsk frakobling: psykologiens veje, https://psykveje.systime.dk/?id=5628
Kuschel og Zand, Ondskabens psykologi, 2004, Normalitetshypotesen
Artikel: Dansk politik viser tegn på ekkokamre og polarisering, Rasmus Mørck Lange, Fagbladet 3F, 30.07.21
Klip:
Zimbardos ted talk Lucifer effekten https://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_the_psychology_of_evil
De første 13 minutter af filmen a class divided: Miss Elliotts eksperiment med blåøjede og brunøjede: https://www.youtube.com/watch?v=dLAi78hluFc
dele af dokumentaren forenet med fjenden:
https://mitcfu.dk/Login/?path=L21tL3BsYXllci9EZWZhdWx0Ny5hc3B4P2NvcHlkYW49NDAxODAyMjIyMTAw
Aschs stregforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Dele af filmen: Lydighedens dilemma
Dele af udsendelsen flokdyr eller egotripper, Genskabelse af røgforsøg.
Klip om stanford prison: https://www.youtube.com/watch?v=xPO6BrFTsWM
Bystandereffekten: https://www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac
Øvelser:
Forlist i stillehavet
Beskyttelsesrummet
Rosenthaleffekten
Nøgleord:
Aschs stregforsøg, konformitet (normativ og informativ), røgforsøg. Gruppepres, bystandereffekten
ind-gruppe og udgrupper.
Social identitetsteori
Tajfels minimalgruppeeksperiment.
Gruppepolarisering og ekkokamre
Robbers cave.
Milgrams eksperiment om lydighed og autoritet og Stanford fængselseksperimentet, herunder overvejelser omkring metode og etik og en diskussion af hvorvidt alle kan drives til at begå onde handlinger.
Fordomme og stereotyper, kontaktteorien og uddannelse og videns betydning for diskrimination.
Jane Elliotts eksperiment med blå og brune øjne.
Rosenthaleffekten.
Diskussion af hvad der forårsager ondskab ud fra Zimbardos oplæg om dårlige æbler, dårlige tønder og dårlige tøndemagre.
Psykologiske påvirkningsstrategier der fremmer ondskab. Banduras teori om moralsk frakobling, herunder: (Dehumanisering, Moralsk retfærdiggørelse, Ansvarsfralæggelse, Eufemismer, Fordelagtige sammenligninger, distancering, eskalering og rutinisering)
Omfang: ca 45 sider + diverse filmklip
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299038041",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299038041",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299038041"
}