Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Michel Nikolaj Michelsen
|
Hold
|
2024 ma/n (1n ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Statistik
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
Ugrupperede observationer
- Ordnede datasæt
- Hyppighed
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Median
- Nedre kvartil (Q1)
- Øvre kvartil (Q3)
- Kvartilsæt
- Minimum (mindste værdi)
- Maksimum (største værdi)
- Udvidet kvartilsæt
- Middeltal (gennemsnit)
- Typetal
- Variationsbredde
- Kvartilbrede
- Pindediagram
- Trappediagram
- Boksplot
- Outliers
- Skæve fordelinger
Grupperede observationer
- Ordnede datasæt
- Intervalhyppighed
- Intervalfrekvens
- Kumuleret intervalfrekvensfrekvens
- Intervalmidtpunkt
- Middeltal
- Typeinterval
- Histogram
- Sumkurve
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 6 vedrørende 'Statistik' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bogstavregning og Ligninger
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- Bogstavregning/Algebra
- Løsning af (førstegrads)ligninger med x'er og tal på begge sider af lighedstegnet.
- Løsning af (førstegrads)ligninger med paranteser samt x'er og tal på begge sider af lighedstegnet.
- Undersøgelse om bestemte tal er løsninger til en given ligning.
- Forklaring på hvordan ligninger løses.
- isolering af bogstaver i givne simple formler.
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 1 vedrørende 'Bogstavregning og Ligninger' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Procent og Rente
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- Omskrivning mellem procent og kommatal/decimaltal
- Absolutte og relative ændringer
- SBr-formlen (med de 3 forskellige udgaver af formlen)
- Renteformlen (med de 4 forskellige udgaver af formlen)
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 2 vedrørende 'Procent og rente' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lineære Funktioner
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- Ligning for den rette linje: y=ax+b.
- Lineære forskrift: f(x)=ax+b.
- Bestemmelse af a og b ved aflæsning.
- Bestemmelse af y, når x er kendt.
- Bestemmelse af x, når y er kendt.
- Bestemmelse af a og b, når to punkter er kendte.
- Bestemmelse af b, når a og et punkt er kendte.
- Grafisk illustration af lineære funktioner.
- Fortolkning/Betydning af a og b.
- Opstilling af lineære modeller.
- Lineær regression og residualplot.
- Funktionsbegrebet - med fokus på lineære funktioner.
Lineære sammenhænge, betydning af a og b, tegn graf ud fra forskrift, beregn a og b ud fra to punkter, regression,
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 3 vedrørende 'Lineære funktioner' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentielle Funktioner
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- Ligning for den eksponentielle udviklinger: y=ax+b.
- Eksponentiel forskrift: f(x)=ax+b.
- Bestemmelse af a og b ved aflæsning.
- Bestemmelse af y, når x er kendt.
- Bestemmelse af x, når y er kendt.
- Bestemmelse af a, når to punkter er kendte.
- Bestemmelse af b, når a og et punkt er kendte.
- Bestemmelse af a, når den procentvise vækst er kendt.
- Bestemmelse af fordoblings- og halveringskonstant.
- Grafisk illustration af eksponentielle funktioner.
- Fortolkning/Betydning af a og b.
- Opstilling af eksponentielle modeller.
- Eksponentiel regression og residualplot.
- Funktionsbegrebet - med fokus på lineære funktioner.
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 4 vedrørende 'Eksponentielle funktioner' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skriftlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- Udfaldsrum
- Sandsynlighedsfelt
- Sandsynlighedsfunktion
- Additionsprincippet
- Multiplikationsprincippet
- Kombinatorik - Permutationer og Kombinationer.
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 7 vedrørende 'Sandsynlighedsregning og kombinatorik' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Trigonometri
Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):
- Vinkelsum af en trekant (Euklidisk geometri).
- Ensvinklede trekanter samt forstørrelsesfaktor/skalafaktor.
- Pythagoras' sætning (kun gældende for retvinklede trekanter).
- Sinus, cosinus og tangens for retvinklede trekanter.
- Konstruktion af trekanter i GeoGebra.
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 5 vedrørende 'Trigonometri' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Annuitetsregning
Eleverne har gennemgået følgende emner (Suppleredende stof):
- Renteformlen.
- Opsparingsannuitetsregning.
- Gældsannuitet.
- Amortisationstabel.
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Selvudarbejdet Projekt vedrørende annuitetsregning der inkluderer mest relevante teori.
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet supplerende stofområde:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet supplerende stofområde, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i projektet.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition og mundtlig træning
Eleverne har gennemgået følgende emner:
- Repetition af dele af pensum
- Arbejde med eksempler på skriftlige eksamensopgaver
- Arbejde med eksempler på mundtlige eksamensspørgsmål
Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:
- Kapitel 1-9 fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024' samt projekt vedrørende annuitetsregning.
-----
Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for hele kernestofområdet:
-
For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for hele kernestofområdet, anvendes følgende evalueringsformer:
- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67679580975",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67679580975",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67679580975"
}