Holdet 2024 ma/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Michel Nikolaj Michelsen
Hold 2024 ma/n (1n ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Statistik
Titel 2 Bogstavregning og Ligninger
Titel 3 Procent og Rente
Titel 4 Lineære Funktioner
Titel 5 Eksponentielle Funktioner
Titel 6 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 7 Trigonometri
Titel 8 Annuitetsregning
Titel 9 Repetition og mundtlig træning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Statistik

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):


Ugrupperede observationer

- Ordnede datasæt
- Hyppighed
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Median
- Nedre kvartil (Q1)
- Øvre kvartil (Q3)
- Kvartilsæt
- Minimum (mindste værdi)
- Maksimum (største værdi)
- Udvidet kvartilsæt
- Middeltal (gennemsnit)
- Typetal
- Variationsbredde
- Kvartilbrede
- Pindediagram
- Trappediagram
- Boksplot
- Outliers
- Skæve fordelinger


Grupperede observationer

- Ordnede datasæt
- Intervalhyppighed
- Intervalfrekvens
- Kumuleret intervalfrekvensfrekvens
- Intervalmidtpunkt
- Middeltal
- Typeinterval
- Histogram
- Sumkurve


Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 6 vedrørende 'Statistik' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Bogstavregning og Ligninger

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- Bogstavregning/Algebra
- Løsning af (førstegrads)ligninger med x'er og tal på begge sider af lighedstegnet.
- Løsning af (førstegrads)ligninger med paranteser samt x'er og tal på begge sider af lighedstegnet.
- Undersøgelse om bestemte tal er løsninger til en given ligning.
- Forklaring på hvordan ligninger løses.
- isolering af bogstaver i givne simple formler.


Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 1 vedrørende 'Bogstavregning og Ligninger' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Procent og Rente

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- Omskrivning mellem procent og kommatal/decimaltal
- Absolutte og relative ændringer
- SBr-formlen (med de 3 forskellige udgaver af formlen)
- Renteformlen (med de 4 forskellige udgaver af formlen)

Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 2 vedrørende 'Procent og rente' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lineære Funktioner

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- Ligning for den rette linje: y=ax+b.
- Lineære forskrift: f(x)=ax+b.
- Bestemmelse af a og b ved aflæsning.
- Bestemmelse af y, når x er kendt.
- Bestemmelse af x, når y er kendt.
- Bestemmelse af a og b, når to punkter er kendte.
- Bestemmelse af b, når a og et punkt er kendte.
- Grafisk illustration af lineære funktioner.
- Fortolkning/Betydning af a og b.
- Opstilling af lineære modeller.
- Lineær regression og residualplot.
- Funktionsbegrebet - med fokus på lineære funktioner.

Lineære sammenhænge, betydning af a og b, tegn graf ud fra forskrift, beregn a og b ud fra to punkter, regression,


Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 3 vedrørende 'Lineære funktioner' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksponentielle Funktioner

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- Ligning for den eksponentielle udviklinger: y=ax+b.
- Eksponentiel forskrift: f(x)=ax+b.
- Bestemmelse af a og b ved aflæsning.
- Bestemmelse af y, når x er kendt.
- Bestemmelse af x, når y er kendt.
- Bestemmelse af a, når to punkter er kendte.
- Bestemmelse af b, når a og et punkt er kendte.
- Bestemmelse af a, når den procentvise vækst er kendt.
- Bestemmelse af fordoblings- og halveringskonstant.
- Grafisk illustration af eksponentielle funktioner.
- Fortolkning/Betydning af a og b.
- Opstilling af eksponentielle modeller.
- Eksponentiel regression og residualplot.
- Funktionsbegrebet - med fokus på lineære funktioner.


Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 4 vedrørende 'Eksponentielle funktioner' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skriftlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sandsynlighedsregning og kombinatorik

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- Udfaldsrum
- Sandsynlighedsfelt
- Sandsynlighedsfunktion
- Additionsprincippet
- Multiplikationsprincippet
- Kombinatorik - Permutationer og Kombinationer.

Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 7 vedrørende 'Sandsynlighedsregning og kombinatorik' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Trigonometri

Eleverne har gennemgået følgende emner (kernestof):

- Vinkelsum af en trekant (Euklidisk geometri).
- Ensvinklede trekanter samt forstørrelsesfaktor/skalafaktor.
- Pythagoras' sætning (kun gældende for retvinklede trekanter).
- Sinus, cosinus og tangens for retvinklede trekanter.
- Konstruktion af trekanter i GeoGebra.

Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 5 vedrørende 'Trigonometri' fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024'

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet kernestofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet kernestofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Annuitetsregning

Eleverne har gennemgået følgende emner (Suppleredende stof):

- Renteformlen.
- Opsparingsannuitetsregning.
- Gældsannuitet.
- Amortisationstabel.

Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Selvudarbejdet Projekt vedrørende annuitetsregning der inkluderer mest relevante teori.

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for givet supplerende stofområde:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for givet supplerende stofområde, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i projektet.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition og mundtlig træning

Eleverne har gennemgået følgende emner:

- Repetition af dele af pensum
- Arbejde med eksempler på skriftlige eksamensopgaver
- Arbejde med eksempler på mundtlige eksamensspørgsmål

Eleverne har anvendt følgende materiale i forløbet:

- Kapitel 1-9 fra bogen 'Nøglen til mat C hf - Læreplan 2024' samt projekt vedrørende annuitetsregning.

-----

Eleverne evalueres under hensyntagen til, hvordan de opfylder læringsmål inden for hele kernestofområdet:

-

For at vurdere om eleverne opfylder læringsmålene inden for hele kernestofområdet, anvendes følgende evalueringsformer:

- Skritlige arbejde i hjemmeopgaver.
- Synlige individuelle skriftlige arbejde i modulerne.
- Mundtlige bidrag in plenum, i gruppearbejde og individuelt i modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer