Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Trine Schiott
|
Hold
|
2023 En/m (2m En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Globally speaking
Fokus på engelsk som Lingua Franca. Det korte forløb er repetition af det, de to klasser har lavet hver for sig, så der er et fælles udgangspunkt efter sammenlægningen.
Eleverne har på en kort studietur til Göteborg øvet synet på det engelske i det danske/svenske.
All written material from: Trine Østergaard: The English Handbook, systime, 2020.
English as a lingua franca
Kachru's model
Vocal mistakes and grammatical mistakes
Pidgin and Creole
Short videos:
- What is a Lingua Franca?
- Villy Søvndal på engelsk
- Why Does the Whole World Speak English?
Kernestof:
Standardsprog og variation
Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca, (=kommunikationssituationer, hvor sprogbrugere med forskellige førstesprog betjener sig af engelsk som et fælles kommunikationsmiddel)
ca 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
US-election and rhetorics (repetition)
Kommunikationsstrategier, analyse af ikke-fiktive tekster, væsentlige historiske og samfundsmæssige forhold i USA
The Rhetorical Pentagram
Language features: An overview
Language features: The modes of persuasion
US election 2024: A really simple guide
(https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325)
The 2024 Victory Speech
Faglige mål:
Sprogfærdighed (forstå mundtlige og skriftlige tekster, udtrykke sig sammenhængende mundtligt og skriftligt)
Sprog, tekst og kultur (gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster, analysere tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode, perspektivere tekster samfundsmæssigt og historisk, diskutere aktuelle forhold i USA )
15 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Intelligence
Forløbet tager sit absolutte udgangspunkt i læsningen af Flowers for Algernon. Der er lagt både et sprogligt og en tematisk vinkling på læsningen, samtidig med at klassen har arbejdet med intelligensbegreber generelt.
Daniel Keyes," Flowers for Algernon" (1966) fra American Scenes, Gyldendal 1978. Novella
Politico: Trump fixates on IQ as a measure of self-worth (2019)
Time: If we have it, do we use it? (1999)
The Telegraph: Three babies aborted every day due to Down's syndrome (2009)
Northern Illinois University: Howard Gardner's Theory of Multiple Intelligences
BBC News: Mother's Asperger's poem strikes a chord on social media (2018)
Kernestof:
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og nonfiktive tekster.
supplerende stof:
Film: Good Will Hunting
ca 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Troubles in Northern Ireland
Kommunikationsstrategier, analyse af ikke-fiktive tekster og fiktive tekster, væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
Faktalink-opgave om The Troubles
The Murals of The North of Ireland
From: https://www.youtube.com/watch?v=5ZJNQYPJsmY (2019)
Wolfe Tones, “James Connolly”
Song, The Lift, Gyldendal 1993
U2, “Bloody Sunday”
Lyrics, 1983
From: https://www.u2.com/lyrics/127
Michael Becket, “To Keep the Faith”
Short story, The Lift, Gyldendal 1993 (1982)
Liam O’Flaherty, “The Sniper”
Short story, (1930)
From: file:///C:/Users/uvsb8d45/Downloads/The%20Sniper%20-%20By%20Liam%20O%20Flaherty%20-%20Full%20text.pdf
Clodagh Kilcoyne, ”Northern Ireland: After the Troubles, life inside The Fountain”
Article, 2017
From: http://independent.co.uk/arts-entertainment/photography/
northern-ireland-after-the-troubles-life-inside-the-fountain-a8019621.html
Fokus på konflikten i Nordirland, også kendt som "The Troubles".
Faglige mål:
Sprogfærdighed (forstå mundtlige og skriftlige tekster, udtrykke sig sammenhængende mundtligt og skriftligt)
Sprog, tekst og kultur (gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster, analysere tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode, perspektivere tekster samfundsmæssigt og historisk, diskutere aktuelle forhold i England)
Supplerende stof:
Rich Peppiatt, Kneecap, 2024 i Grand Teater
100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Warning to the world
Equality through political change?
A summary of Animal Farm + a suggestion as to what the characters represent,
(https://www.youtube.com/watch?v=BFP1IMyKyy4) [11:09 minutes]
Excerpt from George Orwell, Animal Farm, Chapter X (pp. 85-95), Penguin Books, 1989 (1945)
Background on Orwell, ”The Paradox of Being a Good Person - George Orwell’s Warning to the World” (https://www.youtube.com/watch?v=ohN-j-S0ul0) [17:58]
"Animals" at Taastrup Teater (an interpretation of Animal Farm)
Trump's Inauguration Speech, January 20, 2025
Faglige mål:
Sprogfærdighed (forstå mundtlige og skriftlige tekster, udtrykke sig sammenhængende mundtligt og skriftligt)
Sprog, tekst og kultur (gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster, analysere tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode, perspektivere tekster samfundsmæssigt og historisk, diskutere aktuelle forhold i USA )
Kernestof:
kommunikationsstrategier, analyse af fiktive tekster, væsentlige historiske og samfundsmæssige forhold i USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Sniper
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Multicultural Britain
Faglige mål: sprogfærdighed. Sprog, tekst og kultur i samarbejde - analyse af tekst med anvendelse af faglig terminologi og metode.
politicshome.com 'Boris Johnson calls for all immigrants to learn English and criticises lack of integration', 060719
Hanif Kureshi, My son the fanatic, 1994
You're Muslim, you'll never be British, Safraz Manzoor, The Guardian, June 2002
Chicken Tikka Masala Speech, Robin Cook, 2001
Clothes, Chitra Banerjee Divakaruni, 1995
Kernestof:
kommunikationsstrategi, analyse af fiktive og nonfiktive tekster. Væsentlige historiske og politiske forhold i Storbritannien.
30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67845386042",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67845386042",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67845386042"
}