Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Ilio Jacobsen
|
|
Hold
|
2025 Ma/Blå (Blå Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i matematik STX
Materiale:
Bog: plus Grundforløb stx (Læreplan 2024)
Formelsamling
Emner:
Lineær sammenhæng, Ligninger, Ligning og graf for en lineær sammenhæng, To-punkts-formel for lineær sammenhæng, Funktioner, Definitionsmængde og værdimængde, Ligefrem proportionalitet, Regression, Vurdering af model.
Læringsmål:
1) Oversætte mellem repræsentationsformer for lineære sammenhænge (grafisk, algebraisk, tabeller, med tekst).
2) Aflæse værdier for punkter i koordinatsystemet.
3) Afsætte punkter i et koordinatsystem ud fra angivne koordinater.
4) Løse ligninger grafisk og ved omskrivning.
5) Finde skæringspunkt mellem linjer og finde skæringspunkt mellem linjer og akser.
6) Forklare og anvende vækstegenskaben for lineære funktioner og forklare og anvende betydningen af konstanterne i den lineære sammenhæng.
7) Forklare og anvende lineære sammenhænge i forbindelse med modeller.
8) Afgøre om et givent punkt ligger på grafen for en lineær sammenhæng.
9) Bevise to-punkts-formlen for a.
10) Forklare og anvende funktionsbegrebet.
11) Forklare og anvende definitionsmængde og værdimængde.
12) Forklare og anvende ligefrem prorportionalitet.
13) Forklare og anvende lineær regression.
14) Forklare og anvende afvigelser og forklaringsgrad i vurdering af model.
15) Evt. læringsmål tilknyttet supplerende stof hvis vi når det.
Arbejdsformer: Skriftlig opgaveregning individuelt og i samarbejde.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
WordMat download
-
2. Ligninger | plus Grundforløb stx (Læreplan 2024)
-
1) Til dem der stadig mangler det, så få styr på Word login hos IT, og prøv eventuelt så derefter at downloade WordMat: "Klik her hvis din skole/organisation har partnerskab". Man kan kun downloade, når man er på gymnasiets netværk.
-
3. Ligning og graf for en lineær sammenhæng | plus Grundforløb stx (Læreplan 2024)
-
Hvis man ikke har nået det endnu, så løs minimum 3 af ligningerne i øvelse 2.10 fra bogen.Løs også øvelse 2.12 (sæt ligningerne for y lig hinanden).
-
Powerpoint fra sidst til kapitel 3 og WordMat:
-
Lav øvelserne 3.1-3.5 (lav også 3.3, som vi gennemgik på tavlen, hvis man ikke var der, eller hvis man lige har brug for at tage den en ekstra gang).
-
Opgave "opskrift":
-
Slides:
-
Sørg for at have lavet opgave 4.2 hjemmefra.
-
Bog:
-
Lav opgave 5.1 fra bogen.
-
Alle slides indtil videre:
-
ABaCus link:
-
Læs og forstå øvelse 5.7 fra kapitel 5. Man behøver ikke at løse opgaven, men man skal tænke over, HVORDAN man ville kunne løse opgaven. Hvad er det egentlig, de gerne vil have én til at gøre i opgaven?
-
Slides for i dag:
-
HUSK! Afleveringen er for til denne onsdag ved midnat.
-
Virtuelt modul! Det betyder, at I skal kigge på nogle ting hjemmefra i dag. Her kommer dagsordenen:
-
Hav styr på fremgangsmåden i opgave 8.3, som blev gennemgået i fredag slides sidste uge.
-
6. Definitionsmængde og værdimængde for funktion | plus Grundforløb stx (Læreplan 2024):
-
Kapitel 7 i bogen:
-
Bog med kapitel og opgaver:
-
4. To-punkts-formel lineær sammenhæng | plus Grundforløb stx (Læreplan 2024)
-
Min vejledende besvarelse til afleveringen:
-
Blå projekt med NV.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71352151163",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71352151163",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71352151163"
}