Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Daniel Langeskov Christensen
|
|
Hold
|
2025 Ma/Rød (Rød Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i matematik
Materiale
Plus grundforløb stx. Læreplan 2024. Systime.
Omfang
Ca. 25 moduler af 90 minutter.
Emner
Lineær sammenhæng, ligninger, ligning og graf for en lineær sammenhæng, to-punkts-formel for lineær sammenhæng, funktioner, definitionsmængde og værdimængde, ligefrem proportionalitet, regression, vurdering af model.
Læringsmål
1) Oversætte mellem repræsentationsformer for variabelsammenhænge for lineære sammenhænge.
2) Aflæse koordinatsæt for punkter i koordinatsystemet.
3) Afsætte punkter i et koordinatsystem ud fra angivne koordinater.
4) Løse ligninger grafisk og ved omskrivning.
5) Finde skæringspunkt mellem linjer og mellem linjer og akser.
6) Forklare og anvende vækstegenskaben for lineære funktioner og forklare og anvende betydningen af konstanterne i den lineære sammenhæng.
7) Forklare og anvende lineære sammenhænge i forbindelse med modeller.
8) Afgøre om et givent punkt ligger på grafen for en lineær sammenhæng.
9) Afgøre om en funktion er voksende, konstant eller aftagende.
10) Forklare, gøre rede for og anvende to-punkts-formlen for a og b i en lineær sammenhæng.
11) Forklare og anvende funktionsbegrebet.
12) Forklare og anvende definitionsmængde og værdimængde.
13) Forklare og anvende ligefrem proportionalitet.
14) Forklare og anvende lineær regression.
15) Forklare og anvende afvigelser og forklaringsgrad i vurdering af model.
16) Evt. læringsmål tilknyttet supplerende stof hvis vi når det.
Arbejdsformer
Skriftlig opgaveregning individuelt og i par. Klassedialog om læselektie og skriftlig opgavelektie. Elevgennemgang af opgaver ved skærm og tavle. Selvstændig læsning.
Didaktiske principper
Gradvis forøgelse af bevidsthed om de gymnasiale krav i forbindelse med såvel skriftlig som mundtlig matematik. Koordination med undervisningen i naturvidenskabeligt grundforløb (lineær regression af fysikdata). Tydelige læringsmål (se ovenfor).
IT
Vi anvender wordmat.
Evaluering
Screening.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering 1 Rød Ma
|
08-09-2025
|
|
Screening
|
22-09-2025
|
|
Aflevering 2 Rød Ma
|
23-10-2025
|
|
Aflevering 3 (projekt med NV) Rød Ma
|
31-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71352158013",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71352158013",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71352158013"
}