Holdet 1hf id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Inge Reich, Nicolas Stjernstrøm Nielsen
Hold 2025 id/hf (1hf id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pickleball
Titel 2 Opvarmning
Titel 3 Ultimate
Titel 4 Basketball
Titel 5 Koreograferet dans til musik
Titel 6 Gymnastik og parkour

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pickleball

I forløbet er spillet pickleball blevet gennemgået med fokus på teknik, (sær)regler og pointsystem. Herunder er eleverne introduceret til greb- og batføring, samt diverse slag: serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob med særligt fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=Se7wIlGeo_o (introduktion til pickle ball)
https://www.youtube.com/watch?v=EnxI1XTKC9k (serv)
https://www.youtube.com/watch?v=qWYfEXIZCM4 (returnering)
https://www.youtube.com/watch?v=Bml20BN47_w&t=78s (bevægelse efter returnering)
https://www.youtube.com/watch?v=Y3QNj6qjZCY&t=210s (third shot drop)
https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg (flugtning)
https://www.youtube.com/watch?v=NZicgJEFVm4 (lob)
https://www.youtube.com/watch?si=ZbvJz3E0CRgy0vl6&v=qGZ0ZemA6dc&feature=youtu.be (mix double pro-kamp)

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- I rimelig grad, med korrekt greb- og batføring, beherske tekniske slag som: serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob.
- Kunne vise serv med fokus på vægtoverførsel og gennemsving
- Kunne vise drop og tydelig hensigt med slaget
- Kunne vise simple slagsekvenser, som viser de tekniske færdigheder
- I rimelig grad kunne placere sig hensigtsmæssig på banen i forhold til bolden i en kampsituation
- Kendskab til pickleballs pointssystem, særreglerne og kunne følge dem og være i fysisk stand til at spille

Omfang: 12 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opvarmning

Eleverne er blevet introduceret til opvarmningsteori og praktiske øvelser til et generelt opvarmningsprogram i takt til musik. Derefter har de i grupper arbejdet med opvarmningsprogrammet delelementer (løb, sving, styrke, hop og udstrækning) for senere at kunne præsentere et opvarmningsprogram med fokus på:

- bevægelseskvalitet
- progression i øvelsesvalg
- at kunne lave øvelserne i takt til musikken

Eleverne har afleveret en beskrivelse af deres opvarmningsprogram.

Materiale:
- Test af fysiologiske effekter af opvarmning (word doc.)
- Opvarmningsteori (PowerPoint med fysiologi- og musikteori)
- Hvordan laver man et opvarmningsprogram (video gennemgang)

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i
musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk
korrekt (god bevægelseskvalitet)
- Være fysisk i stand til at udføre øvelserne gennem hele programmet
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
- Kunne redegøre for en hensigtsmæssig opbygningen af et
opvarmningsprogram

Omfang: 6 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ultimate

I forløbet har eleverne arbejdet med:
- Kaste- og gribeteknik: Baghåndskastet, forhåndskastet og upsidedownkastet.
- Gribninger: pandekagegribning, høje og lave gribninger.
- Løbe og modtagning disken (præcisionskast med løber)
- Løb og cuts: (lærer at finte og løbe for at komme fri til at modtage discen, og at standse op for at kaste).
- At gør sig spilbar, skabe og udnytte rum. Udnyttelse af banen i dybde og bredde. Fokus: Rum og spilbarhed i angrebsspillet  
- Angreb (stacking) og forsvars systemer (mandsopdækning)
- Regler og spirit of the game (FairPlay)

Materiale:
https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/teori/3-spirit-of-the-game/

https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/teori/2-regler/

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med
god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker
5-10 meter væk
- kendskab til upside down kast og mulig aflevering til makker
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis disken afleveres
korrekt
- Kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Vise taktisk og teknisk evne til at gøre dig spilbar (angrebs spil)
- Kunne spille efter reglerne og “spirit of the game”

- Redegøre og diskutere “spirit of the game”
- Redegøre for ultimate som boldspil og diskutere
dette i forhold til andre boldspil

Omfang: ca. 7 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball

I forløbet har eleverne arbejdet med basale tekniske færdigheder i basket:
modtagninger, afleveringer, skud, lay-up og samspil. De har desuden arbejdet med den taktiske del af spillet med bevægelsesbaner, forskellige typer cut, angrebspil og forsvarsformer
Eleverne er blevet introduceret til basale basketregler.

Materiale:
https://basketball.xn--bg-kka.dk/klub/obg-basketball/sider/basketballs-historie
https://www.google.com/search?q=introduktion+af+layup&rlz=1C1GCEA_enDK1096DK1097&oq=introduktion+af+layup&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigATIHCAIQIRifBTIHCAMQIRifBdIBCjE2MzQ3ajBqMTWoAgiwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:683a42ba,vid:Vs5Z4KS_K2c,st:0
https://lex.dk/basketball


I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- I rimelig grad, med korrekt greb- og gribe-teknik, beherske de forskellige tekniske afleveringstyper, som bryst- og studsaflevering både to-hånds og en-hånds
- Kunne have en nogenlunde boldkontrol med begge hænder og beherske forskellige typer driblinger som "mellem-benene", bag-om-ryggen, roll og cross-over
- Kunne i rimelig grad lave et lay-up og et skud mod mål
- Kunne vise cutte-typer, som frontcut, V-vut, L-cut og backdoor
- I rimelig grad kunne placere sig hensigtsmæssig på banen i en kampsituation
- Kendskab til basketballs pointsystem og basale regler og kunne følge dem og være i fysisk stand til at spille

Materiale - dokumenter:
Hovedregler i basketball
Hvordan laver man et cut og spil 3 mod 3

Omfang: 5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Koreograferet dans til musik

Dans: Koreograferede og frie bevægelser til musik

Vi arbejder i dette forløb med frie og koreograferede bevægelser til  musik. Vi startede forløbet med en fælles forståelse af hvad det vil sige, at arbejde med musik og bevægelse. Vi arbejder med eksempler på koreograferede serier og havde først fokus på "Afrikansk stammedans", hvor fokus var på; udtryk, brug af rummet, kropskontrol .

Der er arbejdet med dele af Labans danseteori

I sidste del af dette forløb har vi arbejdet med en kort koreografi til "Everybody" af Backstreet Boys. Eleverne har selv skullet tilføje yderligere elementer til ca. 32 taktslag

I forhold til bedømmelsen/eksamen skal eleverne:
• Kunne bevæge sig i takt til musikken og gruppen (både på
hele og halve taktslag)
• Koordinere både arme og ben i takt til musikken
• Fremvise det rigtige udtryk
• Beherske kroppen (balance og styrke i eksempelvis moderne dans serien)
• Være i god form (styrke, konditionsmæssigt, balance, motorik)

Teori:
Teori omkring Labans danseteori (udleveret og ligger på lectio)



I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Kunne beskrive forklare forskellene i de koreograferede danse
- kunne redegøre for hvilke elementer, der har arbejdet med i forhold til Labans bevægelseslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Gymnastik og parkour

Vi har I dette forløb arbejdet med følgende mål; At udvikle kropskoordination og kropsbevidsthed.

Der har været fokus på følgende:
- Kropspænding ved hop på airtrack
  Det forventes at eleverne kan lave:
   1) ophop strakt og spændt
   2) Hook up med ophop i mellem
   3) Splitspring i nogen grad
   4) 180 graders rotation omkring en vertikal akse, mens de er strakte og
        spændte

Forlæns rulle
Desuden har eleverne arbejdet med forlæns, hvor det forventes at eleverne kan lave en forlæns rulle og komme op at stå uden at sætte af med hænderne for at komme op at stå.

Vejrmølle
Eleverne har arbejdet med vejrmøller og forventes at kunne have vægt på armene samt lande med spredte ben og næsen i den retning, de kom fra.

Hovedstand
Eleverne har arbejdet med hovedstand og modtagning. De kan i rimelig grad stå på hovedet med modtagning og har kendskab til fokuspunkter som hvor på hovedet de skal stå, hvordan hænder og hoved placeres og kropspositionen når de står på hovedet.
Det forventes ligeledes at eleverne ved, at modtager er på bagsiden af den der laver hovedstand, at modtager er tæt på og afhjælper ved overbalance.



I Parkour-delen af dette forløb, har der været fokus/arbejdet med følgende:

- Følgende moves/grundelementer er trænet:
1. ”Roll”: Her ruller man fra den ene skulder til den modsatte hofte. Hovedet skal ikke i jorden og der skal tages fra med hænderne.
2. ”Precision jump”: Brug tæppefliser og stepbænk til at hoppe fra og til. Progression: Lav redskaberne højere og afstanden større og større. Hop evt. fra plint til bom.
3. ”Cat leap”: Øves ved at springe op på ribber og lande på begge sider af to ribber. Løft benene højt op (pas på med ikke at lande for højt i ribben. Spring evt. først fra gulvet og op i ribben og dernæst lav afsæt på en jernplint. Når man øver skal hænderne sættes i først. Til sidst skal benene ramme samtidig med armene (benene skal helst ramme en smule før).
4. ”Underbar”: Handler om at svinge sig igennem et ”hul” eller imellem to forhindringer. I gymnastiksalen foregår det fx ved, at man griber fat i bommen og svinger sig under den, samtidig med at man trækker benene op under sig og passerer over fx en skumplint. Fokus på at sætte ét ben og lande på et ben så man kan løbe videre. Lav kip-bevægelse. Man kan også lave en 360 grader.
5. Tic-tac: En teknik, hvor det handler om at sætte af med foden/fødderne, f.eks. fra en væg, for at komme over en forhindring/ et redskab eller blot komme højere op end efter afsæt fra gulvet/jorden.
6. Lazy Vault: Her kommer man skråt til redskabet (skumplint)/muren og svinger først nærmeste ben og dernæst det andet (som et saksespring) og placerer den ene eller begge hænder på redskabet samtidig med at kroppen passerer.
7. ”Palm spin”: Laves mellem to bomme. Den ene hånd placeres på den øverste bom (med overhåndsgreb) og den anden placeres på den nederste (underhåndsgreb). Benene svinges rundt 180 grader.
8. Gate Vault: Den hvor vi hang over en bom, satte en hånd på en bom der var 1 m lavere og svang benene over bommen og landede med siden til bommene.

Materiale:
Motoriske faser (PDF)
samt videoer:
Kolbøtte: https://youtu.be/VS0HdCccb04?si=kiI2nZZoHr2gVJnc
Vejrmølle: https://youtu.be/Gs4qSLPeVtc?si=WC29X1PHcp4nUiC1
Hovedstand: https://youtu.be/EjUjz8QNn4U?si=qcX4caP1zQiDeH10


Lazy vault: https://youtu.be/3bLX2VJZMgk?si=kCNfbwphsWU5s_T2
Precision jump: https://youtu.be/9sb4TYNHGio?si=-qfNwJXGljyL5lDt
Roll: https://youtu.be/7It4hKYXv4E?si=zPP9NsE4wH5QCbpq


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer