Holdet 1t id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution GUX Aasiaat
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Kaaleeraq Mathiassen
Hold 2025 id/t (1t id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 Tigercup & rytmisk opvarmning
Titel 2 02 Langrend
Titel 3 03 Badminton

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 Tigercup & rytmisk opvarmning

Formål
At I lærer reglerne for futsal, ulimate, volleyball & basket
At I får afprøvet og bliver fortrolige med de basale færdigheder indenfor disciplinerne
At I kan samarbejde om en fælles taktik indenfor disciplinerne
At I oplever glæde ved at bevæge jer og deltage i Tigercup
At I kan tilrettelægge og instruere i eget rytmisk opvarmningsprogram i takt til selvvalgt musik

Indhold:
Læringsmål & Kernestof
3.1
a) besidde færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet boldpsil samt musik, lyd og bevægelse
b) Have kropsbevidsthed
h) kunne udarbejde og gennemføre et opvarmningsprogram,

3.2
a) aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
b) idrætsdiscipliner og -aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse og boldbeherskelse

Ultimate 3
Volley 2
Futsal 2
Basket 2
Coopertest 1
Alle i kombination med rytmisk opvarmning

Metode:
Lærerstyret rytmisk opvarmning indtil jul, herefter elevstyret rytmisk opvarmning
Lærerstyret undervisning og elevforevisning hvor det er muligt
Induktiv og deduktiv metode ift. tekniske færdigheder

Materiale:
Højtaler
Fodbolde
Kegler
Mål
Frisbee
Volleybolde
Volleynet + stolper
Musik

Evaluering:
Tekniske færdigheder, taktiske færdigheder, sociale færdigheder, kondition ved coopertest samt engagement
Rytmisk opvarmning aflevering og instruktion.
Feedback med burgermodellen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 02 Langrend

Formål (i fh.t. læreplanen C-niveau):

Grundet de gode muligheder for at stå på ski i Grønland og den integreret del det er blevet af den grønlandske kultur, så er ski et oplagt emne at tage op i undervisningsøjemed. For eleverne er ski en færdighed som kan bruges både i forhold til rekreativ/social fritidsaktivitet, men ligeså vel i forhold anvendelse i fh.t. jagt. Formålet er, at eleverne opnår et basiskendskab til forberedelse af skiture, samt introduceres for basisteknikker og stilarter indenfor ski.

Indhold (overordnede læringsmål):
Igennem undervisningsforløbet skal eleverne:
a) Eleverne skal besidde færdigheder inden for [...] klassiske og nye idrætter.
d) Kende Grønlandske idrætstraditioner.
e) muligheder for at dyrke idræt i fritiden
- Kunne udvælge passende støvler, ski og stave der passer sammen og til den enkelte elev.
- Lære at påføre fæstne til ski og kende lidt basalt til, hvornår man anvender forskellige typer af fæstne.
- Lære basale regler om, hvilke vejrforhold, der er forsvarligt at gå ud på ski.
- Opøve en basal teknisk kunnen af grundlæggende stilarter indenfor ski.

- Få basalt kendskab til at komme op og ned af bakker.
o Lære at ”plove” ned af bakker (Ikke tvunget)
o Lære at dreje på vej ned af bakker (Ikke tvunget)
Materialer (Udstyr og teori):
- Udstyr:
o Ski, Støvler, stave, fæstne, sne
o Varmt tøj (særligt handsker og huer)
o Mobiltelefoner (i tilfælde af skader)


Metode:
Induktiv tilgang med få fokuspunkter.
Eleverne skal afprøve det at komme på ski. føle sig trygge og have det sjovt med det.

Evaluering:
Fortløbende evaluering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 03 Badminton

Formål
- At eleverne skal besidde færdigheder indenfor badminton

Mål:
- At eleverne lærer basale teknikker: Forhånd, baghånd, serv, clear, smash
- At eleverne får ansvaret for at introducere/ undervise de andre elever i enkelte øvelser
- Taktisk forståelse af placering på banen i kampsituation.

Indhold:
Læringsmål & Kernestof
3.1
a) besidde færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
3.2
a) aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
b) idrætsdiscipliner og -aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse og boldbeherskelse

Materiale:
- Badmintonketsjere
- Badmintonnet og -stænger
- Fjerbolde
- Musik

Metode:
- Lærerstyret undervisningen
- Disciplinspecifik elevopvarmning
- Elevstyret undervisning

Evaluering:
Løbende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer