Holdet 2k ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Gentofte HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks-k (1k ks/h, 1k ks/r, 1k ks/s, 2k ks/h, 2k ks/r, 2k ks/s)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 HIS Introduktion til historie og historisk metode
Titel 2 HIS Ideologiernes kamp (særfagligt)
Titel 3 HIS Slaveri (særfagligt)
Titel 4 HIS: Velfærdsstatens historie + hist.opg. (særfag)
Titel 5 KS1 - Danmark - Det gode samfund (Samfundsfag)
Titel 6 Intro og ritualer
Titel 7 HIS: USA - Myter og afroamerikanernes hist (tvær))
Titel 8 KS2 - USA - et demokrati i forfald? (Samfundsfag)
Titel 9 Kristendom i USA
Titel 10 KS3 - Social ulighed og social arv (Samfundsfag)
Titel 11 Islam
Titel 12 HIS: Det armenske folkedrab (særfagligt)
Titel 13 Religion i Kina
Titel 14 HIS: Kina (tværfagligt)
Titel 15 KS4 - Kina (Samfundsfag)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 HIS Introduktion til historie og historisk metode

Kernestof
Reimick, Sofie m.fl: "Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsgruppen på hf", s. 24-34, Systime, 2010

Begreber:
Kronologi, periodisering og årsagsforklaring
Kildekritik: levn, beretning, første- og andenhåndskilde, tendens og repræsentativitet.

Ca. 10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 HIS Ideologiernes kamp (særfagligt)

I jeres første forløb i historie skal vi arbejde med historiske eksempler på ideologierne fascisme, kommunisme, nazisme og demokrati - med særligt fokus på det 3. rige og optakten hertil.
Med udgangspunkt i en behandling af den nazistiske ideologi vil vi først undersøge årsagerne til Hitlers magtovertagelse i 1933. Dernæst vil vi arbejde med nazistaten på såvel institutions- som på individniveau med fokus hvilende på ensretningen af den ellers frit tænkende og handlende tyske befolkning. Slutteligt vil vi behandle den mest undertrykkende del af nazisternes politik, nemlig undertrykkelsen af jøderne. I denne forbindelse vil vi både arbejde med de konkrete tiltag, som skabte undertrykkelsen og ideerne, der retfærdiggjorde den. Ligesom vi også vil behandle retsopgøret efter 2. Verdenskrig, der bl.a. drejede sig om nazisternes undertrykkelse af og drab på jøderne.

Kernestof:
Peter Frederiksen ”Det tredje rige – fællesskab og forbrydelse” kapitel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 13 og 15.

Kilder:
Peter Frederiksen ”Det tredje rige – fællesskab og forbrydelse”:
Tekst 1: Versaillestraktaten
Tekst 4: Versaillesfreden og dens følger
Tekst 5: Partiprogrammet ”De 25 punkter”
Tekst 7: Kampen mellem racerne
Tekst 8: Førerens autoritet
Tekst 11: Bemyndigelsesloven
Tekst 18: Optagelsesceremoni i Deutches Jungvolk
Tekst 29: Rigsborgerloven
Tekst 30: Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære
Tekst 52 Wansee-protokollen

Uddrag af Leni Riefenstahl: "Viljens Triumf", 1935 (Hitlers talegaver)
Forsiden af Dagens Nyheder, d. 31. jan. 1933
Uddrag af tysk børnebog fra 1936 om fremstilling af jøder

Supplerende stof
Dennis Gansel: "Hitlers elite - Napola", 2004
Dokumentarserien "Hitlers vej til magten" afsnit 1+2, 2011, DR2
André Singer: "Kz-lejrenes befrielse – Hitchcocks glemte film", 2014

Ca. 110 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 HIS Slaveri (særfagligt)

Tematisk lange linjer-forløb: I forløbet om slaveri har vi arbejdet med slaveri i antikken, transatlantisk slavehandel og moderne slaveri.

Kernestof:
Slaveri-kompendium (Den Store Danske/Fakta-link)

Kilder:
Kilde 1: ”Kontrakt om Køb af Slave, år 166”
Kilde 2: ”Den Kollektive Afstraffelse af Slaver”
Kilde 3: ”Varro: Om landbrugsslaver og hyrder”
Kilde 4: ”Alexander Falconbridge om Slavehandel og Slavetransporter, 1790”
Kilde 5: ”Et Brev fra en Tidligere Slave, 1865”
Kilde 6: ”Uddrag af Katekismus for Slaver”
Kilde 7: ”The Mudsill Theory, 1858”
Kilde 8: ”Mads Staghøj: Vi Troede, at Slaveriet var Afskaffet, men din Indkøbskurv Fortæller en Anden Historie”, Zetland.dk, 2017.
Hjemmesiden https://www.globalslaveryindex.org/
Marie Louise Bruun Jørgensen: "Sexslaver er verdens største problem", 6. sep. 2007, etik.dk: https://www.etik.dk/prostitution/sexslaver-er-verdens-st%C3%B8rste-problem

Supplerende stof:
Jesper Carlsen: Jesper Carlsen om slaveriet, Verden før 1914, systime.dk
Youtube: Rigsarkivet: Dansk-Vestindien kort: https://www.youtube.com/watch?v=_L-S8tXePnE
Hjemmesiden slaveryfootprint.ord: http://slaveryfootprint.org/
TedTalk: Lisa Kristine: Billeder der bærer vidne til moderne slaveri:
https://www.ted.com/talks/lisa_kristine_photos_that_bear_witness_to_modern_slavery/transcript?language=da#t-1129687
The Daily Conversation: Top 10 slavenationer
Steve McQueen: "12 Years a Slave", 2013.

Fokuspunkter/nøglebegreber:
Definition af slaver og slaveri
Slaveri i Romerriget, krigsslaver, grundpille i den romerske økonomi, slaveoprør – Spartacus, retfærdiggørelse af slaveriet
Slavekysten i Vestafrika, ”Den nye verden”, Trekantshandelen, Danmarks kolonihistorie, Slaveriet i Afrika og salg af krigsfanger, grundpillen i de amerikanske sydstaters økonomi, retfærdiggørelse af slaveriet
Kafala-systemet i Mellemøsten, trafficking, gældsslaver, tvangsarbejde, det ”skjulte” slaveri: hvor mange af vores dagligdagsprodukter er produceret af slaver?

Ca. sidetal: 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 HIS: Velfærdsstatens historie + hist.opg. (særfag)

Vi har arbejdet med den del af den nyere Danmarkshistorie, der omfatter velfærdsstatens rødder med Grundlovens indførelse i 1849 og udvikling op gennem det 20. århundrede.

Fokuspunkter/nøgleord:
Velfærdsstatens historie, fattighjælp og socialhjælp, hjælp-til-selvhjælpsprincippet, Kanslergadeforliget, Socialreformen af 1933, efterkrigstidens udbygning af velfærdssamfundet: folkepension, bistandsloven, work-for-welfare-princippet.

Kernestof:
Lars Andersen m.fl.: Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærd. Gyldendal, 2012. Kapitlet ”Fra fattighjælp til velfærdsstat” side 48-62

Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid, Gyldendal, 2002. Afsnittet ”Konjunkturernes rutsjebane”, ”Socialdemokratiet og Stauning”, ”Tredivernes krisepolitik” og ”De politiske yderfløje” side 195-205

Kilder:
Maren Vests erindringer, 1932
Jakob Knudsen: ”Det offentlige fattigvæsen præmierer æresløsheden”, 1908
Ernst Hansen: ”Livet som arbejdsløs i 1930’erne”
K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934. Lydklip: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hoer-kk-steincke-taler-om-kanslergadeforligets-socialreform-i-1934/
Plakat ”Stauning eller kaos”, 1935: https://www.arbejdermuseet.dk/en/stauning-eller-kaos/
Poul Møller: ”Velfærdsstaten sløver modstandskraften”, 1956
Bent Rold Andersen: ”Den aktive velfærdsstat”, 1966
Eva Gredal: ”Bistandsloven er en god lov”, 1977 i Claus Friisberg: Kilder til det ny Danmark 1914-1992 s. 149
Statistik: Sociale pensioner pr. 1. april 1985", artikel i Fagbladet, 10. maj 1985

Kilder til historieopgaven
K.K. Steincke: Systemet er humant, men ikke blødsødent, 1930
Hans Jørgen Lembourn: om velfærdsstaten,1960
Camilla-Dorthea Bundgaard: Den universelle velfærdsstat er og bliver dødsdømt, jyllandsposten.dk, 14. okt. 2022
Socialistisk Folkeparti: Sådan udbygger vi velfærden i fremtiden,  sf.dk, 2019.

Supplerende stof
Post doc, phd Peter Yding Brunbech: Miniforedrag om velfærdsstaten, danmarkshistorien.dk, Aarhus Universitet
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati

Ca. 58 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 KS1 - Danmark - Det gode samfund (Samfundsfag)

Forløbsbeskrivelse
KS1 - Danmark - det gode samfund?

Pensum
Grundbogstekster
Brøndum og Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave kap. 5 s. (100 – 109) + (112 – 118)
5.1 - De klassiske ideologier: Liberalisme, konservatisme og socialisme
5.2 - Liberalisme
5.3 - Konservatisme
5.4 - Socialisme
5.5 - Ideologiske forgreninger
5.8 - Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
5.9 - Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
Brøndum og Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave kap. 9 (s. 196 – 220)
9.1 - Velstand og Velfærd
9.2 - Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
9.3 - Velfærdsstatens udfordringer
9.4 - Velfærdsstatens interne udfordringer
9.5 - Velfærdsstatens eksterne udfordringer
9.6 - Løsninger: Nedskærings, udvidelses- og omprioriteringsstrategien
9.7 - Fra Velfærdsstat til konkurrencestat
Brøndum og Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave kap. 2 (s. 43 – 52)
2.5 - Kulturelle forskelle og identitet

Artikler
Nilas Heinskou: Pelle Dragsted blæser til klassekamp_ Vores samfund er fucking skævt og uretfærdigt, Politiken 19.04.2023
Mads Olrik: Alex Vanopslagh har mestret den unge liberalisme. Nu er turen kommet til den modne borgerlighed, Zetland 23.05.2023
Kasper og Helle Baadsgaard Rebien: Debat: Socialdemokratiets arbejdspligt er ude af trit med tiden, Politiken 04.12.2023
Christian Bigum: Økonomiprofessor: Velfærdsmodellen brister, når nye generationer glemmer deres pligt, Jyllands Posten 30.08.2023
Mathias Sonne Menke: Eksperter: Velfærdsstaten skal nok overleve, Kristelig Dagblad 22.02.2020
Moderaterne: Hvem er Moderaterne? https://moderaterne.dk/vaerdier/
Information: Sikkerhedsnettet rives i stykker med arbejdspligt til udlændinge. Det er svært at retfærdiggøre, 5. januar 2022

Modeller
Søren Kauffeldt: Den lille hjælper til samfundsfag, 1. udg. Columbus 2018
Ideologier s. 8 – 11
Værdi og fordelingspolitik s. 12 – 13
Udvidelse af arbejdsstyrken s. 59
Kjeld Mazanti Sørensen: Ideologier og diskurser, 2.udg. Columbus 2014
Ideologi som legitimation s. 10
Aktør, mål og forhindringer s. 13
Ideologiernes holdning til stat, frihed og lighed s. 23
AV
Hvad er de centrale ideer i liberalismen? https://vimeo.com/259013136?fl=pl&fe=sh
Hvad er de centrale ideer i konservatismen? https://vimeo.com/259011438?fl=pl&fe=sh
Hvad er ideerne i socialismen? https://vimeo.com/259024158?fl=pl&fe=sh
Toulmins argumentationsmodel, https://youtu.be/pLcPiEV9-MQ
Thor Banke Hansen: Det danske skattesystem forklaret, https://youtu.be/n0jFphZVIc0
De tre velfærdsstatsmodeller, https://youtu.be/pppfKE96juQ

Undervisningsmaterialet på dette hold er alene tilgængeligt på "Meebook.com". Eleverne skal derfor have adgang til denne elektroniske undervisningsplatform under forberedelsestiden til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Intro og ritualer

Tema 1: Hvad er religion og hvad er religionsfaget?

Nøgleord:
Religionsdefinitioner:
- Durkheims definition
- Smarts 7 dimensioner

Pensum:
Teori-kompendiet s. 5-12
Fra:
- Flere side af KS s. 48-52
- Begrebsnøglen s. 90-93

Tema 2: Ritualanalyse: Van Gennep – Hajj og Trumps indsættelse

Nøgleord:
Definition af ritual
Ritualtyper
Van Genneps analysemodel til overgangsritualer:
- Separationsfasen
- Den liminale fase
- Inkorporationsfasen
Film ”Hajj: Den muslimske pilgrimsfærd til Mekka”

Pensum:
Teori-kompendiet s. 13-16
Fra:
- Begrebsnøglen s.108-110
- Grundbogen til ReligionC s.128-129
Film på CFU: ”Hajj – pilgrimsrejse til Mekka” 2003
Trumps indsættelse – klip (se arbejdspapir)

Tema 3: Ritualanalyse: Victor Turner og Ndembu-høvdingens indsættelse i Zambia

Nøgleord:
Victor Turners ritualteori:
- Liminalitet
- Communitas
- struktur og anti-struktur

Pensum:
Teori-kompendiet s. 17-26
Fra:
- Begrebsnøglen s.111
- Victor Turner: ”Den rituelle proces – struktur og antistruktur” kap.3 i uddrag
https://www.facebook.com/watch/?v=871712889895949


Tema 4: Ritualanalyse: Mukanda-ritualet i Zambia

Nøgleord:
Durkheims religionsdefinition
Smarts 7 dimensioner
Van Genneps 3 faser
Turner: Liminalitet, communitas, struktur, anti-struktur

Pensum:
Ritualkompendiet s. 27
Video af ritualet: https://www.youtube.com/watch?v=Nz4nz1yvTIo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 HIS: USA - Myter og afroamerikanernes hist (tvær))

Sekundærlitteratur
Niels Bjerre-Poulsen: USA – historie og identitet (ibog), 2022, Systime (kapitlerne: Utopi og virkelighed + Pioner-ånden + Skabelsen af cowboymyten)
Hansen og Sindberg: USA: Historie, Samfund, Religion, 2024, Systime, s. 13-24 + 26-30 + 181-184
Regin Schmidt: American Exceptionalism - Nationale myter, historiografi og virkelighed, 2005 (uddrag)
Tine Pind Jørum m.fl.: Den amerikanske borgerretsbevægelse, 2020, faktalink.dk
Michael Bach Henriksen: USA i det 20. århundrede, 2002 s.96

Kilder
Uafhængighedserklæringen 4. juli 1776 (uddrag)
Frederick Jackson Turner: The significance of the Frontier in American History, 1893 (uddrag)
Benjamin F. Wright: Political Institutions and the Frontier, 1930 (uddrag)
Abraham Lincoln: Borgerkrigens mål d. 19. august 1862
Black Codes for St. Landrys amt i Louisiana
Peter Borberg: Amerikanere spejler sig stadig i myten om Det Vilde Vesten, Videnskab.dk, 17. nov. 2008
Indsættelsestale af Donald J. Trump
20. januar 2025
Tillægsparagraffer til den amerikanske forfatning artikel 13 +14 +15
Fotografier fra Jim Crow-tiden
Lyncing-postkort, 1920
Martin Luther King, Jr.: Jeg har en drøm, 1963 (uddrag)
De Sorte Panteres partiprogram, l966
Peter Møller: Trumps krav på Grønland kan ses på et maleri fra 1872, hævder amerikansk medie, tv2.dk, 28. marts, 2025

Supplerende stof
DR Kultur: De sorte amerikaneres historie (E04), sendt d. 8. maj, 2017

Ca. antal sider: 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 KS2 - USA - et demokrati i forfald? (Samfundsfag)

Pensum
Grundbogstekster
Brøndum og Hansen: ”Luk Samfundet Op!” 4. udgave (s. 122-125)
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.2
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.3
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.5
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.7
Brøndum og Rasmussen: USAs udfordringer, Columbus 4. udg. Afsnit 2.5.1 s. 84 – 91
Brøndum og Rasmussen: USA's Udfordringer, 4. udgave - Afsnit 2.2 - 2.3


Artikler
Johanne Breum Jacobsen: Truende højesteretsdom får kampen om abort til at rase i USA mellem delstater, klinikker og ngo’er, Information, 12. maj 2022
Maya Nissen: Højesteret omstøder historisk abortafgørelse, dr.dk 24. juni 2022
Christopher Devine: Hvorfor skal amerikanerne vælge mellem enten en republikaner eller en demokrat?, Videnskab.dk 7. juli 2024
Silas Bay Nielsen: Hypen omkring et dommervalg i amerikansk delstat er ’helt uhørt’: Derfor betyder det så meget for Elon Musk, DR.DK, 1. april 2025
Robert B. Talisse: Forsker: Ikke al polarisering er skidt, men i USA risikerer det at gå galt, Videnskab.dk, 18. januar 2022
Francis Fukuyama: Her er vejen ud af USA’s polarisering, Information, 13. august 2022
Nina Kristiansen: Hvorfor godtager folk Trumps løgne og halve sandheder?, Videnskab.dk, 16. oktober 2024
Sebastian Juel Ebling: Trump underskriver dekret, der kan ændre USA's demokrati, TV2.dk, 19. februar 2025
Martin Burchardt: Kamala Harris ville ikke have været amerikansk statsborger under Trumps nye dekret, Information 25. januar 2025
Martin Burchardt: Donald Trump står over loven: Han slipper for videre tiltale i fire retssager, Information.dk, 10. november 2024
Mark Albert Herron: Trump vs. USA, Lex.dk, https://lex.dk/Trump_versus_USA

Video
Hvad er flertalsvalg i enkeltmandskredse? https://www.youtube.com/watch?v=s7tWHJfhiyo
Hvad er Duvergers lov? https://www.youtube.com/watch?v=HpBRGXK-QN
Hvad er Gerrymandering? https://www.youtube.com/watch?v=6jlI7lqo5Rs
Hvad er Executive order? https://youtu.be/oyOf3g-PJ94

Undervisningsmaterialet på dette hold er alene tilgængeligt på "Meebook.com". Eleverne skal derfor have adgang til denne elektroniske undervisningsplatform under forberedelsestiden til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kristendom i USA

Tema 1: Intro og Den kristne grundmyte

Nøgleord:
- Mytedefinition: En myte er 'en fortælling fra fortiden, som forklarer forhold i nutiden'
- Den kristne Grundmyte (Kvadratroden)
- Skabelsen
- Syndefaldet
- De 3 jødiske pagter
- Den kristne Pagt
- Inkarnationen
- Sonofferet/Stedfortrædende lidelse
- Opstandelsen
- Dommen
- Frelseshistoriske tider: Skabelsens tid, syndefaldstiden, Åbenbaringstiden, Forsoningstiden, Dommens tid
Martin Luther King

Pensum:
Kompendiet s. 6-19:
- ReligionC s. 69-70
- Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA s. 21-28, 33
- Bjergprædikenen: Mathæusev. 5-7 i uddrag
- Den Barmhjertige Samaritaner: Lukasev. 10,25-37
- Sidsel Nyholm: ”For Martin Luther King var kristendommen revolutionær”, i: Kristeligt Dagblad 30. aug. 2012



Tema 2: Luther og Reformationen

Nøgleord:
- Paulus
- Luther
- Aflad
- Gratis nåde
- Troen alene
- Bibelen alene
- Den reformatoriske opdagelse – ”Tårnoplevelsen”

Pensum:
Kompendiet s. 20-26:
- RelC s. 79-81
- Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA, s. 31-32
- Romerbrevet 1,16-17+3,21-26
- ”celle-scenen” og ”trappe-scenen” fra Lutherfilmen
- Tårnopdagelsen: https://www.facebook.com/watch/?v=10154646632432402
- Joel Osteen: ”knowing you’re loved”: (første 4 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=9qmFVgzCHS8



Tema 3: Religion kirke og stat i USA og DK i dag

Nøgleord:
- Religiøse tilhørsforhold
- De store kristenretninger
- Religionsfrihed og religionslighed i DK og USA

Forhold mellem kirke og stat:
- DK Grundlov
- The Bill of Rights/1st Amendment/The Wall of Separation

Sekularisering: Religion flytter ud af det offentlige rum og ind i privatsfæren (+ stat og kirke adskilles)
Dobbelaeres sekulariserings-niveauer:
- institutionelle (statslige) niveau
- samfundsniveau
- individniveau

Phil Zuckerman om høj grad af religiøsitet i USA vs. DK
1. Højt utryghedsniveau > psykologisk og økonomisk støtte fra religion
2. Mange religioner + ingen statsstøtte til kirkerne > religiøs markedsføring, der virker
3. Racemæssig + etnisk mangfoldighed > religion giver ’sense of belonging’
4. Stærkt fokus på individualisme > religion giver ’sense of belonging’

Megakirker

Pensum:
Kompendiet s. 27-43:
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 408, 412-414, 273
+ Bogudgaven 2015 s. 169-170
Danmarks Riges Grundlov §4, 6, 67, 70
”Kampen for det Gode Samfund” s. 146-149ø
Phil Zuckerman om forskellen på religionen i USA og DK på Danskernes Akademi (20 min): https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE
Dokumentar: So F***ing Special i USA 3:5 (30min) på mitcfu.dk



Tema 4: Puritanerne med arv

Nøgleord:
- Puritanismen
- Pagtstanken: Guds eget land/Det nye pagtsfolk
- Religiøs individualisme
- Religiøs frihed (frihed til religion)
- John Winthrop: ’A shining city upon a Hill’
- Max Weber: ”Protestantisk etik og kapitalismens ånd” (hårdt arbejde + succes = tegn fra Gud om, at man er frelst)


Pensum:
Kompendiet s. 43-48
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 410
’John Winthrop om New England’, Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA s. 164-165
5.Mosebog 30, 15-20
- israelitterne i Ægypten: https://www.youtube.com/watch?v=0uf-PgW7rqE
Joel Osteen-intro + prædiken (5 min)
https://www.youtube.com/watch?v=MSfR1TmhGPY


Tema 5: Evangelikal og mainline protestantisme.

Nøgleord:
- Vækkelser
- Mainline protestantisme:
- historisk-kritisk bibellæsning
- dynamisk moralforståelse
- fokus på social retfærdighed og tradition for deltagelse i politik

- Evangelikal protestantisme:
- konversionisme
- aktivisme
- biblicisme/fundamentalisme
- korsdødens centrale rolle

- Afrikansk-amerikansk protestantisme:
- Fokus: fortællingen om de slavegjorte som parallel til israelitterne/Moses i Egypten i kamp for retten til eget land

- Postmillenarisme: Jesus kommer igen efter/når Tusindårsriget er oprettet af mennesker (politisk deltagelse oplagt)  

Præmillenarisme: Efter en prøvelsestid, hvor Antikrist har stor indflydelse, kommer Jesus, men før Tusindårsriget. Han bortrykker de retfærdige, tager kampen mod Antikrist (opgave for kristne = via mission at gøre alle ’rapture ready’; oprindeligt ikke politisk aktive, men i dag ses politik som ’evangeliseren’ = ny-evangelikalisme)


Pensum:
Kompendiet s. 49-56:
- ’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 407-409



Tema 6: Den kristne højrefløj: Fra verdensfjern separatisme til politisk aktivisme. Abort-debatten som case

Nøgleord:
- Præmillenaristisk separatisme (før 1950’erne)
- Det kristne højre: Reaktion på modernisme (f.eks. kvindefrigørelse, fri sex og abort)
- Mærkesager: Pro-life, pro-family, pro-Israel og religionsfrihed til bibellæsning i skolerne og imod evolutionslæren.
- Roe vs. Wade: retssag fra 1973, hvor Højesteret afgjorde, at forbud mod abort ville gå imod den amerikanske forfatning og dermed sikrede adgang til det i alle stater.
- Dobbs vs. Jackson Women’s health organization: retssag fra 2022, hvor Højesteret omstødte afgørelsen fra 1973 og dermed fjernede retten til abort og gjorde det tilladt for delstaterne helt at forbyde den.

Pensum:
Kompendiet s. 57-70
- ’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s.229, 266, 416
- Pat Robertson og Jerry Fallwell om 9/11: https://www.youtube.com/watch?v=kMkBgA9_oQ4
- DR Horisont 2.april 2024: ”Staten vil eje min gravide krop” (26min) https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753
- Overblik over udviklingen i adgang til abort i USA: https://www.abortionfinder.org/abortion-guides-by-state/abortion-in-the-united-states/abortion-access-map
- CNN: ”De citerer den samme bibel og påkalder samme Jesus. Men disse to kristne står på hver deres side i abort-debatten.” (oversat af Hanne Walker) https://edition.cnn.com/2022/06/25/us/abortion-christian-debate-blake-cec/index.html



Tema 7: Amerikansk civilreligion

Nøgleord:
- Civilreligion: ”Forestillinger, symboler og ritualer, som forholder sig til fortid, nutid og fremtid, som knytter et folk sammen i et fællesskab, som overskriver kulturelle, religiøse, etniske og politiske grænser i samfundet.”
- Rousseau: politisk religion, top-down
- Durkheim: civil/kulturel religion, down-top
- Peter Berger: Kosmos-nomos-kaos
- Smarts 7 dimensioner
- Thanksgiving
- The Pledge of Allegiance (troskabseden til flaget)
- Præsidentens taler


Pensum:
Civilreligion i USA s. 2-6 + teori-kompendiet s. 11 + 47-56
- ’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 342
- Grundbogen til ReligionC s. 335-336
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/
- Uddrag af Donald J. Trumps indsættelsestale
- Videoklip:
- https://www.youtube.com/watch?v=xcwg7cnhW4E
- https://www.youtube.com/watch?v=HMmXkk16iS8
- https://www.youtube.com/watch?v=De9mOu8BxmM
- https://www.youtube.com/watch?v=qUnOAn064fY
- https://www.youtube.com/watch?v=iQE1ZFWJMcM


Materiale fra blokdag:
Blake, John: De citerer den samme bibel og påkalder den samme Jesus. Men disse to kristne står på hver deres side i abortdebatten, CNN d. 25. juni, 2022

Skov, Torben: Den amerikanske drøm. Håbet er blevet slukket, JydskeVestkysten, 1. april,
2025

SOC.KU.DK: Afroamerikanere fra veluddannede familier støder stadig på uddannelses-
barrierer (Uddrag), 3. november, 2023

Beach, Moses Y.: Wealth and Pedigree of the Wealthy Citizens of New York City, New York Sun, 1842


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 KS3 - Social ulighed og social arv (Samfundsfag)

Pensum - Grundbogstekster

Brøndum og Jensby: Ulighedens mange ansigter, Columbus
1: Introduktion til ulighed og social ulighed
4: Årsager til ulighed - den nye ulighed
5: Ulighedsteorier

Pensum - Artikler

Rasmus Landesøe: Øget karakterkrav på gymnasiet vil primært ramme unge fra gymnasiefremmede hjem, indvandrere og efterkommere, og drenge. Kilde: https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/oeget-karakterkrav-paa-gymnasiet-vil-primaert-ramme-unge-fra-gymnasiefremmede-hjem-indvandrere-og-efterkommere-og-drenge/
Sebastian Gjerding & Lise Richter: Ny forskning: Ressourcestærke lærere underviser de mest ressourcestærke børn, Information 10. august 2020
Haidar Ansari: Forældre skal ikke have lov til selv at vælge skole til deres børn - min historie fortæller hvorfor, Politiken 11. marts 2023
Jonas Schytz Juul: FH cheføkonom: Et uorganiseret arbejdsmarked er en trussel mod dansk økonomi, Fagbevægelsens Hovedorganisation, 20. maj 2022
Michel Klos: Sådan måler du arbejdsløshed, Danske A-kasser, https://danskeakasser.dk/viden-analyser/viden-om/saadan-maaler-man-arbejdsloeshed-beskaeftigelse
Ritzau: Arbejdspligt og lavere ydelser til indvandrere, Dagbladet Køge 14. oktober 2023
Mathias Herup Nielsen: Man taler ned til arbejdsløse ved at tale dem op, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på AAU 25. juni 2024,
Hvad er trepartsforhandlinger? Beskæftigelsesministeriet 2023: https://fm.dk/media/xifo3tal/faktaark_hvad-er-trepartsforhandlinger-a.pdf
Hvordan fungerer en overenskomstforhandling? Dansk Arbejdsgiverforening 2024, https://www.da.dk/politik-og-analyser/overenskomst-og-arbejdsret/2024/trin-for-trin-saadan-foregaar-overenskomstforhandlinger/
Trine Vester: En vigtig balance i den danske model er ved at tippe. Et »faresignal«, mener ekspert, Berlingske, 27. september 2023
Dennis Nørmark: Hvad skal vi med røde fagforeninger? De fleste af os kan fint selv blive enige med vores arbejdsgivere, Politiken 11. september 2023


Kim Brinckmann: Jeg er ligeglad med, at folk vælter sig i penge. Problemet er, at de også bruges til at skabe ulighed, Politiken, 18. juli 2024
Poul Henrik Brejnrod: Sociologi, kap. 4 (Familien i det senmoderne samfund), Systime 2007
Mads Olrik: Tror du, dine forældres skilsmisse ændrede dit liv?, Zetland 2024
Udvalgte dele af følgende rapporter:
Sundhedsstyrelsen Ulighed i Sundhed – Årsager og indsatser (2011)
Afsnit 4.1 s. 43 - 50
Afsnit 4.6, s. 79 - 85 
Afsnit 4.11, s. 113 - 125
Sundhedsstyrelsen: Indsatser mod ulighed i sundhed (2020)
Afsnit A, s. 18 - 22
Afsnit F, s. 30 - 31
Afsnit K, s. 42 - 48
Kommunernes landsforening: Social ulighed i sundhed blandt børn (2022)
SDU - Sundhedsindsatser maalrettet socialt udsatte borgere (2022)

Pensum - Billeder og grafik

Forældreuhyret, Jyllands-Posten, 24. nov. 2017
Legoland, Politiken 11. juli 2024
Folkeskolen: Forældre klager for meget, 25. januar 2024

Pensum - AV

Indkomstfordeling og ulighed, Indkomstfordeling - Gini-koefficienten, https://youtu.be/AuhCoB0P6j0
Samfundsøkonomiske sammenhænge og fagforeningernes betydning, https://youtu.be/wtsv29Dj0Eo
Dansk Metal: Hvad har fagforeningens nogensinde gjort for dig?, https://youtu.be/aa2tsAObrI8
En rigtig fagforening i hånden er bedre en ti gule på taget?, https://youtu.be/rVVSxvVfoXY
DR Dokumentar: En syg forskel af snit 1 + 2

Undervisningsmaterialet på dette hold er alene tilgængeligt på "Meebook.com". Eleverne skal derfor have adgang til denne elektroniske undervisningsplatform under forberedelsestiden til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Islam

Tema 1: Intro til Islam

Nøgleord:
Appetizer: Islam-kasse
Fakta om Islam

Pensum:
Islam-kompendiet s. 4-5
Grundbogen til religion C s. 116-117


Tema 2: Islams tidlige historie

Nøgleord:
Monoteisme
Polyteisme
Koran
Hadith/sunna
Muhammed
Mekka
Medina
Umma
Kaba’en

Myter: Tidsløse fortællinger, der forklarer eller tegner et idealbillede af nutiden

Pensum:
Islam-kompendiet s. 6-7 + teori-kompendiet s. 29-30
Grundbogen til religion C s. 118-120



Tema 3: Dogmer i Islam

Nøgleord:
De 6 trosartikler
Gud/Allah
Muhammed – profeternes segl
Koranen
Monoteisme
Muhammeds første åbenbaring (Sura 1)

Sharia: ”Vejen til kilden”

Shariaens 4 kilder:
Koran
Hadith
Qijas (analogi)
Idjma (konsensus)


Pensum:
Islam-kompendiet s. 8-13
Grundbogen til religion C, 2019, s. 135-136 + skema s. 138
Koran-uddrag
Massoud Fouroozandeh om muslimernes syn på Koranen: http://religion.systime.dk/index.php?id=480
www.islamsvar.dk


Tema 4: Religiøs praksis i Islam

Nøgleord:
De 5 søjler
Holdninger til de religiøse pligter/handlinger

Bønnen - ritualanalyse

Ritualdefinition: ritualer er symbolske handlinger, som religiøse mennesker udfører for at ændre noget

van Gennep
Turner
Podemanns 3 planer:
Det rituelle plan
Det mytiske plan
Virkningens plan


Pensum:
Islam-kompendiet s. 14-25
Grundbogen til religion C, 2019, s. 123-129
Koran og Hadith til bøn
Forman: Islam og Muslimerne, Systime 2011, s. 111-113
Intro til bøn: http://www.youtube.com/watch?v=kScrL8m1qMs
Abdul Wahid Pedersens beskrivelse af bønnen: https://religion.systime.dk/?id=540#c2734
Plakat fra moske fra Sri Lanka med påbud/forbud i forhold til bønnen


Tema 5: Islam i Danmark i det senmoderne samfund

Nøgleord:
Tolkninger af skriften:
Historisk-kritisk vs. fundamentalistisk skriftlæsning

Jan Hjärpes model:
Modernisme
Traditionalisme
Fundamentalisme
Sekularisme

Religion i det senmoderne:
Sekularisering
Afsekularisering
Genfortryllelse
Den religiøse aktør
Refleksivitet
Individualisering
Pluralisme
Eklekticisme
Ikke-institutionaliseret religion
Polarisering
Medialisering
Maksimalisme
Minimalisme


Pensum:
Islam-kompendiet s. 26-30 + teori-kompendiet s. 31-32 og 37-46

Grundbogen til Religion C, 2019, s. 14-16ø + skema s.19
Sherin Khankan: Muslimernes Islam s. 37-38

Prøveeksamenstekst om ramadan: Koran, Hadith, Nicoline Larsen i Information 3. juni 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 HIS: Det armenske folkedrab (særfagligt)

Eleverne skal kunne redegøre for følgende emner og historiske begivenheder:
- FN’s folkedrabskonventions indhold og historiske baggrund
- Barbara Harff, Erwin Staub og Gregory Stantons teorier om folkedrab
- Hovedtræk af Armeniens historie

Eleverne skal kunne analysere og vurdere følgende problemstillinger:
- Det armenske folkedrabs baggrund og forløb

Eleverne skal kunne diskutere:
- Tyrkiets benægtelse af folkedrabet

Eleverne skal have kendskab til følgende begreber og temaer:
- Osmannerriget
- Millet-system
- Ung-tyrkerne
- 1. verdenskrig
- Triumviratet

Kernestof
Nedenstående artikler fra www.folkedrab.dk:
- Hvad er folkedrab?
- FN's folkedrabskonvention
- Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
- Stanton: Folkedrab som stadier
- Før folkedrabet - armeniernes udsatte position i Osmannerriget
- Armeniernes historie i Osmannerriget
- En bølge af massakrer i 1890'erne
- Ungtyrkerne - fra reformer til racisme
- Under folkedrabet - massakrer og dødsmarcher
- Det armenske folkedrab indledes
- Folkedrabet accelererer: Deportationer og dødsmarcher
- Folkedrabets efterspil – benægtelse og kampen om anerkendelse
- Efterspil af det armenske folkedrab – intro
- Operation Nemesis – hævn over gerningsmændene
- Benægtelsen af det armenske folkedrab

Kilder
Rapport fra Carl Ellis Wandel, gesandtskabet i Istanbul d. 4. september 1915 [uddrag]
TV2 News: Sadi Tekelioglu, Tyrkiet, om historie Armenien og folkedrab
nyheder.tv2.dk: "Biden anerkender det armenske folkedrab", 24. april 2021
factcheckarmenia.com: "another side of the story".
Kort over deportationsruterne i Osmannerriget 1915 - https://www.armenian-genocide.org/
Uddrag af Johannes Ferdinand Fenger beretning, Konstantinopel 1831
Laurentius Stenersen beskrivelse af Smyrna, 1872
En gendarm fortalte under et deportationstogs ophold, ukendt årstal
Armensk kvinde afhørt ifm. retssagen mod Salomon Teilirian, 1921
Uddrag af Maria Jacobsens dagbog, 1915

Ca. 40 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Religion i Kina


Tema 1: Intro

Nøgleord:
Religioner i Kina
Inklusivitet
3 centrale aspekter:
- harmoni i samf
- forfædredyrkelse
- pragmatisme

Pensum:
Kina kompendiet s. 4-7
Grundbogen til religion C s. 224-226ø
CFU: Kina: En dramatisk historie, DR2, 2014


Tema 2: Religion, stat og religionspolitik i Kina

Nøgleord:
Ateisme
Sekularisering/niveauer
Det himmelske mandat (Tianming)
Religionsstatistik
Religionsfrihed
Religionspolitik
Kontoret for religiøse anliggender
”Normale religiøse aktiviteter”
”nationale interesser”
Marxistisk materialisme
Mao om religion
Privat vs offentlig religion
De 5 legale religioner og deres forpligtelser
Religionsundertrykkelse

Pensum:
Kina-kompendiet s. 8-19 + teori-kompendiet s. 34-36
Øjenåbner: religion og stat, i Grundbogen til religion C s. 218-223
Kampen for det gode samfund om sekularisering s. 139- 141
Religionsportalen om Religion og politik i Kina https://religion.systime.dk/?id=638
Marx’ materialisme https://www.youtube.com/watch?v=XWvmyWjIP3E
Explainer: Hvorfor undertrykkes muslimer i Kina? https://www.dr.dk/nyheder/udland/hvorfor- undertrykkes-muslimer-i-kina
https://amnesty.dk/vores-arbejde/sport-og-menneskerettigheder/uighurer-i-xinjiang/


Tema 3: Er Maoisme religion? Civilreligion

Nøgleord:
Smart: 7 dimensioner
Rousseau: politisk religion, top-down-styret
Durkheim: civil/kulturel religion, down-top
Berger: Kosmos-nomos-kaos
Rød turisme

Pensum
Kina-kompendiet s. 20-22 og 39-41+ Teori-kompendiet s. 8-12 og 47-56
Begrebsnøglen s. 90-93 (udvalg)
Religionsportalen om maoisme https://religion.systime.dk/?id=654
Når Gud bliver nationalist, s. 9-18
Østen er rød https://www.youtube.com/watch?v=h4mEozWEqBA
Rød turisme: https://www.youtube.com/watch?v=C2EYOjydCuU https://www.youtube.com/watch?v=mmKXFFHHimo


Tema 4: Traditionel Konfucianisme

Nøgleord:
Etik, politisk ideologi og kosmologi
Det himmelske mandat
Tian
Dao
Ren
Li
Junzi
Meritokrati
De 5 relationer
Xiao
Podemanns ritual-analysemodel
Van Gennep: overgangsritualer

Pensum:
Kina-kompendiet s. 23-33 + teori-kompendiet s. 13-28
Grundbogen til religion C s. 226-232
Analekterne i uddrag: 1:1, 1:4, 1:6, 1:11, 2:1, 3:26 https://religion.systime.dk/?id=773
Om kommunistpartiets anvendelse og frygt for KF:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/kinas- kommunistparti-har-et-himmelsk-mandat Grundbogen til religion C s. 314-316
Dokumentar CFU: Antikkens store tænkere – Konfutze



Tema 5: Moderne konfucianisme

Nøgleord:
Anomi
Traditionens genkomst
Politisk brug af Konfucianismen
Civilreligion

Pensum:
Kina-kompendiet s. 34-36
Grundbogen til religion C s. 243-245



Materiale fra blokdag:
Kilde 1: Yu Hua: ”Leder”. Uddrag af ”Kina i ti ord”, 2011. Oversat af Anne Wedell-
Wedellsborg, Klim. Dansk udgave 2019

Kilde 2: Propagandaplakat ”Mao Zedong”, 1970. www.chineseposters.net

Kilde 3: Jes Randrup Nielsen: ”Kina: Den røde turismes år”, Jyllands-Posten,
6.juni 2005 https://jyllands-posten.dk/international/ECE3793324/Kina-Den-
r%C3%B8deturismes-%C3%A5r/

Kilde 4: Sebastian Stryhn Kjeldtoft: ”For første gang i 30 år ser Kina en ny dag, der
ikke er rigere og friere”, Politiken, 2. november 2023

Kilde 5: ”BNP per indbygger. Årlig vækst i Kina” ffa Kjeld Erik Brødsgaard: ”Kina
økonomi” i ”Den store danske lex”. Hentet den 17.04.2024
https://denstoredanske.lex.dk/Kina-%C3%B8konomi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 HIS: Kina (tværfagligt)

Et kronologisk forløb, hvor fokus er fra omkring år 1900, over Kommunistpartiets magtovertagelse i 1949, og frem til reformerne i 1990érne og betydningen af disse for Kina og KKP i dag. Slutteligt har vi arbejdet med Xi Jinpings regeringstid og hans kinesiske drøm.

Indhold
- Før KKP's overtagelse: Den kinesiske borgerkrig ml. KKP og KMT, Den lange march og krigen mod  Japan.

- Den kinesiske styreform og politiske ideologi under Mao Zedong og sammenligning med Kina før KKP.

- Den kommunistiske magtovertagelse, proletariatets demokratiske diktatur og Maos kampager.

- Kulturrevolutionen og overgangen fra Mao til Deng Xiaoping

- Den kinesiske styreform og politiske ideologi under Deng Xiaoping og sammenligning med KKP med Mao som formand

- Indførelsen af markedsøkonomiske elementer, kommunisme med særlige kinesiske træk, økonomisk vækst

- Studenteroprøret i 1989   

- Xi Jinpings regeringstid og hans kinesiske drøm

Kernestof
Peter Frederiksen: "Vores verdenshistorie, bind 3" s. 233-237, Columbus, 2023
Lene Sønderby Bech, Signe Holmgaard og Christian Nielsen: Kina - temaer i moderne kinesisk historie side 9-19 + 96-98 + 121-143 + 146-149, Systime, 2022

Kilder
Beretning fra Den lange march, ukendt årstal
Interviews med veteraner fra Den Lange March (filmklip fra dokumentaren ”Mod strømmen”)
Plakat af Mao, 1954, fra S. 30 i ”Fra antikken til reformationen”
Spurvejagt
Hungersnød
Wei Jingsheng: uddrag af artiklen ”Den femte Modernisering: demokrati”, 1978
Ai Weiweis kunstværk: "Dropping a Han Dynasty Urn", 1995
Jung Chang og Jon Halliday om Den Lange March, 2006
Screenshot af Googles søgeresultater for 'Den Himmelske Freds Plads, henholdsvis Storbritannien og Kina, 2009.
Tale af Xi Jinping om den kinesiske drøm, 29. november 2012

Kilder på blokdag
Yu Hua: ”Leder”, 2011
Propagandaplakat "Mao Zedong". 1970
JES RANDRUP NIELSEN: "Kina: Den røde turismes år", JYLLANDSPOSTEN 6. JUNI 2005
Sebastian Stryhn Kjeldtoft: "For forste gang i 30 år ser Kina en ny dag, der ikke er rigere og friere", Politiken, 2023

Supplerende stof:
DR Kultur: Ondskabens ansigter - Mao Zedong, sendt d. 11. sep. 2017
TV2: "Manden, der stoppede en kampvogn", sendt 3. jan 2007
Åbningsscenen i sæson 1, afsnit 1 af David Benioff: "3 Body Problem", Netflix 2024

Ca. 80 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 KS4 - Kina (Samfundsfag)

Pensum - Grundbog
Kåre Blinkenberg og Jens Breindahl: Kina - en ny supermagt?, Systime 2020
Kapitel 1: Hvorfor beskæftlge sig med Kina? s. 5 - 16
Kapitel 2: Kinas politiske system, s. 17 - 28
Kapitel 3: Er Kinas økonomiske system vejen frem?, s. 29 - 36
Kapitel 5: Levevilkår, ulighed og velfærd, s. 45 - 54
Kapitel 6: Kinas økonomiske politik, s. 55 - 56
Kapitel 9: Konfucius eller kommunisme - hvilke værdier skal supermagten Kina bygge på? s. 89 - 98

Ellegaard-Pedersen (m.fl.): Politikbogen, Columbus 1. udg. 2017, Undersøgelse af civile og politiske rettigheder i det samfund, s. 192
Ellegaard-Pedersen (m.fl.): Politikbogen, Columbus 1. udg. 2017, Figur 12.6: Forskellige autoritære regimer, s. 285
Ellegaard-Pedersen (m.fl.): Politikbogen, Columbus 1. udg. 2017, Figur 12.4: Styreformshjulets opdelingskategorier, s. 179
Ellegaard-Pedersen (m.fl.): Politikbogen, Columbus 1. udg. 2017, Figur 12.16: Fordele og ulemper ved den liberale demokratiske styreform, s. 305
Ellegaard-Pedersen (m.fl.): Politikbogen, Columbus 1. udg. 2017,Figur 12.17: Trusler mod det liberale demokrati, s. 306


Pensum - Artikler
Feng Tie: Kinas ambassadør i Danmark: Kina bekæmper terrorisme med uddannelse og udvikling, Altinget 21. april 2021
Stinne Lyager Bech: Amnesty: Kinas forfølgelse af uighurerne er en af vor tids helt store overgreb på menneskerettighederne, Altinget 21. april 2021
Laura Dombernowsky: Sådan kommer man til tops i Kinas kommunistiske parti, Information 14. oktober 2017
Fairbank Center for Chineese Studies: INFOGRAFIK: How the CCP rules BEFORE 20th party congress 11. oktober 2017
Fairbank Center for Chineese Studies: INFOGRAFIK: How the CCP rules AFTER 20th party congress 6. november 2022
Martin Gøttske: Han afslørede Kinas røde aristokrati: »Xi Jinping har tilført det politiske system en uhørt brutalitet«, Information 21. oktober 2022
Sebastian Stryhn Kjeldtoft: Masser af smukke mænd i Kina havde fin hud og langt hår. Pludselig fik de travlt med at ændre udseende, Politiken 15. august 2025
Sebastian Stryhn Kjeldtoft: ”For første gang i 30 år ser Kina en ny dag, der ikke er rigere og friere”, Politiken, 2. november 2023
Philip Larsen: Tidens talbegejstring og målingskult baner vejen for et nyt ulighedsregime, Information, 7. september 2019
Jacob Funk Kirkegaard: Det kinesiske århundrede er aflyst, Information 9. november 2022
Pia Elers: Xi Jinping vil give kineserne bedre levevilkår. Men pessimismen lurer lige om hjørnet. Kristeligt Dagblad, 3. marts 2025
Transparency International: Corruption Perception Index - China, 2024 - https://www.transparency.org/en/cpi/2024


Pensum - AV
CTGN: Is it fair for the West to criticize China's human rights record? - https://youtu.be/ECiHKD_QxjU?si=BH2F6w_tLMJUNd3r
CTGN: Selection plus Election: How China chooses its leaders - https://www.youtube.com/watch?v=TgpQxVCekgw
CTGN: What is the ultimate test of a political system? - https://youtu.be/6YVCVgTB-2E?si=zkuWH-cqXy439etM
CTGN: The three ‘genetic defects’ of the Western model - https://youtu.be/G_JeHH5mW14?si=MXlOB-d_1-mWWf4J
The Corruption Perceptions Index explained, https://www.transparency.org/en/news/how-cpi-scores-are-calculated
Milton Friedman om den kapitalistiske økonomis overlegenhed, https://youtu.be/fkEIrWSPKhk
Samfundsøkonomiske mål - forklaret af Henrik Kureer, https://youtu.be/i6B8jPVwJoE
Hvad er BNP og hvordan måler vi den?, https://youtu.be/bjN-TNLAfmk
Hvad betyder vækst i BNP?, https://youtu.be/SQC4cP3uT4Y
Hvad er inflation/deflation og hvordan måler vi den?, https://youtu.be/H6qLKLmObm4
Hvad er betalingsbalancen og hvordan måler vi den?, https://youtu.be/g_WWKyZr75o
Det økonomiske kredsløb, https://youtu.be/yoIhF7Nvn0k
Økonomiske konjunkturer, https://youtu.be/cuVlj1VjnkE
Finanspolitik, https://youtu.be/U1d_G1TQN9w
Multiplikatoreffekten og finanspolitik, https://youtu.be/9M5Qe7t7nn4

Undervisningsmaterialet på dette hold er alene tilgængeligt på "Meebook.com". Eleverne skal derfor have adgang til denne elektroniske undervisningsplatform under forberedelsestiden til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer