Holdet 2l ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Gentofte HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks-l (1l ks/h, 1l ks/r, 1l ks/s, 2l ks/h, 2l ks/r, 2l ks/s)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KS1 - Danmark - Det Gode Samfund? (Samfundsfag)
Titel 2 Ritualer (særfagligt)
Titel 3 USA
Titel 4 Kristendom i USA (tværfagligt)
Titel 5 KS2 - USA - et demokrati i forfald? (Samfundsfag)
Titel 6 Det senmoderne samfund - muligheder og uligheder
Titel 7 Forløb#10
Titel 8 Kina
Titel 9 Islam - særfagligt
Titel 10 Kina
Titel 11 Kina Samfundsfag
Titel 12 Religion i Kina - tværfagligt
Titel 13 Appendix til USA: Civilreligion i USA
Titel 14 USA

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KS1 - Danmark - Det Gode Samfund? (Samfundsfag)

Forløbsbeskrivelse
KS1 - Danmark - det gode samfund?

Pensum
Grundbogstekster
Brøndum og Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave kap. 5 s. (100 – 109) + (112 – 118)
5.1 - De klassiske ideologier: Liberalisme, konservatisme og socialisme
5.2 - Liberalisme
5.3 - Konservatisme
5.4 - Socialisme
5.5 - Ideologiske forgreninger
5.8 - Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
5.9 - Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
Brøndum og Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave kap. 9 (s. 196 – 220)
9.1 - Velstand og Velfærd
9.2 - Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
9.3 - Velfærdsstatens udfordringer
9.4 - Velfærdsstatens interne udfordringer
9.5 - Velfærdsstatens eksterne udfordringer
9.6 - Løsninger: Nedskærings, udvidelses- og omprioriteringsstrategien
9.7 - Fra Velfærdsstat til konkurrencestat
Brøndum og Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave kap. 2 (s. 43 – 52)
2.5 - Kulturelle forskelle og identitet

Artikler
Nilas Heinskou: Pelle Dragsted blæser til klassekamp_ Vores samfund er fucking skævt og uretfærdigt, Politiken 19.04.2023
Mads Olrik: Alex Vanopslagh har mestret den unge liberalisme. Nu er turen kommet til den modne borgerlighed, Zetland 23.05.2023
Kasper og Helle Baadsgaard Rebien: Debat: Socialdemokratiets arbejdspligt er ude af trit med tiden, Politiken 04.12.2023
Christian Bigum: Økonomiprofessor: Velfærdsmodellen brister, når nye generationer glemmer deres pligt, Jyllands Posten 30.08.2023
Mathias Sonne Menke: Eksperter: Velfærdsstaten skal nok overleve, Kristelig Dagblad 22.02.2020
Moderaterne: Hvem er Moderaterne? https://moderaterne.dk/vaerdier/
Information: Sikkerhedsnettet rives i stykker med arbejdspligt til udlændinge. Det er svært at retfærdiggøre, 5. januar 2022

Modeller
Søren Kauffeldt: Den lille hjælper til samfundsfag, 1. udg. Columbus 2018
Ideologier s. 8 – 11
Værdi og fordelingspolitik s. 12 – 13
Udvidelse af arbejdsstyrken s. 59
Kjeld Mazanti Sørensen: Ideologier og diskurser, 2.udg. Columbus 2014
Ideologi som legitimation s. 10
Aktør, mål og forhindringer s. 13
Ideologiernes holdning til stat, frihed og lighed s. 23
AV
Hvad er de centrale ideer i liberalismen? https://vimeo.com/259013136?fl=pl&fe=sh
Hvad er de centrale ideer i konservatismen? https://vimeo.com/259011438?fl=pl&fe=sh
Hvad er ideerne i socialismen? https://vimeo.com/259024158?fl=pl&fe=sh
Toulmins argumentationsmodel, https://youtu.be/pLcPiEV9-MQ
Thor Banke Hansen: Det danske skattesystem forklaret, https://youtu.be/n0jFphZVIc0
De tre velfærdsstatsmodeller, https://youtu.be/pppfKE96juQ

Undervisningsmaterialet på dette hold er alene tilgængeligt på "Meebook.com". Eleverne skal derfor have adgang til denne elektroniske undervisningsplatform under forberedelsestiden til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ritualer (særfagligt)

Tema 1: Hvad er religion og hvad er religionsfaget?

Nøgleord:
Religionsdefinitioner:
- Durkheims definition
- Smarts 7 dimensioner

Pensum:
Teori-kompendiet s. 5-12
Fra:
- Flere side af KS s. 48-52
- Begrebsnøglen s. 90-93

Tema 2: Ritualanalyse: Van Gennep – Hajj og Trumps indsættelse

Nøgleord:
Definition af ritual
Ritualtyper
Van Genneps analysemodel til overgangsritualer:
- Separationsfasen
- Den liminale fase
- Inkorporationsfasen
Film ”Hajj: Den muslimske pilgrimsfærd til Mekka”

Pensum:
Teori-kompendiet s. 13-16
Fra:
- Begrebsnøglen s.108-110
- Grundbogen til ReligionC s.128-129
Film på CFU: ”Hajj – pilgrimsrejse til Mekka” 2003
Trumps indsættelse – klip (se arbejdspapir)

Tema 3: Ritualanalyse: Victor Turner og Ndembu-høvdingens indsættelse i Zambia

Nøgleord:
Victor Turners ritualteori:
- Liminalitet
- Communitas
- struktur og anti-struktur

Pensum:
Teori-kompendiet s. 17-26
Fra:
- Begrebsnøglen s.111
- Victor Turner: ”Den rituelle proces – struktur og antistruktur” kap.3 i uddrag
https://www.facebook.com/watch/?v=871712889895949


Tema 4: Ritualanalyse: Mukanda-ritualet i Zambia

Nøgleord:
Durkheims religionsdefinition
Smarts 7 dimensioner
Van Genneps 3 faser
Turner: Liminalitet, communitas, struktur, anti-struktur

Pensum:
Ritualkompendiet s. 27
Video af ritualet: https://www.youtube.com/watch?v=Nz4nz1yvTIo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Kristendom i USA (tværfagligt)

Tema 1: Intro og Den kristne grundmyte

Nøgleord:
- Mytedefinition: En myte er 'en fortælling fra fortiden, som forklarer forhold i nutiden'
- Den kristne Grundmyte (Kvadratroden)
- Skabelsen
- Syndefaldet
- De 3 jødiske pagter
- Den kristne Pagt
- Inkarnationen
- Sonofferet/Stedfortrædende lidelse
- Opstandelsen
- Dommen
- Frelseshistoriske tider: Skabelsens tid, syndefaldstiden, Åbenbaringstiden, Forsoningstiden, Dommens tid
Martin Luther King

Pensum:
Kompendiet s. 6-19:
- ReligionC s. 69-70
- Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA s. 21-28, 33
- Bjergprædikenen: Mathæusev. 5-7 i uddrag
- Den Barmhjertige Samaritaner: Lukasev. 10,25-37
- Sidsel Nyholm: ”For Martin Luther King var kristendommen revolutionær”, i: Kristeligt Dagblad 30. aug. 2012


Tema 2: Luther og Reformationen

Nøgleord:
- Paulus
- Luther
- Aflad
- Gratis nåde
- Troen alene
- Bibelen alene
- Den reformatoriske opdagelse – ”Tårnoplevelsen”

Pensum:
Kompendiet s. 20-26:
- RelC s. 79-81
- Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA, s. 31-32
- Romerbrevet 1,16-17+3,21-26
- De første 15 minutter af Luther-filmen
- Tårnopdagelsen: https://www.facebook.com/watch/?v=10154646632432402
- Joel Osteen: ”knowing you’re loved”: (første 4 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=9qmFVgzCHS8


Tema 3: Religion kirke og stat i USA og DK i dag

Nøgleord:
- Religiøse tilhørsforhold
- De store kristenretninger
- Religionsfrihed og religionslighed i DK og USA

Forhold mellem kirke og stat:
- DK Grundlov
- The Bill of Rights/1st Amendment/The Wall of Separation

Sekularisering: Religion flytter ud af det offentlige rum og ind i privatsfæren (+ stat og kirke adskilles)
Dobbelaeres sekulariserings-niveauer:
- institutionelle (statslige) niveau
- samfundsniveau
- individniveau

Megakirker

Religionsfrihed i USA og kampen for religionsfrihed i kampen om abort:
Pro-choice = religionsfrihed i adskillelsen af kirke og stat; religionsfrihed er at kunne være fri for andres religiøse overbevisninger
Pro-life = religionsfrihed er at alle kristne i USA(og resten af verden) kan få lov og mulighed for at leve et liv og opbygge et samfund, som Gud vil det.


Pensum:
Kompendiet s. 27-40, 42-43, 65-70:
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 408, 412-414, 273
+ Bogudgaven 2015 s. 169-170
Danmarks Riges Grundlov §4, 6, 67, 70
”Kampen for det Gode Samfund” s. 146-149ø
Dokumentar: So F***ing Special i USA 3:5 (30min) på mitcfu.dk
- DR Horisont 2.april 2024: ”Staten vil eje min gravide krop” (26min) https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753
- CNN: ”De citerer den samme bibel og påkalder samme Jesus. Men disse to kristne står på hver deres side i abort-debatten.” (oversat af Hanne Walker) https://edition.cnn.com/2022/06/25/us/abortion-christian-debate-blake-cec/index.html



Tema 4: Puritanerne med arv

Nøgleord:
- Puritanismen
- Pagtstanken: Guds eget land/Det nye pagtsfolk
- Religiøs individualisme
- Religiøs frihed (frihed til religion)
- John Winthrop: ’A shining city upon a Hill’
- Max Weber: ”Protestantisk etik og kapitalismens ånd” (hårdt arbejde + succes = tegn fra Gud om, at man er frelst --> den amerikanske drøm)


Pensum:
Kompendiet s. 43-48
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 410
’John Winthrop om New England’, Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA s. 164-165
5.Mosebog 30, 15-20


Tema 5: Evangelikal og mainline protestantisme.

Nøgleord:
- Vækkelser
- Mainline protestantisme:
- historisk-kritisk bibellæsning
- dynamisk moralforståelse
- fokus på social retfærdighed og tradition for deltagelse i politik

- Evangelikal protestantisme:
- konversionisme
- aktivisme
- biblicisme/fundamentalisme
- korsdødens centrale rolle

- Afrikansk-amerikansk protestantisme:
- Fokus: fortællingen om de slavegjorte som parallel til israelitterne/Moses i Egypten i kamp for retten til eget land

- Postmillenarisme: Jesus kommer igen efter/når Tusindårsriget er oprettet af mennesker (politisk deltagelse oplagt)  

Præmillenarisme: Efter en prøvelsestid, hvor Antikrist har stor indflydelse, kommer Jesus, men før Tusindårsriget. Han bortrykker de retfærdige, tager kampen mod Antikrist (opgave for kristne = via mission at gøre alle ’rapture ready’; oprindeligt ikke politisk aktive, men i dag ses politik som ’evangeliseren’ = ny-evangelikalisme)


Pensum:
Kompendiet s. 49-56:
- ’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 407-409

Eksempler på evangelikal kristendom(de evangelikale kendetegn):
"If “A Bar Song” was a Christian Country song": https://www.youtube.com/watch?v=3_LztX-1JDc
"Born again": https://www.facebook.com/watch/?v=622296455984180
"Worn to warn: https://www.kjvprepper.com/ + https://www.kjvprepper.com/product-category/christian-store-apparel-shop-by-design/make-america-born-again/


Tema 6: Den kristne højrefløj: Fra verdensfjern separatisme til politisk aktivisme.

Nøgleord:
- Præmillenaristisk separatisme (før 1950’erne)
- Det kristne højre: Reaktion på modernisme (f.eks. kvindefrigørelse, fri sex og abort)
- Mærkesager: Pro-life, pro-family, pro-Israel og religionsfrihed til bibellæsning i skolerne og imod evolutionslæren.
- Roe vs. Wade: retssag fra 1973, hvor Højesteret afgjorde, at forbud mod abort ville gå imod den amerikanske forfatning og dermed sikrede adgang til det i alle stater.
- Dobbs vs. Jackson Women’s health organization: retssag fra 2022, hvor Højesteret omstødte afgørelsen fra 1973 og dermed fjernede retten til abort og gjorde det tilladt for delstaterne helt at forbyde den.

Pensum:
Kompendiet s. 57-64
- ’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s.229, 266, 416
- Pat Robertson og Jerry Fallwell om 9/11: https://www.youtube.com/watch?v=kMkBgA9_oQ4
- Donald Trump: ‘God spared my life for a reason’: https://www.youtube.com/watch?v=zChEAOuqJYk
-Dr. Robert Jeffress Remarks on Attempted Assassination of President Trump: https://ptv.org/dr-robert-jeffress-remarks-on-attempted-assassination-of-president-trump/
- Why White Evangelicals Cling to Donald Trump: https://www.youtube.com/watch?v=DGLCX6Kh5ts


Tema 7: Amerikansk civilreligion - se appendix i efterårssemesteret 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 KS2 - USA - et demokrati i forfald? (Samfundsfag)

Pensum
Grundbogstekster
Brøndum og Hansen: ”Luk Samfundet Op!” 4. udgave (s. 122-125)
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.2
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.3
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.5
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.7
Brøndum og Rasmussen: USAs udfordringer, Columbus 4. udg. Afsnit 2.5.1 s. 84 – 91
Brøndum og Rasmussen: USA's Udfordringer, 4. udgave - Afsnit 2.2 - 2.3


Artikler
Johanne Breum Jacobsen: Truende højesteretsdom får kampen om abort til at rase i USA mellem delstater, klinikker og ngo’er, Information, 12. maj 2022
Maya Nissen: Højesteret omstøder historisk abortafgørelse, dr.dk 24. juni 2022
Christopher Devine: Hvorfor skal amerikanerne vælge mellem enten en republikaner eller en demokrat?, Videnskab.dk 7. juli 2024
Silas Bay Nielsen: Hypen omkring et dommervalg i amerikansk delstat er ’helt uhørt’: Derfor betyder det så meget for Elon Musk, DR.DK, 1. april 2025
Robert B. Talisse: Forsker: Ikke al polarisering er skidt, men i USA risikerer det at gå galt, Videnskab.dk, 18. januar 2022
Francis Fukuyama: Her er vejen ud af USA’s polarisering, Information, 13. august 2022
Nina Kristiansen: Hvorfor godtager folk Trumps løgne og halve sandheder?, Videnskab.dk, 16. oktober 2024
Sebastian Juel Ebling: Trump underskriver dekret, der kan ændre USA's demokrati, TV2.dk, 19. februar 2025
Martin Burchardt: Kamala Harris ville ikke have været amerikansk statsborger under Trumps nye dekret, Information 25. januar 2025
Martin Burchardt: Donald Trump står over loven: Han slipper for videre tiltale i fire retssager, Information.dk, 10. november 2024
Mark Albert Herron: Trump vs. USA, Lex.dk, https://lex.dk/Trump_versus_USA

Video
Hvad er flertalsvalg i enkeltmandskredse? https://www.youtube.com/watch?v=s7tWHJfhiyo
Hvad er Duvergers lov? https://www.youtube.com/watch?v=HpBRGXK-QN
Hvad er Gerrymandering? https://www.youtube.com/watch?v=6jlI7lqo5Rs
Hvad er Executive order? https://youtu.be/oyOf3g-PJ94

Undervisningsmaterialet på dette hold er alene tilgængeligt på "Meebook.com". Eleverne skal derfor have adgang til denne elektroniske undervisningsplatform under forberedelsestiden til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det senmoderne samfund - muligheder og uligheder

Forløbet tager udgangspunkt i livet i det senmoderne samfund i kontrast til tidligere samfundstyper – hvad kendetegner det senmoderne samfund, og hvilke muligheder har individet i dagens samfund i modsætning til tidligere samfund? For at eleverne får en forståelse for individernes muligheder i det senmoderne samfund arbejder vi med begrebet socialisering samt teoretikerne Anthony Giddens, Pierre Bourdieu og Basil Bernstein. Desuden læser vi om levevilkår, social arv og socialgrupper for at give eleverne med det formål at diskutere: Hvorvidt er det muligt for alle at gribe mulighederne i det senmoderne samfund?

Kernestof:
- "Luk Samfundet Op!" (4. udg.), s. 29-34, 61-71 og 86-95
- "Ulighedens mange ansigter", s. 13-19

Supplerende materiale:
- Kim Brinckmann: ”Jeg er ligeglad med, at folk vælter sig i penge. Problemet er, at de også bruges til at skabe ulighed” (2024). Politiken.
- ”Tesfaye klar med millioner til kommuner med elever, der halter mest bagefter i dansk og matematik” (2024). DR.
- ”Her er adgangskvotienterne til alle danske uddannelser" (2025). TV2.
- Statistik om social arv (forældres uddannelse og barnet karakter)
- Podcast: ”Genstart: Klassen forfølger dig”
- Dokumentar: ”Én vej, to verdener”
- ”Øget karakterkrav på gymnasiet vil primært ramme unge fra gymnasiefremmede hjem, indvandrere og efterkommere, og drenge”. Rockwool Fonden. 2024.
- ”Riges børn får stadig bedst uddannelse” Fyens Stiftstidende. 2017.
- Statistik: Karaktergennemsnit. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd 2018. På baggrund af tal fra Danmarks Statistik 2017.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#10

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Islam - særfagligt

1. Fakta om islam
Nøgleord:
Intro til islam Appetizer: Islam-kasse

Pensum:
Kompendiet s. 4-5
(Grundbogen til Religion C, 2019, s. 116-117)

2. Islams tidlige historie
Nøgleord:
Monoteisme
Polyteisme
Koran
Hadith/sunna
Muhammed
Mekka
Medina
Umma
Kaba’en
Myter: Tidsløse fortællinger, der forklarer eller tegner et idealbillede af nutiden

Pensum:
Kompendiet s. 6-7 + Teori-kompendiet s. 28-29
(Grundbogen til Religion C, 2019, s. 118+120)

3. Dogmer i islam
Nøgleord:
De 6 trosartikler
Gud/Allah
Muhammed – profeternes segl
Koranen
Monoteisme
Muhammeds første åbenbaring (Sura 1)
Sharia: ”Vejen til kilden”
Shariaens 4 kilder:
Koran
Hadith
Qijas (analogi)
Idjma (konsensus)

Pensum:
Kompendiet s. 8-13
(Grundbogen til Religion C, 2019, s. 135-136 + skema s. 138, Koran-uddrag, www.islamsvar.dk)

4. Religiøs praksis i islam
Nøgleord:
De 5 søjler
Holdninger til de religiøse pligter/handlinger
Bønnen - ritualanalyse
Ritualdefinition: ritualer er symbolske handlinger, som religiøse mennesker udfører for at ændre noget
van Gennep
Turner
Podemanns 3 planer:
Det rituelle plan
Det mytiske plan
Virkningens plan

Pensum: Kompendiet s. 14-25 + Teori-kompendiet s. 13, 16 og 18
(Grundbogen til Religion C, 2019, s. 123-129, Koran og hadith til bøn, Forman: Islam og Muslimerne, Systime 2011, s.111-113)

5. Islam i Danmark i det senmoderne samfund
Nøgleord:
Tolkninger af skriften:
Historisk-kritisk vs. fundamentalistisk skriftlæsning
Jan Hjärpes model:
Modernisme Traditionalisme
Fundamentalisme
Sekularisme
Religion i det senmoderne:
Sekularisering
Afsekularisering
Genfortryllelse
Den religiøse aktør
Pluralisme
Eklekticisme
Ikke-institutionaliseret religion
Polarisering
Medialisering
Maksimalisme
Minimalisme

Pensum:
Kompendiet s. 26-30 + Teori-kompendiet s. 30-31 og 36 + 47-55
(Grundbogen til Religion C, 2019, s. 14-16ø + skema s.19
Sherin Khankan: Muslimernes Islam s. 37-38
Prøveeksamenstekst om ramadan: Koran, Hadith, Nicoline Larsen i Information 3. juni 2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Kina Samfundsfag

KINA

Beskrivelse
Kina forløbet omhandler udviklingen af Kina i de sidste hundrede år med fokus på Kinas Kommunistpartis (KKP) indflydelse på det kinesiske samfund og kultur. Vi undersøger i samfundsfag, hvad der karakteriserer Kina som land og nation, og hvilke potentialer og udfordringer landet står overfor.

Fællesfaglige problemstillinger
Hvordan kan det lade sig gøre at Kommunistpartiet i dag fortsat fastholder kontrollen helt ind i den enkelte kinesers hverdag?

Hvorfor indførte det kommunistiske parti KKP reformer der førte til økonomisk ulighed?

Hvordan kan det være at den kinesiske stat kan rumme både kommunisme og konfucianisme?

SAMFUNDSFAG
Demokrati og menneskerettigheder:
Med henblik på at kunne redegøre for og diskutere menneskerettigheder i relation til Kinas politiske system, herunder brugen af overvågning
Økonomi 1:
Planøkonomi overfor markedsøkonomi
Velfærd på kinesisk – Fordelingspolitik og ulighed
Med henblik på at kunne redegøre for Kinas statsstyrede kapitalisme og vurdere konsekvenserne af denne model
Økonomi 2:
Finanspolitik, økonomiske mål, bæredygtig vækst
Med henblik på at kunne redegøre for hovedtrækkene i den kinesiske finanspolitik og hvilke udfordringer der er i relation til den økonomiske politik
KKP i dag
Konfucianisme, kommunisme og det senmoderne
Med henblik på at kunne vurdere hvilke værdier Kina ser ud til at bygge på i dag og i fremtiden og konsekvenserne af disse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Religion i Kina - tværfagligt

Tema 1: Intro
Nøgleord:
Religioner i Kina
Inklusivitet
3 centrale aspekter:
- harmoni i samf
- forfædredyrkelse
- pragmatisme

Pensum:
Kina-kompendiet s. 4-7:
(Grundbogen til religion C s. 224-226ø
CFU: Kina: En dramatisk historie, DR2, 2014)

Tema 2: Religion, stat og religionspolitik i Kina
Nøgleord:
Ateisme
Sekularisering / niveauer
Det himmelske mandat (Tianming)
Hellig-profan
Religionsstatistik
Religionsfrihed
Religionspolitik
Kontoret for religiøse anliggender
”Normale religiøse aktiviteter”
”nationale interesser”
Marxistisk materialisme
Mao om religion
Privat vs offentlig religion
De 5 legale religioner og deres forpligtelser
Religions-undertrykkelse

Pensum:
(Kina-kompendiet s. 8-19 + teori-komp. s. 33-35:
Øjenåbner: religion og stat, i Grundbogen til religion C s. 218-223
Kampen for det gode samfund om sekularisering s. 139-141
Religionsportalen om Religion og politik i Kina
https://religion.systime.dk/?id=638
Marx’ materialisme
https://www.youtube.com/watch?v=XWvmyWjIP3E
”Religionskritik”, i: Religion – En grundbog i livsanskuelser, Gyldendal 1985, s. 359-360
Uddrag af ”Ophævelsen af religionen af Karl Marx”, i: Mennesket og Magterne, Gyldendal 1992, s. 274.
Explainer: Hvorfor undertrykkes muslimer i Kina? https://www.dr.dk/nyheder/udland/hvorfor-undertrykkes-muslimer-i-kina)

Tema 3: Er maoisme religion? Civilreligion
Nøgleord:
Marxistisk materialisme
Smart: 7 dimensioner
Rousseau: politisk religion, top-down-styret
Durkheim/Bellah: civil/kulturel religion, down-top,
Marcela Cristi
Berger: kosmos-nomos-kaos

Pensum:
Kina-kompendiet s. 20-22, 39-41 + teori-komp. s. 6-12, 37-46:
(Begrebsnøglen s. 90-93 (udvalg)
Når Gud bliver nationalist, s. 9-18)

Tema 4: Traditionel konfuzianisme
Nøgleord:
Etik, politisk ideologi og kosmologi
Det himmelske mandat
Tian
Dao
Ren
Li
Junzi
De 5 relationer
Mengzi
Xunzi
Podemanns ritual-analysemodel
Van Gennep: overgangsritualer

Pensum:
Kina-kompendiet s. 23-33 + teori-komp. s. 13-27:
(Grundbogen til religion C s. 226-232
Analekterne i uddrag: 1:1, 1:4, 1:6, 1:11, 2:1, 3:26 https://religion.systime.dk/?id=773
Om kommunistpartiets anvendelse og frygt for KF:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/kinas-kommunistparti-har-et-himmelsk-mandat
Grundbogen til religion C s. 314-316
Uddrag af dokumentar CFU: Antikkens store tænkere – Konfutze, de første 27 minutter)

Tema 5: Moderne konfuzianisme
Nøgleord:
Anomi
Traditionens genkomst
Politisk brug af Konf
Civilreligion

Pensum:
Kina-kompendiet s. 34-36:
(Grundbogen til religion C s. 243-245)

Blokdagsmaterialet:
Kilde 3: Jes Randrup Nielsen: ”Kina: Den røde turismes år”, Jyllands-Posten,
6.juni 2005 https://jyllands-posten.dk/international/ECE3793324/Kina-Den-
r%C3%B8deturismes-%C3%A5r/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 USA

Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer