Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Gentofte HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks-p (1p ks/h, 1p ks/r, 1p ks/s, 2p ks/h, 2p ks/r, 2p ks/s)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historisk Metode
Titel 2 Ideologiernes kamp
Titel 3 Slaveri
Titel 4 KS1 - Danmark - Det Gode Samfund? (Samfundsfag)
Titel 5 Historie: Velfærdsstatens historie del 1
Titel 6 RELIGION: Ritualer (særfagligt)
Titel 7 Historieopgaven
Titel 8 Historie: Velfærdsstatens historie del 2
Titel 9 RELIGION: Religion i USA
Titel 10 USA's historie
Titel 11 KS2 - USA - et demokrati i forfald? (Samfundsfag)
Titel 12 Indvandring
Titel 13 KS3 - Social ulighed og social arv (Samfundsfag)
Titel 14 Islam i Danmark
Titel 15 Historie: Israels historie
Titel 16 Kina - Religion
Titel 17 KS4 - Kina (Samfundsfag)
Titel 18 Historie - Kina

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historisk Metode

Introforløb med fokus på historisk metode. Bygget på kompendium.

Fokuspunkter:

- Det funktionelle kildebegreb
- levn og beretning
- tendes og kildekritik
- Årsagsforklaringer: udløsende og bagvedliggende
- Historiebrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ideologiernes kamp

Med fokus på den nationalsocialistiske stat:
Perioden 1. verdenskrig til 2. verdenskrig med fokus på Hitlers og NSDAP's vej til magten, afskaffelsen af demokratiet og opbygningen af den totalitære nationalsocialistiske stat. Herunder behandles den nazistiske verdensanskuelse, ensretningsprocessen og den åndelige mobilisering af tyskerne. I den forbindelse arbejdes med Hitlerjugend, Folkefællesskabet og socialisation i Det Tredie Rige, Jødeforfølgelsen, dens ideologiske udgangspunkt og funktion samt vejen til Holocaust og Nürnberg-processen.

Anvendt materiale:
Peter Frederiksen: Det Tredie Rige – Fællesskab og Forbrydelse, Systime 2009:

Kap. 1 Det tyske kejserrige, 1871-1918, s. 7-14
Kap. 2 Freden og dens betingelser, s. 15-20
Kap. 3 Gadekampe og økonomisk kaos, 1919-23, s. 21-28
Kap. 4 Nazisme og økonomisk stabilitet, 1923-28, s. 29-36
Kap. 5 Krisen baner vej for nazisterne, 1928-33, s. 37-44
Kap. 6 Nazisterne tager magten, 1933-34, s. 45-54
Kap. 7 Livet i Det tredie rige, s. 55-64
Kap. 9 Jødeforfølgelse, 1933-39, s. 75-80
Kap. 13 Holocaust – den endelige udryddelse af jøderne, s. 109-112
Kap. 15 Maskerne falder i Nürnberg, s. 119-122

Kildetekster fra:
Peter Frederiksen: Det Tredie Rige – Fællesskab og Forbrydelse, Systime 2009:

Tekst 5: Partiprogrammet 'De 25 punkter
Tekst 20: Skolesystemet nazificeres
Tekst 28: En tysk skolepiges syn på jøderne
Tekst 29: Rigsborgerloven
Tekst 30: Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære
Tekst 52: Wansee Protokollen

Nødforordningen (1933)
Bemyndigelsesloven (1933)


Film:
Hitlers vej til magten, del 1 og 2
"Napola"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Slaveri

Forløb om slaveri igennem tiden.
De tre perioder der gennemgås er Antikken, det 18. århundredes transatlantiske slavehandel og til sidst den slavehandel der finder sted den dag i dag.


Anvendt materiale:

Kompendium lavet ud fra artikler på Denstoredanske.lex.dk/slaveri, Faktaklink.dk/slaveri og tv2.dk.

Kilder:
Kilde 1: ”Kontrakt om Køb af Slave, år 166”
Kilde 2: ”Den Kollektive Afstraffelse af Slaver”
Kilde 3: “Varro: Om landbrugsslaver og hyrder”
Kilde 4: ”Alexander Falconbridge om Slavehandel og Slavetransporter, 1790”
Kilde 5: ”Et Brev fra en Tidligere Slave, 1865”
Kilde 6: "Vi troede at slaveriet var afskaffet. Men din indkøbskurv fortæller en anden historie". Mads Staghøj, Zetland.dk, 2017.

Film: "12 years a slave" af Steve McQueen (2014)
Ted Talk: https://www.ted.com/talks/lisa_kristine_photos_that_bear_witness_to_modern_slavery/transcript?language=da
:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 KS1 - Danmark - Det Gode Samfund? (Samfundsfag)

Forløbsbeskrivelse
KS1 - Danmark - det gode samfund?

Pensum
Grundbogstekster
Brøndum og Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave kap. 5 s. (100 – 109) + (112 – 118)
5.1 - De klassiske ideologier: Liberalisme, konservatisme og socialisme
5.2 - Liberalisme
5.3 - Konservatisme
5.4 - Socialisme
5.5 - Ideologiske forgreninger
5.8 - Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
5.9 - Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
Brøndum og Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave kap. 9 (s. 196 – 220)
9.1 - Velstand og Velfærd
9.2 - Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
9.3 - Velfærdsstatens udfordringer
9.4 - Velfærdsstatens interne udfordringer
9.5 - Velfærdsstatens eksterne udfordringer
9.6 - Løsninger: Nedskærings, udvidelses- og omprioriteringsstrategien
9.7 - Fra Velfærdsstat til konkurrencestat
Brøndum og Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave kap. 2 (s. 43 – 52)
2.5 - Kulturelle forskelle og identitet

Artikler
Nilas Heinskou: Pelle Dragsted blæser til klassekamp_ Vores samfund er fucking skævt og uretfærdigt, Politiken 19.04.2023
Mads Olrik: Alex Vanopslagh har mestret den unge liberalisme. Nu er turen kommet til den modne borgerlighed, Zetland 23.05.2023
Kasper og Helle Baadsgaard Rebien: Debat: Socialdemokratiets arbejdspligt er ude af trit med tiden, Politiken 04.12.2023
Christian Bigum: Økonomiprofessor: Velfærdsmodellen brister, når nye generationer glemmer deres pligt, Jyllands Posten 30.08.2023
Mathias Sonne Menke: Eksperter: Velfærdsstaten skal nok overleve, Kristelig Dagblad 22.02.2020
Moderaterne: Hvem er Moderaterne? https://moderaterne.dk/vaerdier/
Information: Sikkerhedsnettet rives i stykker med arbejdspligt til udlændinge. Det er svært at retfærdiggøre, 5. januar 2022

Modeller
Søren Kauffeldt: Den lille hjælper til samfundsfag, 1. udg. Columbus 2018
Ideologier s. 8 – 11
Værdi og fordelingspolitik s. 12 – 13
Udvidelse af arbejdsstyrken s. 59
Kjeld Mazanti Sørensen: Ideologier og diskurser, 2.udg. Columbus 2014
Ideologi som legitimation s. 10
Aktør, mål og forhindringer s. 13
Ideologiernes holdning til stat, frihed og lighed s. 23
AV
Hvad er de centrale ideer i liberalismen? https://vimeo.com/259013136?fl=pl&fe=sh
Hvad er de centrale ideer i konservatismen? https://vimeo.com/259011438?fl=pl&fe=sh
Hvad er ideerne i socialismen? https://vimeo.com/259024158?fl=pl&fe=sh
Toulmins argumentationsmodel, https://youtu.be/pLcPiEV9-MQ
Thor Banke Hansen: Det danske skattesystem forklaret, https://youtu.be/n0jFphZVIc0
De tre velfærdsstatsmodeller, https://youtu.be/pppfKE96juQ

Undervisningsmaterialet på dette hold er alene tilgængeligt på "Meebook.com". Eleverne skal derfor have adgang til denne elektroniske undervisningsplatform under forberedelsestiden til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Historie: Velfærdsstatens historie del 1

Velfærdsstatens historie:

Fokuspunkter:

- fra fattiglov til velfærdsstat
- værdigt vs. uværdigt trængende
- fra skøns- til retsprincip
- almisse
- Kanslergadeforliget og socialreformen
- folkepension.

Velfærdsstatens historie – Historisk fremstilling
Lars Andersen m.fl.: Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærd. Gyldendal, 2012. Kapitlet ”Fra fattighjælp til velfærdsstat” side 48-57 frem til afsnittet ”Velfærdsstatens krise

Kilder fra Fokus:

Lov om Alderdomsunderstøttelse til værdige trængende udenfor Fattigvæsenet (1891)
Jakob Knudsen: "Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden" (1908)
K.K. Steincke: "En demokratisk forsørgelseslovgivning". (1915)
Ernst Hansen: "Livet som arbejdsløs i 1930'erne" (1960'erne...)
Poul Møller: ”Velfærdsstaten sløver modstandskraften” (1956)
Bent Rold Andersen: ”Den aktive velfærdsstat” (1966)

Om Danmark i efterkirgstiden https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/kulturelle-og-sociale-opbrud
Samme steds om perioden fra 1973 og op til ca. år 2000. (siden er nu flyttet til Lex.dk, derfor er der intet brugbart link hertil)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 RELIGION: Ritualer (særfagligt)

Materiale:
- Flere sider af KS s. 48-52
- Begrebsnøglen til religion, s. 90-93,  Begrebsnøglen s.108-111
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=161
- Grundbogen til ReligionC s.128-129
- Victor Turner: ”Den rituelle   Proces – struktur og antistruktur” kap.3 i uddr.

OBS: alle filer fra timerne ligger under dokumenter/religion/ritualer

1. Hvad er religion og hvad er religionsfaget?
Nøgleord:
Religionsdefinitioner:
Durkheims definition
Smarts 7 dimensioner

Pensum:
Teorikompendiet s. 5-12
Fra:
- Flere side af KS s. 48-52
- Begrebsnøglen s. 90-93

2. Ritualanalyse: Van Gennep og Hajj
Nøgleord:
Definition af ritual
Ritualtyper
Van Genneps analysemodel til overgangsritualer:
- Separationsfasen
- Den liminale fase
- Inkorporationsfasen
Hajj: Den muslimske pilgrimsfærd til Mekka

Pensum:
Teorikompendiet s. 13-16
Fra:
- Begrebsnøglen s.108-110
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=161
- Grundbogen til ReligionC s.128-129
Film på CFU: ”Hajj – pilgrimsrejse til Mekka” 2003

3. Ritualanalyse: Victor Turner og Ndembu-høvdingens indsættelse i Zambia
Nøgleord:
Victor Turners ritualteori:
- Liminalitet
- Communitas
- struktur og anti-struktur
Pensum:
Teorikompendiet s. 17-26
Fra:
- Begrebsnøglen s.111
- Victor Turner: ”Den rituelle   Proces – struktur og antistruktur” kap.3 i uddr.

4. Ritualanalyse: Mukanda-ritualet fra Zambia

Nøgleord:
Durkheims religionsdefinition
Smarts 7 dimensioner
Van Genneps 3 faser
Turner: Liminalitet, communitas, struktur, anti-struktur

Pensum:
Teorikompendiet s. 27

5. Ritualanalyse: Trumps indsættelse
Nøgleord:
Durkheims religionsdefinition
Smarts 7 dimensioner
Van Genneps 3 faser
Turner: Liminalitet, communitas, struktur, anti-struktur
Pensum:
Se arbejdspapir: "Trumps indsættelse 2025" (med links)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Historieopgaven

Forløb, hvor eleverne får vejledning i at skrive en historieopgave af et omfang på 5 normalsider.

Fokuspunkter:

- opgaveskrivning som proces
- indledning
- resume
- historisk redegørelse
- historisk analyse
- historisk diskussion / perspektivering
- kildekritik
- tendens
- opgaveformalia

Eleverne har anvendt selvfundet materiale og pensum fra undervisningen hidtil. Derudover har de i varierende omfang skullet inddrage følgende kilder i opgaven, der enten skulle omhandle slaveri og Guldkysten eller nazi-Tyskland.

”Paul Iserts breve om slavernes vilkår” (2 stk breve fra hhv. 1786 og 1787.
”Forbud mod andre partier” (1933)
”Lov mod ondsindede angreb på stat og parti” (1934)
”Hvorfor er Afrika så fattigt” af Robert Guest, 2004.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Historie: Velfærdsstatens historie del 2

Fokuspunkter:

- fra fattiglov til velfærdsstat
- værdigt vs. uværdigt trængende
- fra skøns- til retsprincip
- almisse
- Kanslergadeforliget og socialreformen
- folkepension.

Velfærdsstatens historie – Historisk fremstilling
Lars Andersen m.fl.: Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærd. Gyldendal, 2012. Kapitlet ”Fra fattighjælp til velfærdsstat” side 48-57 frem til afsnittet ”Velfærdsstatens krise

Kilder fra Fokus:

Lov om Alderdomsunderstøttelse til værdige trængende udenfor Fattigvæsenet (1891)
Jakob Knudsen: "Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden" (1908)
K.K. Steincke: "En demokratisk forsørgelseslovgivning". (1915)
Ernst Hansen: "Livet som arbejdsløs i 1930'erne" (1960'erne...)
Poul Møller: ”Velfærdsstaten sløver modstandskraften” (1956)
Bent Rold Andersen: ”Den aktive velfærdsstat” (1966)

Om Danmark i efterkirgstiden https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/kulturelle-og-sociale-opbrud
Samme steds om perioden fra 1973 og op til ca. år 2000. (siden er nu flyttet til Lex.dk, derfor er der intet brugbart link hertil)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 RELIGION: Religion i USA

Materiale:
Grundbogen til Religion C, systime, 2019,  s. 69-70, 79 - 81, 335 - 336
Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA, s. 21-28, 31-33,
164 - 165
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s.229, 266, 273, 342, 407- 414, 416
+ Bogudgaven 2015 s. 169-170

"Når Gud bliver nationalist", s. 9 - 18
Begrebsnøglen til religion - "amerikansk civilreligion", https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/

Danmarks Riges Grundlov §4, 6, 67, 70
”Kampen for det Gode Samfund” s. 146-149
Bjergprædikenen: Matt. 5-7 i uddrag
Den barmhjertige Samaritaner: Luk 10, 25-37
Romerbrevet 1, 16-17 + 3, 21-26
5.Mosebog 30, 15-20

OBS: alle filer fra timerne ligger under dokumenter/religion/USA

1. Intro og den kristne grund-myte
Nøgleord:
Mytedefinition: En myte er ’en fortælling fra fortiden, som forklarer forhold i nutiden’
Den kristne grundmyte (kvadratroden)
Skabelsen
Syndefaldet
De 3 jødiske pagter
Den kristne pagt
Inkarnationen
Sonofferet/stedfortrædende lidelse
Opstandelsen
Dommen
Frelseshistoriske tider: syndefaldstiden,
Åbenbaringstiden, forsoningstiden, dommens tid

Pensum:
Kompendiet s. 6-19:
Religion C s. 69-70
Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA, s. 21-28, 33
Bjergprædikenen: Matt. 5-7 i uddrag
Den barmhjertige Samaritaner: Luk 10, 25-37

2. Luther og Reformationen
Nøgleord:
Paulus
Luther
Aflad
Gratis nåde
Troen alene
Bibelen alene
Den reformatoriske opdagelse – ”Tårnoplevelsen”

Pensum:
Kompendiet s. 20-26:
RelC s. 79-81
Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA, s. 31-32
Romerbrevet 1, 16-17 + 3, 21-26
”Celle-scenen” + ”Trappe-scenen” fra Lutherfilmen
Tårnopdagelsen https://www.facebook.com/watch/?v=10154646632432402
Joel Osteen: ”knowing you are loved” (første 4 min.) https://www.youtube.com/watch?v=9qmFVgzCHS8

3. Religion, kirke og stat i USA og DK i dag

Nøgleord:
Religiøse tilhørsforhold
De store kristenretninger
Religionsfrihed og religionslighed i DK og USA
Forhold mellem kirke og stat:
- DK Grundlov
- The Bill of Rights/1st Amendment/The Wall of Separation
Sekularisering: Religion flytter ud af det offentlige rum og ind i privatsfæren (+ stat og kirke adskilles)
Dobbelaeres sekulariserings-niveauer:
- institutionelle (statslige) niveau
- samfundsniveau
- individniveau
Phil Zuckerman om høj grad af religiøsitet i USA vs. DK
1. Højt utryghedsniveau > psykologisk og økonomisk støtte fra religion
2. Mange religioner + ingen statsstøtte til kirkerne > religiøs markedsføring, der virker
3. Racemæssig + etnisk mangfoldighed > religion giver ’sense of belonging’
4. Stærkt fokus på individualisme > religion giver ’sense of belonging’
Megakirker

Pensum:
Kompendiet s. 27-43:
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 408, 412-414, 273
+ Bogudgaven 2015 s. 169-170
Danmarks Riges Grundlov §4, 6, 67, 70
”Kampen for det Gode Samfund” s. 146-149ø
Phil Zuckerman om forskellen på religionen i USA og DK på Danskernes Akademi (20 min): https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE
Dokumentar: So F***ing Special i USA 3:5 (30min) på mitcfu.dk

4. USA: Puritanerne og arven efter dem

Nøgleord:
Puritanismen
- Pagtstanken: Guds eget land/Det nye pagtsfolk
- Religiøs individualisme
- Religiøs frihed (frihed til religion)

John Winthrop: ’A shining city upon a Hill’
Max Weber: ”Protestantisk etik og kapitalismens ånd” (hårdt arbejde + succes = tegn fra Gud om, at man er frelst)

Pensum:
Kompendiet s. 43-48:
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 410
’John Winthrop om New England’, Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA s. 164-165
5.Mosebog 30, 15-20
Joel Osteen-prædiken (5 min)
https://www.youtube.com/watch?v=5JjEt2EJI14&t=7s

5. Evangelikal og mainline protestantisme

Nøgleord:
Mainline protestantisme:
- historisk-kritisk bibellæsning
- dynamisk moralforståelse
- fokus på social retfærdighed og tradition for deltagelse i politik
Evangelikalisme:
- konversionisme
- aktivisme
- biblicisme/fundamentalisme
- korsdødens centrale rolle
Afrikansk-amerikansk protestantisme:
- Fokus: fortællingen om de slavegjorte som parallel til israelitterne/Moses i Egypten i kamp for retten til eget land

Frivillig læsning/supplement:
Postmillenarisme: Jesus kommer igen efter/når Tusindårsriget er oprettet af mennesker (politisk deltagelse oplagt)  
Præmillenarisme: Efter en prøvelsestid, hvor Antikrist har stor indflydelse, kommer Jesus, men før Tusindårsriget. Han bortrykker de retfærdige, tager kampen mod Antikrist (opgave for kristne = via mission at gøre alle ’rapture ready’; oprindeligt ikke politisk aktive, men i dag ses politik som ’evangeliseren’ = ny-evangelikalisme)

Pensum:
Kompendiet s. 49-56:
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 407-409

6. Den kristne højrefløj: Fra verdens-fjern separatisme til politisk aktivisme. Abort-debatten som case
Nøgleord:
Separatisme (før 1950’erne)
Det kristne højre: Reaktion på modernisme (f.eks. kvindefrigørelse, fri sex og abort)
Mærkesager: Pro-life, pro-family, pro-Israel og religionsfrihed til bibellæsning i skolerne og imod evolutionslæren.
Roe vs. Wade: retssag fra 1973, hvor Højesteret afgjorde, at forbud mod abort ville gå imod den amerikanske forfatning og dermed sikrede adgang til det i alle stater.
Dobbs vs. Jackson Women’s health organization: retssag fra 2022, hvor Højesteret omstødte afgørelsen fra 1973 og dermed fjernede retten til abort og gjorde det tilladt for delstaterne helt at forbyde den.

Pensum:
Kompendiet s. 57-70:
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s.229, 266, 416
Pat Robertson og Jerry Fallwell om 9/11: https://www.youtube.com/watch?v=kMkBgA9_oQ4
DR Horisont 2.april 2024: ”Staten vil eje min gravide krop” (26min) https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753
Overblik over udviklingen i adgang til abort i USA: https://www.abortionfinder.org/abortion-guides-by-state/abortion-in-the-united-states/abortion-access-map
CNN: ”De citerer den samme bibel og påkalder samme Jesus. Men disse to kristne står på hver deres side i abort-debatten.” (oversat af Hanne Walker) https://edition.cnn.com/2022/06/25/us/abortion-christian-debate-blake-cec/index.html

7. Amerikansk civilreligion

Nøgleord:
Religion for folket, (en national og folkelig religion, der knytter folk sammen i et fællesskab der overskrider religiøse, kulturelle, etniske og politiske grænser)
universel = inkluderende religion
dyrker nationen (som en gud)
Peter Berger- Kosmos-Nomos-kaos og Sacred Canopy(se video)
Rousseau - Top-down (statststyret)
Durkheim (down-Top) (Folkelig opbakning)
mekanisk og organisk solidaritet
Robert N. Bellah - amerikansk civilreligion
Marcela Cristi (blanding af Bellah/Durkheim og Rousseaus teori)

Pensum:
Grundbogen til ReligionC s. 335-336
’USA – religion, historie, samfund’ ibogen s. 342
Når Gud bliver nationalist, s. 9 - 18
Begrebsnøglen til religion - "amerikansk civilreligion", https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/

Uddrag af Donald Trumps indsættelsestale 20.januar, 2025

Videoklip om Pledge of allegiance, Præsidentens taler, Thanksgiving:
- https://www.youtube.com/watch?v=xcwg7cnhW4E
- https://www.youtube.com/watch?v=HMmXkk16iS8
- https://www.youtube.com/watch?v=De9mOu8BxmM
- https://www.youtube.com/watch?v=qUnOAn064fY
- https://www.youtube.com/watch?v=iQE1ZFWJMcM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 USA's historie

Fokuspunkter:

- national identitet
- historiebrug
- exceptionalisme
- City upon a hill
- Frontier-tesen
- Manifest destiny
- Cowboy-myten
- indianeres kultur: folkedrab eller ej (ved brug af bl.a. Folkedrab.dk)
- den amerikanske borgerkrig og historiebrug
- Black Codes / Jim Crowe
- Borgerretsbevægelsen i USA frem til 1960'erne

Niels Bjerre Poulsen: "USA – Historie og identitet!. Systime, 2013. Revideret udgave online med nyt indledende afsnit. Kapitel 1, "Utopi og virkelighed" (uden kilder). Bogen ligger på systime.dk.

"USA - historie, samfund, religion". Afsnit 1.1, 1.2 og 1.3 - alle om USA's oprindelse og udvikling frem til tiden efter Borgerkrigen. Bogen ligger på systime.dk.

Kilder og artikler:

- Den amerikanske uafhængighedserkæring 1776 (uddrag)
- Den amerikanske forfatning og forfatningstilføjelser (uddrag)
- "I have a dream" af Martin Luther Kin,g, 1963 (uddrag)
- "De sorte Panteres pariprogram", 1967.


Artikel om "Manifest Destiny": https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-03-28-trumps-krav-paa-groenland-kan-ses-paa-et-maleri-fra-1872-haevder-amerikansk-medie

"Trump vil starte handelskrige og erobre land, som han tror, man gjorde i 1897"
Politiken 11. februar 2025

TV-udsendelse: "USA i farver", afsnit 4 - 1950'erne

America – the story of the US, 2007: uddrag af afsnit 1, 2 og 3 I forbindelse med historiebrug og populærvidenskabelig fremstilling af nationale myter og national identitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 KS2 - USA - et demokrati i forfald? (Samfundsfag)

Pensum
Grundbogstekster
Brøndum og Hansen: ”Luk Samfundet Op!” 4. udgave (s. 122-125)
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.2
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.3
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.5
Banke og Sindballe: USA. Historie. Samfund. Religion. 2. udgave Columbus 2024 - Kap. 2.7
Brøndum og Rasmussen: USAs udfordringer, Columbus 4. udg. Afsnit 2.5.1 s. 84 – 91
Brøndum og Rasmussen: USA's Udfordringer, 4. udgave - Afsnit 2.2 - 2.3


Artikler
Johanne Breum Jacobsen: Truende højesteretsdom får kampen om abort til at rase i USA mellem delstater, klinikker og ngo’er, Information, 12. maj 2022
Maya Nissen: Højesteret omstøder historisk abortafgørelse, dr.dk 24. juni 2022
Christopher Devine: Hvorfor skal amerikanerne vælge mellem enten en republikaner eller en demokrat?, Videnskab.dk 7. juli 2024
Silas Bay Nielsen: Hypen omkring et dommervalg i amerikansk delstat er ’helt uhørt’: Derfor betyder det så meget for Elon Musk, DR.DK, 1. april 2025
Robert B. Talisse: Forsker: Ikke al polarisering er skidt, men i USA risikerer det at gå galt, Videnskab.dk, 18. januar 2022
Francis Fukuyama: Her er vejen ud af USA’s polarisering, Information, 13. august 2022
Nina Kristiansen: Hvorfor godtager folk Trumps løgne og halve sandheder?, Videnskab.dk, 16. oktober 2024
Sebastian Juel Ebling: Trump underskriver dekret, der kan ændre USA's demokrati, TV2.dk, 19. februar 2025
Martin Burchardt: Kamala Harris ville ikke have været amerikansk statsborger under Trumps nye dekret, Information 25. januar 2025
Martin Burchardt: Donald Trump står over loven: Han slipper for videre tiltale i fire retssager, Information.dk, 10. november 2024
Mark Albert Herron: Trump vs. USA, Lex.dk, https://lex.dk/Trump_versus_USA

Video
Hvad er flertalsvalg i enkeltmandskredse? https://www.youtube.com/watch?v=s7tWHJfhiyo
Hvad er Duvergers lov? https://www.youtube.com/watch?v=HpBRGXK-QN
Hvad er Gerrymandering? https://www.youtube.com/watch?v=6jlI7lqo5Rs
Hvad er Executive order? https://youtu.be/oyOf3g-PJ94

Undervisningsmaterialet på dette hold er alene tilgængeligt på "Meebook.com". Eleverne skal derfor have adgang til denne elektroniske undervisningsplatform under forberedelsestiden til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Indvandring

Kort forløb med fokus på den ny indvandring til Danmark, udviklingen af denne og konsekvenserne heraf.

"Den ny indvandring", Systime 2022. Af Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge.  ”Kapitel 2: Indvandrere som arbejdstagere (1967-1973)”, ”Kapitel 3 Indvandring i krisetider (1973-1983)” og ”Kapitel 6: Indvandring i terrorens tidsalder (2001-2011)”

"Gæsterne der blev". Afsnit 5 af serien "Indvandringens historie", dr.dk.
https://www.dr.dk/drtv/episode/indvandringens-historie_-gaesterne-der-blev_428323

Indfødsretsprøven 2025
https://www.indfodsretsprove.dk/gratis-prove
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 KS3 - Social ulighed og social arv (Samfundsfag)

Pensum - Grundbogstekster

Brøndum og Jensby: Ulighedens mange ansigter, Columbus
1: Introduktion til ulighed og social ulighed
4: Årsager til ulighed - den nye ulighed
5: Ulighedsteorier

Pensum - Artikler

Rasmus Landesøe: Øget karakterkrav på gymnasiet vil primært ramme unge fra gymnasiefremmede hjem, indvandrere og efterkommere, og drenge. Kilde: https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/oeget-karakterkrav-paa-gymnasiet-vil-primaert-ramme-unge-fra-gymnasiefremmede-hjem-indvandrere-og-efterkommere-og-drenge/
Sebastian Gjerding & Lise Richter: Ny forskning: Ressourcestærke lærere underviser de mest ressourcestærke børn, Information 10. august 2020
Haidar Ansari: Forældre skal ikke have lov til selv at vælge skole til deres børn - min historie fortæller hvorfor, Politiken 11. marts 2023
Jonas Schytz Juul: FH cheføkonom: Et uorganiseret arbejdsmarked er en trussel mod dansk økonomi, Fagbevægelsens Hovedorganisation, 20. maj 2022
Michel Klos: Sådan måler du arbejdsløshed, Danske A-kasser, https://danskeakasser.dk/viden-analyser/viden-om/saadan-maaler-man-arbejdsloeshed-beskaeftigelse
Ritzau: Arbejdspligt og lavere ydelser til indvandrere, Dagbladet Køge 14. oktober 2023
Mathias Herup Nielsen: Man taler ned til arbejdsløse ved at tale dem op, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på AAU 25. juni 2024,
Hvad er trepartsforhandlinger? Beskæftigelsesministeriet 2023: https://fm.dk/media/xifo3tal/faktaark_hvad-er-trepartsforhandlinger-a.pdf
Hvordan fungerer en overenskomstforhandling? Dansk Arbejdsgiverforening 2024, https://www.da.dk/politik-og-analyser/overenskomst-og-arbejdsret/2024/trin-for-trin-saadan-foregaar-overenskomstforhandlinger/
Trine Vester: En vigtig balance i den danske model er ved at tippe. Et »faresignal«, mener ekspert, Berlingske, 27. september 2023
Dennis Nørmark: Hvad skal vi med røde fagforeninger? De fleste af os kan fint selv blive enige med vores arbejdsgivere, Politiken 11. september 2023


Kim Brinckmann: Jeg er ligeglad med, at folk vælter sig i penge. Problemet er, at de også bruges til at skabe ulighed, Politiken, 18. juli 2024
Poul Henrik Brejnrod: Sociologi, kap. 4 (Familien i det senmoderne samfund), Systime 2007
Mads Olrik: Tror du, dine forældres skilsmisse ændrede dit liv?, Zetland 2024
Udvalgte dele af følgende rapporter:
Sundhedsstyrelsen Ulighed i Sundhed – Årsager og indsatser (2011)
Afsnit 4.1 s. 43 - 50
Afsnit 4.6, s. 79 - 85 
Afsnit 4.11, s. 113 - 125
Sundhedsstyrelsen: Indsatser mod ulighed i sundhed (2020)
Afsnit A, s. 18 - 22
Afsnit F, s. 30 - 31
Afsnit K, s. 42 - 48
Kommunernes landsforening: Social ulighed i sundhed blandt børn (2022)
SDU - Sundhedsindsatser maalrettet socialt udsatte borgere (2022)

Pensum - Billeder og grafik

Forældreuhyret, Jyllands-Posten, 24. nov. 2017
Legoland, Politiken 11. juli 2024
Folkeskolen: Forældre klager for meget, 25. januar 2024

Pensum - AV

Indkomstfordeling og ulighed, Indkomstfordeling - Gini-koefficienten, https://youtu.be/AuhCoB0P6j0
Samfundsøkonomiske sammenhænge og fagforeningernes betydning, https://youtu.be/wtsv29Dj0Eo
Dansk Metal: Hvad har fagforeningens nogensinde gjort for dig?, https://youtu.be/aa2tsAObrI8
En rigtig fagforening i hånden er bedre en ti gule på taget?, https://youtu.be/rVVSxvVfoXY
DR Dokumentar: En syg forskel af snit 1 + 2

Undervisningsmaterialet på dette hold er alene tilgængeligt på "Meebook.com". Eleverne skal derfor have adgang til denne elektroniske undervisningsoplatform under forbredelsestiden til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Islam i Danmark

Materiale:

Grundbogen til Religion C, systime, 2019: s. 14 - 16 + s. 19, 116 - 120, 123 - 129, 135 - 138.
Jens Forman: Islam og muslimerne, systime, 2011, s. 111 - 113
Sherin Khankan: Muslimernes islam, s. 37 - 38
Koranuddrag om Trosartiklerne, samt koran og hadith om bøn.
Nicoline Larsen, "Gud accepterer kun Ramadan, hvis det er hele pakken", Information d. 03.07.2017





Fokuspukter i forløbet:
1.Islams formative periode
- Monoteisme
Polyteisme
Koran
Hadith/sunna
Muhammed
Mekka
Medina
Umma
Kaba’en
Myter: Tidsløse fortællinger, der forklarer
eller tegner et idealbillede
af nutiden


2.  Religiøse forestillinger i islam (trosartikler)  
Gud/Allah
Muhammed – profeternes
segl
Koranen
Monoteisme
Muhammeds første
åbenbaring (Sura 1)
Sharia: ”Vejen til kilden”
Shariaens 4 kilder:
Koran
Hadith
Qijas (analogi)
Idjma (konsensus)

3.  Religiøs praksis i islam (ritualer)
De 5 søjler
Holdninger til de religiøse
pligter/handlinger
Bønnen - ritualanalyse
Ritualdefinition: ritualer er
symbolske handlinger, som
religiøse mennesker udfører
for at ændre noget
van Gennep
Turner
Podemanns 3 planer:
Det rituelle plan
Det mytiske plan
Virkningens plan

4. Tolkninger af skrifterne samt Jan Hjärpes positioner
Tolkninger af skriften:
Historisk-kritisk vs.
fundamentalistisk
skriftlæsning
Jan Hjärpes model:
Modernisme
Traditionalisme
Fundamentalisme
Sekularisme


5. Islam/religion i det senmoderne samfund (DK):
Sekularisering
Afsekularisering
Genfortryllelse
Den religiøse aktør
Pluralisme
Eklekticisme
Ikke-institutionaliseret
religion
Polarisering
Medialisering
Maksimalisme
Minimalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Historie: Israels historie


”Intifada indtil sejr. Debatartikel i Weekendavisen. 7. juni 2024. Af Idan Levy.
”Sorte sabbat”. Weekendavisen, 25. november 2023
"Seksdageskrigen - Israels dyrekøbte sejr"
Af Louise Stigsgaard, Berlingske.dk 3. juni 2007


Genstart – podcast: ”En hær af modstand”. 15. august 2025.
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2025/en-haer-af-modstand-11802550335

”Verden i nyeste tid”, s. 59-65
”Israel – en stat i Mellemøsten”, s. 92-97, 151-155, 159-164

David Jano: ”Israels historie 1948-2015”. Kap 1 og 6

https://www.youtube.com/watch?v=yMgjA79UBUs

https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/p3-essensen-explainer-forstaa-konflikten-mellem-israel-og-palaestina#!/

Derudover en del artikler om flygtningeproblematikken og Donald Trump
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Kina - Religion

Religion i Kina

Materiale:
- Grundbogen til religion C, s. 218 - 233, 238 - 245 og 314 - 316 (systime)
- Begrebsnøglen: s. 90 - 93 (systime)
- "Kampen for det gode samfund", Sindberg m.fl: s. 139 - 141 (systime, 2019)
- "Religionskritik", i Religion.En grundbog i livsanskuelser, s. 359 -360 (Gyldendal, 1985)
- Uddrag af "ophævelsen af religionen af Karl Marx", i "mennesket og magterne", Gyldendal, 1992, s. 274
- Religionsportalen om maoisme https://religion.systime.dk/?id=654
- Religionsportalen om Religion og politik i Kina https://religion.systime.dk/?id=638
- Analekterne i uddrag: 1:1, 1:4, 1:6, 1:11, 2:1, 3:26 https://religion.systime.dk/?id=773
- Om kommunistpartiets anvendelse og frygt for KF:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/kinas- kommunistparti-har-et-himmelsk-mandat  

Tema 1: Intro

Nøgleord:
Religioner i Kina
Inklusivitet
3 centrale aspekter:
- harmoni i samf
- forfædredyrkelse
- pragmatisme

Pensum:
Kina kompendiet s. 4-7
Grundbogen til religion C s. 224-226ø
CFU: Kina: En dramatisk historie, DR2, 2014


Tema 2: Religion, stat og religionspolitik i Kina

Nøgleord:
Ateisme
Sekularisering/niveauer
Det himmelske mandat (Tianming)
Religionsstatistik
Religionsfrihed
Religionspolitik
Kontoret for religiøse anliggender
”Normale religiøse aktiviteter”
”nationale interesser”
Marxistisk materialisme
Mao om religion
Privat vs offentlig religion
De 5 legale religioner og deres forpligtelser
Religionsundertrykkelse

Pensum:
Kina-kompendiet s. 8-19 + teori-kompendiet s. 34-36
Øjenåbner: religion og stat, i Grundbogen til religion C s. 218-223
Kampen for det gode samfund om sekularisering s. 139- 141
Religionsportalen om Religion og politik i Kina https://religion.systime.dk/?id=638
Marx’ materialisme https://www.youtube.com/watch?v=XWvmyWjIP3E
Explainer: Hvorfor undertrykkes muslimer i Kina? https://www.dr.dk/nyheder/udland/hvorfor- undertrykkes-muslimer-i-kina
https://amnesty.dk/vores-arbejde/sport-og-menneskerettigheder/uighurer-i-xinjiang/


Tema 3: Er Maoisme religion? Civilreligion

Nøgleord:
Smart: 7 dimensioner
Rousseau: politisk religion, top-down-styret
Durkheim: civil/kulturel religion, down-top
Berger: Kosmos-nomos-kaos
Rød turisme

Pensum
Kina-kompendiet s. 20-22 og 39-41+ Teori-kompendiet s. 8-12 og 47-56
Begrebsnøglen s. 90-93 (udvalg)
Religionsportalen om maoisme https://religion.systime.dk/?id=654
Når Gud bliver nationalist, s. 9-18
Østen er rød https://www.youtube.com/watch?v=h4mEozWEqBA
Rød turisme: https://www.youtube.com/watch?v=C2EYOjydCuU https://www.youtube.com/watch?v=mmKXFFHHimo


Tema 4: Traditionel Konfucianisme

Nøgleord:
Etik, politisk ideologi og kosmologi
Det himmelske mandat
Tian
Dao
Ren
Li
Junzi
Meritokrati
De 5 relationer
Xiao
Podemanns ritual-analysemodel
Van Gennep: overgangsritualer

Pensum:
Kina-kompendiet s. 23-33 + teori-kompendiet s. 13-28
Grundbogen til religion C s. 226-232
Analekterne i uddrag: 1:1, 1:4, 1:6, 1:11, 2:1, 3:26 https://religion.systime.dk/?id=773
Om kommunistpartiets anvendelse og frygt for KF:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/kinas- kommunistparti-har-et-himmelsk-mandat Grundbogen til religion C s. 314-316
Dokumentar CFU: Antikkens store tænkere – Konfutze



Tema 5: Moderne konfucianisme

Nøgleord:
Anomi
Traditionens genkomst
Politisk brug af Konfucianismen
Civilreligion

Pensum:
Kina-kompendiet s. 34-36
Grundbogen til religion C s. 243-245



Materiale fra blokdag:
Kilde 1: Yu Hua: ”Leder”. Uddrag af ”Kina i ti ord”, 2011. Oversat af Anne Wedell-
Wedellsborg, Klim. Dansk udgave 2019

Kilde 2: Propagandaplakat ”Mao Zedong”, 1970. www.chineseposters.net

Kilde 3: Jes Randrup Nielsen: ”Kina: Den røde turismes år”, Jyllands-Posten,
6.juni 2005 https://jyllands-posten.dk/international/ECE3793324/Kina-Den-
r%C3%B8deturismes-%C3%A5r/

Kilde 4: Sebastian Stryhn Kjeldtoft: ”For første gang i 30 år ser Kina en ny dag, der
ikke er rigere og friere”, Politiken, 2. november 2023

Kilde 5: ”BNP per indbygger. Årlig vækst i Kina” ffa Kjeld Erik Brødsgaard: ”Kina
økonomi” i ”Den store danske lex”. Hentet den 17.04.2024
https://denstoredanske.lex.dk/Kina-%C3%B8konomi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 34,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 KS4 - Kina (Samfundsfag)

Pensum - Grundbog
Kåre Blinkenberg og Jens Breindahl: Kina - en ny supermagt?, Systime 2020
Kapitel 1: Hvorfor beskæftlge sig med Kina? s. 5 - 16
Kapitel 2: Kinas politiske system, s. 17 - 28
Kapitel 3: Er Kinas økonomiske system vejen frem?, s. 29 - 36
Kapitel 5: Levevilkår, ulighed og velfærd, s. 45 - 54
Kapitel 6: Kinas økonomiske politik, s. 55 - 56
Kapitel 9: Konfucius eller kommunisme - hvilke værdier skal supermagten Kina bygge på? s. 89 - 98

Ellegaard-Pedersen (m.fl.): Politikbogen, Columbus 1. udg. 2017, Undersøgelse af civile og politiske rettigheder i det samfund, s. 192
Ellegaard-Pedersen (m.fl.): Politikbogen, Columbus 1. udg. 2017, Figur 12.6: Forskellige autoritære regimer, s. 285
Ellegaard-Pedersen (m.fl.): Politikbogen, Columbus 1. udg. 2017, Figur 12.4: Styreformshjulets opdelingskategorier, s. 179
Ellegaard-Pedersen (m.fl.): Politikbogen, Columbus 1. udg. 2017, Figur 12.16: Fordele og ulemper ved den liberale demokratiske styreform, s. 305
Ellegaard-Pedersen (m.fl.): Politikbogen, Columbus 1. udg. 2017,Figur 12.17: Trusler mod det liberale demokrati, s. 306


Pensum - Artikler
Feng Tie: Kinas ambassadør i Danmark: Kina bekæmper terrorisme med uddannelse og udvikling, Altinget 21. april 2021
Stinne Lyager Bech: Amnesty: Kinas forfølgelse af uighurerne er en af vor tids helt store overgreb på menneskerettighederne, Altinget 21. april 2021
Laura Dombernowsky: Sådan kommer man til tops i Kinas kommunistiske parti, Information 14. oktober 2017
Fairbank Center for Chineese Studies: INFOGRAFIK: How the CCP rules BEFORE 20th party congress 11. oktober 2017
Fairbank Center for Chineese Studies: INFOGRAFIK: How the CCP rules AFTER 20th party congress 6. november 2022
Martin Gøttske: Han afslørede Kinas røde aristokrati: »Xi Jinping har tilført det politiske system en uhørt brutalitet«, Information 21. oktober 2022
Sebastian Stryhn Kjeldtoft: Masser af smukke mænd i Kina havde fin hud og langt hår. Pludselig fik de travlt med at ændre udseende, Politiken 15. august 2025
Sebastian Stryhn Kjeldtoft: ”For første gang i 30 år ser Kina en ny dag, der ikke er rigere og friere”, Politiken, 2. november 2023
Philip Larsen: Tidens talbegejstring og målingskult baner vejen for et nyt ulighedsregime, Information, 7. september 2019
Jacob Funk Kirkegaard: Det kinesiske århundrede er aflyst, Information 9. november 2022
Pia Elers: Xi Jinping vil give kineserne bedre levevilkår. Men pessimismen lurer lige om hjørnet. Kristeligt Dagblad, 3. marts 2025
Transparency International: Corruption Perception Index - China, 2024 - https://www.transparency.org/en/cpi/2024


Pensum - AV
CTGN: Is it fair for the West to criticize China's human rights record? - https://youtu.be/ECiHKD_QxjU?si=BH2F6w_tLMJUNd3r
CTGN: Selection plus Election: How China chooses its leaders - https://www.youtube.com/watch?v=TgpQxVCekgw
CTGN: What is the ultimate test of a political system? - https://youtu.be/6YVCVgTB-2E?si=zkuWH-cqXy439etM
CTGN: The three ‘genetic defects’ of the Western model - https://youtu.be/G_JeHH5mW14?si=MXlOB-d_1-mWWf4J
The Corruption Perceptions Index explained, https://www.transparency.org/en/news/how-cpi-scores-are-calculated
Milton Friedman om den kapitalistiske økonomis overlegenhed, https://youtu.be/fkEIrWSPKhk
Samfundsøkonomiske mål - forklaret af Henrik Kureer, https://youtu.be/i6B8jPVwJoE
Hvad er BNP og hvordan måler vi den?, https://youtu.be/bjN-TNLAfmk
Hvad betyder vækst i BNP?, https://youtu.be/SQC4cP3uT4Y
Hvad er inflation/deflation og hvordan måler vi den?, https://youtu.be/H6qLKLmObm4
Hvad er betalingsbalancen og hvordan måler vi den?, https://youtu.be/g_WWKyZr75o
Det økonomiske kredsløb, https://youtu.be/yoIhF7Nvn0k
Økonomiske konjunkturer, https://youtu.be/cuVlj1VjnkE
Finanspolitik, https://youtu.be/U1d_G1TQN9w
Multiplikatoreffekten og finanspolitik, https://youtu.be/9M5Qe7t7nn4

Undervisningsmaterialet på dette hold er alene tilgængeligt på "Meebook.com". Eleverne skal derfor have adgang til denne elektroniske undervisningsplatform under forberedelsestiden til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Historie - Kina

Beskrivelse

Forløb med fokus fra tiden lige op til Kommunistpartiets magtovertagelse i 1949 og frem til reformerne i 1980'erne og betydningen af disse for Kina og KKP i dag.
Indhold

- At redegøre for den kinesiske styreform og politiske ideologi under Mao Zedong og sammenligne med Kina før KKP
Centrale nedslag og begreber: Den lange march, Den kommunistiske magtovertagelse, proletariatets demokratiske diktatur, anti-højre-kampagnen, "Lad 100 blomster blomstre",  Det store spring fremad
- Kulturrevolutionen (årsager og udformning) og overgangen fra Mao til Deng Xiaoping
- At redegøre for den kinesiske styreform og politiske ideologi under Deng Xiaoping og sammenligne med KKP med Mao som formand
Centrale nedslag: indførelsen af markedsøkonomiske elementer, kommunisme med særlige kinesiske træk, økonomisk vækst
- 1989: massakren (bagvedliggende og udløsende årsager)
- Vurdere: Hvorfor har Kina deres nuværende styreform og hvordan har KKP fastholdt magten?   
- Hvorfor er Mao så populær i Kina i dag?

Metode
- Kildekritik og overblik (sammenhænge/brud og kontinuitet)
- Brug og misbrug af historien

Materiale:
- Mette Holm: ”Kina fra kejserdømme til kapitalisme”, 2. udgave, 2013.
Kapitel 1-6, s. 13-97, kap. 7., s. 98-99 + 109-111.

Kilder fra Holms bog (findes på https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/)

"Beretning fra den lange march"
"En rødgardists beretning"

Andre kilder og artikler:

Xi Jinpings tale ved Kinas Nationalmuseum, 29. november 2012. Taget fra "Kina: temaer i moderne kinesisk historie".

Flyveblad fra studerende til soldaterne ved Six Mile Bridge, maj 1989.

Blokdagsmateriale, 24. november 2025 (bl.a. Mao propaganda-plakat og essayet "Leder" af Yu Hua, 2011).

Dokumentarfilm:

"Maostalgi", afsnit 2. BBC, 2012. På CFU.dk.

"Verdens brændpunkter". Mette Holm. Se: https://www.dr.dk/drtv/se/verdens-braendpunkter_-beijing-1989_49157

Podcast om Mao: Tyran. Dele af afsnit 1 og 3 (om den lange march og Kulturrevolutionen). Se: https://www.dr.dk/lyd/p3/tyran-mao/mao/1-6-mao-16122593661
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer