Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Gentofte HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks-r (1r ks/h, 1r ks/r, 1r ks/s, 2r ks/h, 2r ks/r, 2r ks/s)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historisk metode
Titel 2 Det Tredje Rige
Titel 3 Det Gode Samfund - Ideologier og Velfærd
Titel 4 Intro og ritualer
Titel 5 USA
Titel 6 Kristendom i USA
Titel 7 USA - et demokrati i forfald
Titel 8 Imperialismen
Titel 9 Det senmoderne samfund - muligheder og uligheder
Titel 10 Islam
Titel 11 Religion i Kina
Titel 12 Forløb 4: Kina
Titel 13 Kina - historie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historisk metode

I dette forløb bliver I præsenteret for, hvordan man arbejder metodisk i historiefaget.
Faglige mål:
-reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur

Metode:
-argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det Tredje Rige

I forløbet Ideologiernes kamp skal vi arbejde med historiske eksempler på ideologierne fascisme, kommunisme, nazisme og demokrati - med særligt fokus på det 3. rige og optakten hertil. Med udgangspunkt i en behandling af den nazistiske ideologi vil vi først undersøge årsagerne til Hitlers magtovertagelse i 1933. Dernæst vil vi arbejde med Nazistaten på såvel institutions- som på individniveau med fokus på ensretningen af den ellers frit tænkende og handlende tyske befolkning.
Slutteligt vil vi behandle den mest undertrykkende del af nazisternes politik, nemlig undertrykkelsen af jøderne. I denne forbindelse vil vi  arbejde med både de konkrete tiltag, som skabte undertrykkelsen og ideerne, der legitimerede den. Ligesom vi også vil behandle retsopgøret efter 2. Verdenskrig, der bl.a. drejede sig om nazisternes undertrykkelse af og drab på jøderne.

Faglige mål:

̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.

Metode:
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
-ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-Holocaust og andre folkedrab
-styreformer i historisk og nutidigt perspektiv-
-historiefaglige metoder
-forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det Gode Samfund - Ideologier og Velfærd

I første del af dette særfaglige forløb får eleverne kendskab til de klassiske ideologier samt ideologiske forgreninger og undersøger deres tilstedeværelse hos de politiske partier. Derudover undersøger eleverne partiernes adfærd for at få en nuanceret forståelse for, hvilke faktorer der påvirker den politik, der bliver gennemført. Forløbet træner eleverne i at argumentere fagligt i gentagne elevaktiverende dialogøvelser.

Anden del af forløbet bygger videre på elevernes viden om politiske ideologier og grundholdninger. Formålet er, at eleverne skal opnå viden om den danske velfærdsstat og dennes usikre fremtid.
Eleverne skal først opnå forståelse for velfærdstrekanten og tre forskellige velfærdsmodeller. Den universelle velfærdsmodels udfordringer samt løsninger diskuteres dernæst med Danmark som case.

Kernestof
Luk Samfundet Op! 4. udgave, s. 100-110; 112-120
Luk Samfundet Op! (4. udgave), kap. 9, s. 196-220
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Intro og ritualer

Tema 1: Hvad er religion og hvad er religionsfaget?

Nøgleord:
Religionsdefinitioner:
- Durkheims definition
- Smarts 7 dimensioner

Pensum:
Teori-kompendiet s. 5-12
Fra:
- Flere side af KS s. 48-52
- Begrebsnøglen s. 90-93

Tema 2: Ritualanalyse: Van Gennep – Hajj og Trumps indsættelse

Nøgleord:
Definition af ritual
Ritualtyper
Van Genneps analysemodel til overgangsritualer:
- Separationsfasen
- Den liminale fase
- Inkorporationsfasen
Film ”Hajj: Den muslimske pilgrimsfærd til Mekka”

Pensum:
Teori-kompendiet s. 13-16
Fra:
- Begrebsnøglen s.108-110
- Grundbogen til ReligionC s.128-129
Film på CFU: ”Hajj – pilgrimsrejse til Mekka” 2003
Trumps indsættelse – klip (se arbejdspapir)

Tema 3: Ritualanalyse: Victor Turner og Ndembu-høvdingens indsættelse i Zambia

Nøgleord:
Victor Turners ritualteori:
- Liminalitet
- Communitas
- struktur og anti-struktur

Pensum:
Teori-kompendiet s. 17-26
Fra:
- Begrebsnøglen s.111
- Victor Turner: ”Den rituelle proces – struktur og antistruktur” kap.3 i uddrag
https://www.facebook.com/watch/?v=871712889895949


Tema 4: Ritualanalyse: Mukanda-ritualet i Zambia

Nøgleord:
Durkheims religionsdefinition
Smarts 7 dimensioner
Van Genneps 3 faser
Turner: Liminalitet, communitas, struktur, anti-struktur

Pensum:
Ritualkompendiet s. 27
Video af ritualet: https://www.youtube.com/watch?v=Nz4nz1yvTIo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 USA

I dette forløb har vi undersøgt den amerikanske historie.
Forløbet har stået på to ben:
Borgerrettighedsbevægelsen og amerikansk identitet og myter.

Materialer:

Kompendium:
Borgerrettigheder i USA
Den amerikanske identitet.

Fokuspunkterne har været:
- national identitet
- Den amerikanske drøm
- Pionerånden
- historiebrug
- ekseptionalisme
- Frontier-tesen
- Manifest destiny
- den amerikanske borgerkrig og historiebrug
- Black Codes / Jim Crow
- Borgerretsbevægelsen i USA frem til 1960'erne
- Agape

Kilder:
Trump vil starte handelskrige og erobre land, som han tror, man gjorde i 1897
Alexis de Tocqueville om den amerikanske nationalkarakter (1840)
Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776
Frederick Jackson Turner om kolonisationsgrænsens betydning i amerikansk historie
Benjamin F. Wrights kritik af Turners tese, 1930
Amerika i revideret udgave (1980)
Indsættelsestale af Donald J. Trump

David Jones Media: Kimberly Jones, 31. maj 2020
Uafhængighedserklæringen, 1776
Bill of Rights. Tillægsparagraffer til den amerikanske forfatning
Black Codes for St. Landrys amt i Louisiana, 1865
Fotografier fra Jim Crow-tiden
Lyncing-postkort, 1920
Busstrejken i Montgomery, Alabama, 1956
Martin Luther King: I have a Dream-tale
De Sorte Panteres partiprogram, 1966
Sandheden om Martin Luther King, Stormfront, 2010
Historiker: Black Lives Matter mangler fortidens stærke fortælling om total uretfærdighed
A Vision for Black Lives Matter

Popkulturelle kilder til borgerrettighedsaforløbet:
I, Too, 1925
Strange Fruit, 1954  
A change is gonna come, 1964
Ballad of Birmingham, 1968
Whitey on the moon, 1970  
What’s going on, 1971
Changes 1998
The Blacker the berry, 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kristendom i USA

Tema 1: Intro og Den kristne grundmyte

Nøgleord:
- Mytedefinition: En myte er 'en fortælling fra fortiden, som forklarer forhold i nutiden'
- Den kristne Grundmyte (Kvadratroden)
- Skabelsen
- Syndefaldet
- De 3 jødiske pagter
- Den kristne Pagt
- Inkarnationen
- Sonofferet/Stedfortrædende lidelse
- Opstandelsen
- Dommen
- Frelseshistoriske tider: Skabelsens tid, syndefaldstiden, Åbenbaringstiden, Forsoningstiden, Dommens tid
Martin Luther King

Pensum:
Kompendiet s. 6-19:
- ReligionC s. 69-70
- Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA s. 21-28, 33
- Bjergprædikenen: Mathæusev. 5-7 i uddrag
- Den Barmhjertige Samaritaner: Lukasev. 10,25-37
- Sidsel Nyholm: ”For Martin Luther King var kristendommen revolutionær”, i: Kristeligt Dagblad 30. aug. 2012



Tema 2: Luther og Reformationen

Nøgleord:
- Paulus
- Luther
- Aflad
- Gratis nåde
- Troen alene
- Bibelen alene
- Den reformatoriske opdagelse – ”Tårnoplevelsen”

Pensum:
Kompendiet s. 20-26:
- RelC s. 79-81
- Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA, s. 31-32
- Romerbrevet 1,16-17+3,21-26
- ”celle-scenen” og ”trappe-scenen” fra Lutherfilmen
- Tårnopdagelsen: https://www.facebook.com/watch/?v=10154646632432402
- Joel Osteen: ”knowing you’re loved”: (første 4 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=9qmFVgzCHS8



Tema 3: Religion kirke og stat i USA og DK i dag

Nøgleord:
- Religiøse tilhørsforhold
- De store kristenretninger
- Religionsfrihed og religionslighed i DK og USA

Forhold mellem kirke og stat:
- DK Grundlov
- The Bill of Rights/1st Amendment/The Wall of Separation

Sekularisering: Religion flytter ud af det offentlige rum og ind i privatsfæren (+ stat og kirke adskilles)
Dobbelaeres sekulariserings-niveauer:
- institutionelle (statslige) niveau
- samfundsniveau
- individniveau

Phil Zuckerman om høj grad af religiøsitet i USA vs. DK
1. Højt utryghedsniveau > psykologisk og økonomisk støtte fra religion
2. Mange religioner + ingen statsstøtte til kirkerne > religiøs markedsføring, der virker
3. Racemæssig + etnisk mangfoldighed > religion giver ’sense of belonging’
4. Stærkt fokus på individualisme > religion giver ’sense of belonging’

Megakirker

Pensum:
Kompendiet s. 27-43:
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 408, 412-414, 273
+ Bogudgaven 2015 s. 169-170
Danmarks Riges Grundlov §4, 6, 67, 70
”Kampen for det Gode Samfund” s. 146-149ø
Phil Zuckerman om forskellen på religionen i USA og DK på Danskernes Akademi (20 min): https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE
Dokumentar: So F***ing Special i USA 3:5 (30min) på mitcfu.dk



Tema 4: Puritanerne med arv

Nøgleord:
- Puritanismen
- Pagtstanken: Guds eget land/Det nye pagtsfolk
- Religiøs individualisme
- Religiøs frihed (frihed til religion)
- John Winthrop: ’A shining city upon a Hill’
- Max Weber: ”Protestantisk etik og kapitalismens ånd” (hårdt arbejde + succes = tegn fra Gud om, at man er frelst)


Pensum:
Kompendiet s. 43-48
’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 410
’John Winthrop om New England’, Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA s. 164-165
5.Mosebog 30, 15-20
- israelitterne i Ægypten: https://www.youtube.com/watch?v=0uf-PgW7rqE
Joel Osteen-intro + prædiken (5 min)
https://www.youtube.com/watch?v=MSfR1TmhGPY


Tema 5: Evangelikal og mainline protestantisme.

Nøgleord:
- Vækkelser
- Mainline protestantisme:
- historisk-kritisk bibellæsning
- dynamisk moralforståelse
- fokus på social retfærdighed og tradition for deltagelse i politik

- Evangelikal protestantisme:
- konversionisme
- aktivisme
- biblicisme/fundamentalisme
- korsdødens centrale rolle

- Afrikansk-amerikansk protestantisme:
- Fokus: fortællingen om de slavegjorte som parallel til israelitterne/Moses i Egypten i kamp for retten til eget land

- Postmillenarisme: Jesus kommer igen efter/når Tusindårsriget er oprettet af mennesker (politisk deltagelse oplagt)  

Præmillenarisme: Efter en prøvelsestid, hvor Antikrist har stor indflydelse, kommer Jesus, men før Tusindårsriget. Han bortrykker de retfærdige, tager kampen mod Antikrist (opgave for kristne = via mission at gøre alle ’rapture ready’; oprindeligt ikke politisk aktive, men i dag ses politik som ’evangeliseren’ = ny-evangelikalisme)


Pensum:
Kompendiet s. 49-56:
- ’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 407-409



Tema 6: Den kristne højrefløj: Fra verdensfjern separatisme til politisk aktivisme. Abort-debatten som case

Nøgleord:
- Præmillenaristisk separatisme (før 1950’erne)
- Det kristne højre: Reaktion på modernisme (f.eks. kvindefrigørelse, fri sex og abort)
- Mærkesager: Pro-life, pro-family, pro-Israel og religionsfrihed til bibellæsning i skolerne og imod evolutionslæren.
- Roe vs. Wade: retssag fra 1973, hvor Højesteret afgjorde, at forbud mod abort ville gå imod den amerikanske forfatning og dermed sikrede adgang til det i alle stater.
- Dobbs vs. Jackson Women’s health organization: retssag fra 2022, hvor Højesteret omstødte afgørelsen fra 1973 og dermed fjernede retten til abort og gjorde det tilladt for delstaterne helt at forbyde den.

Pensum:
Kompendiet s. 57-70
- ’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s.229, 266, 416
- Pat Robertson og Jerry Fallwell om 9/11: https://www.youtube.com/watch?v=kMkBgA9_oQ4
- DR Horisont 2.april 2024: ”Staten vil eje min gravide krop” (26min) https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753
- Overblik over udviklingen i adgang til abort i USA: https://www.abortionfinder.org/abortion-guides-by-state/abortion-in-the-united-states/abortion-access-map
- CNN: ”De citerer den samme bibel og påkalder samme Jesus. Men disse to kristne står på hver deres side i abort-debatten.” (oversat af Hanne Walker) https://edition.cnn.com/2022/06/25/us/abortion-christian-debate-blake-cec/index.html



Tema 7: Amerikansk civilreligion

Nøgleord:
- Civilreligion: ”Forestillinger, symboler og ritualer, som forholder sig til fortid, nutid og fremtid, som knytter et folk sammen i et fællesskab, som overskriver kulturelle, religiøse, etniske og politiske grænser i samfundet.”
- Rousseau: politisk religion, top-down
- Durkheim: civil/kulturel religion, down-top
- Peter Berger: Kosmos-nomos-kaos
- Smarts 7 dimensioner
- Thanksgiving
- The Pledge of Allegiance (troskabseden til flaget)
- Præsidentens taler


Pensum:
Civilreligion i USA s. 2-6 + teori-kompendiet s. 11 + 47-56
- ’USA – religion, historie, samfund’ i-bogen s. 342
- Grundbogen til ReligionC s. 335-336
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/
- Uddrag af Donald J. Trumps indsættelsestale
- Videoklip:
- https://www.youtube.com/watch?v=xcwg7cnhW4E
- https://www.youtube.com/watch?v=HMmXkk16iS8
- https://www.youtube.com/watch?v=De9mOu8BxmM
- https://www.youtube.com/watch?v=qUnOAn064fY
- https://www.youtube.com/watch?v=iQE1ZFWJMcM


Materiale fra blokdag:
Blake, John: De citerer den samme bibel og påkalder den samme Jesus. Men disse to kristne står på hver deres side i abortdebatten, CNN d. 25. juni, 2022

Skov, Torben: Den amerikanske drøm. Håbet er blevet slukket, JydskeVestkysten, 1. april,
2025

SOC.KU.DK: Afroamerikanere fra veluddannede familier støder stadig på uddannelses-
barrierer (Uddrag), 3. november, 2023

Beach, Moses Y.: Wealth and Pedigree of the Wealthy Citizens of New York City, New York Sun, 1842

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 USA - et demokrati i forfald

Intet land fascinerer så meget som USA. Men hvor er landet på vej hen? Hvorfor tænker, tror og agerer amerikanerne som de gør? USA vendes i dette forløb på hovedet og sættes i sammenhæng – politisk, historisk og kulturelt.

Forløbets tværfaglige problemstilling: Når nu vi ved, at USA's nationale identitet bygger på ideen om et stærkt demokrati og individets frihed, hvordan kan der så stadig være diskussion om, hvem der har ret til denne frihed, fx i sager om race og abort?

Emner i samfundsfag:
Demokrati:
• Dahls fem demokratikriterier
• Konkurrencedemokrati vs. deltagelsesdemokrati

Med henblik på at opnå en forståelse af demokratibegrebet. Hvilke faktorer undersøger vi, når vi skal afgøre graden af demokrati i et land? Formålet er at kunne vurdere tilstanden af det amerikanske demokrati i dag.  

Det politiske system:
• Valgsystemet i USA i korte træk
• Demokraterne og Republikanerne
• Tokammersystem
• Magtens tredeling og Højesterettens rolle
• Præsidentens rolle og magtbeføjelser

Med henblik på at kunne redegøre for og diskutere betydningen af det politiske system og det politiske landskab i det amerikanske samfund, samt hvilken rolle præsidenten spiller i det amerikanske demokrati.

Politiske skillelinjer:
• Race
• Abort

Med henblik på at kunne forstå, hvor det amerikanske samfund bevæger sig hen og hvilke konflikter og kontraster, der fylder i amerikanernes liv.

Kernestof:
”Luk Samfundet Op!” (s. 122-125)

6.2 Hvad er et demokrati?


”USA. Historie, samfund og religion”  

2.2 Hvad er United States of America? (Dele af kapitlet)

2.5 Præsidenten, partierne og valgsystemet i USA (Dele af kapitlet)

2.7 Magt i amerikansk politik (Dele af kapitlet)


”USA’s udfordringer” (s. 50-65 + 80-81 + 132-133)

2.2.2 USA er et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati

2.2.3 Demokratiopfattelser i amerikansk politik

2.3 Hvordan fordeler den politiske magt sig mellem de tre centrale politiske institutioner?

2.3.1 Præsidenten er statsoverhoved og regeringsleder  

Tekstboks 2.1 Hvad er en executive order?

Tekstboks 2.2 Udemokratiske elementer i det amerikanske demokrati

Tekstboks 2.4 Donald Trump – nationalist eller populist?

Supplerende stof:

"Måske er USA ikke længere et fuldt demokrati, men et 'anokrati' - og det er en sprængfarlig tilstand" (1.11.2024). Information.dk

"Restoration of Voting Rights for Felons". NCSL
https://www.ncsl.org/elections-and-campaigns/felon-voting-rights?__cf_chl_tk=6HvPh1ntv10wLv4fxF2Rc4mQxY84EsayM_MU6.yJOZE-1763557555-1.0.1.1-yWJocYOTWpthwI8XXapUHeeEqkoBuSgQxriieX7ejro

"'Stærk Trump' har vundet alle svingstater: 'Kæmpe ydmygelse for Det Demkratiske Parti'". (10.11.2024). dr.dk

"Donald Trump langede fritter og beskyldninger over disken på en lukket McDonald's restaurant". (21.10.2024). dr.dk

"Trump underskriver dekret, der kan ændre USA's demokrati - "han forsøger at efterligne Putin", siger ekspert. (19.02.2025). TV2.dk

"Trump vil nedlægge undervisningsministeriet og give delstaterne mere magt". (21.03.2025). dr.dk

"Afroamerikanerne fra veluddannede familier støder stadig på uddannelsesbarrierer". (3.11.2023). Soc.ku.dk

A Better Way to Draw Districts. (12.12.2019). Brennancenter.org
https://www.brennancenter.org/our-work/policy-solutions/better-way-draw-districts
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Imperialismen

I dette forløb undersøger i hvordan Vesten kom til at dominere verden, især fra midt-1800-tallet.
Samt forklaringer og vestens dominans og vestens retfærdiggørelse af egen dominans.
Vi har fokuseret på den imperialistiske periode og casearbejde omkring Congo.
Forløbet er blevet trukket op til vor tid for at belyse konsekvenserne af imperialismen i dag.

Materialer:

Vestens dominans og imperialismen, Systime.
Kapitel 1
Kapitel 2
Kapitel 3-3.3,
Kapitel 4 og
Kapitel 6
Case om Kina og
Case om Afrika (begge i kapitel 5)

Kilder:
I Am Queen Mary skal minde os om vores kolonihistorie, Information
Hvid Mands Byrde

Film
Uddrag af Guns, Germs and Steel af Jarrod Diamond

Musik
Velgørenhedssange for Afrika
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det senmoderne samfund - muligheder og uligheder

Forløbet tager udgangspunkt i livet i det senmoderne samfund i kontrast til tidligere samfundstyper – hvad kendetegner det senmoderne samfund, og hvilke muligheder har individet i dagens samfund i modsætning til tidligere samfund? For at eleverne får en forståelse for individernes muligheder i det senmoderne samfund arbejder vi med begrebet socialisering samt teoretikerne Anthony Giddens, Ulrich Beck, Pierre Bourdieu og Basil Bernstein. Desuden læser vi om levevilkår, social arv og socialgrupper for at give eleverne med det formål at diskutere hvorvidt det er muligt for alle at gribe mulighederne i det senmoderne samfund.

Kernestof:
- "Luk Samfundet Op!" (4. udg.), s. 29-34, 61-71 og 86-95
- "Ulighedens mange ansigter", s. 13-19

Supplerende materiale:
- Kim Brinckmann: ”Jeg er ligeglad med, at folk vælter sig i penge. Problemet er, at de også bruges til at skabe ulighed” (2024). Politiken.
- ”Tesfaye klar med millioner til kommuner med elever, der halter mest bagefter i dansk og matematik” (2024). DR.
- ”Her er adgangskvotienterne til alle danske uddannelser" (2025). TV2.
- Statistik om social arv (forældres uddannelse og barnet karakter)
- Podcast: ”Genstart: Klassen forfølger dig”
- Dokumentar: ”Én vej, to verdener”
- ”Øget karakterkrav på gymnasiet vil primært ramme unge fra gymnasiefremmede hjem, indvandrere og efterkommere, og drenge”. Rockwool Fonden. 2024.
- ”Riges børn får stadig bedst uddannelse” Fyens Stiftstidende. 2017.
- Statistik: Karaktergennemsnit. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd 2018. På baggrund af tal fra Danmarks Statistik 2017.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Islam

Tema 1: Intro til Islam

Nøgleord:
Appetizer: Islam-kasse
Fakta om Islam

Pensum:
Islam-kompendiet s. 4-5
Grundbogen til religion C s. 116-117


Tema 2: Islams tidlige historie

Nøgleord:
Monoteisme
Polyteisme
Koran
Hadith/sunna
Muhammed
Mekka
Medina
Umma
Kaba’en

Myter: Tidsløse fortællinger, der forklarer eller tegner et idealbillede af nutiden

Pensum:
Islam-kompendiet s. 6-7 + teori-kompendiet s. 29-30
Grundbogen til religion C s. 118-120



Tema 3: Dogmer i Islam

Nøgleord:
De 6 trosartikler
Gud/Allah
Muhammed – profeternes segl
Koranen
Monoteisme
Muhammeds første åbenbaring (Sura 1)

Sharia: ”Vejen til kilden”

Shariaens 4 kilder:
Koran
Hadith
Qijas (analogi)
Idjma (konsensus)


Pensum:
Islam-kompendiet s. 8-13
Grundbogen til religion C, 2019, s. 135-136 + skema s. 138
Koran-uddrag
Massoud Fouroozandeh om muslimernes syn på Koranen: http://religion.systime.dk/index.php?id=480
www.islamsvar.dk


Tema 4: Religiøs praksis i Islam

Nøgleord:
De 5 søjler
Holdninger til de religiøse pligter/handlinger

Bønnen - ritualanalyse

Ritualdefinition: ritualer er symbolske handlinger, som religiøse mennesker udfører for at ændre noget

van Gennep
Turner
Podemanns 3 planer:
Det rituelle plan
Det mytiske plan
Virkningens plan


Pensum:
Islam-kompendiet s. 14-25
Grundbogen til religion C, 2019, s. 123-129
Koran og Hadith til bøn
Forman: Islam og Muslimerne, Systime 2011, s. 111-113
Intro til bøn: http://www.youtube.com/watch?v=kScrL8m1qMs
Abdul Wahid Pedersens beskrivelse af bønnen: https://religion.systime.dk/?id=540#c2734
Plakat fra moske fra Sri Lanka med påbud/forbud i forhold til bønnen


Tema 5: Islam i Danmark i det senmoderne samfund

Nøgleord:
Tolkninger af skriften:
Historisk-kritisk vs. fundamentalistisk skriftlæsning

Jan Hjärpes model:
Modernisme
Traditionalisme
Fundamentalisme
Sekularisme

Religion i det senmoderne:
Sekularisering
Afsekularisering
Genfortryllelse
Den religiøse aktør
Refleksivitet
Individualisering
Pluralisme
Eklekticisme
Ikke-institutionaliseret religion
Polarisering
Medialisering
Maksimalisme
Minimalisme


Pensum:
Islam-kompendiet s. 26-30 + teori-kompendiet s. 31-32 og 37-46

Grundbogen til Religion C, 2019, s. 14-16ø + skema s.19
Sherin Khankan: Muslimernes Islam s. 37-38

Prøveeksamenstekst om ramadan: Koran, Hadith, Nicoline Larsen i Information 3. juni 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Religion i Kina


Tema 1: Intro

Nøgleord:
Religioner i Kina
Inklusivitet
3 centrale aspekter:
- harmoni i samf
- forfædredyrkelse
- pragmatisme

Pensum:
Kina kompendiet s. 4-7
Grundbogen til religion C s. 224-226ø
CFU: Kina: En dramatisk historie, DR2, 2014


Tema 2: Religion, stat og religionspolitik i Kina

Nøgleord:
Ateisme
Sekularisering/niveauer
Det himmelske mandat (Tianming)
Religionsstatistik
Religionsfrihed
Religionspolitik
Kontoret for religiøse anliggender
”Normale religiøse aktiviteter”
”nationale interesser”
Marxistisk materialisme
Mao om religion
Privat vs offentlig religion
De 5 legale religioner og deres forpligtelser
Religionsundertrykkelse

Pensum:
Kina-kompendiet s. 8-19 + teori-kompendiet s. 34-36
Øjenåbner: religion og stat, i Grundbogen til religion C s. 218-223
Kampen for det gode samfund om sekularisering s. 139- 141
Religionsportalen om Religion og politik i Kina https://religion.systime.dk/?id=638
Marx’ materialisme https://www.youtube.com/watch?v=XWvmyWjIP3E
Explainer: Hvorfor undertrykkes muslimer i Kina? https://www.dr.dk/nyheder/udland/hvorfor- undertrykkes-muslimer-i-kina
https://amnesty.dk/vores-arbejde/sport-og-menneskerettigheder/uighurer-i-xinjiang/


Tema 3: Er Maoisme religion? Civilreligion

Nøgleord:
Smart: 7 dimensioner
Rousseau: politisk religion, top-down-styret
Durkheim: civil/kulturel religion, down-top
Berger: Kosmos-nomos-kaos
Rød turisme

Pensum
Kina-kompendiet s. 20-22 og 39-41+ Teori-kompendiet s. 8-12 og 47-56
Begrebsnøglen s. 90-93 (udvalg)
Religionsportalen om maoisme https://religion.systime.dk/?id=654
Når Gud bliver nationalist, s. 9-18
Østen er rød https://www.youtube.com/watch?v=h4mEozWEqBA
Rød turisme: https://www.youtube.com/watch?v=C2EYOjydCuU https://www.youtube.com/watch?v=mmKXFFHHimo


Tema 4: Traditionel Konfucianisme

Nøgleord:
Etik, politisk ideologi og kosmologi
Det himmelske mandat
Tian
Dao
Ren
Li
Junzi
Meritokrati
De 5 relationer
Xiao
Podemanns ritual-analysemodel
Van Gennep: overgangsritualer

Pensum:
Kina-kompendiet s. 23-33 + teori-kompendiet s. 13-28
Grundbogen til religion C s. 226-232
Analekterne i uddrag: 1:1, 1:4, 1:6, 1:11, 2:1, 3:26 https://religion.systime.dk/?id=773
Om kommunistpartiets anvendelse og frygt for KF:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/kinas- kommunistparti-har-et-himmelsk-mandat Grundbogen til religion C s. 314-316
Dokumentar CFU: Antikkens store tænkere – Konfutze



Tema 5: Moderne konfucianisme

Nøgleord:
Anomi
Traditionens genkomst
Politisk brug af Konfucianismen
Civilreligion

Pensum:
Kina-kompendiet s. 34-36
Grundbogen til religion C s. 243-245



Materiale fra blokdag:
Kilde 1: Yu Hua: ”Leder”. Uddrag af ”Kina i ti ord”, 2011. Oversat af Anne Wedell-
Wedellsborg, Klim. Dansk udgave 2019

Kilde 2: Propagandaplakat ”Mao Zedong”, 1970. www.chineseposters.net

Kilde 3: Jes Randrup Nielsen: ”Kina: Den røde turismes år”, Jyllands-Posten,
6.juni 2005 https://jyllands-posten.dk/international/ECE3793324/Kina-Den-
r%C3%B8deturismes-%C3%A5r/

Kilde 4: Sebastian Stryhn Kjeldtoft: ”For første gang i 30 år ser Kina en ny dag, der
ikke er rigere og friere”, Politiken, 2. november 2023

Kilde 5: ”BNP per indbygger. Årlig vækst i Kina” ffa Kjeld Erik Brødsgaard: ”Kina
økonomi” i ”Den store danske lex”. Hentet den 17.04.2024
https://denstoredanske.lex.dk/Kina-%C3%B8konomi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb 4: Kina

I dette tværfaglige forløb undersøger eleverne Kinas politiske og økonomiske system. Først er fokus på demokrati og menneskerettigheder i relation til Kinas politiske system, herunder brugen af overvågning. Dernæst er fokus på planøkonomien overfor markedsøkonomien samt velfærden i Kina med henblik på, at eleverne kan redegøre for Kinas statsstyrede kapitalisme og vurdere konsekvenserne af denne model. Herefter fokuseres på finanspolitikken og de økonomiske mål for at opbygge en forståelse for Kinas økonomiske udfordringer. Til sidst er fokus på KKP i dag; konfucianisme, kommunisme og det senmoderne – med henblik på at vurdere, hvilke værdier Kina ser ud til at bygge på i dag og i fremtiden samt konsekvenserne heraf.

Kernestof:
Kina - en ny supermagt? kap. 1, 2, 3, 5, 6 og 9.

Supplerende stof:
Kina har skudt genvej i AI-kapløbet, og nu ryster Vesten i bukserne (artikel)
Kinas dræbte børn (dokumentar)
What are human rights? (video)
Amnesty International, Kina (hjemmeside)
Horisont: Staten ser alt (afsnit)
Total Trust (dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Kina - historie

Lene Sønderby Bech, Signe Lang Holmgaard & Christian Nielsen: "KINA - Temaer i Moderne Kinesisk Historie", Systime, 2022
Side 96-151

Kilder:

"Det Store Spring Fremad: Beretning om Sult" (His2rie.dk)
En rødgardists beretning
Deng Xiopings selvkritik
Forskellige propagandaplakater fra Kulturrevolutionen og Det Store Spring Fremad


Film:
Filmklip om Det store spring fremad
Filmklip om Massakren på Den himmelske freds plads.
https://www.youtube.com/watch?v=lXJ6gHFME0w
og
https://www.youtube.com/watch?v=YeFzeNAHEhU


Borgerkrigen
Den Lange March
Folkerepublikken Kina udråbes
Mao Zedong
Politiske kampagner
Det Store Spring Fremad
Kulturrevolutionen
Deng Xiaoping
Reformer: det moderne Kina
Xi Jinping og fremtidens Kina
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer