Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gentofte HF
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 id-k (1k id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 Fodbold Pickleball
Pickleball:
Forløbet har til hensigt at introducere eleverne til ketsjersporten pickleball.
Eleverne skal tilegne sig grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder, udvikle samarbejdsevne gennem spillet, samt opnå forståelse for spillets regler og sundhedsmæssige potentiale.
Mere specifik:
Eleverne skal kunne udføre grundlæggende tekniske slag så som
- Forhåndsslag
- Baghåndslag
- Third shoot drop
- Lop
- Serve
- Dinke,
- Flugtning og smash.
Eleverne skal herudover kunne anvende spillets regler og spille både single og double.
Eleverne skal opnå forståelse af spillets taktiske element og bevægelser der hører til.
Herudover:
Eleverne skal kunne perspektivere til idrættens betydning for fysisk aktivitet og sundhed i hverdagen.
Pensum i yubio
Teori s 1269 -1276
Øvelser 1277-1291
Evaluering s. 1293-1294
___________________________________
Fodbold
Fodbold har de første 2 gange foregået udendørs på græs/kunstgræs og de sidste 4 gange indendørs.
Undervisningen har haft fokus på:
Inderside afleveringer - med og uden tæmning.
Tæmninger har været både fodsålstæmning og inderside tæmning samt retningsbestemte tæmninger. Vi har også afprøvet tæmninger med lår og bryst.
Driblinger:
Eleverne er undervist i driblinger mellem kegler med fokus på mange små berøringer og brug af både højre og venstre ben samt yderside og inderside af foden og brug af fodsål.
Vi har arbejdet med følgende finter:
- Husmandsfinten
- Fodrul
- Laudrupfinte (fra inderside til inderside). I arbejdet med finter har der været fokus på kontrol og temposkift.
Afslutninger:
Eleverne har primært arbejdet med afslutninger udendørs med brug af inderside og vrist. Vi har spillet kampe i flere forskellige formater fra 1 mod 1 til 5 mod 5.
Pensum for fodboldforløbet er fra Yubio 2025 (e-bogen):
-Fodboldens historie, regler, idé og organisering: 508- 513
- Øvelser: 514 - 526
- Formål og evaluering: 539-540
- Fysiologi om kontinuert og intervaltræning s.72-77
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 Volleyball + opvarmning
Volley
Eleverne skal efter endt forløb kende og kunne udføre:
Grundslag :
Særligt fokus på fingerslag og baggerslag.
Serv (overhånd og underhånd)
Blokade
Smash
Sammenspillet med 3 berøringer har ligeledes også haft et særligt fokus.
Foruden de tekniske færdigheder skal eleverne kende til spillets regler, rotationsprincip samt forståelse for hensigtsmæssig placering i forhold til bold og medspillere under spil
Pensum for volleyforløbet er fra Yubio 2025 (e-bogen):
- Historie, Regler og organisering: 588 - 597
- Øvelser: 597- 617
- Formål og Evalueringsskema' s.619-620
- Fysiologi om kontinuert og intervaltræning s.72-78
_________________________________________________________
Rytmiskopvarmning
Fokus i forløbet rytmisk opvarmning har været følgende:
- at konstruere opvarmningsprogram til musik med korrekt opbygning i forhold til øvelsesvalg og intensitet
- at udvælge passende musik til programmet
- at udvælge øvelser, som i tempo og karakter passer til den valgte musik
- at koordinere bevægelserne i takt til musikken og med en passende kvalitet.
Alle elever har udarbejdet, forevist og evalueret et rytmisk opvarmningsprogram i klassen, hvor de selv har valgt opbygning, indhold og musik. Derudover har eksamensgrupperne udarbejdet rytmiske serier til deres opvarmningseksamen. Hvor der har været fokus på musikalitet, bevægelseskvalitet og overgange mellem forskellige øvelser samt at udføre bevægelserne synkront og gerne i serier.
Pensum
Teoretisk har vi arbejdet i Yubio 2025 med musikteori og basal fysiologi i afsnittene:
- 3.3 Opvarmning og nedvarmning s.71-72
- 30.1- 30.4 Hvorfor varmer vi op, selve musikken, bevægelseskvalitet, programmets opbygning s.1334-1340
- 30.5 Øvelser s.1341-1352
- 30.7 Evaluering s. 1354
-7.1-7.2 Test s. 196-200
OBS: Forløbet er kørt på tværs af flere forløb. Derfor det tilsyneladende lave timetal.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Swing og X-fit
X-fit
Igennem x-fit forløbet stifter eleverne bekendtskab med og udvikler kompetencer indenfor følgende:
• Funktionel træning
• Brug af egen krop som træningsredskab, samt brug af kettlebell og trx-slynger i forskellige øvelser.
• Forskellige typer af WOD´s
• Sammensætning af egene WOD´s
• Øvelser til perfektion (eleverne filmer forskellige øvelser og fejlretter sig selv og navngiver de vigtigste muskler)
• Tankerne bag X-fit
I X-fit forløbet er der fokus på at eleverne får kendskab til de basale træningsprincipper i x-fit og at eleverne udvikler sin individuelle grundform.
I de 12 lektioner gennemfører eleverne følgende:
• Teknisk gennemgang af øvelser uden redskaber
• Teknisk gennemgang af øvelser med redskaber (kettlebells og TRX)
• WOD - FGB - Fight Gone Bad
• WOD - EMOM - Every Minute On The Minute
• WOD - Tabata træning
• WOD - I Go You Go
• WOD - AMRAP - As Many Rounds As Possible AMRAP
• WOD - X-fit team
Eleverne har udarbejdet deres egne WODs. Hvor de først har udvalgt en bestemt type WOD derefter har de udvalgt forskellige øvelser og bestemt hvor lange arbejdsperioder og pauser der skal være. Deres WOD's kan være individuelt tilpasset mht. øvelsesvalg, antal gentagelser og vægt.
Pensum i yubio 2025:
- Historie, regler ide og organisering s.985 – 992 samt kroppens største muskler s. 260
- Øvelser s. 993 -1005,
- WODS s. 1006 -1015
- Evaluering 1016 - 1017
_____________________________________________________________________________
Swing
Vi har danset 2 typer af swingdance - Charleston og Lindy hop.
Vi har haft fokus på bounce og den glade hoppende stil. Til begge stilarter er der lavet en koreografi som kan bruges som udgangspunkt for de endelige koreografier. Begge koreografier ligger på lectio under swing
Til Charleston har vi arbejdet med:
- musikalitet
- gang i forskellige retninger med bounce
- grundtrin både med og uden fod-twist
- grundtrin med spark
- grundtrin med underbens-twist
- samt forskellige jazz trin bl.a mess around, opposites, skating (fy fy) fra jazz-alfabetet.
- en sammensætning af forskellige grundtrin og jazz trin.
Teoretisk har vi også arbejdet med dansehjulet, da de skulle udarbejde en show-case.
Pensum til Lindy hop og Charleston er fra yubio og vi har arbejdet med følgende øvelser:
- A1 Bounce med partner
- A3 Grundtrin 6-count (rockstep, tripplestep tripplestp)
- A4 Grundtrin med bounce
- B1, B3 og C1 forskellige figurer (udgang til åbenfatning, follower under arm og cross the bridge)
- B6-B11 forskellige jazz trin (Crossover, Jig walks, Dust of shoulder, Shoe shine, Slip slop, m.fl. fra jazz-alfabetet)
- en sammensætning af forskellige jazztrin og figurer.
Pensum fra yubio 2025
Lindy Hop afsnittet om:
-Historie, musikforståelse og teknik, generelle karakteristika, dansefatning samt praktiske øvelser s. 1515-1536.
- Evaluering: s. 1537-1538.
- Dans og kultur i 30'ernes USA: s. 1539-1542
- Dansehjulet/BESS-konceptet (Se beskrivelsen i swingserier og drejebog E25)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72156151566",
"T": "/lectio/365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72156151566",
"H": "/lectio/365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72156151566"
}