Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gentofte HF
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 id-l (1l id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Basket
Der er i forløbet kørt med følgende fokuspunkter:
Tekniske færdigheder:
- Afleveringer (Fokus på brystafleveringer = fingrene nedad, arme ført igennem, ret kraft)
- Skud (fokuspunkt: BEEF) (øvelse 12.B7 - B8 s. 568 + "jorden rundt" og "TYR")
- Lay-up (Fokus: ret tilløb + afsæt samt hvor på pladen bolden skal ramme) (øvelse 12B3 s. 566)
- driblinger (boldkontrol i fokus - opvarmningsøvelser 12A1 -3 + 12A7, s. 562 og 564)
- Finter: Cross-step + kænguru-finten ("pump-fake") (12B4 og 12B5)
- rebound (fokus: gribe så højt som muligt + gøre sig bred) (12B.10 + lay-up-øvelser og småspil)
- Jump-stop og 1-2 stop (12b9, s. 568)
Taktiske færdigheder:
- Personlig vs. zoneopdækning (s.553)
- bredde-dybde = at søge den frie plads (pladebasket 12A10 s. 565 og partibold 12D5, s. 574 )
- cut, V-cut og Backdoor (12.5 - 7 s. 571)
- give-and go (12.C1 s. 570)
- Screening (ikke med i yubio- fokus= stå stille ved "sætning" af screening, timing og kommunikation med medspiller-øjenkontakt f.eks)
- Fastbreakøvelse: Real-Madrid-12D8 (s. 575)
regler og historie (yubio-bogen s. 550- 560)
- cylinderprincippet
- banens størrelse
- fejl
- pivotering
- dobbeltdribling
- spillets historie og oprindelse
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Bordtennis
Fokusområderne i bordtennisnundervisningen har været at give eleverne en rimelig beherskelse af slagene serv, forhånds- og baghåndskontra, loop, prik (underskru), og smash. Vi har I undervisningen arbejdet med enkle slagserier, og haft focus på en korrekt udgangsstillig til slagene og forståelse for benarbejde. Undervisningen har desuden haft vægt på regler både for single- og doublespillet.
Teoridelen er: udleveret kompendie I bordtennis s.4-10.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Volley
Der har været følgende fokuspunkter i forløbet:
Historie, idé og organisering: Yubio s. 588 -596
Teknik: (videoer yubio s. 597 - 600)
- Fingerslag
- Baggerslag
- Smash
- underhåndsserv
- Blokade
Øvelser (teknik):
13.A6 - 13.A7 (parøvelser med fokus på teknik i finger- og baggerslag) (s. 602)
13.B1 - B6 (øvelser med fokus på teknik i finger- og baggerslag med stadigt stigende sværhedsgrad) (s. 604 -606)
13.B8 - B10 ("hævertrekant", Angrebsøvelse og angreb på egen modtagning) (igen: fokus på teknik og nu med "smash" koblet på finger- og baggerslag. For de dygtige kobles underhåndsserv på "angreb på egen modtagning samt blokade) (s. 607)
13.B11: to mod to på halv bane ("Spil" hvor teknik øves, så det minder om færdigt spil. kombinerer de forskellige slag og teknikker, underhåndsserv, finger- og baggerslag, hævning til smash etc.) (s. 608)
13.A9: Dobbeltbold (s. 604), fokus på at få brugt teknikken under pres samt kommunikation og overblik, da der er to bolde at forholde sig til.
Øvelser (taktik):
13.C3: "tre i træk" (spil på fuld bane med to hold, hvor man hvis man vinder 3 point i træk får et bogstav. Først til VOLLEY vinder kampen). (s. 611)
13.C6: "En ekstra bold", fokus = overblik, kommunikation (s. 613)
13.C7: "Dobbelt op", fokus på at få 3 berøringer i egne rækker, inden bolden skydes over til modstanderen (s. 613)
"Blokade-spil", hvor der øves blokade i det færdige spil.
Færdigt spil, hvor der fokuseres på servemodtagning og at hæver får 2.bolden. Fokus i modtagning: højde, så hæver har en chance for at hæve 2.bolden.
Rotation ved serv trænes også i de færdige spil.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Rytmisk opvarmning
Fokus i forløbet rytmisk opvarmning har været følgende:
- at konstruere opvarmningsprogram til musik med korrekt opbygning i forhold til øvelsesvalg og intensitet
- at udvælge passende musik til programmet
- at udvælge øvelser, som i tempo og karakter passer til den valgte musik
- at koordinere bevægelserne i takt til musikken og med en passende kvalitet.
- at udføre bevægelserne synkront og gerne i serier.
Alle elever har udarbejdet, forevist og evalueret et rytmisk opvarmningsprogram i klassen, hvor de selv har valgt opbygning, indhold og musik. Derudover har eksamensgrupperne udarbejdet rytmiske serier til deres opvarmningseksamen. Hvor der har været fokus på musikalitet, bevægelseskvalitet og overgange mellem forskellige øvelser.
Teoretisk har vi arbejdet i Yubio-bogen med musikteori og basal fysiologi i afsnittene:
- 3.3 Opvarmning og nedvarmning (s.71-72)
- 30.1- 30.4 Hvorfor varmer vi op, selve musikken, bevægelseskvalitet, programmets opbygning (s.1334-1340)
- 30.5 Øvelser (1340-1348)
- 30.7 Evaluering (s. 1354)
OBS: Forløbet er kørt på tværs af flere forløb. Derfor det tilsyneladende lave timetal.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Undervisningen har taget udgangspunkt i både tekniske og taktiske elementer. Teknisk med korrekt greb og batføring i rimelig grad at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktisk har fokus været at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Pensum fra Yubio: Historie, regler, idé og organisering s. 1269-1276. Øvelser: 1276-1279 taktik: 1285-1286, samt udleveret kopier af Pickleball.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Swing
Vi har danset 2 typer af swingdance - Charlston og Lindy hop.
Vi har haft fokus på bounce og den glade hoppende stil. Til begge stilarter er der lavet en koreografi som kan bruges som udgangspunkt for de endelige koreografier. Begge koreografier ligger på lectio under swing
Til Charlston har vi arbejdet med:
- musikalitet
- gang i forskellige retninger med bounce
- grundtrin både med og uden fod-twist
- grundtrin med spark
- grundtrin med underbens-twist
- samt forskellige jazz trin (bl.a mess around, opposites, skating (fy fy) fra jazz-alfabetet)
- en sammensætning af forskellige grundtrin og jazz trin.
Teoretisk har vi kortfattet arbejdet med dansehjulet.
Pensum til Lindy hop og Charlton er fra yubio og vi har arbejdet med:
- A1 Bounce med partner
- A3 Grundtrin 6-count (rockstep, tripplestep tripplestp)
- A4 Grundtrin med bounce
- B1, B3 og C1 forskellige figurer (udgang til åbenfatning, follower under arm og cross the bridge)
- B6-B11 forskellige jazz trin (Crossover, Jig walks, Dust of shoulder, Shoe shine m.fl. fra jazz-alfabetet)
- en sammensætning af forskellige jazztrin og figurer.
Pensum fra yubio: 1515-1528
Lindy Hop afsnittene om: historie, musikforståelse og teknik, generelle karakteristika, dansefatning samt praktiske øvelser
Dansehjulet/BESS-konceptet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72156153995",
"T": "/lectio/365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72156153995",
"H": "/lectio/365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72156153995"
}