Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gentofte HF
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 id-m (1m id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 Basketball
Eleverne skal efter endt forløb kunne udføre grundlæggende boldkontrol:
- almindelige driblinger med både højre og venstre hånd, jump stop, vendinger (pivotering) .
afleveringer:
Bryst- , studs og overhovedet afleveringer
Modtagning:
Modtage bolden stående og i bevægelse.
Afslutninger:
- almindelig skud med korrekt grundteknik ( fra stående og fra bevægelse)
- lay-up (højre og venstre hånd)
Forsvarspositionering
Taktiske forståelse:
Forstå de grundlæggende regler for spillet.
Placere sig hensigtsmæssigt i angreb og forsvar.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Rytmisk opvarmning
Rytmiskopvarmning
Fokus i forløbet rytmisk opvarmning har været følgende:
- at konstruere opvarmningsprogram til musik med korrekt opbygning i forhold til øvelsesvalg og intensitet
- at udvælge passende musik til programmet
- at udvælge øvelser, som i tempo og karakter passer til den valgte musik
- at koordinere bevægelserne i takt til musikken og med en passende kvalitet.
Alle elever har udarbejdet, forevist og evalueret et rytmisk opvarmningsprogram i klassen, hvor de selv har valgt opbygning, indhold og musik. Derudover har eksamensgrupperne udarbejdet rytmiske serier til deres opvarmningseksamen. Hvor der har været fokus på musikalitet, bevægelseskvalitet og overgange mellem forskellige øvelser samt at udføre bevægelserne synkront og gerne i serier.
Pensum
Teoretisk har vi arbejdet i Yubio 2025 med musikteori og basal fysiologi i afsnittene:
- 3.3 Opvarmning og nedvarmning s.71-72
- 30.1- 30.4 Hvorfor varmer vi op, selve musikken, bevægelseskvalitet, programmets opbygning s.1334-1340
- 30.5 Øvelser s.1341-1352
- 30.7 Evaluering s. 1354
-7.1-7.2 Test s. 196-200
OBS: Forløbet er kørt på tværs af flere forløb. Derfor det tilsyneladende lave timetal.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Pickleball
Pickleball:
Forløbet har til hensigt at introducere eleverne til ketsjersporten pickleball.
Eleverne skal tilegne sig grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder, udvikle samarbejdsevne gennem spillet, samt opnå forståelse for spillets regler og sundhedsmæssige potentiale.
Mere specifik:
Eleverne skal kunne udføre grundlæggende tekniske slag så som
- Forhåndsslag
- Baghåndslag
- Third shoot drop
- Lop
- Serve
- Dinke,
- Flugtning og smash.
Eleverne skal herudover kunne anvende spillets regler og spille både single og double.
Eleverne skal opnå forståelse af spillets taktiske element og bevægelser der hører til.
Herudover:
Eleverne skal kunne perspektivere til idrættens betydning for fysisk aktivitet og sundhed i hverdagen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Bordtennis
Fokusområderne i bordtennisnundervisningen har været at give eleverne en rimelig beherskelse af slagene serv, forhånds- og baghåndskontra, loop, prik (underskru), og smash. Vi har I undervisningen arbejdet med enkle slagserier, og haft focus på en korrekt udgangsstillig til slagene og forståelse for benarbejde. Undervisningen har desuden haft vægt på regler både for single- og doublespillet.
Teoridelen er: udleveret kompendie I bordtennis s.4-10.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 volleyball
Volley
Eleverne skal efter endt forløb kende og kunne udføre:
Grundslag :
Særligt fokus på fingerslag og baggerslag.
Serv (overhånd og underhånd)
Blokade
Smash
Sammenspillet med 3 berøringer har ligeledes også haft et særligt fokus.
Foruden de tekniske færdigheder skal eleverne kende til spillets regler, rotationsprincip samt forståelse for hensigtsmæssig placering i forhold til bold og medspillere under spil
Pensum for volleyforløbet er fra Yubio 2025 (e-bogen):
- Historie, Regler og organisering: 588 - 597
- Øvelser: 597- 617
- Formål og Evalueringsskema' s.619-620
- Fysiologi om kontinuert og intervaltræning s.72-77
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Dans
Vi har danset 2 typer af swingdance - Charlston og Lindy hop.
Vi har haft fokus på bounce og den glade hoppende stil. Til begge stilarter er der lavet en koreografi som kan bruges som udgangspunkt for de endelige koreografier.
Til Charlston har vi arbejdet med:
- musikalitet
- gang i forskellige retninger med bounce
- grundtrin både med og uden fod-twist
- grundtrin med spark
- grundtrin med underbens-twist
- samt forskellige jazz trin (bl.a mess around, opposites, skating (fy fy) fra jazz-alfabetet)
- en sammensætning af forskellige grundtrin og jazz trin.
Teoretisk har vi også arbejdet med dansehjulet.
Pensum til Lindy hop og Charlton er fra yubio og vi har arbejdet med:
- A1 Bounce med partner
- A3 Grundtrin 6-count (rockstep, tripplestep tripplestp)
- A4 Grundtrin med bounce
- B1, B3 og C1 forskellige figurer (udgang til åbenfatning, follower under arm og cross the bridge.
- B6-B11 forskellige jazz trin (Crossover, Jig walks, Dust of shoulder, Shoe shine, Slip slop, m.fl. fra jazz-alfabetet)
- en sammensætning af forskellige jazztrin og figurer.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Opsamling
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72156155202",
"T": "/lectio/365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72156155202",
"H": "/lectio/365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72156155202"
}