Holdet 1r bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Gentofte HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2025 bkC-r (1r bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Billedanalyse, farvelære og formalanalyse
Titel 2 Betydningsanlyse
Titel 3 skulptur
Titel 4 Samtidskunst og socialanalyse
Titel 5 Storbyen
Titel 6 Eksamensprojektet
Titel 7 Ekskursion til Louisiana

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Billedanalyse, farvelære og formalanalyse

Introduktion:

I de første timer blev holdet introduceret til faget. På baggrund af en film om billedkunstneren Cathrine Raben Davidsen talte vi om kunst, og det at arbejde med kunst. Eleverne blev også sat ind i, hvordan fagets bog på Meebook er den undervisningen er bygget op om. Det er her teksterne og opgaverne til undervisningen ligger. Herefter lavede eleverne deres første arbejde, hvor de skulle gengive et. kvindeportræt af Ernst Ludwig Kirchner. Portrættet blev anvendt ifm. analysearbejde, hvor vi i første omgang så på farvelære.
Den teoretiske del af undervisningen var bygget op om Mebook kapitel 1, 2, og 3


Praktiske øvelser udført i forløbet:

1. Øvelse i farvekontraster: Tegning efter kvindeportræt af Ernst Ludwig Kirchner
2. Øvelse i gengivelse af dynamik: Tegning af bil i bevægelse efter Giacomo Balla
3. Øvelse i lukket komposition: Akvarel efter rundt maleri af Robert Delaunay
4. Øvelse i åben komposition: Akvarel efter akvarel af Mikhail Fyodorovich Larionov
5. Øvelse i Claire-Obscure: Tegning efter Caravaggios maleri af Goliats hoved
6. Øvelse i gengivelse af rum: Centralperspektivisk tegning af stue

Læst litteratur:
Meebook kapitel 1

Film/video:
Meebook kapitel 1
Billedkunstneren Cathrine Raben Davidsen https://channel.louisiana.dk/video/cathrine-raben-davidsen-paintings-loss



Læst litteratur:
Meebook kapitel 1, 2 og 3

Film/video:
Meebook kapitel 2 og 3
Simon Ø. Andreasen, Billedanalyse, https://www.youtube.com/watch?v=q2dgMbnK_bI&t=6s
Simon Ø. Andreasen, Farvelære, https://www.youtube.com/watch?v=CpGXjuMmo60
Asja Nastasijevic, Expressionism https://www.youtube.com/watch?v=YnsRLQ4A0hc
Curious Muse, Futurism in 9 Minutes https://www.youtube.com/watch?v=YFPIP9NxU30
https://www.youtube.com/watch?v=n8HlNf4KS2c
Melanie Bail, Savannah Skoran, Claire Salmon, David with  the head of Goliath Beth Harris and Steven Zucker., Caravaggio, Crucifixion of Saint Peter
https://www.youtube.com/watch?v=cLICU2cDHrs
youtube.com/watch?v=7ZYBWA-ifEs&NR=1
Frank Curkovic, How to Draw with One Point Perspective, https://www.youtube.com/watch?v=7ZYBWA-ifEs

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Betydningsanlyse

Efter arbejdet med farvelære og formalanalysen, fortsatte holdet med at arbejde med betydningsanalyse. Det teoretiske arbejde bestod i læsning af Meebooks kapitel 4 og arbejde med analyseøvelsen i kapitlet.

Det praktiske arbejde bestod af en enkelt øvelse:

7. Øvelse i at og se symboler og indhold i Ernst Ludwig Kirchners maleri Selvportræt som soldat



Læst litteratur:
Meebook kapitel 4
Ernst Ludwig Kirchner , https://lex.dk/Ernst_Ludwig_Kirchner, ca, 2 sider
To udstillinger, https://arbejderen.dk/
Entartet-udstillingen, https://arbejderen.dk/
Finn Terman Frederiksen, Ekspressionisme, lex.dk, ca. 2 sider
Kirchners Selvportræt som soldat, Allen Memorial Art Museum, pdf, side 1-3

Film/video:
Om ekspressionisme, https://www.youtube.com/watch?v=ISto_PjXgu0&t=3s
Ekspressionismens kendetegn, https://www.youtube.com/watch?v=MCgCZ_Lm-iM&t=2s
Kirchners Selvportræt som soldat, https://www.youtube.com/watch?v=LNOPkQZNmgg
1937 Munich Exhibition of Degenerate Art https://www.youtube.com/watch?v=NmdO9tWeptY&t=213s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 skulptur

Dette forløb tog udgangspunkt i Meebooks kapitel 5 og 6. Elverne arbejdede med skulpturens grundbegreber og hvordan man analyserer en skulptur. Fokus i forløbet var Auguste Rodins metode både når han arbejdede med sine over 10.000 papirarbejder og med sine mange skulpturer. Den praktiske del af forløbet bestod i at undersøge begge sider af Rodins arbejde. Eleverne arbejdede med tegning og akvarel og med modellering af en lille skulptur.

Praktiske øvelser:

8. Øvelse i gengivelse af mennesket: Akvareller inspireret af Auguste Rodins arbejder

9. Øvelser i at lære skulptur at kende: Skitser tegnet efter Rodins skulptur Sammenkrøben kvinde

10. Øvelse i at modellere: Lille skulptur i ler inspireret af Auguste Rodins Sammen- krøben kvinde


Læst litteratur:

Meebook.com kapitel 5 og 6
Finn Terman Frederiksen, Auguste Rodin, Lex.dk ca. 5 sider
Thomas Lederballe, Flygtige øjeblikke – tegninger af Auguste Rodin, smk.dk, ca. 1,5 sider
Dorthe Godsk Larsen, Sisse Hoffmann, Tine Seligmann, Hvad er samtidskunst,Museet for samtidskunst, Roskilde, ca. 4 sider

Film/video:
Allan's Canvas, Auguste Rodin, https://www.youtube.com/watch?v=PE5zy2zxsyY
Auguste Rodin, Forskydninger, https://www.youtube.com/watch?v=HMlWzbeznkc
Simon Ø. Andreasen, https://www.youtube.com/watch?v=TD8feYf29Ms

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Samtidskunst og socialanalyse

Dette forløb tog udgangspunkt i Meebooks kapitel 7 og 8 omhandlende samtidskunst og socialanalyse. Indledningsvis arbejde vi med en definiton af, hvad der menes med begrebet samtid. Herefter så vi på bredden i samtidskunsten.
Endelig arbejdede vi med den afroamerikanske kunstner Dread Scott og hans mangefacettere kunstneriske arbejde, hvor budskab og statement står centralt.
Eleverne arbejde med en socialanalyse af Dread Scotts værk A Man Was Lynched by Police Yesterday. Den praktiske øvelse bestod i at lave plakater med et statement.


Praktisk øvelse:

11. Øvelse i at lave plakater med et statement inspireret af kunstneren Dread Scott



Læst litteratur:

Meebook kapitel 7
Dorthe Godsk Larsen, Sisse Hoffmann, Tine Seligmann, Hvad er samtidskunst,Museet for samtidskunst, Roskilde, ca. 4 sider


Film/video:
Dread Scott, https://www.dreadscott.net/artwork/
Studio Visit with Artist Dread Scott | White Male for Sale NFT | Christie’s,
https://www.youtube.com/watch?v=5NZNNKjpWh8&t=257s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Storbyen

Forløbet tog udgangspunkt i Anne Ring Petersens tekst om storbyen. Herefter arbejdede vi med at se på, hvordan storbyen er skildret på forskellig måde ned gennem kunsthistorien. Forløbet var et oplæg til elevernes arbejde med eksamensprojektet, som har emnet Storbyen.


Læst litteratur:
Meebook kapitel 10
Anne Ring Petersen, Storbyens billeder ca. 1 side
Antikken og renæssancens byer, ca 1 side DAC.dk
Dorthe Aagesen, Avantgarde, s. 20, SMK, 2003


Film/video:

Intro til Metropolis, https://www.youtube.com/watch?v=gdtZv3XROnc
Futura 2000 - The City Is a Fantastic Gallery https://channel.louisiana.dk/video/futura-2000the-city-is-a-fantastic-gallery
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojektet

De sidste uger op mod eksamen går med forberedelsen af de individuelle eksamensprojekter. Forløbets teoretiske del består i læsning af kapitel 10 og 11 i Meebook.
Alle elever arbejder med det samme overordnede emne "Storbyen". De arbejder ud fra den samme proces, som de fastholder i en scrapbog. Processen indeholder forskellige former for idéudvikling, der fører frem til det endelige eksamensprojekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ekskursion til Louisiana

I uge 45 var holdet på ekskursion til Louisiana for at opleve kunst på første hånd.
Før frokost fokuserede vi på udstillingen om Marisol. Først en times rundvisning i udstillingen, dernæst en times arbejde i museets værksted. På værkstedet arbejdede de i tremandsgrupper med at fremstille små tableauer inspireret af Marisol, som de så afslutningsvis fotograferede.

Efter frokostpausen arbejdede eleverne med en opgave i museets permanente samling, hvor de fotodokumenterede forskellige emner som fx farve, statements mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer