|
Titel
3
|
Krig på tværs af medier
Forløb 3
Krig på tværs af medier
Indhold:
Forløbet har haft et fokus på:
A. Krig i mange former og formater
B. Krigsdokumentaren – Fokus på tv-dokumentaren
C. Krigsspillefilm
D. Krigsfilmens historie
E. Film om krigen mod terror
F. Krigens produktionsforhold
Bemærk: Dele af forløbsmaterialet er baseret på Power Points dannet fra læsning af Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind, som ikke er elevlæst – dog med undtagelse af enkelte sider i dokumentarforløbet, hvor eleverne har læst side 100-101, 108-110, 113.
Krig i mange former og formater:
Tekster:
Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind side 8-10
Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind side 12-21
Gennemgang af: TV-nyheder om krig, Krigsdokumentarer, Krigsvideoer, Hvervefilm, Propagangafilm, Computerspil (First person shooter games)
Citater fra:
DR: Rasmus Tanholdt: Bag kameraet med Tanholdt,
CNN: The War Comes Home, 2014, trailer
U.S. Soldier survives Taliban Machine Gun Fire During Firefight
Soldiers surprising homecoming emotional reunion, Youtube (Kort uddrag)
America’s navy - A Family At Sea (spot på navy.com), 2016
British Army: A soldier is a soldier, 2021
Fritz Hippler: Der Ewige Jude, (1940), (anslag)
Call Of Duty, Vanguard, 2021 (trailer)
What was Nazi Propaganda? (United States Holocaust Memorials youtubekanal)
NB: Power point med elevgennemgang samt citater kan tilgås på følgende link (Drive): Krig i mange former og formater
Krigsdokumentaren –
Dokumentarfilmen som genre: www.filmcentralen.dk
Fakta som genre: https://www.dr.dk/studie/mediefag/fakta-som-genre
TV TV TV: Graden af iscenesættelse (DR, findes på ovenstående link)
Autencitetsmarkører
Fortælleformer - Den observerende dokumentar, den autoritative dokumentar samt den deltagende dokumentar samt hyppige filmiske virkemidler, som lægger sig dertil
Krigsdokumentaren: Fra bogen "Krig på tværs af medier", side 100-101 + side 108-110
Den sociologiske dokumentar og Portrætdokumentaren
Dramaturgi i dokumentaren: Bølgemodellen
TV, medielicens og public service-forpligtelser fra bogen: Levende billeder, grundbog i mediefag, kapitel 4: https://levendebilleder.systime.dk/?id=252&L=10
AV:
Citater fra:
Historier fra en politistation, del 1, DR
Mordet på Jannik (anslaget), DR
Brødre (anslaget)
Hel film:
DR3: Min krig, 1. Afsnit: Omringet af Taliban, 28 minutter
Krigsspillefilm – Fiktionsfilm om krig
Krig – et forløb i medier, Power Point baseret på læsning af Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind side side 26-21, 36-40 (ikke elevlæst)
Hele film:
Saving Private Ryan, Speilberg, 1998
Lone Survivor, Peter Berg, 2013
Citater:
Næranalyse/shot to shot af citater fra Lone Survivor
D. Krigsfilmens historie
Power Point baseret på læsning af Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind side 144-153
Citater fra:
Tearing Down The Spanish Flag (1898)
Charles Chaplin: The Great Dictator (1940) (the globe scene)
Apocalyse Now (trailer)
The 4th Of July (trailer)
First Blood II (trailer)
Film om krigen mod terror
Tekster: Power Point baseret på læsning af Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind side 84-89 (ikke elevlæst)
Citater fra:
Youtube: The War Against Terror, en gennemgang af USA's politiske baggrund indrykning i Afghanistan og Irak.
Taken, 2008 (trailer)
(Filmen Lone Survivor, tv-dokumentaren Min krig samt diverse citater fra kategorien Krig i mange former og formater matcher også denne kategori)
F: Krigsfilmens produktionsforhold
Samarbejde mellem Pentagon og Hollywood (både i historisk og nutidigt perspektiv)
NB: Power point med elevgennemgang samt citater kan tilgås på følgende link (Drive): Krigsfilmens produktionsforhold
Særlige fokuspunkter
Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af krig i fakta og fiktions produktioner, tv og nyere medier
• Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
• Identificere centrale træk ved krigsfilm samt samspillet mellem dem
• Identificere centrale træk ved forskellige medier og medieplatforme
• Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier
• Eleverne skal kunne identificere centrale træk ved forskellige dokumentarsubgenrer
Eleverne skal kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentlige arbejdsformer
• Klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde (øvelse i næranalyse)
|