Holdet 1n me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Gentofte HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e)
Hold 2025 me-n (1n me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fagets terminologi, æstetik og dramaturgi
Titel 2 Eksamensproduktion
Titel 3 Krig på tværs af medier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fagets terminologi, æstetik og dramaturgi

Forløbet introducerer eleverne for den grundlæggende mediefaglige terminologi og klæder således eleverne på til at møde fagets analytiske samt dramaturgiske dimension.

Kernetekster:
Læste tekster:
Levende billeder, Dahl, Engberg et. al.: side 12-51


AV – hele film:
Mindre eksamensproduktioner fra tidligere år

Lone Survivor, Peter Berg (2013)
Saving private Ryan, Steven Spielberg (1998) (hovedfokus: dramaturgi og forløbsstruktur: Kontraktmodellen, 2. Tre-akter-modellen, 3. Berettermodellen, 4. Aktantmodellen samt plot og præmis)


Citater fra:
A History Of Violence, anslaget
Kill Bill, fight scene
Arrival Train, Lumiere Brothers, 1895
Snatch, Coming to London
Leoni: Den gode, den onde og den grusomme – duelscene
Twin Peaks, E2S1, anslaget
Saving private Ryan, Ohama Beach scene
FEMO: fire veje til filmiske frames, Dorthe Granild, 16:9
Breaking Bad: ’One Minute’
Breaking Bad: Jessie and Badger
Breaking Bad: Gus Kills Victor (S4/E1)
Children Of Men (minimalklipning)

Fight Club (subliminalklipning)
Memento (subliminalklipning)
Games Of Thrones: Sam cures  Jorah’s Greyscale (Matchcut)
Games Of Thrones: Sams morning routine
Lev Kuleshov: Experiment
Saving Private Ryan: anslaget (bla. til billedkomposition samt subjektiv lyd og POV)

Bergman: Persona (anslaget) (symbolsk montage)
Dexter: titel-sekvens
2001, A Space Odyssey, matchcut, elliptisk klipning
Rocky: Training montage
Manderlay: End credits
Seven: Sloth scene
Carrie: Prom scene
Børnehjemmet: Beninga run over by car
The Ghost Ship (anslaget)
Pirates of the Caribbean 🡪 How music can change a film
Eyes Wide Shut (anslaget)
Notting Hill: Entering the park at night
Trainspotting (anslag)
Babel: Chieko club scene
Bowling for Columbine (Udtoning)
Jaws: Et masterpiece i suspense og surprise
180-gradersreglen : https://www.youtube.com/watch?v=aX3ZF4il2ts

Foley: https://www.youtube.com/watch?v=UO3N_PRIgX0 (The Magic of Making Sound)


Praktisk produktion/øvelser:
I forløbet er desuden indlagt mindre klippe/redigeringsøvelser i både dramaturgi, filmiske virkemidler, suspense/surprise samt FEMO-principperne. Hertil kort introduktion til Splice.

Billedbeskæringsøvelse (Film en følelse)
FEMO-øvelse med redigering (pilot)
Redigering på mobil: Splice
Redigering på computer: Davichi Resolve (alternativt IMovie)

Dramaturgiske øvelser:
Udarbejdelse af 2 mini-kortfilm på ca. 2-3 minutter med samme plot, men visualiseret gennem A. Suspense-opbyggende dramaturgi og b: Surprise-opbygning.

Montageøvelser:
Klippe- og dramaturgiøvelse i tematiske montager

Film en simpel samtale:
https://www.youtube.com/watch?v=VYtWdc_UMEg
Planlægning, e-shot, 180 graders-regel, To-skud, reactionshot,
Redigering i Splice, Devinchi Resolve, Final Cut eller andet selvvalgt program


• Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film og tv (billedudsnit og –perspektiv, komposition, kamerabevægelser, opbygning, klipning og overgange, lyd, lys, farver, tid, fortællere, billedkomposition, dramaturgiske modeller, fremdriftselementer)
          • At kunne bruge principperne i praksis
• Klasseundervisning i forbindelse med forevisning og diskussion af konkrete filmcitater.  
• Gruppearbejde  
• Praktiske øvelser  



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eksamensproduktion

Forløbet er en naturlig forlængelse af de kreative øvelser, eleverne har mødt i deres introduktionsforløb om filmens terminologi, æstetik og dramaturgi.

Kernetekster:
Levende billeder, Dahl, Engberg et. al.: Kapitel 2: Praktisk produktion – fra ide til distribution (udvalgt tekstmateriale om præproduktion, produktion, postproduktion samt om målgrupper og distribution) samt kapitel 5: De visuelle medietekster og De audiovisuelle medietekster)


Distributionskanaler:
Gennemgang af DR samt hertil hørende kanaler, både analoge og internetbaserede platforme
Sociale distributionskanaler
Streaming-tjenester

Tværmedielle medier:
Fokus på SKAM som mediekonvergerende og tværmediel distributionsplatform (NRK, Facebook, Instagram, nrk.no)

Etiske overvejelser om gråzonelandet mellem autencitet og fiktionalitet på tværs af platformene, autencitetsmarkører, modtagerorientering mediekonvergens og interaktive kommunikationsmuligheder/interaktion for seerne.

Målgruppe (baseret på Gallups segmentinddeling samt Conzoom: (https://conzoom.dk/danmark/?fbclid=IwAR0B0unu2AoCTErVrQE9j8hvRubvXuyI9gS5PZu_wFsixFFGnH6uXsdGoCQ)


Selvproduceret power point om Rashkins kortfilmsparametre
Selvproduceret power point om kortfilmen som genre
Introduktion til pitchboard
Introduktion til indstillingsliste
Introduktion til produktionsplan
Introduktion til manuskriptskrivning
Introduktion til pitchboard
Introduktion til karakterboard
Introduktion til moodboard



• Planlægning og gennemførelse af medieproduktion i grupper
Anvendelse af viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
Arbejde med mediefaglige værktøjer (moodboard, synopsis og storyboard) i præproduktionsfasen  
Målgrupper
Bevidsthed om samspil mellem udtryksform og indhold, genre og kommunikationssituation samt tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
Analytisk tilgang til produktionsproces og egen produktion via løbende vejledning


• Klasseundervisning (introduktion)
• Projektarbejdsform: gruppearbejde i produktionsgruppe  
• Skriftligt arbejde: Karakterboard, præmis, dramaturgiske overvejelser samt storyboard  
• Redigering  
• Individuelt arbejde med produktionen  




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Krig på tværs af medier

Forløb 3


Krig på tværs af medier
Indhold:
Forløbet har haft et fokus på:
A. Krig i mange former og formater
B. Krigsdokumentaren – Fokus på tv-dokumentaren
C. Krigsspillefilm
D. Krigsfilmens historie
E. Film om krigen mod terror
F. Krigens produktionsforhold

Bemærk: Dele af forløbsmaterialet er baseret på Power Points dannet fra læsning af Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind, som ikke er elevlæst – dog med undtagelse af enkelte sider i dokumentarforløbet, hvor eleverne har læst side 100-101, 108-110, 113.

Krig i mange former og formater:
Tekster:
Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind side 8-10
Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind side 12-21
Gennemgang af:  TV-nyheder om krig, Krigsdokumentarer, Krigsvideoer, Hvervefilm, Propagangafilm, Computerspil (First person shooter games)
Citater fra:
DR: Rasmus Tanholdt: Bag kameraet med Tanholdt,
CNN: The War Comes Home, 2014, trailer
U.S. Soldier survives Taliban Machine Gun Fire During Firefight
Soldiers surprising homecoming emotional reunion, Youtube (Kort uddrag)

America’s navy - A Family At Sea (spot på navy.com), 2016
British Army: A soldier is a soldier, 2021
Fritz Hippler: Der Ewige Jude, (1940), (anslag)
Call Of Duty, Vanguard, 2021 (trailer)
What was Nazi Propaganda? (United States Holocaust Memorials youtubekanal)
NB: Power point med elevgennemgang samt citater kan tilgås på følgende link (Drive): Krig i mange former og formater


Krigsdokumentaren –


Dokumentarfilmen som genre: www.filmcentralen.dk


Fakta som genre: https://www.dr.dk/studie/mediefag/fakta-som-genre

TV TV TV: Graden af iscenesættelse (DR, findes på ovenstående link)

Autencitetsmarkører
Fortælleformer - Den observerende dokumentar, den autoritative dokumentar samt den deltagende dokumentar samt hyppige filmiske virkemidler, som lægger sig dertil
Krigsdokumentaren: Fra bogen "Krig på tværs af medier", side 100-101 + side 108-110
Den sociologiske dokumentar og Portrætdokumentaren
Dramaturgi i dokumentaren: Bølgemodellen

TV, medielicens og public service-forpligtelser fra bogen: Levende billeder, grundbog i mediefag, kapitel 4: https://levendebilleder.systime.dk/?id=252&L=10



AV:
Citater fra:
Historier fra en politistation, del 1, DR
Mordet på Jannik (anslaget), DR
Brødre (anslaget)

Hel film:
DR3: Min krig, 1. Afsnit: Omringet af Taliban, 28 minutter



Krigsspillefilm – Fiktionsfilm om krig
Krig – et forløb i medier, Power Point baseret på læsning af Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind side side 26-21, 36-40 (ikke elevlæst)
Hele film:
Saving Private Ryan, Speilberg, 1998
Lone Survivor, Peter Berg, 2013

Citater:
Næranalyse/shot to shot af citater fra Lone Survivor


D. Krigsfilmens historie
Power Point baseret på læsning af Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind side 144-153

Citater fra:
Tearing Down The Spanish Flag (1898)
Charles Chaplin: The Great Dictator (1940) (the globe scene)
Apocalyse Now (trailer)
The 4th Of July (trailer)
First Blood II (trailer)


Film om krigen mod terror
Tekster: Power Point baseret på læsning af Krig – et forløb i medier, Olsen og Houlind side 84-89 (ikke elevlæst)

Citater fra:
Youtube: The War Against Terror, en gennemgang af USA's politiske baggrund indrykning i Afghanistan og Irak.
Taken, 2008 (trailer)


(Filmen Lone Survivor, tv-dokumentaren Min krig samt diverse citater fra kategorien Krig i mange former og formater matcher også denne kategori)

F: Krigsfilmens produktionsforhold
Samarbejde mellem Pentagon og Hollywood (både i historisk og nutidigt perspektiv)

NB: Power point med elevgennemgang samt citater kan tilgås på følgende link (Drive): Krigsfilmens produktionsforhold


Særlige fokuspunkter
Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af krig i fakta og fiktions produktioner, tv og nyere medier  
• Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former  
• Identificere centrale træk ved krigsfilm samt samspillet mellem dem  
• Identificere centrale træk ved forskellige medier og medieplatforme  
• Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier  
• Eleverne skal kunne identificere centrale træk ved forskellige dokumentarsubgenrer
Eleverne skal kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentlige arbejdsformer
• Klasseundervisning  
• Gruppearbejde  
• Individuelt arbejde (øvelse i næranalyse)






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer