|
Titel
3
|
1. instrumenter, sound og form
I dette forløb skal du lære at analysere et pop- rocknummer.
Du skal både bruge dine ører og lære at kunne følge med i simple noder, akkord-symboler, formoversigter m.m.
Vi arbejder med nummerets
- nummerets "taktart", "tempo" (og eventuelle særlige kendetegn ved tekst, koncepter eller lignende)
- "instrumenter og besætning" (forgrund og baggrund)
- "produktion og sound" (livelyd vs. soundscape, indspilningshistorie, effekter: reverb, delay, distortion, panorering/mono-stereo m.fl)
- "form" (formled: intro, vers, pre chorus, omkvæd, kontraststykke/bridge, mellemspil, outro. Formtyper: popform, udvidet popform, AABA-form, strofisk form)
- "vokalstil og korteknik" (stemmetyper: bas, tenor, alt, sopran, register: fuld- og rand-, klang, effekter: staccato, legato, vibrato, distortion, nasal sang, vibrato, knirk, m.m. korteknik: flydekor, medstemmer, korsvar/call and response
- "arrangement og groove" (instrumenternes sammenspil: høj og lav aktivitet, on og off beat, sammenfald og komplementaritet), akkorder og riffs
- "udtryksfelt" (en sammenfatning af tekstens tema, kunstnerens visuelle stil, musikken)
KORT INFO
Tempo: Find nummerets puls (4.delene) og BPM (beats per minute = antallet af 4.dele på et minut)
Er tempoet hurtigt, langsomt eller moderat?
Taktart: Går nummeret i 4/4 (fire fjerdedele) ¾ (tre fjerdedele) eller 6/8 (seks ottendedele).
Særlige kendetegn ved sangen: Hvad handler sangens tekst kort og godt om? Er der et særligt koncept, gimmick eller lignende, som kendetegner denne sang?
INSTRUMENTER
Hvilken besætning er der i nummeret? Klassisk rock/metal: en leadsanger, to guitarister, bassist, trommeslager sanger? Eller typisk soulbesætning med blæser-gruppe, orgel/klaver, kor m.m.
Hvilke instrumenter er i forgrunden og hvilke er mere i baggrunden? Er der usædvanlige instrumentvalg for genren? Vær gerne specifik med de mest fremtrædende instrumenter: el-guitar eller akustisk guitar? Hvilke blæsere hører du, fx trompet eller saxofon?
PRODUKTION OG SOUND
Produktion/overordnet sound/mix: det samlede udtryk nummeret har i måden det er produceret på. Kan som regel siges med et par tillægsord som fx hård, energisk, blød, smooth, moderne, traditionelt osv.
- Livelyd eller soundscape:
Er nummeret indspillet i ét eller ganske få takes, så det lyder som om det er live eller er nummeret meget studieproduceret og dermed svært at gengive live så er der mere soundscape? Metal, og især soul, er som regel meget live. Men moderne undergenrer har ofte mere soundscape.
- Mono: i gamle før 1960’erne blev det meste musik indspillet i mono (en højttaler)
Stereo: Fra 1960’erne og frem indspillede man mere i stereo, så man kunne få en bedre lytteoplevelse med to højttalere.
- Effekter
Instrumenter og vokal kan tilsættes effekter for at opnå mere karakter og fylde noget mere. Andre gange er man tilfreds med en ren/clean lyd uden effekter.
Typiske effekter er:
o Reverb/rumklang: gør lyden større, føles som at stå i en hal, kirke eller lignende. Jo mere rumklang der er på, jo længere væk føles instrumentet. Jo mindre rumklang, jo mere intimt kan det føles
o Delay/ekko: gentager en lyd hurtigt eller langsomt. Kan bruges diskret for at gøre lyden lidt større, men kan også bruges mere markant for at give en mere svimlende fornemmelse
o Distortion: forvrængning af lyden. Meget typisk på guitar, især i rock og metal. Jo mere distortion jo mere engergi og aggression. Distortion kan også opnås naturligt på stemmen.
o EQ: equalizer/tonekontrol. justering af frekvenser (bas, mellemtone, diskant)
o Wah-wah: frekvenser flyttes frem og tilbage og giver en sjov og energisk/funky lyd (siger faktisk wauw-wauh) Bruges ofte på guitar.
o Panorering: Stereo-effekt lavet i et studie. Placering af et instrument i højre eller venstre højttaler. Nogle gange en bevægelse fra side til side. Giver en rummelig og mere interessant lytteoplevelse.
FORM
- Formled:
o intro (nummerets start, hvor stemningen slås an. Introer kan være lange i metal)
o vers
o prechorus (den sidste del af verset der fungerer som et build up-stykke til omkvædet. Optræder ikke i alle sange)
o omkvæd (den del af et nummer, der er mest mindeværdi. Står ofte i kontrast til verset og føles ’større’.
mellemspil (ofte et kort instrumentalt stykke i forlængelse af omkvædet, der giver lidt pause fra sang og tekst)
o kontraststykke (et markant anderledes stykke, der kommer efter 2. omkvæd. Ændrer ofte akkorder og melodi. Optræder ikke i alle sange).
o outro (kan være det samme som introen eller noget helt nyt der afslutter nummeret. I mange numre består outroen af et par omkvæd der fader ud)
- Formtype:
o Popform: her er de centrale formled vers og omkvæd. Omkvædet har ofte en stor virkning. Fx Let it Be, Stand By Me
o Udvidet popform: (En popform med et + kontraststykke) Fx We Are The World
o AABA-form: En lidt gammeldags form hvor nummeret har to forskellige stykker (A og B) der begge er lige vers-agtige. Der mangler med andre ord et simpelt og catchy omkvæd. Fx I Can’t Help Falling In Love
o Strofisk form: Sange der kun har ét gentagende vers. Også lidt gammeldags.
Lav altid en formoversigt over nummeret i punkter, hvor du med stikord skriver hvad der sker i hvert formled. Læg mærke til hvor der sker noget særligt. Er der er store konstraster mellem fx vers og omkvæd.
|