Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BT/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Bioteknologi A
Lærer(e)
Anine Engholm Jeppesen, Nicolai Sandholdt
Hold
2022 BT/k (
1k BT
,
1k BTøv
,
2k BT
,
2k BTøv
,
3k BT
,
3k BTøv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
0. Årsplaner
Titel 2
1.1. I gang med bioteknologi
Titel 3
1.2. Cellernes biologi og kemi
Titel 4
1.3. Hvordan laves laktosefri produkter?
Titel 5
1.4. Se på DNA
Titel 6
1.5. Genetik
Titel 7
1.6. Bæredygtige brændstoffer
Titel 8
2.1. Sunde tænder
Titel 9
2.2. Blodets iltmætning
Titel 10
2.3. Hvordan laver man gode lægemidler?
Titel 11
2.4. Nervesystemet og Alzheimers
Titel 12
2.5. Hvordan laver man øl?
Titel 13
2.6. Hvordan kan biosensorer se det usynlige?
Titel 14
3.1. Hvordan og hvorfor skal pH holdes stabilt?
Titel 15
3.2 Lipider og fordelingsligevægte
Titel 16
3.3 Bæredygtig fødevareproduktion med biotek?
Titel 17
3.4 Hvordan bekæmpes Covid-19?
Titel 18
3.5 Carbohydraternes intermediære stofskifte
Titel 19
3.6 Hvordan får man børn i 2025?
Titel 20
3.7 Laktosefri mælk og enzymkinetik
Titel 21
3.8 repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
0. Årsplaner
Link til årsplanerne
her
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1.1. I gang med bioteknologi
kernestof: Laboratoriesikkerhed, variabelkontrol, Betydende cifre
Øvelser: Temperaturens påvirkning af gæring i alginatkugler.
Indhold
Kernestof:
Tema 1: I gang med bioteknologi
Egebo, L. (ansv.): BIOTEKNOLOGI A - BIND 1, Nucleus; sider: 9-24
Bogen får I i morgen og derfor læser vi siderne i modulet.
Fokusord:
Bogens figurer
Adenosintrifosfat - Wikipedia, den frie encyklopædi
Vi arbejder med skriftlighed
Læs rapportvejledningen der ligger inde under opgaver.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
1.2. Cellernes biologi og kemi
Link til forløbsplanen
her
Indhold
Kernestof:
Egebo, L. (ansv.): BIOTEKNOLOGI A - BIND 1, Nucleus; sider: 25-43
Opgaver i modulet
CellerProkaryoteukaryotbakteriercellevægHaploidPlasmidArkæertermofilhalofilanaerob
Kopi af Opgaver om celler, prokaryote og eukaryote.docx
EukaryotOrganelCellemembranCytoplasmaCytosolcellekernediploidMitokondrieendosymbiontteoriRibosomerRespiration
Vi læser det i modulet.
GrundstofDet periodiske systemHovedgruppePeriodeAtomnummerElektronNeutronProtonunitAtommasseElektronstrukturædelgasserMetaltrappe
Simpel ionSammensat ionÆdelgasreglen/OktetreglenIonforbindelseIongitterIonbindingFormelenhed
IonforbindelseIongitterIonbindingFormelenhed
bundfald over c.html
MolekyleElektronparbindingElektronprikformelStrukturformelLedig elektronparenkeltbindingdobbeltbinding
Komprimeret strukturformelRummelig strukturformelZigzagformel
Forløbsplan
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
1.3. Hvordan laves laktosefri produkter?
Link til forløbsplanen
her
.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
1.4. Se på DNA
Link til forløbsplanen
her
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
1.5. Genetik
Link til forløbsplanen
her
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan
Supplerende stof:
Knæk koden i dit DNA – genetik bliver snart allemandseje"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
1.6. Bæredygtige brændstoffer
Link til forløbsplanen
her
Indhold
Kernestof:
forløbsplan
Forløbsplan: bæredygtige brændstoffer
Arbejd selv modulForløbsplan: bæredygtige brændstoffer
Forløbsplan
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
2.1. Sunde tænder
Link til forløbsplanen findes
her
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
2.2. Blodets iltmætning
Link til forløbsplanen
her
.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
2.3. Hvordan laver man gode lægemidler?
Link til forløbsplan
her
.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan
Arbejd-selv opgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
2.4. Nervesystemet og Alzheimers
Link til forløbsplan
her
.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan
Kap8 B2 Arbejdsspørgsmål del1 side209 216 v1.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
2.5. Hvordan laver man øl?
Link til forløbsplan
her
.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
2.6. Hvordan kan biosensorer se det usynlige?
Link til
forløbsplanen
,
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan
Forløbsplan biosensor
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
3.1. Hvordan og hvorfor skal pH holdes stabilt?
Link til
forløbsplanen
.
Indhold
Kernestof:
Repetitionsspørgsmål
kommentarer årsprøven
InvitationWorkshopSvanningeBakker.pdf
3.1 Forløbsplan: Hvordan og hvorfor skal pH holdes stabilt i blodet?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
3.2 Lipider og fordelingsligevægte
Linkt til
forløbsplanen
.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan: Lipider og fordelingsligevægt
Grupper til træning af mundtlige eksamensspørgsmål
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
3.3 Bæredygtig fødevareproduktion med biotek?
Link til
forløbsplan
.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan: Bæredygtig fødevareproduktion med biotek
Battle of the beeks - resultater
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
3.4 Hvordan bekæmpes Covid-19?
Link til forløbsplanen
her
.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan. Hvordan kan Covid-19 bekæmpes?
Afsnit
Opgave om smittespredning vha. bioinformatik
3.5. forløbsplan. mitokondriesygdomme og carbohydraternes intermediære stofskifte
Prøveeksamensspørgsmål
Arbejd selv opgave
Arbejd-selv
Husk papir og blyant til at tage noter.
3.k BT. Besøg på Symphogen - samling af spørgsmål og noter
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
3.5 Carbohydraternes intermediære stofskifte
Link til forløbsplanen
her
Indhold
Kernestof:
3.5 forløbsplan
3.6 Forløbsplan: Hvordan får man børn i 2024?
Skriftlighed: Biotek 3.8
Virtuelt, asynkront.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
3.6 Hvordan får man børn i 2025?
Link til forløbsplanen
her
Indhold
Kernestof:
3.6 Forløbsplan: Hvordan får man børn i 2024?
Skriftlighed: Biotek 3.8
Virtuelt, asynkront.
Vi skal arbejde med terminsprøven.
Vi skriver lidt på opgaven om Klamydia.
Vi skal også have undervisningsevaluering.
Vi arbejder med skriftlighed: Ægløsningstest
Mere feedback på terminsprøven.
Insemination.mhtml
IVF-Vejledning.mhtml
Præimplantations Genetisk Testning PGT (ægsortering).mhtml
image.png
Forløbsplan: hvordan får man børn i 2025?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
3.7 Laktosefri mælk og enzymkinetik
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan: hvordan får man børn i 2025?
Forløbsplan: Laktosefri mælk og enzymkinetik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
3.8 repetition
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan: Laktosefri mælk og enzymkinetik
Forløbsplan: Repetition
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625783997", "T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625783997", "H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625783997" }