Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Signe Mortensen
|
Hold
|
2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Familien - grundforløb
Motivation og formål
Grundforløbet i dansk er tilrettelagt med udgangspunkt i genreteori. Formålet er, at eleverne gennem forløbet lærer at skelne mellem fagets overordnede fiktionsgenrer og de grundlæggende begreber, der knyttes til disse. Eleverne medbringer forskellige faglige forudsætninger fra folkeskolen, men gennem grundforløbet oparbejdes en fælles viden, som skal udgøre fundamentet for det videre arbejde på de blivende danskhold i studieretningsforløbet.
Indhold
Der veksles i forløbet mellem teori og praksis, således eleverne lærer at beherske begreberne i mødet med autentiske tekster, filmklip og billeder. Det samlede materiale kredser om forløbets gennemgående tema, Familien. Temaet tager udgangspunkt i den enkelte elevs personlige erfaringer og viden, som herefter udfordres og afprøves i gennem arbejdet med de forskellige skønlitterære genrer, som introduceres i forløbet.
Materialer
“Jesper og prinsessen”, folkeeventyr, fundet i: Langdahl, Berit Riis m.fl (2011): “Krydsfelt - antologi”, s. 35-36
Langdahl, Berit Riis m.fl. (2011): “Krydsfelt”, s. 88 (om novellegenren)
Aidt, Naja Marie (2006): “Torben og Maria”, fra novellesamlingen “Bavian”
Ditlevsen, Tove (1943): “Barndommens gade”, fra digtsamlingen “Lille Verden”
Munch-Petersen, Gustaf (1932): “til mine forældre”, fra digtsamlingen
Mose, Susan og Ole Ravn om sproglige billeder, sammenskrevet fra “Digtbogen”, 2003
Andersen, Hans Christian (1850): “I Danmark er jeg født”, hentet på https://andersen.sdu.dk/rundtom/borge/danmark.html
Natasja (2007): “I Danmark er jeg født”, hentet på https://www.letssingit.com/natasja-lyrics-i-danmark-er-jeg-f%C3%B8dt-rjlbdhj#ixzz4kcUHcz8S
Schultz Larsen, Ole (2015-2017): “Håndbog til dansk”, s. 84-86 (om dramaet som genre)
Holberg, Ludvig (1722): “Jeppe paa Bjerget”, 1.akt, scene 1-3
Kjær-Hansen, Barbara og Tinne Serup Bertelsen (2013): “Litteraturhistorien på langs og på tværs”, s. 184-185 (om romanen som genre)
Hesselholdt, Christina (1998): af “Hovedstolen”
Billedmateriale: “Bjørn Frøysaak og hans familie” (1699), Bærentzen: Familiestykke (1828), Henningsen: Sat ud (1892), Wilhelm Marstrand: Familien Waagepetersen (1836), P.S. Krøyer: Hip, hip, hurra (1884-1888), Anonym: Familiebillede (fra starten af 1900-tallet), Smilehuller: Familiefoto, dr.dk: Familiefoto
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krimier
Krimier
Forløbet ”Krimier” er udformet som et kollegialt samarbejde omkring læselyst. Det primære mål med forløbet er, at eleverne arbejder med fordybelseslæsning og, med inspiration fra Kristiane Hauers forskning, får styrket deres læselyst og opbygget gode læsevaner.
Gennem forløbet arbejder eleverne med en selvvalgt krimi, og som produkt udformer de en planche med fokus på krimiens komposition og personskildringer. I forløbet veksles mellem små skriveøvelser, gruppearbejde, langkøring og introduktion til danskfaglig viden omkring komposition, personer og miljø.
Elevernes valgte krimier kan ses i følgende dokument: https://docs.google.com/document/d/1GbV6q7Ek5n48kMuBNowQfQjpF_4TVDfMPmRi7ktKI5U/edit
Materialer
· Schulz Larsen, Ole: Håndbog til dansk (ibog)
o ”Filmens dramaturgi”, introduktion til berettermodellen, plot-point-modellen og fremdriftsmidler
o ”3.1: Hvad handler teksten om?”, afsnittene personkarakteristik og forholdet mellem personer og miljø
· Sveistrup, Søren (2019): ”Kastanjemanden”, s. 1-13
- Guldager, Katrine Marie: "Rejsens mål", kriminovelle bragt i "Ud og se", 2011
· Trailer til Kastanjemanden (2021): https://www.youtube.com/watch?v=7SXdxhUL-ic
· Perlemanden, satire (2021): https://www.youtube.com/watch?v=b-ZurYFnkeg
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Debat og argumentation
I forløbet "Debat og argumentation" arbejder vi med det sproglige perspektiv i dansk. Fokus er debatterende tekster, og hvilke virkemidler der kan anvendes, når man skal overbevise andre om ens budskab.
Det faglige mål, som er i fokus i forløbet, er at analysere og vurdere særligt debatterende faktatekster med brug af danskfaglige begreber. Desuden er der i forlængelse heraf en målsætning om, at eleverne selv får et øget bevidsthed om, hvordan de argumenterer, fx ved at bruge viden om argumenttyper.
Gennem forløbet arbejder vi med klassiske begreber inden for analyse af debatterende tekster: En kommunikationsmodel, appelformer, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, argumentationskneb, fejlttyper samt sproglige virkemidler.
Som afslutning på forløbet skal eleverne lave en skriftlig opgave med fokus på analyse og vurdering af et debatindlæg.
- Materialer
- Ole Schultz Larsen (2019): "Håndbog til dansk", ibog, 4.12 (Jakobsons kommunikationsmodel), 4.10 (Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, fejltyper og argumentationskneb), 4.9 (om appelformer), ibog
- handout om sproglige virkemidler med fokus på stil, sproglige billeder, samt abstrakt-konkret
- Selvvalgte Facebook-opslag fra Mette Frederiksen og Jakob Ellemann-Jensen samt medfølgende kommentarer
- Facebook-opslaget fra Alternativet med titlen “STOP MED AT PRESSE UNGDOMMEN”, (14.01.23)
- Uddrag af Sara og Monopolet, d. 7. januar 2023
- Ali Aminali: Forbyd mobiler i folkeskolen (uddrag), 11.01.23, eb.dk
- Luna Andrea Paltorp: "De følsomme mænd efterlader lige så lidt plads til os andre, som de altid har gjort", Politiken, klumme, 30.01.23
Omfang: 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danmark bliver moderne (1849-1915) - DHO
Forløbet "Danmark bliver moderne" er et optaktsforløb til jeres arbejde med DHO. Rent litteraturhistorisk dækker forløbet over perioderne "Det Moderne Gennembrud" (i slutningen af 1800-tallet) og socialrealisme (i starten af 1900-tallet). I forløbet arbejder vi med fire underemner med tilhørende tekster.
Spørgsmål, vi vi undersøge gennem forløbet
- Hvordan ses temaer som underklassens forhold, livet i byen for borgerskabet og arbejderklassen og kvindekamp og kvindeliv i datidens fiktionstekster?
- Hvad karakteriserer litteratur fra det moderne gennembrud og fra starten af 1900-tallet?
- Hvordan skriver forfatterne, når de skriver i en kritisk realistisk, impressionistisk og en socialrealistisk stil?
Livet på landet
- Aakjær, Jeppe: "Jens Vejmand" (1905)
- Skjoldborg, Johan: af "Gyldholm" (1902), afsnit XIII
- Pontoppidan, Henrik: "En Vandringsmand" (1887)
Industrialisering og arbejderliv
- Andersen Nexø, Martin: af "Pelle Erobreren" (1906-1910). (Præsentation af Arken, hvor Pelle bor).
Livet i storbyen
- Bang, Herman: af "Stuk", 1887
Kvindeliv og kvindekamp
- Skram, Amalie: Af Constance Ring, 1885
- Bang, Herman: “Den sidste balkjole”, 1887
Sekundære tekster i forløbet
- Kjær-Hansen, B. & Bertelsen, T. (2013). Litteraturhistorien: - på langs og på tværs (3. udg., Bd. 1). Systime, s. 116-135 (med særlig fokus på skrivestil og sprog) s. 151-154 (den folkelige realisme og socialrealisme)
- Løvschall, S. & Schmitt, M. (2018). Kreative produktioner i dansk. Systime. https://kreativeproduktioneridansk.systime.dk, afsnittet "afsnittet “Impressionisme og personkarakteristik”
- Desuden har vi også brugt "Håndbog til dansk", i særlig grad afsnittene omkring litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Plastik
Forløbet ”Plastik” foregår i samarbejde med naturgeografi, hvor vi arbejder på tværs af hovedområderne.
Gennem forløbet repeterer eleverne viden om argumentation og appelformer med udgangspunkt i emnet plastik. Vi indskriver desuden emnet i en mere generel kontekst omkring menneskets adfærd koblet til en problematik om klimaforandringer. Herudfra udvides med viden om kampagner og multimodalitet, og der inddrages viden om filmiske virkemidler. Som afslutning på forløbet skal eleverne selv producere en kampagne om forbrug af plastik, og de skal skrive en analyse om deres egen kampagne og brug af virkemidler.
Materialer
- ”Plastik” – et kompendium der tager udgangspunkt i “Perspektiver i dansk”, afsnittet ”Argumenter for forandring” (Mads Rangvid og Mimi Sørensen, 2018), men tilpasset vores emne. Fokus er særligt på argumentation og vurdering af argumentation (hæderlighed og vægt), kampagnen som genre og multimodalitet
- Repetition: Ole Schultz Larsen (2019): "Håndbog til dansk", ibog, 4.12 (Jakobsons kommunikationsmodel), 4.10 (Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, fejltyper og argumentationskneb), 4.9 (om appelformer), ibog
- Ole Schultz Larsen (2019): "Håndbog til dansk", ibog, afsnittet om filmiske virkemidler
- Julia Roberts Is Mother Nature (2014), udarbejdet af organisationen Conservation International
- WWF Verdennaturfonden: “Skriv under, og kræv en plastfri natur”, 02.05.23: Fundet på facebook
- ”Kan plastik være fantastisk?”, Dansk retursystem, juni 2019, tilgængeligt på: https://www.youtube.com/watch?v=tDUhqmHg8lk,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sange fra romantikken
I forløbet "Sange fra romantikken" arbejder vi med den grundige digtanalyse koblet til romantikken som romantisk strømning. Et mål gennem forløbet er også, at vi arbejder med tekster i forskellige modaliteter, hvor vi både synger og tegner som en del af en æstetisk læreproces.
I forløbet har vi særlig fokus på nationalromantikken som litteraturhistorisk understrømning i romantikken, men vi arbejder også med universalromantikken og biedermeier. Som baggrund for hele perioden introduceres eleverne til: Idealisme, organismetanken, dualisme, panteisme, romantiske motiver, romantisk sprog og guldaldertanken.
Som afslutning på forløbet tager vi på ekskursion til Bakkehuset.
Materialer
- Bødtcher-Hansen, Maja og Mischa Sloth Carlsen: "Med tiden", "Periodenoter om romantikken", s. 149-151 + viden om guldalderen og guldaldertanken hentet fra Fibiger: "Litteraturens Veje".
- Andersen, Hans Christian (1850): "Danmark, mit Fædreland"
- Andersen, Johannes Fritz Emanuel (1984): "I skovens dybe stille ro",
- Grundtvig, N.F.S. (1820) : "Danmarks Trøst"
- Oehlenschlägers, Adam (1802): "Guldhornene" (uddrag tilpasset til at vise universalromantiske træk)
- Oehlenschläger, Adam (1819): “Der er et yndigt land”
- Ukendt forfatter: "Hr. Bøsmer i Elverhjem"
- Ottosen, Martin Døssing (1997): "Bonden og elverpigen", Sorten Muld
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mediecamp
I forløbet ”Mediacamp” er klassen med i en konkurrence lavet af SDU, hvor eleverne skal producere tre forskellige medieprodukter, en nyhed, en reportage og et portræt, til konkurrencen. Emnet er ligestilling. Gennem forløbet introduceres eleverne også til grundlæggende begreber fra nyhedsjournalistikken, som de har brugt i deres arbejde med deres medieprodukter. Begreberne er: Nyhedskompasset (med fokus på journalistens rolle), målgrupper, forskellige avistyper og nyhedsmedier, nyhedskriterier, kilder og vinkling samt det journalistiske sprog.
Eleverne producerede seks produkter om ligestilling
- Portræt: Foreningen Far
- Portræt: Figen og den kurdiske frihedskamp
- Nyhed: Skal abortgrænsen i Danmark hæves?
- Nyhed: Mangel på mandlige pædagoger
- Nyhedsreportage: Barbiedukker er ikke drengelegetøj
- Nyhedsreportage: Skader blandt kvindelige fodboldspillere er bestemt ikke tilfældigt
Materialer
- Materialer produceret af SDU. Ligger som videoer på mediacamp 2023’s hjemmeside. Det kræver kode at komme ind. Pointerne adskiller sig ikke væsentligt fra, hvad man kan finde på ”Håndbog til dansk” i afsnittet om nyhedsjournalistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den dystre romantik
I forløbet "Den dystre romantik" arbejder vi med primært med to understrømninger i romantikken, nemlig den poetiske realisme og romantismen. Vi ser på, hvordan tekster fra den sene romantik tematiserer splittelse, tragisk kærlighed og menneskets erotiske liv. Gennem forløbet har vi både arbejdet med folkeeventyr, kunsteventyr, novelle og digte. I forbindelse med arbejdet med folke- og kunsteventyr så klassen teaterstykket "GRIMM", som var en nyfortolkning af flere Grimm-eventyr, blandt andet de to eventyr, som vi har læst.
Forløbet har kørt over to perioder hen over foråret 2024, fordi vi også lige havde et forløb i forbindelse med studieturen. Det er dog et samlet forløb, hvor vi har arbejdet med de nedenstående tekster:
Materialer
- Andersen, H.C: "Nissen hos Spekhøkeren" (1852) og "Skyggen" (1847)
- Folkeeventyrene "Hans og Grete" og "Rapuntzel" i Grimms version
- Blicher, St. St.: "Sildig Opvaagnen", 1928, værklæsning
- Aarestrup, Emil: "Paa Sneen" og "Nordexpeditionen", 1838
- Dokumentet "Romantikken - periodenoter" - primært baseret på Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen "Med tiden” og Fibiger "Litteraturens Veje", men tilpasset vores forløb og tekster
- Holberg, Ludvig: "Erasmus Montanus", 1731 (brugt som overgangstekst fra oplysningstiden)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fra selvportrætter til Instagramposts
Obs: Forløbet har ligget omkring studieturen i marts-april, men af praktiske årsager har jeg placeret det sidst i 2g, så forløbet om den dystre romatik står samlet.
Forløbet "Fra selvportrætter til Instagram-profiler" er et forløb relateret til vores studietur til Edinburgh. Det overordnede spørgsmål, vi vil undersøge, er:
- Hvad karakteriserer et klassisk, historisk maleri med mennesker i centrum, og hvordan ser en moderne selvfremstilling ud på Instagram?
I forløbet har vi arbejdet med mennesker i malerier, hvor I i grupper har lavet af analyse af malerier fra forskellige tidsperioder, idet I har lavet en denotativ og konnotativ analyse med inddragelse af viden om tidsperioden. Dernæst har vi set på Instagram-profiler, som vi har analyseret med viden om typer af celebrities, viden om billedanalyse generelt og inddragelse af celebrity-matricen, som Helle Kannik Haastrup har udformet den. Som en del af forløbet har eleverne analyseret skotske Instagram-profiler, og i Edinburgh skulle de selv lave en Instagram-profil som en dansk influencer i Skotland. Som afslutning på forløbet har eleverne også lave en debatterende artikel om influenceres ansvar over for deres målgruppe.
Materialer
- Schulz-Larsen: "Håndbog til dansk", afsnittet 5.5. Billeder - https://hbdansk.systime.dk/?id=240 (ibog)
- Gruppearbejde om billedanalyse: Wilhelm Bendz: En ung kunstner (Ditlev Blunck) betragter en skitse i et spejl, 1826, Frants Henningsen: “Forladt. Dog ej af Venner i Nøden”, 1888, Wilhelm Freddie: En families genvordigheder, 1940, Michael Kvium: Selvportræt, 1985, Katrine Ærtebjerg: En sensommerdag, 2006
- "At analysere celebritykultur på Instagram", teksten er tilpasset fra Helle Kannik Haastrups artikel “Selvpræsentation og opmærksomhedsøkonomi”, bragt i Dansknoter, marts 2022, #1
- Instagrampost fra Zendaya, efter EmmyAwards 2022, Tobias Hamann, ValentinesDay 2024
- Selvvalgt analyse af Instagrampost fra skotske influencere: johnmurrayjnr, chrispaullawlor, finlay0901, zandermurrayofficial, scottishgeologist,
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Den skriftlige årsprøve i dansk
Her kan I finde de digitale medier og hjemmesider, som vi har arbejdet med i undervisningen, og som I må anvende til den skriftlige årsprøve i dansk.
Materialer
- "Håndbog til dansk" - ibog, Tilgængelig på systime: https://hbdansk.systime.dk/
- ordbogen.com. Her skal I vælge sprog fra "dansk" til "dansk". Der kommer resultater fra retskrivningsordbogen, synonymordbogen og betydningsordbogen. Vælg desuden fanen "klassisk", så får I flere resultater.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ungdom i dokumentarer
I forløbet ”Ungdom i dokumentarer” arbejder eleverne med ungdom som tema ud fra et primært mediemæssigt perspektiv. Forløbet indledes med en definition af ungdom som begreb, hvor der inddrages psykologiske og samfundsfaglige begreber til at forklare ungdomsperioden.
På formniveau arbejder vi med dokumentaren som genre, hvor eleverne blandt andet arbejder med basale filmiske virkemidler. Desuden arbejder vi med dokumentarens genrer samt brug af fakta-koder, herunder autenticitetsmarkører, og fiktionskoder i dokumentarer.
Eleverne arbejder med ”Klub Kranium” som et værk, hvor eleverne analyserer værket med fokus på både form og indhold.
Som afslutning på forløbet skriver eleverne en debatterende artikel, hvor de diskuterer, om der er grænser for, hvordan dokumentarister må fremstille virkeligheden.
Omfang: 357 sider
Materialer
- Schultz Larsen, Ole (2015): ”Håndbog til dansk”, ibog, Forfatterne, Dansklærerforeningens Forlag/Systime A/S. Ibogen opdateres løbende, afsnit 5.2: ”Dokumentarer”, genopfriskning afsnit ”Filmtekniske virkemidler”
- ”Klub Kranium”, 2021, dr3, instruktør Frigge Fri, værklæsning
- ”Efterskolen”, 2021, afsnit 1, dr3, Thora Lorentzen
- ”Ponylove”, 2022, dr, afsnit 1 ”Piger og ponyer”, afsnit 4: ”Mod og mørke”, afsnit 9: ”Pony for altid”, Eva Marie Rødbro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Realismer i 1900-tallet
Formålet med forløbet realismer i 1900-tallet er at arbejde med at analysere og fortolke fiktive tekster, der er karakteriseret ved en realistisk skrivestil. Herudfra har vi nedslag i tre realismer i 1900-tallet; Det Folkelige Gennembruds realisme (primært som baggrund), socialrealisme og minimalisme. Fokus er at etablere kendetegn for den realistiske skrivestil, men samtidigt også se realisme som en historisk kategori, der løbende forandrer sig og har individuelle kendetegn i forskellige historiske perioder. Desuden trækker vi tråde til elevernes DHO-forløb i 1g, der havde titlen ”Da Danmark blev moderne”.
Spørgsmål, vi vil undersøge:
- Hvad kendetegner en realistisk skrivestil?
- Hvordan har den realistiske skrivestil udviklet sig gennem 1900-tallet?
Materialer
- Steffen Auring og Erik Svendsen (2010-2011): "Realismer - modernismer", s. 8-13 (om realisme), anvendt som baggrundsstof for et slideshow til eleverne
- ”Litteraturens Genveje”, ibog: Afsnit om minimalisme og Kollektivromanen og socialrealisme
- ”Litteraturens Veje”, ibog, leksikondelen: om minimalisme
- Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2014-2016): "Litteraturhistorien på langs og på tværs", s. 152-154 (om folkelig realisme og socialrealisme)
- Jeppe Aakjær: "“Nu er det længe siden” (1906) (primært baggrundstekst) og “Jens Vejmand” (1905)
- Johan Skjoldborg: af "Gyldholm", 1902 (repetition fra DHO-forløb) og "Husmandssangen, 1915 (anvendt som baggrund)
- Bjerring-Hansen et al. (red.), (1998): ”Falkenstjerne – Dansk Litteratur – 2”. Uddrag af Nexø Andersen, Martin: Den store kamp”, s. 318-323
- Hans Kirk: "Daglejerne (1936) (uddrag)
- Helle Helle: "Rester" (1996), værklæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Børnelitteratur
I det korte forløb "Børnelitteratur" har vi arbejdet med to overordnede spørgsmål
- Hvad karakteriserer den børnelitteratur, som I selv har læst, og hvad karakteriserer børnelitteratur anno 2024?
- Hvordan kan vi skrive en reflekterende artikel om børnelitteratur, hvor vi både lærer om genren og bruger vores faglige viden om børnelitteratur?
I forløbet arbejder eleverne med den reflekterende artikel som skriftlig genre i dansk. Udgangspunktet er en reflekterende artikel om børnelitteratur. Her tager eleverne deres egne eksempler med på, hvad de selv har læst som børn. I forløbet er eleverne desuden på besøg på Ballerup Bibliotek, hvor de hører om børnelitteratur anno 2024 og ser på, hvilke titler der er aktuelle for børn i dag. Bibliotekaren talte blandt andet om ikonoteksten, og forholdet mellem billede og tekst, som kunne være enten symmetrisk, supplerende eller kontrapunktisk.
Gennem moduler er indlagt mange små skriveøvelser.
Materialer
- Jeres egne eksempler på børnebøger, I har læst
- Viden fra bibliotekar om børnelitteratur anno 2024.
- Eksempler på kilder om børnelitteratur (ikke læst af alle), fx “Barndommen er ikke bare fætter BR, badeland og ingen bekymringer”, Information, 29.04.17 og “Far har skubbet mor af pinden i børnelitteraturen”, dr.dk.12.10.24
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Argumenter for sundhed
I forløbet "Argumenter for sundhed" har vi arbejdet med en sproglig analyse af tekster, der handler om sundhed. Vi har primært fokuseret på sundhed i forhold til alkohol og kropsidealer for mænd.
De, spørgsmål, som vi har undersøgt gennem forløbet, er:
- Hvem deltager i debatten om sundhed, og hvordan forsøger de at overbevise os om deres sag?
- Hvordan kan vi analysere forskellige typer af tekster (her forstået som det udvidede tekstbegreb), hvis afsendere argumenterer mere eller mindre direkte om sundhed inden for et emne?'
Eleverne har som afslutning på forløbet lavet et projektarbejde, hvor de selv har valgt et emne, de ville arbejde med. Emnerne var: Vapes og nikotinposer, unge og skærmforbrug og alkohol.
Materialer
- Anna von Sperling: Det er samfundet, ikke de unge, der har et alkoholproblem, 14.11.2023, Information
- Nick Hækkerup: “Langt de fleste danskere er heldigvis ikke snæversynede, og de forbinder øl med gode øjeblikke i venskabeligt lag”, Politiken, 23.01.23
- “Pølsepresser du?”, kampagne fra Kræftens bekæmpelse
- Instagramposts fra natklubben Tyrolia i København
- "Sygt skarp", 1. afsnit, dr.dk, 2024
- Forskellige Instagramposts fra manmachine_dk
- Schultz-Larsen: "Håndbog til dansk", ibog, 4.12: Kommunikationssituationen, 4.10: Argumentation, 4.9 (afsnittet om) Appelformer, 4.1, afsnittet om denotation og konnotation samt negativt ladede, positivt ladede eller neutrale ord
- Handout om sproglige virkemidler, fokus: Stil, abstrakt-konkret og sproglige billeder
- Handout om humor, fra textur om humor og kampagner, (“TV!TV!TV! - humor”, Jette Sindberg Martinsen, ”TV- og radiosatire – sker der noget (nyt)? Og kan man undervise i det?”, “Humorkoder”, Dansknoter, juni 2012) og HUMOR OG IRONI (Fra Stærk sagprosa på tværs af tider og positioner, systime)
- Om kampagnen som genre: “Perspektiver i dansk” (Mads Rangvid og Mimi Sørensen, 2018), s. 166-167
- Viden fra andre forløb om at analysere instagramposts, dokumentarer og billeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Modernismer i 1900-tallet
I forløbet "Modernismer i 1900-tallet" fortsætter eleverne arbejdet med 1900-tallets litteratur. Udgangspunktet er Johannes V. Jensens digt "Interferens" fra 1906, hvor modernitetserfaringen er i højsædet. Herfra følger to nedslag i 1900-tallets modernistiske litteratur, nemlig 1920'ernes ekspressionisme og 1950'ernes efterkrigsmodernisme. I arbejdet med ekspressionismen genopfriskes digtanalysens analyseapparat, og eleverne læser Broby-Johansens BLOD som værklæsning. I efterkrigsmodernismens litteratur arbejder eleverne blandt andet med eksistentialismen, med særlig fokus på den kristne eksistentialisme, som kommer til udtryk hos Martin A. Hansen. Desuden perspektiveres kort til den ateistiske eksistentialisme og Rifbjergs konfrontationsmodernisme.
Materialer
- sproget.dk og ordnet anvendt som ordbog, symbolleksikon på nettet, https://symbolleksikon.lex.dk/
- Auring og Svendsen (2010): "Realismer - modernismer", s. 20-24 (om modernismen som skrivestil. Dele er sammenfattet og tilpasset forløbet)
- Johannes Fibiger et. al.: ”Litteraturens Veje”, 2004-2009, s. 487, om ekspressionisme
- Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen: ”Med tiden – en litteraturhistorisk arbejdsbog”, 2012, s. 239, om ekspressionisme
- Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs”, 2014, s. 156-160, om efterkrigsmodernisme
- Johannes V. Jensen: "Interferens", 1906
- Pär Lagerkvist: "Ångest", 1916 (svensk litteratur)
- Broby-Johansen: "BLOD", 1922 (VÆRKLÆSNING)
- Tom Kristensen: "Angst", "Fribytterdrømme", trykt i Litteraturens Huse, s. 333-334
- Georg Trakl: "Landskab" fra "Sebastian i drømme", oprindeligt udgivet i 1915 (verdenslitteratur i oversættelse)
- Martin A. Hansen: "Paradisæblerne", 1953, "Agerhønen", 1947
- Peter Seeberg: "Hjulet", 1962
- Klaus Rifbjerg: "Terminologi", 1960
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring Johannes V. Jensen-digtet, som I fik udleveret i sidste modul.
-
Alle skal medbringe et eller andet til klippeklistre. Og også gerne en lille julesnack, hvis man har overskud til det.
-
Medbring jeres eksemplar af Broby-Johansens "BLOD".
-
Jeg har valgt følgende opgave
-
Martin A. Hansen, Paradisæblerne, 1953 (2).pdf
-
Ingen lektier.
-
I skal have skrevet så meget som muligt af jeres DA5 på brødteksten, dvs. fx analyse og fortolkning, diskussion og debat, konkrete eksempler og refleksion.
-
Anderes Haahr Rasmussen - al den vrede.pdf
-
Malte Tellerup - Mestrene - 2023.pdf
-
Elitesport, køn og seksualitet
-
5.3 Reality-tv | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Reality
I forløbet ”Reality” er det primære perspektiv et sprogligt perspektiv, men rammen omkring forløbet er reality som genre, som vi arbejder med ud fra et mediemæssigt perspektiv.
Som indledning på forløbet arbejder vi med reality som genre, hvor vi definerer reality, kategoriserer i forskellige typer og arbejder med Goffmanns frontstage og backstage samt Meyrovitz middlestage. Her valgte eleverne selv et realityprogram, som de analyserer i forhold til reality som genre.
Forløbets sproglige perspektiv tager sit teoretiske udgangspunkt i viden om kommunikationsanalyse med fokus på samtaler. I forhold til dialoganalyser arbejder vi med turtagning, gambitter og god dialogskik, direkte og indirekte sproghandlinger, Grices samarbejdsprincipper, Leechs høflighedsprincip samt facework og ansigtsstruende handlinger.
Som afslutning på forløbet arbejder eleverne i grupper med et selvvalgt afsnit af et realityprogram om dating. Eleverne valgte følgende programmer: "Date min værste side" (DR, sæson 1, afsnit 1), "Date mig nøgen" (TV2, sæson 1, afsnit 1), "Paradise Hotel" (sæson 13, afsnit 11), "Mormor på mandejagt" (sæson 1, afsnit 2 - to grupper valgte dette afsnit)
Som afslutning på forløbet diskuterede vi reality som genre med udgangspunkt i dr2-programmet “Vi spiller spillet” (afsnit 1).
Materialer
- Schultz Larsen, Ole (2015): ”Håndbog til dansk”, ibog, Forfatterne, Dansklærerforeningens Forlag/Systime A/S. Ibogen opdateres løbende, 4.12 ”Kommunikationsanalyse” (undtaget afsnittet om transaktionsanalyse), 5,3: “Reality-tv”
- Baggrundsviden om filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder fra “Håndbog til dansk”
- Handout “Hvorfor reality ikke er realistisk”, Sammenskrevet fra Olsen, Houlind og Palle: “Podcast”, 2020, https://en.wikipedia.org/wiki/Confessional_(television) samt “God stil” fra minlaering.dk. Fokus er på dramaturgi, fremdriftskomponenter og typer af interviews i reality
- Gift ved første blik sæson 8, episode 4 (34:24-39:04)
- "Paradise Hotel" sæson 6. Konflikt mellem deltagerne Cecilie og Marie. Tilgængeligt: https://www.youtube.com/watch?v=ffl-T8hLef8
- “Vi spiller spillet - realityen der formede dig”, 2021, 1. afsnit
- “Matchet på mælkevejen”, dr.dk, 1. sæson, 1. afsnit
- Debat om prostitution: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI (Anne-Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller, Go’ morgen Danmark, 16.02.11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Døden
Forløbet ”Døden” er et tematisk forløb, hvor vi arbejder på tværs af genrer og historiske perioder med fokus på døden som tema. Desuden fungerer forløbet som et opsamlingsforløb, hvor vi vender tilbage til tekster, vi har læst før og ser på, hvordan døden skildres i forskellige historiske perioder. Med denne baggrundsviden arbejder vi videre med andre skildringer af døden i flere forskellige genrer.
Spørgsmål, vi vil undersøge gennem forløbet
- Hvordan skildres døden i de forskellige tekster, vi har læst i dansk i de sidste tre år, og hvordan kan det kobles til de forskellige litteraturhistoriske perioder?
- Hvordan skildres døden i nyeste tid i forskellige genrer som fx dokumentarer, debatindlæg og fiktionstekster?
Materialer
- Oversigt over de forskellige tekster, vi har læst med fokus på, hvordan de skildrer døden
- Blixen, Karen: "De blå øjne", først bragt i novellen "Peter og Rosa i 1942 og udgivet selvstændigt i 1960
Blicher, St. St.: "Sig nærmer tiden", 1838
- Huus, Søren: "Som mejslet i massiv granit", 2010
- Johansen, Mette Lisbeth: "Lad os tale mere om døden over rødvinen", 02.10. 2022
- Gerhardt, Maria : Transfervindue. Politikens Forlag, 2017. s. 7-13, 17-19, 73-75.
- Hannibal, Cille "Den nat vi faldt", dokumentaruddrag, 2018, de første 9 minutter, brugt til eksamenstræning
- Rathcke, Camilla Noelle: "Forebyg sygdom og aflast sundhedsvæsenet: Det er sund fornuft", 02.02.24, Ugebrevet for Læger
- ”Lad os tale mere om døden over rødvinen”, Politiken, 02.10.22,
- Handout om selvfremstillinger og performativ biografisme, en kort introduktion til tendensen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625822340",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625822340",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625822340"
}