Holdet 2022 EN/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) David Hammer Ditlevsen
Hold 2022 EN/r (1r EN, 2r EN, 3r EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fantasy
Titel 2 Evil
Titel 3 Mental Health Issues
Titel 4 Post-Racist America? (Eksamensemne)
Titel 5 Conspiracy Theories
Titel 6 Graphic Short Stories and Novels (Evil)
Titel 7 Gender identity (SRO)
Titel 8 Dystopia 1 (eksamensemne)
Titel 9 Tilladte hjælpemidler
Titel 10 Dystopia 2 (eksamensemne)
Titel 11 Kenya & The British Empire (eksamensemne)
Titel 12 Shakespeare & Macbeth (Eksamensemne)
Titel 13 Literary Periods in English Literature
Titel 14 Tilladte hjælpemidler
Titel 15 The curious incident of the dog in the nighttime

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fantasy

I dette forløb har vi arbejdet med fantasy med særligt fokus på genrekonventioner. Til dette har vi hovedsageligt anvendt teorien fra Worlds of Fantasy samt udvalget af forskellige fantasytekster herfra.

Tekster:
Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: 'Entering Worlds Of Fantasy', p. 6, Uddrag Worlds Of Fantasy, Systime 2005
Colfer, Eoin: Artemis Fowl (2001), p. 10 - Uddrag fra Worlds Of Fantasy , Systime 2005
Lewis, C.S: The Lion, The Witch And The Wardrobe (1950), p. 10 - Uddrag fra Worlds Of Fantasy, Systime 2005
Rowling, J. K.: Harry Potter and the Philosopher’s Stone (1997), excerpt, p. 3
Adamson, Andrew: The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005), p. 100 (film)

Omfang:
P. 129
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Evil

Forløbet har haft til formal at undersøge begrebet ondskab og hvorfor det fortsat fascinerer os mennesker. Spørgsmål som ”hvad er ondskab?” og ”kan man fødes ond?” har stået centralt i vores undersøgelse, og vi har i den forbindelse arbejdet med begreberne ”nature” og ”nurture” og "natural evil" og "moral evil" som mulige forklaringsmodeller. Forløbet har således taget afsæt i en teoretisk forståelse af ondskaben gennem arbejde med non-fiction tekster, og på baggrund heraf har vi undersøgt, hvordan ondskaben portrætteres og bearbejdes i litteratur og film.

Spence, Sean: Bad or Mad (2004), fra Wider Context, p. 3
Ellis, Bret Easton: American Psycho (1991) excerpt, fra Wider Context, p. 4
Ramsay, Lynne: We Need To Talk About Kevin (2011), p. 100 (film)
Haslam, Alex: Why Not Everyone Is A Torturer (2004), p. 6
Carver, Raymond: Why, Honey? (1976), p. 4
Heng, Rachel: A Hundred and Twenty Muscles (2017), p. 3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mental Health Issues

I dette forløb har vi igennem arbejde med både fiction- og non-fiction-tekster undersøgt forskellige mental health issues, og hvordan de repræsenteres i kunsten. Vi har ligeledes læst tekster, der kritiserer måden hvorpå nogle diagnoser portræteres stereotypt og fremhæver, hvilke konsekvenser det har for dem, der lider af disse.

Materiale:

The Bell Jar (1963), Sylvia Plath, excerpt from Angles, p. 4
Mental health is strongest taboo, says research (2009), Mary O’hara, from Angles, p. 2
The Sopranos, episode 1 (1999), David Chase, from HBO, p. 30
The Curious Incident of the Dog in the Night-time (2003), Mark Haddon, excerpt from Angles, p. 7
Atypical, episode 1 (2017), Robia Rashid, from Netflix, p. 30
Why Atypical Fell Short as Autistic Representation (July 16, 2021), Sarah Kurchak, Time Magazine, p. 6

Omfang: p. 89
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Post-Racist America? (Eksamensemne)

I dette forløb har vi meget overordnet arbejdet med strukturel racisme i det moderne USA og i denne forbindelse diskuteret, om det overhovedet er muligt at tale om et post-racist America. Dette spørgsmål har vi søgt svar på gennem arbejdet med et udvalg af genre både indenfor fiction og non-fiction.

Materiale:
Introduction (2016), Mathilde Thomsen, from Black Voices (Gyldendal), p. 3
A Mother's White Privilege (2014), Elizabeth Broadbent, from Black Voices (Gyldendal) p. 2
The Hate U Give (2017), Angie Thomas, excerpt, p. 20
The Hate U Give (2018), George Tillman Jr. p. 100 (film)
This Is My America (2020), Kim Johnson, excerpt, p. 3
How racial bias works - and how to disrupt it (2020), Jennifer L. Eberhardt, Ted Talk, p. 3
Americanah (2013) excerpt, Chimamanda Ngozie Adichie, from Black Voices (Gyldendal), p.2


Omfang:

P. 133
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Conspiracy Theories

Forløbet om konspirationsteorier har til formål at skærpe elevernes kritiske tænkning. Men fokus på argumentation og retorik arbejder vi med forskellige former for tekster, der enten portrætterer konspirationsteorier eller tekster, der er direkte ytringer fra folk, der argumenterer for en bestemt konspirationsteori.

Via teori om retorik, argumentation, logiske fejlslutninger samt viden om, hvad der får os til at ‘connect the dots’ i visse sammenhænge, vil eleverne blive klogere på, hvad der får folk til at tro på og argumentere for konspirationsteorier, undersøge deres egne kognitive bias, samtidig med at eleverne gerne skulle kunne genkende en konspirationsteori for hvad den er.

Materiale:

“Truthers – an introduction” af Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, p. 9

“The Conspiracy Theory Detector” af Michael Shermer, p. 1

“Enemies from Within” (tale) af Joseph McCarthy, p. 5

“What is McCarthyism? And how did it happen?” (TED Talk) af Ellen Schrecker
https://www.youtube.com/watch?v=N35IugBYH04&ab_channel=TED-Ed

“The madness of David Shayler” uddrag fra The Psychopath Test (narrative nonfiction) af Jon Ronson, p. 7

Fake or fact: how to recognise a conspiracy theory (April 24, 2023), David Robson, p. 4

Omfang: p. 26
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Graphic Short Stories and Novels (Evil)

I dette forløb har vi arbejdet med graphic novel-genren, og i denne forbindelse har vi læst 'My Friend Dahmer' som værk. Vi har lært om genrens særlige kendetegn og anvendt begreberne herfra i analysen og fortolkningen af nedenstående værker.
I arbejdet med My Friend Dahmer har vi særligt haft fokus på emnerne 'Evil' og 'Mental Health Issues', som vi også har beskæftiget os med tidligere.

Materiale:

My Friend Dahmer (2012), Derf Backderf, p. 212
Understanding Comics – The Invisible Art (1993), Scott McCloud, p. 14
The Waitress (2010), Finn Dean & Samuel Green, p. 4
Picus Viridus (2010), Ant Blades, p. 4

Omfang: p. 234
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Dystopia 1 (eksamensemne)

I dette forløb har vi arbejdet tematisk med fiktion om dystopiske samfund. Vi har i denne forbindelse læst skønlitteratur og set afsnit af tv-serier, der behandler forskellige former for dystopisk kontrol. Vi har bl.a. analyseret disse tekster (udvidet tekstbegreb) med udgangspunkt i teorien fra teksten Dystopian Literature Primer (http://facweb.northseattle.edu), og herudover har vi draget paralleller til det moderne samfund.     

Materiale:

'Nosedive' (2016), Black Mirror S3E1, Joe Wright
'The Pedestrian' (1951), Ray Bradbury

Dystopian Literature Primer (?), (http://facweb.northseattle.edu)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tilladte hjælpemidler

Minlaering.dk
Ordbogen.com
Cambridge.dictionary.org
Indidansk.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Dystopia 2 (eksamensemne)

I dette forløb har vi arbejdet tematisk med fiktion om dystopiske samfund. Vi har i denne forbindelse læst skønlitteratur og set afsnit af tv-serier, der behandler forskellige former for dystopisk kontrol. Vi har bl.a. analyseret disse tekster (udvidet tekstbegreb) med udgangspunkt i teorien fra teksten Dystopian Literature Primer (http://facweb.northseattle.edu), og herudover har vi draget paralleller til det moderne samfund.

Materiale:
The Handmaid’s Tale S1E1 (2017), Bruce Miller, based on Margaret Atwood’s novel from 1985
The Handmaid’s Tale and Abortion Rights: Protesters Ignores Truths About Reproductive Access (2022), Katie Fustich - https://www.teenvogue.com/story/handmaid-tale-abortion-rights (sidst besøgt d. 25/5 - 2025)
Examination Day (1958), Henry Slesar
The Lottery (1948), Shirley Jackson
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kenya & The British Empire (eksamensemne)

I dette forløb har vi arbejdet med Kenya som en anden engelsksproget region. Som optakt til dette har eleverne lært om det britiske imperies opståen og forfald og ideen om the white man’s burden. Herefter har vi beskæftiget os med Kenya som britisk koloni og selvstændig nation. Vi har undersøgt forskellige perspektiver på dette emne gennem arbejde med skønlitteratur, nonfiktion og film.

Materiale:
The White Man’s Burden (1899), Rudyard Kipling
Gentlemen of the Jungle (1938), Jomo Kenyatta
The Last Supper (2016), Rasna Warah
How to Write About Africa (2006), Binyavanga Wainaina
Rafiki (2018), Wanuri Kahiu (film)

How Kenya Became the Cradle of Humankind, https://artsandculture.google.com/story/nQVBf9Oq7jWqIA (hjemmeside, sidst besøgt d. 25/5-2025)

How the British Empire Became the Biggest in the World (2022), This Is History (kort YouTube-dokumentar) -  https://www.youtube.com/watch?v=Mnws0xna2To (Sidst besøgt d. 25/5

  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Shakespeare & Macbeth (Eksamensemne)

I dette forløb introduceres eleverne indledningsvis til William Shakespeare, og særligt til hvad der historisk, kulturelt og sprogligt karakteriserede the Elizabethan Era og Early Modern English. Dernæst ser de Justin Kurzels filmatisering af stykket fra 2015 for at få et overblik over den samlede fortælling. Afslutningsvis læser vi udvalgte scener, der viser Macbeth, Lady Macbeth og deres forholds udvikling.

Materiale:
Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: Historical Context, pp. 6-23, in: Romeo & Juliet by Shakespeare - play, glossary, tasks, toolbox, Gyldendal, 1.udg., 1.opl., 2017.

Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: Language in the Elizabethan Era, pp. 34-53 in: Romeo & Juliet by Shakespeare - play, glossary, tasks, toolbox, Gyldendal, 1.udg., 1.opl., 2017.

William Shakespeare: The Tragedy of Macbeth, edited by Ole Juul Lund, Gyldendal, 1. udgave, 3.oplag:
Act I, Scene I
Act I, Scene II
Act I, Scene III
Act II, Scene I
Act II, Scene II
Act V, Scene V
Act V, Scene VI

Justin Kurzel: Macbeth (2015)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer