Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FRB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Jon Mittun Mogensen
Hold
2022 FRB (
2g FRB
,
3g FRB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: L'école
Titel 2
Forløb 2: Les SDF (del 1)
Titel 3
Forløb 2: Les SDF (fortsat)
Titel 4
Forløb 3: Conte de fée
Titel 5
Forløb 4: La politique française
Titel 6
Forløb 5: Cultures au pluriel
Titel 7
Forløb 6: La France sous l'occupation allemande
Titel 8
Opgave 2 og 3 prøvesæt
Titel 9
Forløb 7: Le cinéma
Titel 10
Forløb 8: Le crime et l'identité
Titel 11
Forløb 9: Les SDF et "L'enfant de sous le pont"
Titel 12
Eksamensforberedelse FRB 2025
Titel 13
Digitale hjælpemidler skriftlig eksamen d. 28/5
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: L'école
Kernestof
- Tekster om det franske skolesystem fra
franskportal.dk
: L’école maternelle et l’école primaire, Les études secondaires, L’année scolaire, 3 ns
Faglige mål
Viden om det franske skolesystem fra grundskolen til videregående uddannelse.
Kunne perspektivere og redegøre for forskelle og ligheder mellem det franske og danske skolesystem.
Ordforråd om skolesystemet.
Skriftlig opgave: Todelt opgave bestående af først en fiktiv beretning om en fransk 2g elevs første skoledag (la rentrée scolaire), dernæst en redegørelse for det franske skolesystems opbygning.
Indhold
Kernestof:
Gense eventuelt video med grammatikforklaring af "apporter", "emporter", "amener", "emmener":
Ikke noget hjemmearbejde.
Le système scolaire: Points communs et différences entre la France et le Danemark.
Se udtalevideo med Dylane om udtale af "e åbent" [ɛ]. Se bare de første 10 minutter af videoen og noter udtaleregler.
Franskportal: 13bfn5f0eb
Course de relais avec des phrases
Le système scolaire: points communs et différences
Sidste modul læste vi om "le collège", svarende til 6.-9. klasse i skolen, på franskportal.dk > fransk kultur > les études secondaires. Noter "points communs et différences" (ligheder/forskelle) i skemaet - mindst 2 af hver.
Lektier 1: Sidste modul læste vi om "le lycée", gymnasiet, på franskportal.dk > fransk kultur > les études secondaires. Noter "points communs et différences" (ligheder/forskelle) i skemaet om "Le lycée en France et au Danemark" - mindst 2 af hver.
Lektier 2: Jeg har fundet en video med tips til hvornår ord er hankøn (masculin). Se de første 13 minutter af videoen "GENRE DES NOMS les mots masculins" med Elsa på vores hjemmeside, og bare lyt til det flotte fransk, og noter hvilke endelser hankøn
Video med tips til hvornår ord er hunkøn (féminin). Se videoen "GENRE DES NOMS les mots féminins" med Elsa på vores hjemmeside. Lyt til det flotte fransk, og noter hvilke endelser hunkønsord har.
L'école: opsamlingsspørgsmål
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 1 L'école
27-09-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Les SDF (del 1)
Kernestof
- Tekster om hjemløshed fra
franskportal.dk
: Les SDF, Les centres d’hébergement d’urgence, La solitude, La pauvreté en France, 5 ns
- To videoer på
franskportal.dk
og tilhørende opgaver: Le centre d’hébergement « Le Refuge » opgave A + opgave B, La solitude opgave A + opgave B
- Film af Léos Carax: Les Amants du Pont-Neuf (1991). Uddrag af manuskriptet: Fængselsscenen og mødet på broen efter Alex er kommet ud af fængslet, 3 ns
Faglige mål
Viden om samfundsmæssige forhold i Frankrig i forhold til hjemløshed, herunder årsager til hjemløshed, herberger og noget statistik om hjemløshed.
Ordforråd om hjemløshed.
Træning af billedbeskrivelse i forhold til emnet hjemløshed.
Skriftlig opgave: Et fiktivt interview med en hjemløs hvor den hjemløse fortæller om sin baggrund og livet som hjemløs.
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb om "les SDF".
Læs "Les SDF" de tre første afsnit, til og med "dormir au chaud, la nuit.". Svar derefter på spørgsmål 1.-5.
Ammenez votre cahier! (Tag jeres notesbog med!).
Grammatiklektier på Franskportal > Pixigrammatik > Pronominer > Lav de 3 opgaver "Bundne personlige pronominer 2 + 3 + 4"
Les centres d'hébergement d'urgence
Ikke nogen lektier
Emportez votre cahier! (Tag jeres notesbog med)
Minlæring: artikler + objektspronomener
De seks grammatikbud
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 2: Les SDF (fortsat)
Kernestof
- Tekster om hjemløshed fra
franskportal.dk
: Les SDF, Les centres d’hébergement d’urgence, La solitude, La pauvreté en France, 5 ns
- To videoer på
franskportal.dk
og tilhørende opgaver: Le centre d’hébergement « Le Refuge » opgave A + opgave B, La solitude opgave A + opgave B
- Film af Léos Carax: Les Amants du Pont-Neuf (1991). Uddrag af manuskriptet: Fængselsscenen og mødet på broen efter Alex er kommet ud af fængslet, 3 ns
Faglige mål
Viden om samfundsmæssige forhold i Frankrig i forhold til hjemløshed, herunder årsager til hjemløshed, herberger og noget statistik om hjemløshed.
Ordforråd om hjemløshed.
Træning af billedbeskrivelse i forhold til emnet hjemløshed.
Skriftlig opgave: Et fiktivt interview med en hjemløs hvor den hjemløse fortæller om sin baggrund og livet som hjemløs.
Indhold
Kernestof:
Les SDF - vocabulaire
Vi mødes inde i byen og ser en fransk film og slutter dagen af på Boule-bar. Se det vedhæftede program for sprogdagen.
Vi samler op på sprogdagen og taler om filmen "Une année difficile" og jeres gåtur hvor I fandt "franske spor" i København.
Tag jeres to grammatikbøger med!
Opsamling på "franske spor" i København
Les Amants du Pont-Neuf - scénario
On va voir le film "Les Amants du Pont-Neuf" à Nonnimaxx.
I får første halvdel af modulet til at færdiggøre jeres skriftlige aflevering "interview avec un/une SDF".
Douce nuit
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 3: Conte de fée
Kernestof:
- Moderne version af ”den lille rødhætte” af Geoffroy de Pennart: Chapeau Rond Rouge (2004), taget fra Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées – Fransk Basisbog (2012), 4 ns
Faglige mål:
Læsning af fiktionstekst fra det 21. århundrede.
Ordforråd om eventyr i forhold til den læste tekst.
Grammatik og syntaks: Anvendelse af datid på fransk, med hovedvægt på den fortællende datidsform (action) passé composé.
Mundtlig opgave: Vi øves os i at genfortælle eventyret med udgangspunkt i nogle billeder fra udvalgte scener i teksten.
Skriftlig opgave: Der skrives en opgave i forlængelse af læsning af eventyret, og vælges mellem at skrive enten et dagbogsuddrag, et debatindlæg eller en billedbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Opgaver til dagens online-modul på drev.
Vi gennemgår jeres arbejde i fredagens online-modul om "Chapeau rond rouge".
Lektier: Se video og lav de tre øvelser med action-datid: passé composé på minlæring.
Passé composé: hjælpeverbum être
Passé composé med avoir eller être: Færdiggør opgaven "être eller avoir" s. 21 §20 (kopi udleveret, ellers herunder opgaven elektronisk).
Vi arbejder videre med vores "conte de fée": Chapeau rond rouge
Conte de fée "Chapeau rond rouge": Sidste gang læste vi til s. 11 linje 13.
Tag jeres kladdehæfte og skriveredskab med.
Datid på fransk
Vi færdiggør "le conte de fée": Chapeau rond rouge
Læs om nutidsbøjning og datidsbøjning "passé composé" i "Ma grammaire française" s. 2-5 (ikke om "imparfait").
I modulet laver I i makkerpar billedbeskrivelse med mig om "Chapeau Rond Rouge".
Skriftlig test:
I får jeres næste skriftlige opgave, om "Chapeau Rond Rouge, og I får tid til at skrive på den i modulet.
Skriftlig opgave
I får jeres skriftlige test tilbage. Derefter skal I lave en undervisningsevaluering, og endelig får I noget tid til at arbejde på jeres aflevering "Chapeau rond rouge/Chaperon rouge" til aflevering d. 4/3.
Afrunding af "le conte de fée".
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 4: La politique française
Kernestof:
- Tekster fra
franskportal.dk
om udvalgte elementer af det politiske system i Frankrig.
1. Le Président, 4. Les partis (L'échiquier politique), 9. Les législatives, 10. L'Assemblée nationale et le Sénat, 4 ns
- Connie Pedersen: À voté! Comment élire un président, textes sur les candidats aux élections présidentielles 2022: Emmanuel Macron s. 38-40, Marine Le Pen s. 41-42 + s. 44, Yannick Jadot s. 55-57, Jean-Luc Mélenchon s. 58-60, 12 ns
Faglige mål:
Vi arbejder med centrale historiske og samfundsmæssige forhold i Frankrig ved at studere udvalgte elementer af det franske politiske system. Fokus er på præsidentposten, det politiske spektrum (la gauche, la droite) og det franske to-kammersystem med Senatet og Nationalforsamlingen.
Forløbet rundes af med læsning og informationssøgning om de fire af de vigtigste præsidentkandidater ved præsidentvalget i 2022, og der fremstilles plakater om kandidaterne som fremlægges for holdet.
Ordforråd om emnet med Quizlet:
https://quizlet.com/dk/899996928/la-politique-francaise-flash-cards/?funnelUUID=bf5b39b1-957b-4e12-8350-ac8c01b3f5e0
Grammatikemner i forløbet:
Futur proche, possessive artikler og pronomener
Udtaleemner i forløbet:
nasalvokaler, 'stemt g' og 'hårdt g'
Indhold
Kernestof:
Le Président - questions
Vi taler om jeres undervisningsevaluering i fransk, og bagefter tager jeg karaktersamtaler med halvdelen af jer (anden halvdel i næste modul).
Undervisningsevaluering og karaktersamtaler med anden halvdel af holdet.
Vi har udtalefokus i dag og arbejder bagefter videre med forløbet "politique française".
Lyt til disse ord i google translate. Hvilken lyd har de (fleste) tilfælles? Og kan I udlede en udtaleregel?
Clip vidéo - l'échiquier politique
Les législatives et l'Assemblée nationale
Lektier: Træn og lyt til ordforråd om fransk politik på Quizlet.
Nasalvokaler
Dagens udtaleøvelse - udtale af "g"
Minlæring: futur proche
Vi arbejder med et eksempel på eksamensopgave som samtidig bliver den næste skriftlige aflevering.
Øv denne quizlet (vendekort dansk-fransk). Der er 22 vendekort i alt.
Ny quizlet - objets personnels
I skal lave skriftlig opgave 4: Træning til terminsprøve.
Som repetition af grammatikken vi arbejdede med sidste uge, lav disse tre øvelser på minlæring om de possessive pronomener (bundne former): ma/mon/mes/ta/ton/tes...
Præsentation af en fransk politiker
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 5: Cultures au pluriel
Kernestof:
- À la rencontre des ados de SKAM France (præsentationstekst om karaktererne i serien SKAM France), 5 ns
Teksten findes på adressen:
https://www.konbini.com/biiinge/skam-comparaison-france-norvege-personnages-ados/
- SKAM France Imane (saison 4)
Uddrag fra sæson 4 af SKAM France på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=En0xqImXDXs&list=PLa-HJ7MYdYOjd5NgE4er7aEBG8laqZ-KC
- Uddrag af manuskriptet til SKAM France Imane, 15 ns
- La laïcité à l'école, video og tekst, 1 ns
Videoen findes på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=sCetaKH_pjE&t=143s
- Tekster om la Francophonie, le Maghreb, La guerre d'Algérie, Venir vivre en France, Le cahier de Leïla, alle tekster taget fra Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées – Fransk Basisbog (2012), 4 ns
Faglige mål:
Forløbets hovedemner er interkulturelle forhold i nutidens Frankrig. Hovedvægten lægges på 4 sæson af SKAM France hvis hovedkarakter er den fransk-muslimske gymnasieelev Imane. Vi ser hvordan hun på den ene side lever et almindeligt ungdomsliv, mens hun på den anden side kæmper med at tilpasse det til sin muslimske tro og familiens og især morens forventninger.
Vi studerer også det franske verdslighedsbegreb "la laïcité" i skole og uddannelsessystemet med Imane som eksempel.
Forløbet rundes af med et overblik over det franske sprogs status som internationalt sprog i "la Francophonie" og et historisk nedslag i Algeriet som tidligere koloni og landets afkolonialisering i 1960'erne i forbindelse med borgerkrigen.
Indhold
Kernestof:
SKAM France les personnages
Se episode 1 "Samedi 12h32" ved at følge youtube-linket i dokumentet, og svar på følgende spørgsmål:
Se afsnittet "Mercredi 13h06: Partir à 5".
Til dagens modul: Se de første 5:30 minutter af denne video, og svar på spørgsmålene:
Ikke nogen lektier
SKAM France
Raconte l'histoire des images
Imperativ
Ingen lektier
Verber i passiv på fransk - lektier til næste gang: opgave 1 + opgave 2
L'hôtel Monsigny à Nice
Grammatiklektier: Læs om "le passif" paragraf 22 s. 50 i den blå "Voilà". Lav derefter opgave 1 + opgave 2 s. 65 i den turkisgrønne "Voilà" s. 65.
Medbring den turkisgrønne "Voilà" (øvebog) til timen.
I får noget tid i modulet til at komme i gang med den første skriftlige opgave.
Der er 3 elever på ekskursion med biologi.
I som er på ekskursion, skal se følgende episoder til næste gang:
Se følgende episoder af SKAM France (find link i dokumentet). Svar på spørgsmålene til afsnittene:
Til jer som var fraværende i torsdags: Se også disse to afsnit som vi så i torsdags-modulet:
Tag den turkisgrønne grammatikbog med.
Se episoden Samedi 13h47 : Bechdel og svar på spørgsmålene:
30 minutter til at arbejde med SKAM France opgaven i modulet: Je vous jure!
SKAM France. Se afsnittet "Mercredi 15h41: Tellement seule parfois", og svar på spørgsmålene.
Pronominaladverbierne y og en
SKAM France: Se de to episoder og formuler enkle svar på spørgsmålene:
Medbring din grønne Voilà-grammatik til modulet.
Til jer der ikke var der i torsdags, så vi SKAM-episoderne: 32, 37 og 38.
Medbring den grønne Voilà grammatik (øvebog) til modulet.
SKAM France: Til jer der var fraværende tirsdag morgen, så vi episoderne 43 + 44
SKAM France: Til jer der var fraværende sidste gang, så vi episoderne 50 + 53
Medbring kopien om "La francophonie" og "Le Maghreb" som blev udleveret sidste gang.
SKAM France: Til jer der var fraværende sidste gang, så vi episoderne 60 + 61.
Lektier 2: Svar på spørgsmålene til teksten "Venir vivre en France" som vi nærlæste i sidste modul.
Ordforråd til præsentation
Opsamling på SKAM France. I skal forberede en gruppefremlæggelse for mig i grupper af 2-3 personer.
Model og ordforråd til præsentation
Gruppefremlæggelse SKAM France
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 6: La France sous l'occupation allemande
Kernestof:
- Bendts foredrag om 2. verdenskrig og situationen i Frankrig
- Fania Fénelon: "Chanter pour la vie", fra Obsessions s. 204-207
- Manuskriptet til Louis Malle: "Au revoir les enfants", scene 1 & 4: s. 9-17, scene 36 & 37: s. 90-101, scene 49: s. 118-122, fra Éditions Gallimard, 1987
- Film af Louis Malle: "Au revoir les enfants", 1987
Faglige mål:
I dette forløb studerer vi situationen i Frankrig under 2. verdenskrig med særligt fokus på jødernes vilkår i landet.
Som start på forløbet kommer Bendt på besøg (både historie- og fransklærer på Boag) og fortæller om den historiske baggrund, herunder opdelingen af Frankrig i "la zone occupée" og "la zone libre" (se Bendts slideshow).
I resten af forløbet læser vi Fania Fénelons vidnesbyrd - på fransk "témoignage" - om hendes deportation til koncentrationslejren i Auschwitz-Birkenau. Derefter læser vi uddrag af manuskriptet til filmen "Au revoir les enfants" som er en selvbiografisk beretning om instruktørens venskab med en jødisk dreng mens de begge er elever på en katolsk skole i "la zone occupée" - den nazistisk kontrollerede zone. Forløbet afsluttes med at vi ser filmen.
- Quizlet om "La France sous l'occupation allemande"
https://quizlet.com/dk/956913756/la-france-sous-loccupation-allemande-flash-cards/?funnelUUID=264b4450-0b6e-4be8-8f8d-26b0ae950432
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb om Frankrig og 2. verdenskrig. Bendt, som både er fransklærer og historielærer her på BOAG, kommer og holder et foredrag om situationen i Frankrig under krigen.
Bendts powerpoint
Vi går i gang med at læse tekster "Chanter pour la vie" som er et vidnesbyrd fra en overlevende fra koncentrationslejren.
Quizlet "Le Second Guerre mondiale"
Øv de uregelmæssige verber pouvoir (kunne), devoir (skulle), dire (sige) og croire (tro) med quizlet. Lyt også til udtalen!
Vi læser "Chanter pour la vie", og vi træner eksamensopgaver.
Lav opgave 12 "Fortæl historien bag billedet". Som benspænd skal du have én sætning med "pouvoir" (= kunne) og én sætning med "devoir" (= skulle).
Hvis du var fraværende i onsdags pga. karrieredag eller andet, læs "Chanter pour la vie" s. 204 nederst til s. 206 linje 34. Læs så du forstår Fania Fénelons baggrund og hendes ankomst til koncentrationslejren Auschwitz.
Quizlet - lær bøjning og udtale af disse verber på quizlet.
I dagens time laver vi et resume af "Chanter pour la vie". Vi træner også grammatikemnet passiv. Det bliver et af emnerne i en skriftlig test inden næste karaktergivning.
Resumé "Chanter pour la vie"
Vi samler op på jeres resume af "Chanter pour la vie". Og vi skal lave en grammatikøvelse. Emnet vil indgå i en skriftlig test efter Nice-turen.
Quizlet til handlingsresume
Dem fra holdet som ikke var i Nice, skal forberede en præsentation af filmen "Flugten til Nice" som foregår under 2. verdenskrig, og som handler om to drenges flugt fra "la zone occupée" til "la zone libre". Find filmen i mappen herunder. Hvis man ik
Der er lidt information om testen torsdag, og vi skal have afgjort vores sprogkonkurrence i Nice.
Skriftlig test: I skal lave ét eksamenssæt delprøve 1. I skal lave alle læseopgaverne og indsætningsopgaven med verber. I skal ikke lave opgaverne med billedbeskrivelse.
Fremlæggelse af filmen "Flugten til Nice" og et billede fra jeres fotodagbog i Nice.
Personlige pronomener
Læs om de bundne personlige pronomener i Voilà grammatikbog s. 56-58 (den turkisgrønne). Find det også online nedenfor.
Vi starter med det sidste emne i "La France sous l'occupation allemande": Det er filmen "Au revoir les enfants".
Lav opgave 10 s. 77 Voilà øvebog (også vedhæftet herunder). For grammatikhjælp se s. 56-57 Voilà grundbog (også vedhæftet).
I modulet får I skriftlig test tilbage, og jeg holder karaktersamtaler.
Vi afholder virtuelt modul i dag. Materialet lægges op inden modulets start.
Billedbeskrivelse og grammatikopgaver til dagens virtuelle modul:
Lav grammatikopgaver om pronomener i nominativ, akkusativ, dativ opgave 11 + 12 a) i Voilà øvebog (s. 4 i dokumentet).
Vi samler op på arbejdet i "le module virtuel" fra i tirsdags, og vi skal læse scène 37 + 38 af "Au revoir les enfants" inden vi ser filmen færdig i næste uge.
Læs "scène 37" s. 97-101, og skriv svar så du kan bevise følgende påstande:
Vi ser "Au revoir les enfants" helt færdig!
Vi spiller "quatre-à-la-suite" (fire-på-stribe) om "Au revoir les enfants" færdig, og vi har et grammatikemne om refleksive verber.
Refleksive verber Voilà grundbog
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Opgave 2 og 3 prøvesæt
I opgave 2 og 3 trænes der opgavetyper til skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med at læse tekster "Chanter pour la vie" som er et vidnesbyrd fra en overlevende fra koncentrationslejren.
Quizlet "Le Second Guerre mondiale"
Øv de uregelmæssige verber pouvoir (kunne), devoir (skulle), dire (sige) og croire (tro) med quizlet. Lyt også til udtalen!
Vi læser "Chanter pour la vie", og vi træner eksamensopgaver.
Lav opgave 12 "Fortæl historien bag billedet". Som benspænd skal du have én sætning med "pouvoir" (= kunne) og én sætning med "devoir" (= skulle).
Hvis du var fraværende i onsdags pga. karrieredag eller andet, læs "Chanter pour la vie" s. 204 nederst til s. 206 linje 34. Læs så du forstår Fania Fénelons baggrund og hendes ankomst til koncentrationslejren Auschwitz.
Quizlet - lær bøjning og udtale af disse verber på quizlet.
I dagens time laver vi et resume af "Chanter pour la vie". Vi træner også grammatikemnet passiv. Det bliver et af emnerne i en skriftlig test inden næste karaktergivning.
Resumé "Chanter pour la vie"
Vi samler op på jeres resume af "Chanter pour la vie". Og vi skal lave en grammatikøvelse. Emnet vil indgå i en skriftlig test efter Nice-turen.
Quizlet til handlingsresume
Dem fra holdet som ikke var i Nice, skal forberede en præsentation af filmen "Flugten til Nice" som foregår under 2. verdenskrig, og som handler om to drenges flugt fra "la zone occupée" til "la zone libre". Find filmen i mappen herunder. Hvis man ik
Der er lidt information om testen torsdag, og vi skal have afgjort vores sprogkonkurrence i Nice.
Skriftlig test: I skal lave ét eksamenssæt delprøve 1. I skal lave alle læseopgaverne og indsætningsopgaven med verber. I skal ikke lave opgaverne med billedbeskrivelse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 7: Le cinéma
Kernetekster:
- Faktatekst om fransk film: ”Le septième art”, fra Voici la France
- Faktavideo om Lumière brødrene: "Qui a inventé le cinéma", fra
1jour1actu.com
https://www.1jour1actu.com/culture/qui-a-invente-le-cinema
- Verdenshistoriens første film "La sortie de l'usine", 1896, fra Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=rtRwS2xlru4
- Kortfilm Daniel Cattan: "Manivelle", 1994, fra Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=QMlFMOaNYCs
- Manuskriptet til Daniel Cattan: "Manivelle", 1994
- Film Luc Besson: ”Nikita”, 1990, og manuskriptet scène 1-5
- Dictogloss om "Le festival de Cannes"
- Sangen "Dilemme" af Lous and the Yakuza, 2019, fra Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=SDyyI2gAKrY
Faglige mål:
Hvem opfandt filmen? Det gjorde de to franske Lumière brødre! Dette forløb giver en introduktion til deres opfindelse "le cinématographe" der muliggør verdenshistoriens første film, samt de forskellige perioder i fransk film med teksten "Le septième art".
Vi studerer to film: kortfilmen "Manivelle" og den moderne actionklassiker "Nikita". Temaet om identitet står centralt i begge film - ønsket om at være en anden i "Manivelle", og ønsket om at slippe af med en identitet som agent i statens tjeneste i "Nikita".
- Quizlet om "Le cinéma":
https://quizlet.com/dk/778183755/le-cinema-flash-cards/?funnelUUID=f8f87480-d41c-4c61-82c8-fb8b93240396
- Quizlet om "Nikita de Luc Besson":
https://quizlet.com/dk/996181573/nikita-de-luc-besson-flash-cards/?funnelUUID=e52fde8b-7183-4db1-bae8-56654ef4753c
- Quizlet om tekniske begreber om film og kamera: "Le cinéma - les termes techniques"
https://quizlet.com/dk/982320585/le-cinema-les-termes-techniques-flash-cards/?funnelUUID=0e059898-04b2-485f-87d6-856608b93219
- Forklaring af forskellige billedteknikker "L'échelle des plans" på siden:
https://devenir-realisateur.com/category/lechelle-des-plans/
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb om "Le cinéma"!
Medbring Voilà øvebog (den turkise)
Lav opgave 2 med de relative pronomener s. 87 Voilà øvebog. For grammatikhjælp se s. 63 Voilà grundbog.
Vi skal se en "court-métrage" (kortfilm), og læse manuskriptet. Vi arbejder også lidt med grammatik, så tag den grønne Voilà (øvebog) med.
Afsnit
Vi arbejder vider med "le cinéma".
Vi afrunder øvelsen om "le Festival de Cannes", og så skal vi også arbejde med noget grammatik om "le futur". Så tag den grønne Voilà øvebog med.
Le futur
Grammatik om le futur: Lav opgave 3 + 5 i Voilà øvebog s. 43-44.
Nikita
Skriv 5 enkle sætninger om starten af Nikita: Qu'est-ce qui se passe au début du film? (Hvad sker der...?)
Se de sidste 5-10 minutter af "Nikita" og skriv 5 sætninger om den sidste del af filmen (fra den sidste mission som går galt...): Qu'est-ce qui se passe à la fin du film "Nikita"?
Afrunding af "le cinéma" og skriftlig opgave.
Modulet er efter ønske virtuelt, og I skal arbejde med to ting:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb 8: Le crime et l'identité
Kernetekster:
- Novelle af Jean Cau: ”Un viol”, 1979
- Film af Patrice Leconte: ”Monsieur Hire”, 1989
- Introtekst til krimigenren "Comment comprendre les éléments typiques d'une intrigue", ukendt oprindelse
Faglige mål:
Forløbet "Le crime et l'identité" handler om krimigenren som på fransk kaldes "le polar". Forløbet knytter også an til det forudgående forløb i den forstand at de to kernetekster der arbejdes med, novellen "Un viol" og filmen "Monsieur Hire", begge handler om gådefuld identitet, ligesom "Cinéma" forløbets to film kredsede om identitetsspørgsmålet.
I "Un viol" dukker en ung, ukendt mand op hos en kvinde og vil voldtage hende, og hun forsøger at trække tiden og forstå hans motiv ved at indlede en samtale med ham. Og i "Monsieur Hire" møder vi den ensomme og utilnærmelige M. Hire der bliver forelsket i den unge smukke Alice som bor over for ham.
Vi ser også på typiske elementer og ordforråd til krimigenren, og I skal som skriftlig opgave lave en efterlysning - gerne af en klassekammerat!
- Quizlet om "Le crime et l'identité":
https://quizlet.com/dk/778816444/le-crime-et-lidentite-flash-cards/?funnelUUID=9ded3b10-45ab-46cd-93e9-283e8d3e299e
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb med titlen "Le crime et l'identité".
Terminsprøver tilbage.
Crime et identité
Lektier til torsdag:
Resten af terminsprøverne tilbage
Lektier:
Arbejde med i timen:
Vi samler op på alt det I selv arbejdede med i sidste uge mens der var terminsprøve og karaktersamtaler.
Vi samler op på øvelsen med conditionnel og de to første dele af "Un viol".
Conditionnel opg. 4 + 5 + 6 s. 45
Læs 3. del af "Un viol" og formuler enkle svar på de 4 spørgsmål:
Vi skal også have gennemgået Conditionnel opg. 5 s. 45 i Voilà øvebog. Lav den hvis ikke du har nået det...
Nægtelser på fransk.
Grammatiklektie om nægtelser:
Læs 5 og sidste del af "Un viol" og svar på spørgsmålene:
Arbejd videre med adjektivernes bøjning på minlæring, og indsaml "tes trois adjectifs" préférés" - dine tre franske yndlingsadjektiver, som du har med til timen. OBS! Det må ikke være de foranstillede:
Der er ikke noget hjemmearbejde.
Salut tout le monde. Jeg håber I er kommet godt i mål med jeres SRP.
Vi er i gang med at lave resume på fransk af "Monsieur Hire". Slutningen af filmen ser vi i dag. Som lektier oversæt til dansk. Brug ordforrådshjælpen og ordbogen.com
Un viol - oversættelsesøvelse
Vi har set "Monsieur Hire". For at færdiggøre vores resume, oversæt til fransk. Brug ordforrådshjælpen og ordbogen.com (ikke væmmelige chatbots som man altså ikke lærer så meget af ;-)
I dagens modul får I noget tid til at komme i gang med opgaven "Avis de recherce", som er den sidste skriftlige hjemmeopgave.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb 9: Les SDF et "L'enfant de sous le pont"
Kernetekst:
- Novelle af JMG Le Clézio: "L'enfant de sous le pont", Brodard et Taupin, 2001
Faglige mål:
Dette forløb er en fortsættelse af "Forløb 2: Les SDF" i 2g. Vi vender altså tilbage til SDF temaet i forbindelse med vi skal læse den rørende novelle af Le Clézio om den hjemløse Ali der en dag finder en lille nyfødt pige under broen hvor han bor.
Som afslutning på forløbet træner vi tekstpræsentation med Le Clézios novelle.
Faglige mål for "Forløb 2: Les SDF" fra studieplanen i 2g:
Kernestof:
- Tekster om hjemløshed fra
franskportal.dk
: Les SDF, Les centres d’hébergement d’urgence, La solitude, La pauvreté en France, 5 ns
- To videoer på
franskportal.dk
og tilhørende opgaver: Le centre d’hébergement « Le Refuge » opgave A + opgave B, La solitude opgave A + opgave B
- Film af Léos Carax: Les Amants du Pont-Neuf (1991). Uddrag af manuskriptet: Fængselsscenen og mødet på broen efter Alex er kommet ud af fængslet, 3 ns
Faglige mål:
Viden om samfundsmæssige forhold i Frankrig i forhold til hjemløshed, herunder årsager til hjemløshed, herberger og noget statistik om hjemløshed.
Ordforråd om hjemløshed.
Træning af billedbeskrivelse i forhold til emnet hjemløshed.
Skriftlig opgave: Et fiktivt interview med en hjemløs hvor den hjemløse fortæller om sin baggrund og livet som hjemløs.
- Quizlet "Les SDF (sans domicile fixe)"
https://quizlet.com/dk/718444869/les-sdf-sans-domicile-fixe-flash-cards/?funnelUUID=b7f9e344-7091-4781-a4c5-2451dc83525f
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med at læse den rørende historie "L'enfant de sous le pont", som er den sidste tekst vi læser i fransk.
Fra adjektiv til adverbium
Ikke noget hjemmearbejde.
L'enfant de sous le pont: Læs afsnittet færdig som vi ikke nåede.
L'enfant de sous le pont
Læs s. 9 øverst (Ali pensa tout à coup...) til s. 9 midtpå (... pour remplacer la bouteille à mèche.) af "L'enfant de sous le pont", og formuler enkle svar på spørgsmålene.
Billedbeskrivelse:
Læs nederst s. 11 (Quand le landau roulait par les rues...) til afsnittet s. 12 midtpå (Une fois seulement, Ali avait failli...) og svar på spørgsmålene:
Vi træner at skrive en dialog (opgavetype til skriftlig eksamen).
Læs s. 14 midtpå (Un jour d’octobre, le garçon boucher de Travailleurs, mangez...) til s. 15 (d'ailleurs, il n'était pas de la même religion), og formuler enkle svar på spørgsmålene:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Eksamensforberedelse FRB 2025
Faglige mål:
Vi træner skriftlig prøve og mundtlig prøve.
Der er eksempler på opgaver fra tidligere skriftlige prøver, og vi læser og præsenterer en tekst om sangerinden Iliona der kunne svare til en tekst til mundtlig prøve.
Indhold
Kernestof:
Lav billedbeskivelsesopgaven "Fortæl historien bag billedet", og brug nogle forbinderord til dine sætninger:
Forskellige typer billedbeskrivelse til skriftlig eksamen delprøve 1
Gambitter og sætningsbidderv til billedbeskrivelse
Lav resten af opgaverne til opgavesættet "Le Tour de France Femmes" (opg. 6, 7, 10, 11)
I de sidste 7 eksamenssæt har der til opgave 11: Indsæt et passende verbum... i alle 7 indgået verberne: être, avoir, faire Træn derfor at bøje disse verber med quizlet så du kan dem "par cœur", "med dit hjerte", det vil sige udenad!
I modulet har vi fokus på at blive endnu skarpere til at lave opgavetyperne opgave 8 og opgave 11.
Skriftlig test.
I får modulet til i grupper at forberede en mundtlig præsentation af "L'enfant de sous le pont".
Mundtlig test.
Vi træner mundtlig præsentation af en ikke-fiktiv tekst (eksempel på en eksamenstekst).
Vi starter kl. 8:30 - med lidt morgenmad. Jeg tager croissanter med.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Digitale hjælpemidler skriftlig eksamen d. 28/5
Digitale hjælpemidler anvendt i undervisningen:
-
https://www.ordbogen.com/da/
-
https://www.minlaering.dk/
-
https://www.franskportal.dk/
- Forskellige quizlet - find dokumentet med "Quizlet" i vores fællesmappe på drev om "Skriftlig eksamen":
https://drive.google.com/drive/folders/12ougt3aaB22jEEb_-sMhZ2ivVbEJLfcI
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52632007798", "T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52632007798", "H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52632007798" }